Kunta Kinte Revisited; Afrikaanse VoetbalImpressies

Gestart door Han, dec 08, 2007, 23:17:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Han

Maandag 17 Maart 2008

Deir El Bahari

De virtuoze hofarchitect Senmoet, in één adem genoemd met zijn even briljante collega Imhotep uit de periode van het Oude Rijk, is verantwoordelijk voor een ongekend bouwwerk, de tempel van Hatshepsut.

Koningin Hatshepsut , die zich als enige vrouwelijke konongin ook pharao liet noemen, was de dochter  van Tuthmoses I, en leefde rond 1450 voor Christus. Ze werd opgevolgd door Tuthmoses III.

Senmoet slaagde in wat zijn hedendaagse beroepsbroeders 'de perfecte symbiose' noemen; een als volkomen natuurlijk ervaren en naadloze integratie van gebouw en omgeving. Volgens liefhebbers van ongekend harmonisch niveau. Ook de term avant-garde valt met regelmaat als de schoonheid van de tempel beschreven wordt.  Schokkende geometrie zou ik willen zeggen. Je beseft niet oog in oog te staan met een creatie die 3500 jaar oud is.










Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Han

In de aanloop naar Aswan vs Petrol Assyut, de top of the table clash van woensdag 19 Maart 2008, heb ik de eerste tripdag inmiddels beeldend en schrijvend afgerond. Op weg naar Luxor deed ik Qena aan, een middelgrote stad aan de Nijl, en tevens standplaats van een voetbalstasion dat via een filmpje reeds figureerde in deze thread. De foto's krijg ik (nog) niet op photobucket vanwege provider-dingen en zo.

Inmiddels heb ik hier 20 stadions bezocht, van Alexandria tot Aswan, (in 10 ervan zag ik wedstrijden, 65 in totaal) en ik betrap mij erop dat de belevenis overeenkomsten vertoont met mijn Britse kruistochten die mij langs honderden grounds voerde, dito wedstrijden, 117 grounds of zo 'on a matchday'.

Die overeenkomst schuilt in de gulzigheid en werkelijk intense liefde/passie waarmee ik historie verorber met voetbal als middel. Ik zou er opnieuw een boek over kunnen schrijven dat wéér als ongelezen manuscript van 458 pagina's weg ligt te rotten. Ik had dit hier en wat nog komen gaat kunnen bundelen als 'uniek en geïllustreerd voetbaldocument'. De belevenissen tijdens de ACN 2006, het correspondentschap voor een Egyptische tweede divisie-club, het op het internet introduceren en redigeren van een Egyptische voetbalwebsite, de duizenden met iconen gelardeerde kilometers. De opsomming is niet compleet.

Bij een boek mis ik interactie en publiek. Ik deel het daarom met lezers op het net.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Han

De karakteristieke perioden voor het 'voormalige' Egypte worden geïllustreerd  met de piramiden van het Oude Rijk in noordelijk Egypte en met de omgeving van Thebe wordt in Midden-Egypte het 'Nieuwe Rijk' getypeerd.

Als we vanaf Thebe de Nijl afzakken richting Aswan treffen we beeldend het  PtolemaeIsche Egypte aan met Romeinse invloeden. Het is het 'jongste'tijdperk van de voormalige beschaving. De tempels van Dendera, Esna, Edfu , Kom Ombo en Philae zijn er de stille getuigen van en in meer of mindere mate voorbeeldig in tact gebleven.

Dinsdag 18 Maart 2008

Esna

De mythologische godheid Chnoem boetseerde aan zijn pottenbakkersschijf kinderen van de vruchtbare Nijlklei en plaatse ze met de nodige zorg in baarmoeders.  In Esna, ten zuiden van Luxor, is een tempelcomplex aan hem gewijd die binnen de vloedlijn ligt. In de loop der jaren zou de zilte Nijlklei het complex omarmen en de voedingsbodem worden voor Esna en haar vruchtbare omgeving.

De beklemmende zuilenhal van de tempel in Esna is spookachtig mooi bewaard gebleven en is vergeven van raadselachtige hiëroglyfen. Het is zo fascinerend omdat ik er geen reet van begreep en bevind me daarmee in uitstekend gezelschap. Het is namelijk bovenmenselijke cryptiek.

De Esna-kenner bij uitstek, Sege Sauneron, zegt er het volgende over: 'gruesome examples of the incredibly excesses achieved in graphic cryptography'.




















Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Han

Dinsdag 18 Maart 2008

Edfu


Bezuiden Esna treffen we in Edfu de best bewaarde temple uit de Egyptische voorgeschiedenis aan. Het complex is opgericht om Hŭr te kunnen eren. Het woord betekent valk en Hŭr zou verbasteren tot Horus,  zoon van Isis en Osiris;  een mythologische grootheid afgebeeld als valk.

De tempel is gebouwd op een oudere tempel uit de tijd van het Nieuwe Rijk, Thutmoses III.  Het was onder meer een gebedsoord voor barende vrouwen en bedevaartsdoel voor vrouwen die naar kinderen verlangden. We zitten tijdens onze rondreis in de twee eeuwen die voorafgingen aan de geboorte van Christus.


Het is niet doenlijk om op deze plaats de Gordiaanse Knoop te ontwarren die Egyptische mythologie heet. Goden nemen diverse gedaanten en namen aan.
http://www.egyptianmyths.net/horus.htm


























Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Han

Dag Twee, Dinsdag 18 Maart 2008

Kom Ombo
Noordelijk van Aswan ligt Kom Ombo dat in vervlogen tijden Pa-Sabek werd genoemd, oftewel het Rijk van Sobek, de krokodillengod.

Kom Ombo is een  zonderlinge en gespiegelde tempel die enerzijds gewijd is aan Sobek, de god van de vruchtbaarheid en schepper van de wereld , en anderzijds aan Haroeris, (heru-ur, Horus de Oudere) de krijgshaftige zonnegod. Hallucinerende symboliek.























Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Han

#20
Dag Drie, Woensdag 19 Maart 2008

Abu Simbel

In Nubië ten zuiden van Aswan, tegen de huidige Soedaneze grens aan,  vond Ramses II een plek om zijn almachtigheid ook in de verste uithoeken te benadrukken en te laten vereeuwigen. In een 3200 jaar oude monoliet liet hij vier reusachtige standbeelden en een tempel uithouwen. Even verderop herinnert een kleinere tempel met beelden aan zijn vrouw Nefertari en de godin Hathor.

Jaarlijks op 21 maart en op 21 september drong  's-ochtends om 05.58 uur een zonnestraal door tot in het 65 meter diepe heiligdom om er het beeld van zonnegod Amon Re mee te verlichten en vervolgens dat van Re-Horachte. Het derde beeld, een voorstelling van Ptah, de god van de duisternis bleef buiten schot. Dan gaat de fantasie een loopje met je nemen om je begripsvermogen te tarten.

Dit effect is na 1964 verloren gegaan toen het hele complex 60 meter hoger verhuisde op initiatief van Unesco. Het ontstaan van het Nasser-meer na de bouw van de stuwdam toen zou namelijk het aan de boorden van de Nijl gelegen wereldwonder geheel hebben doen verzuipen. 

's-Ochtends ondernam ik een retourvlucht per vliegtuig vanuit Aswan om vervolgens  's-middags op tijd terug te keren voor de klapper Aswan vs Petrol Assyut. Een bijzonder approach.
















Strangely Devoted or Mentally Disturbed


hoevenen lion

Han vanwaar de passie voor het voetbal in die streek? en woon je daar of ben jij op grote rondreis?

Han

Citaat van: hoevenen lion op apr 06, 2008, 22:03:24
Han vanwaar de passie voor het voetbal in die streek? en woon je daar of ben jij op grote rondreis?
Ik ben vier jaar geleden geëmigreerd en had besloten om een topwedstrijd in Aswan, zevenhonderd kilometer bij mij vandaan, in te bedden in een aantrekkelijk weekprogramma.

Impressie van het satdion:




















Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Han

De pharaonic trip vindt haar beslag met een tocht per felucca over de Nijl, voorafgegaan door een bezoek aan Philae.






Dag Vier, Donderdag 20 Maart 2008


Philae

In Aswan op het eiland Agilkia treffen we tempels aan met Grieks-Romeinse invloeden. Hier werden Isis en andere goden vereerd, voor het christendam in de 6de eeuw voet aan de grond kreeg. De bouw van de Isis-tempel begon onder Ptolemaeus II, zo'n 285 voor Christus. Kleinere tempel;s op het complex herinneren aan Hathor, de Nubische god Arensoephis en Imhotep, de architect van de trappiramide van Djoser die we in Saqqara nabij Cairo aan kunnen treffen.























Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Han

#25
Vandaag ging de Egyptische Tweede Divisie Upper Egypt Section van start. Naast deze sectie is sprake van de Delta-Sectie en de Cairo/Kanaalsteden-Sectie.

Afgelopen seizoen promoveerden respectievelijk Petrol Assyut, Olympi Alexandria en Shorta Alexandria naar het hoogste niveau, de zogenaamde Momtaz. Shorta Alexandria is overigens het uithangbord van 'de politie'.

Uit die Momtaz degradeerden respectievelijk Aluminium Naq Hammadi, Baladeyat El Mahalla en Suez Cement.

Op de laatste speeldag van het afgelopen seizoen was in de Momtaz sprake van verschillende kick-off tijden. Zo kon het gebeuren dat Ismaili door een resultaat elders zich verzekerd wist de tweede plaats die recht geeft op internationaal voetbal. Haar tegenstander van die dag, Mokawiloon, tegenwoordig bekend als het invloedrijke Arab Contractors, kreeg ruim baan om te scoren 'at the expense of Aluminium Naq Hammadi'. Degradatie van Arab Contractors zou een enorm gezichtsverlies hebben betekend voor deze Egyptische household name.


De samenstelling van Momtaz ziet er als volgt uit:

Cairo
Al Ahly (onafhankelijk, nationalistisch & patriotistisch)
Al Masry Etesalat (internetprovider)   
Al Moqawloon Al Arab Contractors (algemene constructie & uitiliteitsbouw)
Petrojet (petrochemische industrie)    
Talaea El Geish  (leger)
Tersana SC (onafhankelijk, van oorsprong scheepsbouw)   
Zamalek SC (onafhankelijk, bourgeoisie & bohemian)
ENPPI (petroleumindustrie)
Itthad Al Shorta (politie)   
   

Alexandrië/Delta   
Olympi Iskanderia (onafhankelijk)
Itthad Iskanderia  (onafhankelijk)
Haras El Hadood Iskanderia (kustwacht)
Ghazl Al Mehalla (onafhankelijk; van oorsprong textielindustrie)

Upper Egypt
Petrol Assyut (petroleumindustrie)

Kanaalsteden
   
El Masry Club (onafhankelijk, Port Saïd)
Ismaily SC    (onafhankelijk, Ismailia)
   
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Han

De Tweede Divisie Upper Egypt ziet er als volgt uit:

Fayoum Oasis

Markaz Shabab Wadi Degla Ibshawai
Fayoum
Masr El Maqasa

Nijlclubs in descending order

Beni Suef
Telefonad Beni Suef
El Minya
Sukar Abu Qurqas
El Badary Assyut
Shabab El Whalideya Assyut
Sohaq
Aluminium Naq Hammadi
Shoban Qena
Quos
Aswan

Red Sea Governorate

Grand Hotel Hurghada
El Gouna
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Han

Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Han

De samenstelling van de Momtaz, seizoen 2009/2010:

Greater Cairo
Al Ahly
Enppi
Zamalek
El Geish
Shorta
Arab Contractors
El Intag El Harby

Canal Zone
Ismaily
Al Masry
Petrojet

Greater Delta
Haras El Hadood
Itthad
Ghazl El Mahallah
Mansourah

Upper Egypt
Petrol Asyut

Red Sea Governorate
El Gouna FC


Een andere onderverdeling, niet naar herkomst maar naar 'signatuur':


Volksclubs
Al Ahly
Ghazl El-Mahalla
Ismaily
Ittihad
Mansoura
El-Masry
Zamalek

Hiermee zijn de tevens de enige clubs benoemd met een 'natural fan base'.

Bedrijfsclubs
Mokawloon (Arab Contractors)

Overheidsclubs
Ministerie van Petroleum
Enppi
Petrojet Suez
Petrol Asyut
Ministerie van Defensie & Militaire Productie
El-Geish (Leger)
Intag El-Harby (Leger)
Harras El-Hedoud (Kustwacht)
Ministerie van Binnenlandse Zaken
El-Shorta (Politie, Veiligheidsdiensten)

Privately owned
El Gouna FC


Er is tot op heden geen fixture list beschikbaar en de aanvangsdatum voor het nieuwe seizoen dient nog vastgesteld te worden.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Han

Citaat van: Maroboduus op aug 02, 2009, 11:01:32
Hier in de bondsrepubliek misbruikt men voor een dergelijk fenomeen Jürgen Marcus' Schlagerhit uit de seventies "Eine neue Liebe ist wie ein neues Leben" en verandert dan het refrein in "Eine neue Liga ist wie ein neues Leben".

Maar nog even terug naar El Gouna FC. Bestaat er in Egypte één eerste divisie, of zijn er meerdere door de geografie bepaalde eerste divisie's?

Er is één eerste divisie, namelijk de Momtaz en tevens equivalent van onze eredivisie. De feeder leagues van de Momtaz zijn drie 'tweede divisies', te weten Upper Egypt, Greater Cairo en de Delta. Clubs uit de 'Canal Zone' (zeg maar de periferie van de strook Port Said, Ismaily en Suez) worden afhankelijk van hun geografische ligging toebedeeld aan óf Greater Cairo óf de Delta.

Voor de goede orde. Het zuidelijke gedeelte van Egypte, in feite álles wat zich rough rough ónder Cairo bevindt, wordt Upper Egypt genoemd vanwege de stroomrichting van de Nijl.

De feeder leagues van de tweede divisies zijn de derde divisies met dezelfde geografische onderverdeling. We begeven ons dan overigens inmidels op redelijk obscuur niveau.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed