Welke stadions in Nederland heb je bezocht?

Gestart door TeeZee, okt 19, 2007, 16:06:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

TeeZee

Mijn chronologisch gerangschikte lijstje met Nederlandse stadions is ietwat aan de korte kant:

1. Gelredome, Vitesse
2. Philips Stadion, PSV
3. De Kuip, Feyenoord
4. De Krommedijk, FC Dordrecht
5. De Adelaarshorst, Go Ahead Eagles
6. Het Kasteel, Sparta
7. Zuiderpark, ADO Den Haag
8. Oosterpark, FC Groningen
9. Sportpark Ter Specke, FC Lisse (amateurs)

Alle stadions met een of meerdere wedstrijden. Mijn favoriete stadion uit dit lijstje is het Oosterpark Stadion, dat al weer een tijdje geleden gesloten is. Qua ligging, qua sfeer en qua bouw was het een topbak. In tegenstelling tot velen vond ik de Adelaarshorst niet vreselijk bijzonder en niet Engels. De hekken rondom het veld vond ik ronduit storend. Misschien is het goed om deze bak nog eens te bezoeken met daglicht en als de hekken weg zijn (ik ben niet op de hoogte van het eventueel al verdwenen zijn van die hekken, wat op zich wel volgens de huidige trend zou zijn in Nederland).

Ik vind het nog steeds jammer dat ik de Alkmaarderhout (AZ) gemist heb. Ik zal het moeten doen met hun nieuwe DSB-ovaaltje, dat ik waarschijnlijk in december ga bezoeken als Utrecht op bezoek komt.

Mach

Oosterpark
de Kuip
Nieuw Galgenwaard

Verder rijkt mijn lijstje voorlopig niet en buiten de Euroborg om staat er ook niet veel op mijn lijstje moet ik zeggen, de mooiste stadions heb ik dan namelijk gehad.

hgrm

#2
Vandaag nummer 32 gedaan: Top Oss. Behalve dat het een hele leuke wedstrijd was (3-0 na 4 minuten, 3-3 bij rust, tweede helft met veel kansen maar geen goals), is ook het stadion best aardig. 3 kanten modern, maar niet lelijk, aan de vierde kant nog oude terracing die niet meer gebruikt wordt.


Mijn lijstje (chronologisch, alleen profclubs):

1a. Nieuw Monikkenhuize - Vitesse
1b. Gelredome - Vitesse
02. Galgenwaard - FC Utrecht
03. Philipsstadion - PSV
04. De Kuip - Feyenoord
05. Krommedijk - FC Dordrecht
06. Adelaarshorst - Go Ahead Eagles
07. Alkmaarderhout - AZ
08. Abe Lenstrastadion - Heerenveen
09. Het Kasteel - Sparta
10. Schoonenberg - Telstar
11. Oosterenk Stadion - FC Zwolle
12. De Goffert - NEC
13. De Braak - Helmond Sport
14. De Vijverberg - Graafschap
15. Haarlemstadion - HFC Haarlem
16. Arke-Stadion - FC Twente
17. Volendamstadion - FC Volendam
18. Berg en Bos - AGOVV
19. Zuiderpark - ADO Den Haag
20. Woudestein - Excelsior
21. Parkstad Limburg Stadion - Roda JC
22. Amsterdam Arena - Nederlands Elftal
23. De Meerdijk - FC Emmen
24. De Geusselt - MVV
25. Willem II-stadion - Willem II
26. Sportpark Olympia - RKC
27. Oosterpark - FC Groningen
28. Vast en Goed-stadion - RBC
29. De Koel - VVV
30. Sportpark Fanny Blankers-Koen - Omniworld
31. De Langeleegte - Veendam
32. Heescheweg - TOP Oss

En verder stadions waar ooit betaald voetbal is gespeeld:

33. Sportpark Harga - SVV (nu: SVVSMC)
34. De Blauwe Kei - Baronie
35. Sportpark IJsselsingel - Rheden
36. Olympisch Stadion - AFC
37. Theo Thijssenplein - Elinkwijk

Daarnaast nog 27 amateurclubs.

Wat de mooiste is, vind ik moeilijk te zeggen. Er is er niet één die er uit springt. Aan Monikkenhuize, waar ik mijn eerste profwedstrijd zag, heb ik warme herinneringen, evenals aan de Alkmaarderhout, waar ik de intense pijn van een Portugees doelpunt in de laatste minuut voelden. De afscheidswedstrijd van het Oosterpark (de echte, in de beker tegen Volendam, niet het geregiseerde plastic afscheid van de week ervoor) was ook erg speciaal.

De traditionele stadions verdwijnen in hoog tempo. Voor de liefhebber van afbladderende verf, betonrot en roest zijn Go Ahead, Telstar, Haarlem en vooral VVV aan te bevelen. In sommige andere stadions is voor de scherpe waarnemer nog iets van vroeger te ontdekken, zoals de terraces bij Dordrecht, die nu dienen als fundering van enkele tribunes. Het Olympisch stadion is, zeker voor de baksteenfetishist, in één woord prachtig. Er wordt helaas niet zo vaak gevoetbald, maar houdt het in de gaten als er een Amsterdamse amateurclub thuis speelt in de beker. AGOVV is een verhaal apart. Twee LEGO identikit (tm) tribunes achter de goal en aan één lange kant worden meer dan gecompenseerd door de fantastische houten hoofdtribune uit de jaren 20. In de tijd dat ik de club bezocht, was er nog een attractie: ene Klaas-Jan H., die ik tegen Haarlem 3 keer heb zien scoren....
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

TeeZee

En waar heb je goede cq minder goede herinneringen aan?

Joost

Mijn lijstje is vrij eenvoudig:

* Alle stadions waar momenteel betaald voetbal wordt gespeeld met uitzondering van het Cambuur Stadion, de Euroborg en het nieuwe ADO Den Haag stadion en het in aanbouw zijnde FC Zwolle stadion.

* Verdwenen stadions:
- De Baandert
- De Geusselt oude stijl
- Kaalheide
- Oosterpark
- Zuiderpark
- Alkmaarderhout
- Oosterenk Stadion

*Enkele stadions waar ooit profvoetbal gespeeld is:
-UVS
-EDO
-FC Hilversum / 't Gooi
-De Kraal
-Olympisch Stadion
-Venweg
-De Blauwe Kei

*Een groot aantal sportparken van amateurs, most notable:
-Westermaat, vv Spakenburg
-Gemeentelijk Sportpark Nuth, vv Minor (inclusief oude Boschpoort tribune van MVV)

hgrm

Citaat van: Joost op nov 16, 2007, 00:05:29

*Een groot aantal sportparken van amateurs, most notable:
-Westermaat, vv Spakenburg
-Gemeentelijk Sportpark Nuth, vv Minor (inclusief oude Boschpoort tribune van MVV)

Staat die tribune er nog?
Dan moet ik mijn paspoort maar weer eens afstoffen en naar Limburg afzakken...
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Joost

Citaat van: hgrm op nov 17, 2007, 22:30:33

Staat die tribune er nog?
Dan moet ik mijn paspoort maar weer eens afstoffen en naar Limburg afzakken...
Je kunt je paspoort laten liggen, ze spelen nu op een nieuw complex zonder tribune. De oude is gesloopt zover ik weer.

TeeZee


Rinus A.

Alle huidige stadions bezocht, op AZ (uit principe), Roda JC, ADO (nieuwbouw, binnenkort weer heen) en Zwolle (nieuwbouw, binnenkort weer heen) na.

In het Olympisch ook een wedstrijd gezien en bij FC Wageningen wat jaren terug door het onkruid gekropen en de halve adminstratie uit een badkuip getoverd. Leuke bankafschriften, met geldtranfers tussen Wageningen en de KNVB etc.

Sebastiaan_W

Dit zijn de stadions die ik in Nederland heb bezocht, ze staan overigens in willekeurige volgorde.

1 Sportpark Schoonenberg - Telstar
2 Zuiderpark - ADO Den Haag
3 Sportpark Berg en Bos - AGOVV
4 Olympisch Stadion - Ajax
5 De Arena - Ajax
6 Alkmaardehout - AZ
7 Cambuur Stadion - Cambuur
8 De Vliert - FC Den Bosch
9 Krommendijk - Dordrecht
10 Jan Louwers Stadion - Eindhoven
11 Meerdijk - Emmen
12 Woudensteijn - Excelsior
13 de Kuip - Feyenoord
14 de Baandert - Fortuna Sittard
15 Wagner en Partners Stadion - Fortuna Sittard
16 De Adelaarshorst - GAE
17 De Vijverberg - De Graafschap
18 Oosterpark - FC Groningen
19 H'lem Stadion - h'lem
20 De Braak - Helmond Sport
21 Abe Lenstra Stadion - SC Heerenveen
22 Stadion aan de Bornestraat - Heracles
23 Polman Stadion - Heracles
24 De Geusselt - MVV
25 Beatrixstraat - NAC
26 Fuji Film Stadion - NAC
27 Philips Stadion - PSV
28 Sportpark de Luijten - RBC Roosendaal
29 Vast&Goed Stadion - RBC Roosendaal
30 Mandemakers Stadion - RKC Waalwijk
31 Parkstad Limburg Stadion - Roda JC
32 Het Kasteel - Sparta
33 TOP Oss Stadion - TOP Oss
34 Diekman Stadion - FC Twente
35 Epi Drost/Arke Stadion - FC Twente
36 Nieuw-Galgenwaard - FC Utrecht
37 De Langeleegte - BV Veendam
38 Gelredome - Vitesse
39 Veronica Stadion - Volendam
40 de Koel - VVV
41 Willem II Stadion - Willem II
42 Oosterenk Stadion - FC Zwolle
43 De Goffert - NEC
44 Mitsubishi Forklift Stadion - FC Omniworld
45 DSB Stadion - AZ
46 Euroborg - FC Groningen

Sebastiaan_W

Inmiddels heb ik ook het nieuwe ADO stadion bezocht.

TeeZee

Citaat van: TeeZee op dec 14, 2007, 18:11:10
10. DSB Stadion, AZ
11. Nieuw Galgenwaard, FC Utrecht.

Voor het eerst in 1 seizoen zowel de heen als de terugronde van twee partijen gezien: AZ v FC Utrecht en FC Utrecht v AZ. Het was wel nat vandaag zeg. Later meer + plus foto's.

Laurens Jobse

#12
Mijn Nederlandse lijstje is heel erg schraal, maarja als student zonder auto en geld gaat het aanvullen niet snel. de stadions die vetgedrukt zijn, zijn de stadions met wedstrijdbezoek, de niet vetgedrukte ben ik wel binnen geweest, maar geen wedstrijd gezien.

Nederland

#1. Amsterdam ArenA
#2. Philips Stadion
#3. Gelredome
#4. Abe Lenstra Stadion
#5. Rat Verlegh Stadion
#6. Vast & Goed Stadion

#7. Adelaarshorst
#8. De Langeleegte
#9. Wageningse Berg ( Na failissement )
#10. VC Vlissingen Stadion ( Na failissement )

en nog vele mooie amateurcomplexen waaronder Katwijk/Lisse/Quickboys/Spakenburg/Ijsselmeervogels

verlanglijstje die ik nog voor 2009 hoop te halen: De Koel, Het kasteel, De Kuip ( alle 3 met Wedstrijd )

TeeZee

Het is wel een aardig landelijke verdeling anders. Van Zeeland tot Friesland en van Noord-Holland tot Eindhoven. Alleen Limburg is nog onontgonnen, ik vermoed dus dat je daar het verst vandaan woont/studeert?

Laurens Jobse

Citaat van: TeeZee op mrt 27, 2008, 10:53:03
Het is wel een aardig landelijke verdeling anders. Van Zeeland tot Friesland en van Noord-Holland tot Eindhoven. Alleen Limburg is nog onontgonnen, ik vermoed dus dat je daar het verst vandaan woont/studeert?

haha, dat klopt. Ik woon zelf in Zeeland, dus het Rat Verleghstadion en het Vast&Goed stadion heb ik al vaak gezien van binnen, me vrienden zijn bijna allen PSV supporters dus daar ben ik ook al enkele keren geweest, en me opa&oma wonen in Drachten, dus als ik daar ben pak ik zo mogenlijk een wedstrijd van Heerenveen mee.
me neef studeert in Deventer en woont in Veendam dus daarmee heb ik Adelaarshorst en De Langeleegte zonder wedstrijd bezocht.
de amateurcomplexen heb ik allemaal bezocht bij uitwedstrijden van VV Kloetinge.
de Wageningse Berg en het VC Vlissingen Stadion heb ik bezocht na aanleiding van me andere hobby namelijk urban exploring ( het fotograferen van vergane glorie )

Gerledome en Arena was ik bij concerten, moet ik nog maar een keer met voetbalwedstrijd bezoeken.

Dat waren dus de redenen. Inmiddels in het bezit van Rijbewijs en OV-kaart dus komend jaar hoop ik meer Nederlandse stadions te bezoeken. op het moment blijft het bij omgeving Zeeland en het noorden van België.