Tief Op Choreografie

Gestart door Han, okt 23, 2008, 01:07:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Terranova

Ik vind een grafkelder sfeer bij een voetbalwedstrijd echt een dooddoener. De belevenis van sfeer is voor iedereen anders, maar in stadions waar je geen ultra's / fanatiekelingen hebt die bereid zijn de ploeg vooruit te schreeuwen kun je vaak een speld horen vallen. Dan kan ik net zo goed naar het plaatselijke crematorium gaan als ik stilte wil hebben.

Als ik voor mezelf spreek dan ga ik nog gewoon het liefste naar de Duitse wedstrijden. Voor de wedstrijden een clublied welke uit volle borst meegezongen wordt, banners, vlaggen etc. Fakkels zijn mooi om te zien, maar levensgevaarlijk, dus die mogen ze best bannen wat mij betreft. In Nederland is het vaak aandoenlijk om te zien hoe clubs en sfeergroepen hun best doen om sfeer te creeeren. Bij AZ met hun klappers, bij Ajax met dat vak waar iedereen in de blote buik staat met het dak dicht, de vergrijzing bij PSV etc. etc.

spons

Citaat van: Terranova op apr 12, 2013, 09:28:35
Ik vind een grafkelder sfeer bij een voetbalwedstrijd echt een dooddoener. De belevenis van sfeer is voor iedereen anders, maar in stadions waar je geen ultra's / fanatiekelingen hebt die bereid zijn de ploeg vooruit te schreeuwen kun je vaak een speld horen vallen. Dan kan ik net zo goed naar het plaatselijke crematorium gaan als ik stilte wil hebben.

Als ik voor mezelf spreek dan ga ik nog gewoon het liefste naar de Duitse wedstrijden. Voor de wedstrijden een clublied welke uit volle borst meegezongen wordt, banners, vlaggen etc. Fakkels zijn mooi om te zien, maar levensgevaarlijk, dus die mogen ze best bannen wat mij betreft. In Nederland is het vaak aandoenlijk om te zien hoe clubs en sfeergroepen hun best doen om sfeer te creeeren. Bij AZ met hun klappers, bij Ajax met dat vak waar iedereen in de blote buik staat met het dak dicht, de vergrijzing bij PSV etc. etc.

En dan toch voor PSV zijn ? :-)
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

Joost

De ultra's hebben weer hun zin, het gaat niet om de wedstrijd maar ze staan zelf in de schijnwerpers met hun gedrag.

TeeZee

https://www.youtube.com/watch?v=2ftY1crCIqA

:kotsemoticon:

Capo's. Ril. Jezelf filmen en dan op internet zetten om te laten zien hoe goed je sfeer kunt maken.

Dit is dus de voetbalbeleving waar ik echt niets mee heb, het is geregiseerd tot en met. Modern Football Fratsen.

watergatehopper

Citaat van: TeeZee op aug 19, 2014, 21:33:34
https://www.youtube.com/watch?v=2ftY1crCIqA

:kotsemoticon:

Capo's. Ril. Jezelf filmen en dan op internet zetten om te laten zien hoe goed je sfeer kunt maken.

Dit is dus de voetbalbeleving waar ik echt niets mee heb, het is geregiseerd tot en met. Modern Football Fratsen.

Ik begrijp het commentaar en vaak is het ook wel heel erg geregiseerd allemaal. Ik denk dat nederlanders hier wellicht ook iets te nuchter voor zijn en ook als ik te vaak achter elkaar in Duitsland ben vind ik het copycats van elkaar en lijkt het op hoe jij het omschrijft.
Toch vind ik dat er fantastische dingen gebeuren door de ultra's in de Duitse stadions. Het massale gezang de choreo's, bengalo's, corteo's alles! Kan hier ook van genieten. Smaken verschillen zullen we maar zeggen.
Het hele gebeuren filmen en monteren zoals in jouw voorbeeld is dan weer niet mijn ding. Maar goed, smaken............
🇧🇪 Eerste klasse B ✅

headout

Citaat van: watergatehopper op aug 21, 2014, 17:19:39
Toch vind ik dat er fantastische dingen gebeuren door de ultra's in de Duitse stadions. Het massale gezang de choreo's, bengalo's, corteo's alles! Kan hier ook van genieten.
Ja en nee. Ja, als het bijdraagt aan de wedstrijd en aanzet is tot massale activiteit in het stadion. Een hele Sudkurve die op de maat meespringt: geweldig. Het over en weer zingen: prachtig. Aanjagers van de rest van de meute; volgens mij zie je dat op beelden uit zuid-amerika terug. En zo zou het moeten zijn.

Maar te vaak zie je die ultra clubjes heel hard hun eigen ding doen, zonder relatie met dat wat er op het veld of op andere tribunes gebeurt. En daar is het een nee. Het filmpje vind ik een twijfel: de beelden van de malloot-die-zich-heel-stoer-capo noemt, zorgen voor de twijfel.
http://groundhop.nl - Just another groundhop blog

Han

Citaat van: TeeZee op aug 22, 2014, 13:06:17
Het is onbegrijpelijk om je rug te keren naar iets dat je wilt zien, waar je zelfs voor betaald hebt. Bij sporten zonder de aanwezigheid van camera's zal dit nooit gebeuren.

Dit tribuneritueel is afkomstig van Zuid-Amerika, meer specifiek Argentinië. Wel of geen camera. De quintessence is dat supporters uitdrukking geven aan het sentiment dat de club zó groot is dat ze eigenlijk geen steun nodig heeft. Dat is de oorspronkelijke gedachte achter dit fenomeen.



Strangely Devoted or Mentally Disturbed

kikker

Die zogenaamde typische engelse sfeer is begraven met het verdubbelen van de prijzen voor de tickets...... Alleen de pubs zijn daar nog typical English en de moeite waard over het algemeen.

Wat betreft de sfeer in NLse stadions, vind ik het arrogant om te stellen dat de ultracultuur hier nagemaakt en afgekeken is. Ik vind dat de mening van een meeloper. Supporterscultuur is per definitie jongerencultuur en die zal altijd veranderen met elke nieuwe generatie. Vroeger doc Martins, daarna air maxies bomberjacks, aussies, casual, ultra tifosi.

Supporterscultuur in NL heeft altijd invloeden van buitenaf gehad. Of denk je dat die meelopers van nu met hun stone island en dat hele casual gebeuren typisch NLse voorbeelden hebben gehad? Of dat ze in de jaren 70 met hun doktersjassen en spijkerjackies niets hebben afgekeken uit het buitenland?

Waar het om gaat is of er nog passie op de tribune is en hart voor de club en voor je vriendengroepie. En het maakt voor mij niet uit of je je voorbeelden haalt uit engeland of uit griekenland of uit ost duitsland.

Als je alleen engeland als heilig voorbeeld ziet, ben je wat mij betreft een zure lul die in de jaren 80 is blijven hangen.

belfast

Citaat van: kikker op aug 26, 2014, 21:19:34
Die zogenaamde typische engelse sfeer is begraven met het verdubbelen van de prijzen voor de tickets...... Alleen de pubs zijn daar nog typical English en de moeite waard over het algemeen.

Wat betreft de sfeer in NLse stadions, vind ik het arrogant om te stellen dat de ultracultuur hier nagemaakt en afgekeken is. Ik vind dat de mening van een meeloper. Supporterscultuur is per definitie jongerencultuur en die zal altijd veranderen met elke nieuwe generatie. Vroeger doc Martins, daarna air maxies bomberjacks, aussies, casual, ultra tifosi.

Supporterscultuur in NL heeft altijd invloeden van buitenaf gehad. Of denk je dat die meelopers van nu met hun stone island en dat hele casual gebeuren typisch NLse voorbeelden hebben gehad? Of dat ze in de jaren 70 met hun doktersjassen en spijkerjackies niets hebben afgekeken uit het buitenland?

Waar het om gaat is of er nog passie op de tribune is en hart voor de club en voor je vriendengroepie. En het maakt voor mij niet uit of je je voorbeelden haalt uit engeland of uit griekenland of uit ost duitsland.

Als je alleen engeland als heilig voorbeeld ziet, ben je wat mij betreft een zure lul die in de jaren 80 is blijven hangen.

Haha, je hebt inderdaad wel een punt, alhoewel ik inderdaad wel wat in het verleden ben blijven hangen. De jeugd heeft de toekomst. Maar wat ik wel raar vind is dat ze hun vlaggetjes en dansjes wel wat belangrijker lijken te vinden dan de winst van hun club. Verder zijn maar weinig landen echt origineel, meeste is allemaal al een keer gedaan. Net als in graffiti bijvoorbeeld. Volgens mij is het enige echt Nederlands de bommen uit de jaren 80.
D3T=Lief

ALenstra

Vooral in de 70er en 80er jaren aapten Nederlandse fans en hooligans hun Engelse soortgenoten na. Het was mode om een Britse vlag bij je te hebben en het op te hangen aan een hek. Nederlanders gingen naar Engeland om daar in de leer te gaan.

TeeZee

Beter een zure lul dan een lul die denkt dat-ie wat voorstelt omdat hij een geregisseerd dansje opvoert op een tribune. Weg met trommels, spandoekjes, tifo en andere ultrameuk.

Jef400

In zoverre. Tifo mag van mij weg, heeft niks in het stadion te zoeken. De opjagers mogen van mij ook weg. Laat het publiek maar reageren op wat er in de wedstrijd gebeurd. Stuk realistischer.

Nort

Citaat van: Jampot op aug 28, 2014, 20:23:54
In zoverre. Tifo mag van mij weg, heeft niks in het stadion te zoeken. De opjagers mogen van mij ook weg. Laat het publiek maar reageren op wat er in de wedstrijd gebeurd. Stuk realistischer.
Helemaal mee eens, perfect voorbeeld met Feyenoord gisteren!

Laatste 20 minuten waren qua sfeer echt geniaal. De woede, spanning en euforie en 4 minuten tijd, dat maakt voetbal (voor mij) zo mooi.

Zo kan ik zelf ook nog een PSV - Willem II van een aantal jaar geleden herinneren. In een bizar slechte wedstrijd kwam Willem II op 0-2, kreeg Willem II een rode kaart en even later nog één (beide niet terecht). PSV was inmiddels terug gekomen op 2-2 en moest winnen om nog mee te doen om het kampioenschap.

In de allerlaatste seconde scoorde Zeefuik (Who the fuck is Zeefuik?!) de winnende goal en knuffelde ik iedereen om me heen. Man man, die ontlading heb ik sindsdien niet meer meegemaakt, terwijl het een gewone competitie wedstrijd was. Hoe anders zou dat geweest zijn als PSV na 60 minuten met 3-0 voorstond en het uiteindelijk 3-2 werd... Dan was ik de wedstrijd al lang vergeten!


TeeZee

Citaat van: nort op aug 29, 2014, 10:38:34
Helemaal mee eens, perfect voorbeeld met Feyenoord gisteren!

Laatste 20 minuten waren qua sfeer echt geniaal. De woede, spanning en euforie en 4 minuten tijd, dat maakt voetbal (voor mij) zo mooi.
En stel je voor dat het publiek dan een geregisseerd dansje/liedje gedaan zou hebben. Van voor naar achter... et cetera.

Het voetbal bepaalt.