Hoofdmenu

FC Limburg

Gestart door Stadionhopper, okt 21, 2008, 18:21:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joost

Citaat van: Dennis1981 op feb 03, 2009, 13:12:10
Of volgend jaar Roda JC - Fortuna Sittard in de eerste divisie (zoals het er nu naar uitziet), of de verstandige beslissing nemen om te fuseren met elkaar. Sportief en financieel gezien is fuseren de best mogelijke oplossing. Maar mensen met een clubhart bij een van deze clubs bekijken het geheel subjectief, daardoor gaan clubs ook verloren.
Kun je mij uitleggen waarom het sportief gezien een goede oplossing is? Roda JC presteerd 1 jaar niet in het linkerrijtje en gelijk moet Fortuna Sittard eraan? Als ik je theorie doorvoer moet PSV maar fuseren met FC Eindhoven. Immers heeft PSV ook een matig seizoen en met 1 club in de stad kun je een groter draagvlak creeren.

Het spijt me zeer je te moeten vertellen dat mensen met een clubhart ook objectief kunnen kijken. Om het afzetgebied van Roda JC te vergroten is afgelopen zomer een businessplan geschreven. Dit plan is door de plotse opkomst van het gedrocht aan de kant geschoven terwijl het klaar lag om te gebruiken. Speerpunten waren het verbeteren van de organisatie, het vergroten van de hoeveelheid sponsoren en meer doen voor sponsoren. Roda JC liep daarmee mijlenver achter op andere provincieclubs als FC Twente of FC Groningen en zelfs op sc Heracles.

Door het actief zoeken naar sponsoren in de volledige regio moest de financiele basis van de club groter worden. Wat er zou gebeuren als Roda en Fortuna samengaan is het uitvoeren van eenzelfde plan maar dan zonder een betaald voetbalclub in Sittard.

Waarom moet Roda JC haar naam, stadion en kleuren opgeven ten faveure van een fusie met een club die zelf niets inbrengt dan schulden? De Fortuna aanhangers die komen sowieso niet naar Kerkrade. Supporters die betaald voetbal op het hoogste niveau willen zien hadden allang door Roda JC gewerfd kunnen worden.

Stadionhopper

Citaat van: Joost op feb 03, 2009, 13:34:01
Kun je mij uitleggen waarom het sportief gezien een goede oplossing is? Roda JC presteerd 1 jaar niet in het linkerrijtje en gelijk moet Fortuna Sittard eraan? Als ik je theorie doorvoer moet PSV maar fuseren met FC Eindhoven. Immers heeft PSV ook een matig seizoen en met 1 club in de stad kun je een groter draagvlak creeren.

Kijk maar naar de ranglijst, laatste jaren geen Europees voetbal meer behaald wat volgens mij wel altijd een doelstelling is geweest in Kerkrade.

Dat PSV erbij wordt gehaald is onzin, de club is 4 jaar op rij kampioen geworden, een unicum, dat het een jaar minder gaat is logisch. Sinds afgelopen weekend is de 2e plaats weer in zicht. PSV beschikt al over een enorm draagvlak, FC Eindhoven is geen concurrent wat betreft het draagvlak. Het topic gaat trouwens over FC Limburg.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Joost

Citaat van: Dennis1981 op feb 03, 2009, 13:50:21
Kijk maar naar de ranglijst, laatste jaren geen Europees voetbal meer behaald wat volgens mij wel altijd een doelstelling is geweest in Kerkrade.

Dat PSV erbij wordt gehaald is onzin, de club is 4 jaar op rij kampioen geworden, een unicum, dat het een jaar minder gaat is logisch. Sinds afgelopen weekend is de 2e plaats weer in zicht. PSV beschikt al over een enorm draagvlak, FC Eindhoven is geen concurrent wat betreft het draagvlak. Het topic gaat trouwens over FC Limburg.

Kampioen worden is voor Ajax ook een doelstelling en dat worden ze al 4 jaar niet...

Voor het niet halen van Europees voetbal bestaan genoeg excuses.
2007-2008 9de plaats en bekerfinale
2006-2007 6de plaats, door play-offs geen Europees
2005-2006 8ste plaats
2004-2005 8ste plaats
2003-2004 6de plaats
2002-2003 6de plaats

In die laatste 2 jaren won telkens FC Utrecht de bekerfinale. Die club eindigde tweemaal niet bij de eerste 5 waardoor Roda JC Europees misliep. Van enige pecht is dus wel sprake.

Al bij al geen slecht rijtje lijkt me.

Tevens spreekt de Stuugroep zichzelf tegen. Enerzijds concluderen ze dat er voor beide clubs geen groeimogelijkheden zijn op supporters en sponsoren en dat de huidige mogelijkheden optimaal worden gebruikt. Anderzijds willen ze die fusieclub wel bouwen op die beperkte mogelijkheden. Een deel van fans en sponsoren zal sowieso wegblijven dus 1+1 is hierin ongetwijfeld minder dan 2.

Hielke

Als alle voetbalclubs in Nederland een stuurgroep zouden instellen om zo'n onrealistische serie clichés en open deuren op papier te zetten, zou het raadzaam zijn het aantal Europese tickets allereerst tot minstens vijftien uit te breiden.

Houseman

Citaat van: Joost op feb 03, 2009, 13:34:01
Het spijt me zeer je te moeten vertellen dat mensen met een clubhart ook objectief kunnen kijken. Om het afzetgebied van Roda JC te vergroten is afgelopen zomer een businessplan geschreven. Dit plan is door de plotse opkomst van het gedrocht aan de kant geschoven terwijl het klaar lag om te gebruiken. Speerpunten waren het verbeteren van de organisatie, het vergroten van de hoeveelheid sponsoren en meer doen voor sponsoren. Roda JC liep daarmee mijlenver achter op andere provincieclubs als FC Twente of FC Groningen en zelfs op sc Heracles.

Door het actief zoeken naar sponsoren in de volledige regio moest de financiele basis van de club groter worden. Wat er zou gebeuren als Roda en Fortuna samengaan is het uitvoeren van eenzelfde plan maar dan zonder een betaald voetbalclub in Sittard.

Waarom moet Roda JC haar naam, stadion en kleuren opgeven ten faveure van een fusie met een club die zelf niets inbrengt dan schulden? De Fortuna aanhangers die komen sowieso niet naar Kerkrade. Supporters die betaald voetbal op het hoogste niveau willen zien hadden allang door Roda JC gewerfd kunnen worden.


Duidelijk verhaal. Komt er eigenlijk op neer dat de bestuurders van Roda de afgelopen jaren wanbeleid gevoerd hebben. Het werven van sponsors en publiek is toch je kerntaak als clubbestuurder. Wat hebben ze eigenlijk uitgevoerd in de tussentijd?

Joost

Citaat van: Houseman op feb 03, 2009, 15:32:42
Duidelijk verhaal. Komt er eigenlijk op neer dat de bestuurders van Roda de afgelopen jaren wanbeleid gevoerd hebben. Het werven van sponsors en publiek is toch je kerntaak als clubbestuurder. Wat hebben ze eigenlijk uitgevoerd in de tussentijd?

Tot deze zomer heeft het bestuur prima werk verricht. Het masterplan is geschreven, commercieel niksnut Marcel Michiels is de deur gewezen en een nieuw, fris commercieel team stond klaar om met het masterplan heel Zuid-Limburg te veroveren. Juist op dat moment kwam de provincie hiermee op de proppen. Sindsdien heeft dhr. Narinx totaal niets meer gedaan aan de club.

Stadionhopper

Citaat van: Breda op feb 03, 2009, 18:48:14
Ik las ergens hierboven een waar woord, namelijk dat allerlei clubs de ambitie hebben om structureel subtop te spelen, Europees voetbal te halen etc. Standaard-prietpraat van marketingjongens, dus.

Dus jij wilt vertellen dat NAC helemaal geen ambities heeft?
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

HJanneman

Er verandert voor de Roda-supporter en de Roda-werknemer net even minder dan voor de Fortunezen, lijkt me.
Het stadion blijft in Kerkrade(er zal een ander logo op de hoofdingang komen, maar ik kan me niet voorstellen dat ze de ene helft nu ineens geel-groen gaan verven), en Roda is de grotere ploeg, dus er zullen weinig spelers van Fortuna overkomen, denk ik.
Ik snap dan ook heel goed dat veel Fortuna-supporters niet van plan zijn om per volgend seizoen een seizoenkaart te nemen bij de fusieclub, maar ik denk dat de drempel voor de Roda-supporters een stuk lager ligt.
Merk jij dit ook, Joost?
Ben jij bijv. van plan om volgend jaar gewoon weer vaste klant te zijn in het Parkstad Limburg Stadion, of stel ik deze vraag veel te vroeg?

Joost

Citaat van: HJanneman op feb 04, 2009, 10:05:13
Er verandert voor de Roda-supporter en de Roda-werknemer net even minder dan voor de Fortunezen, lijkt me.
Het stadion blijft in Kerkrade(er zal een ander logo op de hoofdingang komen, maar ik kan me niet voorstellen dat ze de ene helft nu ineens geel-groen gaan verven), en Roda is de grotere ploeg, dus er zullen weinig spelers van Fortuna overkomen, denk ik.
Ik snap dan ook heel goed dat veel Fortuna-supporters niet van plan zijn om per volgend seizoen een seizoenkaart te nemen bij de fusieclub, maar ik denk dat de drempel voor de Roda-supporters een stuk lager ligt.
Merk jij dit ook, Joost?
Ben jij bijv. van plan om volgend jaar gewoon weer vaste klant te zijn in het Parkstad Limburg Stadion, of stel ik deze vraag veel te vroeg?

Ik zet nooit en te nimmer een voet binnen bij een club die gecreeerd is om het wanbeleid van vorige bestuurders te verbergen maar ik moet je gelijk geven dat de stap voor mensen in Parkstad Limburg niet zo groot is.

Hoe het zou zijn zonder Roda weet ik niet en ik wil er liever ook nog niet aan denken.

spons

wat gaat er gebeuren als fortuna en roda in de play offs tegen elkaar moeten spelen ?
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

Houseman

Citaat van: spons op feb 04, 2009, 12:35:54
wat gaat er gebeuren als fortuna en roda in de play offs tegen elkaar moeten spelen ?

Kan je schriftelijk afdoen.. ze nemen toch gewoon de licentie van de club die dan in de eredivisie blijft.

Houseman

In dat geval gaat de fusie geloof ik niet door inderdaad. Ik geloof dat er inmiddels ook redelijk wat Roda supporters hopen dat ze degraderen. Joost, klopt dat?

Joost

Citaat van: Houseman op feb 04, 2009, 13:05:05
In dat geval gaat de fusie geloof ik niet door inderdaad. Ik geloof dat er inmiddels ook redelijk wat Roda supporters hopen dat ze degraderen. Joost, klopt dat?
Dan gaat het hele verhaal inderdaad niet door. Ik ben nog in dubio wat dat betreft.

In de Telegraaf staat deze ochtend overigens een objectief (!!) stukje. In dit propagandatijdperk werd het ook tijd.

Citeer1+1=2. Met die rekensom komt de Stuurgroep Topvoetbal in Limburg tot de conclusie dat een fusie tussen Roda JC en Fortuna Sittard noodzakelijk is om tot een sterke Limburgse subtopper in de eredivisie te komen. De rekensom van fusies in het betaalde voetbal tot dusver heeft een andere uitkomst: 1+1=¾. Hoe vaak zijn bijvoorbeeld ADO Den Haag en FC Utrecht als fusieclubs niet gered met zakken gemeenschapsgeld? De fusie tussen Roda JC en Fortuna Sittard is slechts een excuus om op korte termijn een zak met overheidsgeld binnen te slepen.

Zowel Roda JC als Fortuna Sittard stevent af op een fiks tekort en heeft per direct een nijpend liquiditeitsprobleem. Met de huidige economische crisis zou zo'n aanbeveling natuurlijk altijd moeten luiden: vijf jaar in de ijskast met die fusie. Maatschappelijk is er bij het bedrijfsleven natuurlijk geen enkel draagvlak om miljoenen vrij te maken voor een dergelijke fusie. Medio december liet de Limburgse multinational DSM weten 1000 banen te schrappen. Uit die hoek hoeft heus geen extra financiële injectie verwacht te worden richting FC Limburg.

Het extraatje moet dus komen van de gemeentes en de provincie, de provincie Limburg, niet toevallig één van de initiatiefnemers voor de Stuurgroep Topvoetbal Limburg. In de rapportage van de stuurgroep - onder meer met voetbaltrainer Sef Vergoossen, bedrijvendokter Peter Vogelzang en marketinggoeroe Frank Van den Wall Bake - wordt voornamelijk uitgegaan van de aanname: een fusie levert een groter verzorgingsgebied met meer potentieel en mogelijkheden tot groei op.

Op papier geen speld tussen te krijgen, maar in de praktijk een dooddoener vanjewelste. Alle garanties voor bovenstaand scenario ontbreken en achteraf zal de achtergrond om te fuseren (Limburgse topclub) niet meer dan een luchtkasteel zijn. Structureel zal de fusieclub los van de heersende emoties bij de huidige Roda JC- en Fortuna Sittard-aanhangers te weinig extra fans naar FC Limburg lokken en te weinig extra inkomsten uit het bedrijfsleven opleveren.

Het bewijs van die stelling is de afgelopen jaren in Kerkrade geleverd, waar suikeroom Nol Hendriks zijn club Roda JC jaren in zijn eentje op subtopniveau hield zonder dat het veel extra geldschieters en supporters opleverde. Zelfs niet na de verhuizing naar het prachtige Parkstad Limburg Stadion.

FC Limburg is daarom voorbestemd een politiek speeltje voor Limburgse politici te worden. Eén troost: politici zullen de club nooit de nek omdraaien want daarmee zouden ze hun eigen lot op het warme politieke pluche bezegelen. En ze hoeven daarvoor niet zelf de buidel te trekken, maar laten er gewoon de Limburgse gemeenschap voor opdraaien.


Stadionhopper

CiteerHet bewijs van die stelling is de afgelopen jaren in Kerkrade geleverd, waar suikeroom Nol Hendriks zijn club Roda JC jaren in zijn eentje op subtopniveau hield zonder dat het veel extra geldschieters en supporters opleverde. Zelfs niet na de verhuizing naar het prachtige Parkstad Limburg Stadion.

In een eerder stadium op dit topic werd mij nog gezegd dat Nol Hendriks geen suikeroom was??
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Joost

Citaat van: Dennis1981 op feb 04, 2009, 14:35:00
In een eerder stadium op dit topic werd mij nog gezegd dat Nol Hendriks geen suikeroom was??

Nol Hendriks heeft spelers gescout en soms een deel van de transfersom betaald maar altijd al zijn geld netjes teruggehad.