Serie A 2012-2013

Gestart door Victor Charlie Hotel, nov 12, 2012, 22:10:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Victor Charlie Hotel

Voetbalvrienden,

Vanuit een zonnig Rome (20°) vers van de pers mijn verslag van de Romeinse derby. Deze wedstrijd wilde ik per sé zien, ondanks verplichtingen op zaterdag. Dat betekende dat ik als een speer op zondagochtend met EasyJet naar Rome moest. Dankzij stewardoos Bella Elise kon zelfs de turbulentie mij weinig deren. Om van het vliegveld naar het stadion te komen, was de taxi de enige en beste optie. Volgens goede Italiaanse traditie wilde de chauffeur mij oplichten door van tevoren een ritprijs van 60 euro af te spreken, wijzend naar een bord waar dat inderdaad op stond, maar waarvan ik de tekst niet kon lezen. Ik kon dat uiteraard niet accepteren en bood 50 euro, wat ook de normale prijs voor zo'n rit is. Maar toen de chauffeur en de passagiers achter hem begonnen te pushen, accepteerde hij morrend mijn bod en konden we eindelijk op weg gaan.

Eenmaal bij het stadion aangekomen, was het wel ff zoeken naar de juiste tribune, maar toen ik eindelijk binnen was kwam het oorverdovende geluid van de Curvas Nord en Sud me al tegemoet. Helaas versta ik geen Italiaans, maar ik veronderstel dat de beide sides met originele liedjes tegen elkaar opzingen. En natuurlijk ging e.e.a. gepaard met veel vuurwerk en rookbommen. Hoezo waterdichte controle? In Rome kijkt men van een bommetje meer of minder niet op. Vóór de wedstrijd kwam een man met zijn (?) kindje het veld op, ter ere van ene Gabriele (die overigens ook elders bij Europese voetbalwedstrijden werd herdacht). M.n. de Lazio-fans gaven hem een staande ovatie. Wat betreft mijn zitplaats: voor 110 euro had ik wel wat meer beenruimte verwacht, en dan heb ik nog geen eens lange benen.

Roma begon de wedstrijd sterk, met technisch goed verzorgd voetbal en vlot combinatiespel. De snelle 0-1 was logisch, al ging er wel een overtreding aan vooraf. Lazio speelde moeizaam en kwam amper voor het Roma-doel, maar werd geholpen doordat de regen met bakken uit de hemel kwam en het veld daardoor (bijna) onbespeelbaar werd. Dat was in het voordeel van de blauwwitten, die veel beter met de omstandigheden omgingen. Lazio scoorde door een fantastische poeier uit een vrije trap de gelijkmaker en kort voor de rust zorgde good old Miroslav Klose zelfs voor de 2-1.

Kort na rust sloeg Lazio opnieuw toe na een geweldige flater van een Roma-verdediger, 3-1, waardoor het voor Roma helemaal een moeilijk verhaal werd (De Rossi was kort na de 2-1 vanwege een vuistslag met rood uit het veld gestuurd). De sjeu ging er daarna wel vanaf op het veld. Maar nadat ook een Lazio-speler met 2x geel het veld af moest, kreeg Roma weer geloof. Na de late 3-2 werd het in blessuretijd zelfs bijna 3-3, maar de bal ging tot afgrijzen van de Romanisti net naast.

Lazio vierde na het laatste fluitsignaal feest alsof het de Scudetto had gewonnen. Sommige spelers gooiden zelfs bijna al hun kleding naar hun fans, om vervolgens alleen in hun ondergoed naar de kleedkamer te gaan. Nadat we de Lazio-adelaar hadden vereeuwigd, gingen wij tevreden naar ons hotel.

Het fotoverslag:
Ter ere van Gabriele


Sfeer bij de Irrudicibili




Sfeer bij de Romanisti


Maar weer eens een bommetje


Achter je club blijven staan, ook na verlies



hgrm

Mooi verslag!

Wat mij vorig jaar opviel is dat de fascistengroet (Italiaanse variant op de Hitlergroet) in de mozaïeken bij het stadion gewoon nog afgebeeld staat en dat de groet door fans in het stadion ook gebracht wordt. Vorig jaar heb ik geen hakenkruisvlaggen gezien, hoewel die naar verluidt regelmatig te zien zijn.
Was er nu nog iets te merken van fascistische sympatieën?
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

HRM1880

Ik weet niet of het wel een variant genoemd kan worden. Daar de Romeinse groep uit het toneel komt en voor het eerst opdook omstreeks de 18e eeuw.

Trouwens die Gabrielle is een Lazio-supporter die een paar jaar terug is doodgeschoten door een verdwaalde kogel van een agent.

hgrm

Zowel de Hitlergroet als de fascistengroet zijn niet door de nazi´s of fascisten bedacht maar ze hebben door hen wel de lading gekregen die ze nu hebben. Daarom verbaast het me dat de fascistengroet in Itallië blijkbaar geaccepteerd wordt terwijl je in Duitsland het gevang in gaat als je de H-groet brengt (zeker bij het voetbal).
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Victor Charlie Hotel

Citaat van: hgrm op nov 12, 2012, 23:13:15
Mooi verslag!

Wat mij vorig jaar opviel is dat de fascistengroet (Italiaanse variant op de Hitlergroet) in de mozaïeken bij het stadion gewoon nog afgebeeld staat en dat de groet door fans in het stadion ook gebracht wordt. Vorig jaar heb ik geen hakenkruisvlaggen gezien, hoewel die naar verluidt regelmatig te zien zijn.
Was er nu nog iets te merken van fascistische sympatieën?

Ik heb weinig gemerkt van fascistische sympathieën. Maar ik zat ook tussen "rustig" Lazio-publiek en ik versta ook geen Italiaans. Wel hoorde ik de oerwoudgeluiden, richting Totti. ????

Victor Charlie Hotel

Citaat van: HRM1880 op nov 13, 2012, 00:18:48
Ik weet niet of het wel een variant genoemd kan worden. Daar de Romeinse groep uit het toneel komt en voor het eerst opdook omstreeks de 18e eeuw.

Trouwens die Gabrielle is een Lazio-supporter die een paar jaar terug is doodgeschoten door een verdwaalde kogel van een agent.

Aha. Dank voor de info, HRM. Mooi dat Gabriele ook bij andere wedstrijden in Europa wordt herdacht. Trouwens, op 1 onderwerp zijn Laziali en Romanisti het met elkaar eens: hun afkeer van de politie.

Joost

Hebben ze nu die grasmat dwars door de sintelbaan gelegd?

Victor Charlie Hotel

Citaat van: Joost op nov 13, 2012, 13:29:21
Hebben ze nu die grasmat dwars door de sintelbaan gelegd?
Ja, idd, dat valt me nu pas op als ik naar mijn foto kijk. In Italie is men blijkbaar erg creatief bij het vinden van oplossingen.

Victor Charlie Hotel

#8
Napoli-Milan, zaterdag 17 november 2012, 20.45 u.:
Aangezien ik toch al tien dagen in Rome en Napels verbleef, was een bezoek aan Napoli-Milan natuurlijk een uitgelezen mogelijkheid. Maar omdat ik 's middags de testmatch tussen Italie en Nieuw-Zeeland in Rome bezocht (rugby), was het toch nog haasten geblazen om op tijd in Napels te zijn. De hogesnelheidstrein is dan ideaal om de 233 km. te overbruggen: 1 uur en 15 minuten.
Hotel Casanova heb ik gekozen omdat het dichtbij het Stazione Centrale is gelegen. De hoteleigenaar deelde mij mee dat ik beter meteen naar het stadion kon gaan en pas later zou inchecken, omdat ik nog geen kaartje had. Hij verwees me naar de tabakshop aan de overkant van de straat voor de metrokaartjes en vertelde me dat ik bij het stadion moest uitkijken naar "baggerini", zwarthandelaren. Uitstekende service, dus!
Bij het Stadio San Paolo aangekomen waren er geen baggerini te bekennen, althans, ik kon ze niet herkennen. Wel zag ik een fanshop waar ze ook gewoon tickets verkochten! Super!

Geen baggerini, Viagogo en Listicket nodig. Bij die laatste heb je een soort clubcard nodig (TDT: Terrassa di Tifosi) en anders krijg je niets. Rond het stadion werden ook shooters verkocht, maar omdat ik niet goed wist wat voor alcoholica er precies in zit, heb ik me maar beperkt tot bier en cola.
Het stadion ademt rauwheid uit, net als de stad en de mensen. De toegangspoorten en de omheining zien er verlopen uit, de bordjes met de tribune-aanduiding ontbreken en de nummerplaatjes op de stoelen zijn ook vakkundig gesloopt.

Ik vroeg een Napolitaan welke kant ik op moest gaan, maar hij vertelde me dat ik gewoon een plekje moest zoeken, maakt niet uit waar. Iedereen ging maar zitten of staan waar dat kon, zelfs op de trappen. Geen steward die je wegjoeg, die waren er trouwens niet. Totale anarchie! De dakconstructie lijkt op een rij havenkranen die het dak ondersteunen. Geen gezicht vind ik, maar het is destijds gedaan om het stadion geschikt te maken voor de WK 1990.
De rauwe passie van de Napolitanen is ongekend. Niet te vergelijken met die bij de Romeinse derby. Toen het kleine clubje Milan-supporters het uitvak opkwam, barstte het lawaai los. Het zag er armetierig uit, dat kleine groepje supporters uit Milaan, afgezet tegen zo'n 60.000 Napolitanen.



Op het veld was dat anders. Ondanks een overweldigend begin van Napoli speelde Milan een sterke wedstrijd. Technisch, verzorgd voetbal, snelle balverplaatsingen, veel beweging en goed combinatiespel. Maar door twee flaters van keeper Abiati keek Milan al snel tegen een 2-0 achterstand aan.


Onder leiding van Cavani, Hamsik (speelde teveel zijn eigen wedstrijd) en Insigne bestreed Napoli de tegenstander met inzet en passie. Maar Milan hield het hoofd koel en kwam vlak voor rust terug tot 2-1.
Na de spelhervatting was het spelbeeld omgedraaid: de Milanezen domineerden de wedstrijd en het werd eenrichtingsverkeer richting het Napoli-doel. De spaarzame kansen die Napoli kreeg, werden of verprutst, of geneutraliseerd door Abiati, die dit keer wel zijn mannetje stond. Milan scoorde nog de terechte gelijkmaker en daarmee werd deze enerverende pot afgesloten.
Ook de taxirit terug naar het hotel werd een belevenis: onze chauffeur werd bij het wegrijden gesneden en geraakt door een touringcar die zonder op te letten rechtsaf sloeg. Signor had echter geen zin om het schadeformulier in te vullen. "Ciao", en hij reed gelukkig door. Al toeterend baande hij zich een weg door het drukke, chaotische verkeer, om vervolgens heuvelafwaarts slalommend door de nauwe straatjes van Napels bij het hotel aan te komen. Enigszins geradbraakt heb ik toen mijn bed maar opgezocht.
Nog een aantal foto's:


Bier und Bratwurst

prachtige reportage. Maar als ik als uitfan in zo'n kooi moet zitten dan zou ik er nooit heen gaan!!
Het ene stadion is het andere niet!

stadionliefhebber

He Victor,  Zie ik daar nu vuurwerk op de tribune? Vergeleken bij Rode ster-Partizan lijkt dit op een "aansteker"......zal je binnenkort wat "vuurwerk" uit Belgrado laten zien!

je ground/cityhopmaatje

Victor Charlie Hotel

Citaat van: Bier und Bratwurst op nov 18, 2012, 14:02:01
prachtige reportage. Maar als ik als uitfan in zo'n kooi moet zitten dan zou ik er nooit heen gaan!!

Ms dat er daarom zo weinig Milanisti aanwezig waren.

Victor Charlie Hotel

Citaat van: stadionliefhebber op nov 19, 2012, 16:28:07
He Victor,  Zie ik daar nu vuurwerk op de tribune? Vergeleken bij Rode ster-Partizan lijkt dit op een "aansteker"......zal je binnenkort wat "vuurwerk" uit Belgrado laten zien!

je ground/cityhopmaatje

Nou, dan ben ik benieuwd naar dat "vuurwerk" waar jij het over hebt. Wie "A" zegt, moet ook "B" doen. Ik ben er klaar voor.

Victor Charlie Hotel

Als vervolg op mijn verslag van Napoli-Milan wil ik jullie het volgende niet onthouden:

Nog net niet Onze Lieve Heer, maar toch ...


En als je je foto hebt gemaakt, kun je maar beter binnen een expressootje komen drinken, want je weet het maar nooit wat er met je foto en/of fototoestel gebeurt als je dat niet doet. "U begrijpt het wel ...."

En ik lust nog geen eens expresso. Dan maar een glas "Sprudelwasser" erbij.

Terranova

Mooie foto's. Hopelijk mag ik 6 december ook het stadion in in Napels. Donderdag de uitspraak.