Hoofdmenu

Stad/dorp-discussie

Gestart door Joost, okt 30, 2016, 20:59:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Jef400

Wil je zeggen dat Enschede een stad is dan... :V

Plagerijtje

FCT1980

Hier noemen ze zelfs Hengelo en Almelo steden.
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

Bier und Bratwurst

Citaat van: FCT1980 op nov 02, 2016, 22:11:36
Hier noemen ze zelfs Hengelo en Almelo steden.
Hengelo is een dorp
Het ene stadion is het andere niet!

FCT1980

Hengelo, Almelo en Enschede zijn de Twentse steden. Enkelen zien ook Oldenzaal als stad. Oldenzaal is van oudsher één van de belangrijkste kernen en heeft ook stadsrechten.
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

Jef400

Nou ja. Als ik kijk naar Oldenzaal kan dat ook wel kloppen.Vooral qua historie is het vele male belangrijker als Hengelo wat pas tijdens de industriele revolutie iets werd.

FCT1980

Ben ik het mee eens hoor. Maar met de nieuwe maatstaven rondom de dorpen/steden discussie is dan ook Hengelo een stad in deze regio.
Als je naar de Rijnmond regio kijkt dan wordt Vlaardingen als dorp bij Rotterdam gezien terwijl dat ongeveer evenveel inwoners heeft als Hengelo. Blijft een aparte discussie.
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

Jef400

Door het gebrek aan vaststaande definities. IK hang meer de historische aan. In mijn fantasiewereld blijven stadsrechten levend en kunnen ze zelfs worden afgenomen als een plaats aan importantie verliest.

hgrm

Waar het in het Nederlands aan ontbreekt is een benaming voor een stad zonder stadsrechten. Een equivalent voor het Engelse 'town' kennen we niet, het is meteen stad of dorp.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

FCT1980

Maar goed, is dat erg dan?
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

Hugo

Citaat van: hgrm op nov 03, 2016, 21:45:38
Waar het in het Nederlands aan ontbreekt is een benaming voor een stad zonder stadsrechten. Een equivalent voor het Engelse 'town' kennen we niet, het is meteen stad of dorp.

Plaats.

Hugo

Citaat van: FCT1980 op nov 03, 2016, 21:49:48
Maar goed, is dat erg dan?

Nee, integendeel, alles zonder een vaststaande definitie zorgt voor discussie. Wat is bijvoorbeeld de definitie van goede sfeer, een "grote club", een stadion of groundhoppen? Ik noem maar wat willekeurige onderwerpen :-)

FCT1980

Citaat van: Hugo op nov 03, 2016, 21:58:37
Nee, integendeel, alles zonder een vaststaande definitie zorgt voor discussie. Wat is bijvoorbeeld de definitie van goede sfeer, een "grote club", een stadion of groundhoppen? Ik noem maar wat willekeurige onderwerpen :-)

Laten we het daar over hebben :)
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

Hugo

Citaat van: FCT1980 op nov 03, 2016, 22:03:31
Laten we het daar over hebben :)

Wordt wel weer eens tijd.

HRM1880

Citaat van: hgrm op nov 03, 2016, 21:45:38
Waar het in het Nederlands aan ontbreekt is een benaming voor een stad zonder stadsrechten. Een equivalent voor het Engelse 'town' kennen we niet, het is meteen stad of dorp.
Gemeente.

Jef400

Citaat van: HRM1880 op nov 03, 2016, 22:43:11
Gemeente.
Een gemeente is in Nederland weer een verzameling plaatsen. Gemeentes die uit een dorp bestaan kennen we vrijwel niet meer in Nederland.