Hero For One day

Gestart door Han, jul 03, 2008, 22:40:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Han





Zaterdagochtend 8 mei 1999. Rotterdam. Het is 03.00 uur en de wekker loopt af. Snel douchen en een Engels ontbijtje want er staat een pot voetbal op het programma in Carlisle op de rand van de Engels/Schotse grens. Je moet toch wát op een vrije zaterdag. Om 07.00 uur arriveren we per auto bij de shuttle in Calais die ons 07.00 GMT keurig afzet in Folkestone. Na een voorspoedig ritje van 6 uur door het beloofde land doemt om 1pm Carlisle op.

We bevinden ons in de kelder van de derde divisie. Er heerst een bedrukte sfeer rond Brunton Park. Carlisle United treedt op de laatste wedstrijddag thuis aan tegen Plymouth Argyle en staat op het punt om te degraderen naar de non-league.

Tweehonderd kilometer verderop. Oók Scarborough staat op het punt te degraderen en speelt thuis tegen Peterborough United. Scarborough staat op de laatste speeldag één punt voor op Carlisle United. Een Hitchcock scenario. Eén van de twee vliegt eruit.

Vanaf de aftrap maakt Plymouth Argyle het spel. In Engeland bestaat er niet eens vertaling voor het woord salonremise. De knieschijven vliegen in de rondte en Argyle ruikt bloed. 0-1. Het stadion wordt muisstil. 70ste minuut. 1-1. Het stadion vergeet vanwege de ondraaglijke spanning te juichen.

90ste minuut. In Carlisle druppelt het nieuws door dat Scarborough thuis met 1-1 gelijk heeft gespeeld. In Scarborough horen de fans dat het in Carlisle na 90 minuten ook 1-1 staat en de supporters in Scarborough vieren feest. Scarborough blijft in de league!!! Duizenden mensen springen daar van blijdschap rond op het veld.

Carlisle. 95ste minuut. Doelman Jimmy Glass van Carlise United trapt de bal nog één keer met een geweldige knal naar voren en sprint meteen zijn doelgebied uit. Na een scrimmage in het strafschopgebied van Plymouth volgt nog één corner. De bal ploft neer ter hoogte van de zestien meterlijn waar zojuist doelman Jimmy Glass na zijn rush is gearriveerd. Met een geweldige uithaal schiet de keeper de bal achter zijn collega van Plymouth Argyle. 2-1. Het fluitsignaal klinkt. Carlisle United heeft het onmogelijke gepresteerd. Het uitpuilende stadion ontploft. Mensen rennen huilend en verdwaasd het veld op.

Een steward probeert me tegen te houden. Zelf parachuteer ik me al hollend het veld op als een gedrogeerde impala en werp mij in de kluwen.

Een wens is uitgekomen; getuige mogen zijn van wat het voor een club en een stad betekent om niet in de vergetelheid van de non-league te raken.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Ici c est Paris

Prachtig dit. Kende het verhaal tot een paar dagen geleden niet, maar heb fantastische filmpjes erover gezien, en jij bent er gewoon even bijgeweest. Prachtig.

TeeZee

Ik haat Han vanwege dit verhaal. Echt, ik haat hem hierom.

Han

Citaat van: TeeZee op jul 04, 2008, 08:41:27
Ik haat Han vanwege dit verhaal. Echt, ik haat hem hierom.

Rond 1996 kwam ik in aanraking met twee Feyenoord-supporters die met enige regelmaat de oversteek maakten om Millwall te volgen. Zij haakten aan op een 'groepje' dat met enig gevoel voor myopie hun vizier voornamelijk op Engeland richtte. Vanwege de introductie van de shuttle raakten dagtrips meer en meer in zwang en zo kon het dat allengs, onder andere in mijn gezelschap '24-uursdiensten' werden onderhouden naar bv Lincoln, Derby, Cardiff, Coventry etc.

Beide heren ondernamen als duo eens een dagtrip naar Stoke City vs Millwall en dat was aanleiding voor enig gepoch. Ik meende dat gesnoef voor eens en voor altijd de kop in te moeten drukken en de ultieme challenge te introduceren: Carlisle in One Day. De toon was gezet en in maart 1999 stond reeds vast dat we op 3 mei 1999 Brunton Park bezocht zou gaan worden, toen nog 'unaware of the fact' welke lading die pot uiteindelijk zou hebben.

Voorafgaand aan die bewuste zaterdag werd mij op vrijdag tijdens de lunch in het bedrijfsrestaurant gevraagd waar ik 'morgen naar toe zou gaan' want de zaterdagpassie is nooit onopgemerkt gebleven. Ik zeg geheel onbewogen ik ga naar Carlisle en het antwoord was 'oh. hebben ze daar ook een club dan?; niet realiserend dat dat een groffe 900 kilometer van Rotterdam verwijderd is.

Ik kon niet slapen van het vooruitzicht en de heenreis verliep opvallend soepel omdat je vanwege het onchristelijke tijdstip voortdurend beruchte 'bottlenecks' rond London en Birmingham en Stoke en Manchester area 'voor' bleef.

Over de wedstrijd hoef ik niks meer te zeggen. De terugreis verliep 'in a state of trance'. De moker viel na aankomst met de shuttle in Calais. Dat werden de langste 300 kilometers ooit gedurende mankind. na Rotterdam moest ik alleen rijdend nog 50 kilometer afleggen. Ik lag uiteindelijk rond 03.30 uur volkomen voldaan en verbouwereerd in bed.

Een week later ging ik op dagtrip naar Springfield Park voor de laatste thuiswedstrijd van Wigan Athletic; tegen Manchester City. Zo fris als een hoentje.


Citaat van:  Ici c est ParisPrachtig dit. Kende het verhaal tot een paar dagen geleden niet, maar heb fantastische filmpjes erover gezien, en jij bent er gewoon even bijgeweest. Prachtig.
Mooi he? En dan te bedenken dat ik zelf figureer in die bestormingsfilmpjes op youtube.








Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Han

Inmiddels een hoogepunt van tien jaar geleden dat niet verjaart.

Scarborough is inmiddels van het toneel verdwenen en Peterborough United promoveerde naar de tweede divisie. Carlisle United keerde terug uit de Conference en Plymouth Argyle een solide tweede divisionist.

Die dag speelden Manchester City en York City tegen elkaar in de derde divisie. Almost five divisions apart now...
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Daniel

Net jouw verhaal voor het eerst gelezen! Wat een fantastische ervaring moet dat zijn geweest, had het verhaal al toendertijd wel gehoord,maar vind het mooi iemand 'te kennen' die daar bij is geweest, mooi verhaal!!! Kan me niet voorstellen dat ik z'on reis na zal doen!
Laats bezochte ground: Generali Arena, Sparta-Praag

Batflyer

Heb je eigenlijk ook foto's van die wedstrijd, bv. van de pitch invasion? Of komen die in het foto-topic?
Laatste nieuwe ground:
San Siro (15 februari 2012, AC Milan v Arsenal 4-0)

Volgende nieuwe ground:
Veltins Arena (6 november 2012, Schalke 04 v Arsenal)

Han

Tijdens de pitch invasion was ik íets te druk met het onderdrukken van een tijdelijke aanval van adhd. Bovendien had ik Brunton Park reeds een aantal keren aangedaan op 'non match days' en voelde mij zelfs 'bevrijd' zonder camera die achteraf gezien niet zelden een gecultiveerde obsessie was.

Strangely Devoted or Mentally Disturbed

spons

Citaat van: Han op jul 28, 2009, 20:05:23
Tijdens de pitch invasion was ik íets te druk met het onderdrukken van een tijdelijke aanval van adhd. Bovendien had ik Brunton Park reeds een aantal keren aangedaan op 'non match days' en voelde mij zelfs 'bevrijd' zonder camera die achteraf gezien niet zelden een gecultiveerde obsessie was.



er is dus geen enkel bewijs dat je onderstaande verhaal op waarheid berust, behalve een kaartje dat van elk willekeurig ander persoon geweest kan zijn ?
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

Han

Citaat van: spons op jul 28, 2009, 20:18:35
er is dus geen enkel bewijs dat je onderstaande verhaal op waarheid berust, behalve een kaartje dat van elk willekeurig ander persoon geweest kan zijn ?
Mijn reisgenoten Paul en Jesse kunnen inderdaad bevestigen dat het hier een hoax betreft.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

hgrm

Voor mensen die er meer van willen weten, kan ik de biografie van Jimmy Glass aanbevelen: "One Hit Wonder"
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen