Hoofdmenu

Tivoli. Neu.

Gestart door Joost, nov 10, 2009, 09:48:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joost

Alemannia verhuisde dit seizoen naar een nieuw stadion. Het oude Tivoli werd verlaten voor... Neu Tivoli, 150 meter verderop. Een stadion dat meer comfort moet bieden maar daarnaast de intimiderende sfeer moest behouden. Bij de openingswedstrijd ging het al goed mis. Onder aanvoering van Oud-Alemannen Ebbers, Bruns en Lehmann won FC St. Pauli met 0-5. Daarna ging het wat beter met eenvoudige zeges op FSV Frankfurt (3-0) en TSV 1860 Munchen (2-0). Cottbus kwam er toen een punt stelen (1-1) en Union Berlin  vernederde Alemannia met 1-4. Halverwege moest de trainer alweer opstappen.

Op de dag van de Duitse Eenheid komt Hans Rostock op bezoek. Het is nat en guur maar de feestdag zorgt ervoor dat het uitvak nog redelijk volloopt op deze maandagavond. De Sud-Tribune is weer overvol maar de andere zijdes mager bezet. Ik ben redelijk vroeg aanwezig en ervaar gelijk een van de voordelen van de maandagavond; de Porta en Schaper zijn gesloten dus je kunt gratis en dichtbij parkeren. Koop een Echo en neem plaats bovenin Block S1.

De nieuw gekozen voorzitter houdt nog een praatje met populistisch gebral, familie-vriendelijkere aanvangstijdstippen, aanvallend voetbal usw. Dan is het tijd voor de wedstrijd, Hansa en Alemannia troffen elkaar 3 keer. Eenmaal op trainingskamp in Spanje, voor 15 toeschouwers werd het toen 3-2 voor Aachen. Daarna nog in seizoen 2005/2006. Beide duels dat seizoen werden op maandag gespeeld. In Rostock werd het 1-0, in Aachen 3-2. Die laatste wedstrijd herinner ik me nog wel, in het promotieseizoen werd Rostock toen in de eerste helft aan flarden gespeeld om in de tweede helft nog bijna terug te slaan.

Ze zijn tegenwoordig dol op statistieken in Duitsland, tijdens de wedstrijd zien we hoeveel voorzetten de teams geven, vooraf worden we 'verblijdt' met de statistiek dat Alemannia 9,3% van haar doelpoging scoort en dat Hansa an 12 maandagwedstrijden niet won.

Als er dan eindelijk afgetrapt wordt voltrekt zich een wedstrijd die 21,000 Alemanniafans laat terugdenken aan de ontmoetingen met 1860 Munchen en Energie Cottbus. Die laatste was recenter en eindigde negatief dus werd het meest genoemd. In beide eerdere duels wist Aachen de 2-0 maar niet te maken, tegen 1960 Munchen viel-ie in de blessuretijd, tegen Cottbus scoorden de Ossies nog de 1-1. Alemannia speelt heel aardig en komt door een wonderschoon doelpunt vroeg op voorsprong. Aimen Demai wil een voorzet geven, de keeper zet een stap naar voren en binnenkant paal knalt de bal binnen. Daarna talloze kansen om de wedstrijd in het slot te gooien maar net als in de eerdere twee duels lukt dat niet. In de tweede helft wordt de tegenstander sterker. De 2 minuten blessuretijd gaan in en zijn bijna afgelopen als Rostock een hoekschop krijgt, 22 spelers in het strafschopgebied en 21.274 mensen die hun adem inhouden. Aachen werkt weg, maar slechts half, Rostock schiet van afstand en met een prachtige safe red Stuckmann. De bal gaat omhoog en valt een meter voor de goal omlaag. Herzig kopt weer half weg en Rostock schiet binnen. 1-1. De scheidsrechter toont echter clementie en keurt de goal af. Er volgt nog een hoekschop en dan is het afgelopen.

Ik maak dat ik wegkom om de files te ontlopen en 22 minuten na affluiten ben ik weer thuis. De promotiedromen van deze zomer zijn reeds lang vervolgen, het elftal is te goed om te degraderen. In feite speelt Aachen al in november nog slechts voor de winstpremie.


Tivoli. Neu.


Ook de vlag heeft zijn plaatsje gevonden. Werner Fuchs was de trainer die overleed in het seizoen dt de ploeg promoveerde vanuit de Regionalliga


Door al die gele stoeltjes lijkt het erg leeg, toch was 2/3 stadion gevuld


Het uitvak, door de staanplaatsen in de hoek is interactie onmogelijk


De hoofdtribune

Hielke

Leuk om te zien en lezen, bedankt. Ik ben net op tijd nog op het oude Tivoli geweest en was heel benieuwd naar verhalen over en foto's van het nieuwe stadion. Het ziet er heel aardig uit, moet ik zeggen.  

Keveca

Ben ook van plan om het nieuwe Tivoli te gaan bezoeken, maar dit ziet er wel erg sfeerloos en leeg uit moet ik zeggen, hoe heb jij dit zelf ervaren?

Joost

Citaat van: Keveca op nov 16, 2009, 15:24:03
Ben ook van plan om het nieuwe Tivoli te gaan bezoeken, maar dit ziet er wel erg sfeerloos en leeg uit moet ik zeggen, hoe heb jij dit zelf ervaren?

Leeg zeker, sfeerloos allerminst.

Sebastiaan_W

Citaat van: Keveca op nov 16, 2009, 15:24:03
Ben ook van plan om het nieuwe Tivoli te gaan bezoeken, maar dit ziet er wel erg sfeerloos en leeg uit moet ik zeggen, hoe heb jij dit zelf ervaren?

Je zou het toch echt zelf moeten ervaren. Foto's zeggen uiteraard ook niet alles. Heb weleens in een uitverkocht stadion gezeten en vond ik er niks aan, maar ik ben ook bij wedstrijden geweest met hooguit 1.000 tot 2.000 man op de tribunes en was de sfeer geweldig.

wekke

Citaat van: Keveca op nov 16, 2009, 15:24:03
Ben ook van plan om het nieuwe Tivoli te gaan bezoeken, maar dit ziet er wel erg sfeerloos en leeg uit moet ik zeggen, hoe heb jij dit zelf ervaren?

Ik vond het zeker en vast de moeite waard. Het stadion lijkt leeg, maar de fotos zijn genomen vanuit de volgepropte staanplaatsen waar de sfeer tevens super is.

Stadionhopper

Vond de sfeer tegen FSV Frankfurt ver beneden de maat, het stadion bij lange na niet gevuld.

Maar zoals Witte Leeuw het al zegt, het verschilt per wedstrijd. Wedstrijden met weinig toeschouwers kan sfeervoller zijn dan een volgepakt stadion.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Dieter

Ik ben er eind oktober ook geweest tegen Union Berlin en vond het best een leuk clubje. Aan parking geen gebrek. Ik kon bijna recht tegenover het stadion mijn auto kwijt. Na de wedstrijd is het wel aangeraden om nog even iets te gaan drinken aangezien iedereen langs dezelfde hoofdweg weer naar huis gaat.

Na de obligatoire fastfood-snack in de Burger King even verderop, richting oude Tivoli-stadion getrokken. Ik ben nooit in de Old Den van Millwall geweest, maar dit moet er toch redelijk dicht bij aanleunen. Heerlijk vervallen stadion, met staantribunes kort op het veld.















Bezoekersingang + uitvak





Kleine tip voor wie er naartoe trekt: neem een staanplaats. Tijdens de rust kan je via het zitvak net naast de staanplaatsen makkelijk de lange zijde op aangezien de stewards dan helemaal niet controleren. En plaats is er genoeg in het stadion. Zo ben ik zelf de tweede helft nog naast Wiljan Vloet belandt.




Joost

Citaat van: Dieter op nov 26, 2009, 19:49:48
Ik ben er eind oktober ook geweest tegen Union Berlin en vond het best een leuk clubje. Aan parking geen gebrek. Ik kon bijna recht tegenover het stadion mijn auto kwijt. Na de wedstrijd is het wel aangeraden om nog even iets te gaan drinken aangezien iedereen langs dezelfde hoofdweg weer naar huis gaat.
Tegen Union was op zondag, dan zijn de winkels waar je geparkeerd hebt gesloten. Vanavond tegen RW Ahlen is het een stuk lastiger want dan staan ze parkeren niet toe daar. Wachten om weg te rijden heb ik nog nooit gedaan, vaststaan was er nooit bij.


Joost

Het is dit seizoen echt grauw en grijs. De middelmaat wordt met de week groter. Voor de winterstop met de 0:2 in Duisburg en vlak erna met de mooie 3:1 tegen Karlsruher SC was er een kleine opleving maar dat is tot nu toe echt het hoogtepunt van het seizoen.

DSF had de pot tegen 1. FC Kaiserslautern naar de maandag laten verplaatsen. Sowieso is de maandag al slecht maar het weer zorgde ervoor dat er geen Aachener warmliep voor dit duel. Het lag aan de meegereise Lautern fans dat het dieptepunt van 19,200 toeschouwers niet verder werd aangescherpt.

Er waren 1000 mensen nodig geweest om het veld en de tribunes sneeuwvrij te krijgen, de wegen waren slecht en de voetpaden alleen met schaatsen te nemen. Dat het dus doorging lag louter aan de TV uitzending.

In het program dit seizoen veel stats.
* Alemannia kreeg in het eerste kwartier van de wedstrijd nog geen goal tegen
* In alle 11 duels waar Lautern 1-0 voorkwam wonnen ze
* Alle 7 keer dat Alemannia 1-0 achterkwam verloren ze

'18 0-1 S. Sam.
... en je weet genoeg

Uiteindelijk liep Lautern in de slotminuten nog uit tot 0-3. Sidney Sam werd daardoor de eerste speler die een Hattrick maakte in Neu Tivoli.

Na afloop was er nog kaartverkoop voor de oefeninterland Duitsland v Malta die in mei in Aachen zal worden gespeeld. Voor 50 of 60 euro zit je lange zijde.

Volgend seizoen zal het toeschouwersaantal fors teruglopen denk ik. Het is dit seizoen niet om aan te zien en de zitplaatsen zijn ook nog eens gruwelijk duur.

Joost

Alemannia werd gisteravond vernederd in eigen stadion door buurman Fortuna Dusseldorf. Niet dat de gasten zo goed waren, allesbehalve zelfs. Vooral buiten het veld was het verschil schrijnend. Fortuna is opgekrabbeld na magere jaren en plots loopt het Dusseldorfse publiek wel warm voor de club. Dit seizoen wisten ze de Esprit Arena al eens uit te verkopen en sportief gaat het dit seizoen voor de wind. De nieuwbakken 2. Bundesligist doet zelfs mee om promotie.

Alemannia is volstrekt omgekeerd bezig. Van oud sfeervol stadion gingen we over naar het nieuwe Tivoli. Een noodzakelijke stap. Minder noodzakelijk was het zoveelste paniekontslag van trainer Seeberger eerder dit seizoen. Op het veld werden de Alemannen al door St. Pauli (0-5), Union (1-4) en Kaiserslautern (0-3) naar de slachtbank geleidt. Pijnlijker misschien nog wel was de meer dan terechte thuisnederlaag tegen het nietige Rot-Weiss Ahlen dat daarvoor nog zegeloos was. Oorzaak is het volstrekt falende sportieve beleid dat het beste tot uitdrukking komt in de al eerder genoemde paniek waarna een trainer de laan uit werd gestuurd, de tweede ontslagen technisch directeur in een jaar en in het gratis laten vertrekken van Mattias Lehmann. Lehmann was in DE man op het middenveld waarom alles draaide. Afgelopen zomer werd zijn contract niet verlengd. Nu is Matse spelmaker van FC St. Pauli waar hij samen met Marius Ebbers bezig is de club naar 1. Bundesliga te brengen. Ebbers, inderdaad de topscorer in 2. Liga die in Aachen ondanks vele goals niet goed genoeg werd bevonden. Wat staat er dan verder nog op het veld. Met Stuckmann staat er wel een betrouwbare doelman. De defensie is redelijk. Het centrum met Olajengbesi en Herzig of Stehle is niet geniaal maar niet slecht. Backs Achenbach en Casper kunnen er ook mee door. Het middenveld is mager bezet. Burkhardt en Fiel doen hun best. Jongeling Kevin Kratz is on loan van leverkusen voor ervaring en kan het niet dragen. Hij mist een ervaren leider naast zich. Op de flanken missen Milchraum en Muller de echte klasse. Voorin is het een ramp. Nemeth is niet de topscorer zoals hij gehaald werd uit Tsjechie 3 jaar geleden. Auer werd vorig seizoen topscorer van de Liga (gedeeld) maar mist alle vorm, Gueye is niet constant genoeg. Deze winter vertrok dan ook nog de creatieve maar gekke spits Oussale naar RAEC Mons (Bergen). In plaats van investeren in een goede middenvelder of spits werd Alan Jepsen gehaald. Een deense back.

De onmacht straalde van het team tegen Dusseldorf. De Roden speelden met 4 man achterin, 4 verdedigende middenvelders ervoor, 1 middenvelder en 1 spits. Kruger zette daar een team tegenover met 4 man achterin, een driehoek met de punt naar voren op het middenveld, twee flankspelers en 1 diepe spits. Gueye was volstrekt kansloos tegen de overmacht aan rode shirts. Tot overmaat van ramp scoorde Dusseldorf na een communicatiefout tussen Herzig en Stuckmann. Dat was in minuut 26 en bleef tot 20 minuten voor tijd het enige wapenfeit. Alemannia kreeg vooral kansen uit standaardsituatie en verdiende best wel een goal. De onmacht om ook daadwerkelijk te scoren straalde af op het publiek. Vocaal was Dusseldorf vanaf minuut 1 overheersend. Op het oude Tivoli zou Fortuna zijn gelynched, zou het een heksenketel zijn waar zeker in zulke wedstrijden het publiek Alemannia over de streep schreeuwde. Sportief beleid heeft werkelijk alle zin laten wegebben.

Augsburg, Koblenz, Furth, Bielefeld en Duisburg komen op bezoek. Aachen pakt wel puntjes en zal zeker niet degraderen dus alle kans om het publiek wel nog te vermaken. Ik heb er een hard hoofd in.

AthleticHolanda

Ik heb het idee dat Fortuna Alemannia altijd overstemd zou hebben, ook op het oude Tivoli, zoals ik beide supportersgroepen ken...

Toevallig een foto van het uitvak?

Overigens heb ik m'n twijfels of Sankt Pauli nog op koers ligt voor de 1. Bundesliga, de 0-1 thuis tegen Arminia Bielefeld was toch een slecht teken, evenals de 0-0 tegen Frankfurt twee weken eerder...

hgrm

Ik gok op Augsburg.
Ik heb ze dit seizoen drie keer zien spelen (uit voor de beker in Ingolstadt, thuis tegen Düsseldorf en uit in Koblenz). Ze hebben een team dat aan de drie eisen voldoet om te promoveren:
1) ze kunnen als ze willen fantastisch mooi voetballen.
2) ze hebben een defensie die staat.
3) ze winnen ook hun slechte wedstrijden.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Joost

Citaat van: AthleticHolanda op mrt 02, 2010, 21:29:12
Ik heb het idee dat Fortuna Alemannia altijd overstemd zou hebben, ook op het oude Tivoli, zoals ik beide supportersgroepen ken...

Toevallig een foto van het uitvak?

Overigens heb ik m'n twijfels of Sankt Pauli nog op koers ligt voor de 1. Bundesliga, de 0-1 thuis tegen Arminia Bielefeld was toch een slecht teken, evenals de 0-0 tegen Frankfurt twee weken eerder...

Ik maak geen foto's bij Alemannia. Eenmaal gedaan voor de collectie maar dan is het ook goed.

Geen idee hoe vaak je op het Oude Tivoli bent geweest maar zeker in derbies spookte het daar. Daar was Fortuna weggeblazen.

Hielke

Voorafgaand aan de oefenwedstrijd in Vaals tussen AA Gent en sc Heerenveen (4-1) ben ik met een groepje stadionliefhebbers gistermiddag in het oude Tivoli geweest. Overwoekerde tribunes, de bekertjes, flesjes en geluidsboxen ongeroerd achtergelaten. Rijp voor de sloop. Oftewel: de schoonheid van verval.

Zie hier de beelden: http://www.feanfans.nl/fotos/1112/heegen/tivoli.htm.