Hoofdmenu

Belgie

Gestart door Joost, feb 10, 2008, 00:33:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

wekke

Pas op, ik ontken niet dat de Pro League en overheid het amateurvoetbal kapot maken. Het is niet normaal dat bijvoorbeeld Hoogstraten niet kan stijgen omwille van de opgelopen schulden na 1 seizoen tweede klasse. Zo'n jaartje op het tweede niveau zou net een geweldige financiële boost moeten geven. Wat men nu van plan is qua beloftenteams is al helemaal absurd.

Maar er is ook de andere kant. De Zwevezele's, de clubs die nu ploeteren door puur wanbeleid (al dan niet uit het verleden). Moet de overheid dan echt steun bieden aan zulke clubs? Aan nationale reeksen die al decennia lang teren op hun zwarte kas? Aan clubs die weigeren om hun budgetten voor de jeugd te gebruiken ipv hun eerste ploeg? 

hgrm

Dat de boel aan de bovenkant wordt afgesloten, heeft natuurlijk in de eerste plaats te maken met hebzucht en egoïsme van de profclubs. Maar dat ze hun zin hebben gekregen, zal er ongetwijfeld ook mee te maken hebben gehad dat veel meer dan waar ook, in België het schering en inslag was dat een rijke ondernemer zijn zwart geld kwijt moest en een nietszeggend clubje tot in de Tweede Klasse katapulteerde om het vervolgens aan zijn lot over te laten.
Als de onderbouw van het Belgische voetbal gezond was geweest, met minder louche geldschieters, minder faillissementen en minder affaires, zouden de profclubs de bond veel minder makkelijk hebben kunnen overtuigen dat er een (vrijwel) gesloten systeem moest komen.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Saltacampos

Citaat van: hgrm op feb 26, 2022, 12:18:26
Dat de boel aan de bovenkant wordt afgesloten, heeft natuurlijk in de eerste plaats te maken met hebzucht en egoïsme van de profclubs. Maar dat ze hun zin hebben gekregen, zal er ongetwijfeld ook mee te maken hebben gehad dat veel meer dan waar ook, in België het schering en inslag was dat een rijke ondernemer zijn zwart geld kwijt moest en een nietszeggend clubje tot in de Tweede Klasse katapulteerde om het vervolgens aan zijn lot over te laten.
Als de onderbouw van het Belgische voetbal gezond was geweest, met minder louche geldschieters, minder faillissementen en minder affaires, zouden de profclubs de bond veel minder makkelijk hebben kunnen overtuigen dat er een (vrijwel) gesloten systeem moest komen.
Ik denk eerlijk gezegd, behoudens een uitzondering her en der, dat de amateurclubs er uiteindelijk financieel beter voor staan dan veel profclubs.
Verder vind ik het argument ivm het gesloten systeem nogal vreemd, de onderbouw in Nederland lijkt me gezonder dan hier en toch is er ook een gesloten systeem.
Het gaat mij vooral om het feit dat de overheid zo goed als niets doet voor clubs die toch heel nuttig sociaal werk doen, terwijl profclubs waar net wel veel  louche figuren rondlopen en waar de jeugdopleiding enkel dient om er geld aan te proberen verdienen, wel gesteund worden, maar ik vermoed dat profilering daar de motivatie is.
Over land and sea

wekke

Dan toch in uw regio denk ik. Ik kan hier in de Kempen tal van clubs opnoemen die een onrealistische voorzitter hebben, teren op zwart geld of het geld dat de jeugd inzamelt gebruiken om de A-kern te betalen.

Er zijn al stappen gemaakt, maar het betalen van spelers moet onder 3e amateur gewoon aan banden worden gelegd. De clubs in provinciale moeten terug echte dorpsclubs worden met jongens van rond de kerktoren. Dan komen de toeschouwers, sponsors en vrijwilligers van zelf.

Joost

Citaat van: Saltacampos op feb 26, 2022, 15:08:38
Ik denk eerlijk gezegd, behoudens een uitzondering her en der, dat de amateurclubs er uiteindelijk financieel beter voor staan dan veel profclubs.
Verder vind ik het argument ivm het gesloten systeem nogal vreemd, de onderbouw in Nederland lijkt me gezonder dan hier en toch is er ook een gesloten systeem.
Het gaat mij vooral om het feit dat de overheid zo goed als niets doet voor clubs die toch heel nuttig sociaal werk doen, terwijl profclubs waar net wel veel  louche figuren rondlopen en waar de jeugdopleiding enkel dient om er geld aan te proberen verdienen, wel gesteund worden, maar ik vermoed dat profilering daar de motivatie is.

Ik ken de specifieke kanten van Menen niet maar als ik enkel naar de kale feiten kijk dan is het toch uit heel bijzonder dat de club het niet redt. Een dorp/stadje met 20.000 inwoners met een uitgebreide jeugdwerking. Als je het dan niet voor elkaar krijgt om een gezonde voetbalvereniging draaiende te houden heb je echt iets verkeerd gedaan.

hgrm

Citaat van: Saltacampos op feb 26, 2022, 15:08:38
Ik denk eerlijk gezegd, behoudens een uitzondering her en der, dat de amateurclubs er uiteindelijk financieel beter voor staan dan veel profclubs.
Verder vind ik het argument ivm het gesloten systeem nogal vreemd, de onderbouw in Nederland lijkt me gezonder dan hier en toch is er ook een gesloten systeem.
Het gaat mij vooral om het feit dat de overheid zo goed als niets doet voor clubs die toch heel nuttig sociaal werk doen, terwijl profclubs waar net wel veel  louche figuren rondlopen en waar de jeugdopleiding enkel dient om er geld aan te proberen verdienen, wel gesteund worden, maar ik vermoed dat profilering daar de motivatie is.

Het merendeel van de amateurclubs is bonafide, maar ik denk dat het aantal rotte appels in België wel groter is dan in Nederlands. Dat kan best met het gesloten systeem te maken hebben.
In Nederland kwam en kom je ook met een zak geld niet verder dan de de Tweede Divisie/Topklasse/hoofdklasse, in ieder geval het hoogste amateurniveau. Oftewel je kunt groot worden in je regio maar niet de ego-strelende publiciteit halen die bij het profvoetbal hoort. Desondanks zijn er in Nederland ook genoeg penoze-figuren geweest die het met hun speeltje tot bovenin bij de amateurs hebben geschopt en net zo keihard weer naar beneden zijn gevallen: Young Boys, Turkiyemspor, Dijkse Boys, De Dijk, Vinkenslag om er maar een paar te noemen. Maar dit bleef voor het grootste deel buiten het gezichtsveld, tenzij je het amateurvoetbal volgt of in de regio woont.
In België kon men nog een stapje verder en zelfs doordringen tot in Tweede of Eerste klasse. Ik kan me voorstellen dat dit als een argument gebruikt is, met een blik over de noordgrens. om de boel dicht te gooien.

Dat het de profclubs uiteindelijk om iets heel anders ging en dat een gesloten systeem een verkeerde oplossing is, hoeft niemand mij uit te leggen. Ik zeg alleen maar dat de cowboys in de lagere klassen de profclubs een argument op een presenteerblaadje hebben gegeven om er een gesloten competitie van te maken.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

maikelll043

De volgers van 1B moeten voor volgend seizoen weer nieuwe regels uit het hoofd leren. De competitie wordt daar volgend seizoen met 12 ploegen gespeeld: 8 profclubs en 4 belofteteams. Na de reguliere competitie volgen er play-offs. De top 6 speelt voor promotie, de andere 6 ploegen tegen de degradatie.

De grootste aanpassing in onze eerste klasse B: de dubbele heen- en terugronde verdwijnt. Omdat er 12 teams zullen meedoen, telt de reguliere competitie dus 22 speeldagen.

Die 12 teams zullen zoals al aangekondigd was, bestaan uit 8 profclubs en 4 belofteploegen. Die belofteploegen worden geselecteerd door de top vier te nemen na afloop van het huidige seizoen in de Belgische beloftecompetitie.

Na de reguliere competitie worden de ploegen in twee poules van 6 verdeeld. De top 6 speelt promotion play-offs en de andere ploegen spelen relegation play-offs. De punten worden niet gehalveerd maar blijven behouden.

Wie na tien speeldagen bovenaan staat in de promotion play-offs kroont zich tot kampioen in 1B en promoveert rechtstreeks naar de Jupiler Pro League. De laatste in de relegation play-offs zakt naar de eerste nationale.

Bron: https://sporza.be/nl/2022/03/01/weer-nieuw-format-1b-met-12-ploegen-top-6-speelt-play-offs-om-promotie~1646126008776/


ricodejong4

Thanks voor de update. Wordt er allemaal niet beter op met 1/3 van de competitie die uit belofteteams bestaat. Ik neem trouwens aan dat deze niet kunnen promoveren?

watergatehopper


Wat een ellende man. Al moet ik zeggen dat ik me er in Nederland niet aan stoor, maar daar is de verhouding compleet anders. Ik denk zelfs dat het niveau voetbal omhoog is gegaan, waar iedereen van profiteert. In België zal het niveau misschien ook omhoog gaan maar met 1/3 belofte elftallen lijkt me dit niet bevorderlijk voor het aanzien van de competitie.
🇧🇪 Eerste klasse B ✅

Voetbalman

Normaal was het format met 18 clubs in 1A ook slechts tot en met het seizoen 2022-2023. Als er daar 2 clubs zakken na dat seizoen om bij 16 clubs uit te komen, lijkt het me plausibel dat deze gewoon plaatsnemen in 1B inclusief een uitbreiding van deze reeks tot 16 clubs. Dan wordt het al iets meer bekijkbaar.

DannyH79

belofte elftallen moet je niet in je voetbalpiramide willen hebben. Ze trekken weinig supporters, dus weinig sfeer. Andere clubs moeten op hun uitgaven letten qua aantrekken van spelers, terwijl beloften elftallen kunnen teren op de bankrekening van de topclub. Daarbij is het in Nederland ook raar dat je in 2 competities kan uitkomen. Als speler kan je in hetzelfde weekend minuten maken in zowel de Ere- als ook in de Eerste Divisie.

Voor de charme van het voetbal moet je de beloften uit je piramide halen.
Mijn blog: https://groundhop-hopper.blogspot.com/

Mijn insta: @groundhophopper

rogo_breda

Beloften zijn inderdaad voor de overige teams een devaluatie van de competitie. Alleen de topclubs zelf worden er beter van. Maar een competitie met maar 8 teams was óók 3 keer niks. Dus de enige oplossing was en is (en dat is al vaker vermeldt) een gezonde promotie-degradatie tussen alle niveaus zonder belachelijke eisen waardoor teams niet meer willen promoveren. Dat geldt natuurlijk even hard voor Nederland.

hgrm

Citaat van: rogo_breda op mrt 03, 2022, 11:28:51
Beloften zijn inderdaad voor de overige teams een devaluatie van de competitie. Alleen de topclubs zelf worden er beter van. Maar een competitie met maar 8 teams was óók 3 keer niks. Dus de enige oplossing was en is (en dat is al vaker vermeldt) een gezonde promotie-degradatie tussen alle niveaus zonder belachelijke eisen waardoor teams niet meer willen promoveren. Dat geldt natuurlijk even hard voor Nederland.

Met het verschil dat de clubs in België onder 1B wel graag willen maar het in Nederland juist de clubs zijn die niet willen promoveren.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

DannyH79

Volgens mij staat en valt alles inderdaad met de regelgeving/eisen. Dat is volgens mij wat ook veel clubs in Nederland tegenhoudt om te willen promoveren naar de Eerste divisie, vooral de eis van het aantal contractspelers. Ik denk dat je de instap makkelijker moet maken en naarmate een club zich handhaaft dat stapsgewijs de eisen omhoog gaan.

Hier is ook een belangrijke rol voor de bond weggelegd, destijds wilden ze graag dat clubs promoveerde, Achilles'29 heeft toen de stap gewaagd maar volgens mij hebben ze niet zoveel hulp van de KNVB gehad om te overleven. Destijds waren ze een topclub in het zondagvoetbal en nu bungelen ze ergens onderin in de hoofdklasse.

In andere landen vind ik het altijd leuk om in de lagere divisies te kijken welke clubs daar spelen, daar kom je soms best mooie namen voorbij waarvan je denkt, goh die hebben nog zo hoog gespeeld.
Mijn blog: https://groundhop-hopper.blogspot.com/

Mijn insta: @groundhophopper

Joost

Citaat van: DannyH79 op mrt 03, 2022, 12:49:08
Volgens mij staat en valt alles inderdaad met de regelgeving/eisen. Dat is volgens mij wat ook veel clubs in Nederland tegenhoudt om te willen promoveren naar de Eerste divisie, vooral de eis van het aantal contractspelers. Ik denk dat je de instap makkelijker moet maken en naarmate een club zich handhaaft dat stapsgewijs de eisen omhoog gaan.

Hier is ook een belangrijke rol voor de bond weggelegd, destijds wilden ze graag dat clubs promoveerde, Achilles'29 heeft toen de stap gewaagd maar volgens mij hebben ze niet zoveel hulp van de KNVB gehad om te overleven. Destijds waren ze een topclub in het zondagvoetbal en nu bungelen ze ergens onderin in de hoofdklasse.

In andere landen vind ik het altijd leuk om in de lagere divisies te kijken welke clubs daar spelen, daar kom je soms best mooie namen voorbij waarvan je denkt, goh die hebben nog zo hoog gespeeld.

Achilles heeft alle hulp van de KNVB gehad maar er zelf een enorme puinhoop van gemaakt.