La Belgique Francophone

Gestart door hgrm, mrt 09, 2008, 22:54:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hgrm

Internet is een zege voor groundhoppers, zonder twijfel. Het bestellen van kaartjes, het achterhalen van fixtures en adressen en het uitwisselen van ervaringen voegen zeker weten een dimensie toe aan het bezoeken van voetbalwedstrijden. Maar er zijn ook keerzijden. Internet ontneemt het verrassende aan groundhoppen. De stadions die je bezoekt, heb je al in detail op de verschillende websites gezien en ook de fanscene van uit- en thuisploeg kent weinig geheimen.

Mijn eerste bezoek aan Engeland staat me nog levendig voor de geest. Fulham-Bolton. We hadden wat summiere informatie over The Cottage uit de laatste editie van Aerofilm, maar verder hadden we geen idee waar we terecht kwamen. Het gevoel vrijwel helemaal blanco naar een wedstrijd te gaan, is nauwelijks te beschrijven. Dankzij internet is dit gevoel vrijwel verdwenen.

Vrijwel, want in België, vooral in Walonië, is het fenomeen 'Internet' nog niet helemaal doorgedrongen. Het is er mogelijk om op bezoek te gaan bij een club die nog niet op de digitale snelweg is aangesloten en die speelt in een niet gedocumenteerd stadion. Het avontuur is nog te vinden bij onze zuiderburen.

De VRT-teletekst heeft op donderdag netjes alle fixtures voor het weekend paraat, van eerste klasse tot en met vierde klasse. Weinig bijzonders dit weekend, behalve een wedstrijd in vierde klasse D, de Waalse afdeling, die op het on-Belgische tijdstip van zaterdagmiddag 16.00 uur gepland stond. Ik zag mijn kans schoon voor een dubbel, want zaterdagavondwedstrijden waren er genoeg. Maar eerst maar eens uitzoeken waar Faymonville nu precies ligt.

Faymonville staat in België bekend als het meest oostelijk gelegen dorp waar nog Frans wordt gesproken. Het ligt tegen het Duitstalige gebied aan, een kilometer of 40 ten zuidoosten van Luik. Goed te doen dus voor een dagtripje. De thuisclub, Turkania Faymonville, was niet op internet te vinden en ook wikipedia bood weinig informatie. Bij het lezen van de naam, was mijn eerste gedacht dat de club wel opgericht zou zijn door de Turkse gemeenschap, die op onverklaarbare wijze in de jaren 30 in een slaperig Ardennendorpje was neergestreken. Een weinig overtuigende theorie die dan ook helemaal fout bleek te zijn. Daarover later meer. Tegenstander van dienst was RFC Malmundaria, uit het even verderop gelegen Malmedy. Een echte streekderby dus.

Vol goede moed reed ik rond het middaguur de stad uit, de A27 op. Tot Maastricht liep alles gesmeerd, maar toen ik bij het beruchte stuk A2 door de bebouwde kom kwam, vlak bij het MVV stadion, begon de versnellingsbak van m'n Skoda ernstig te protesteren. Pruttelend, krakend en rammelend kon ik nog net een parkeerhaven bereiken en ik vreesde al het ergste. Gelukkig was de wegenwacht binnen recordtijd ter plekke en kon de reparatie ter plekke uitgevoerd worden, zodat de trip naar Faymonville, die ik eigenlijk al afgeschreven had, toch nog doorgang kon vinden.

Ondanks de vertraging kwam ik rond kwart voor vier aan bij het stadion. Toen ik na het betalen van 7 Euro het complex opliep, had ik nog geen Turk gezien. Wel een ministadionnetje met de charme van de Waalse slordigheid.





Zoals uit de foto's blijkt, beperkte zich te toeschouwersfacilteiten tot een minimum: een stukje overdekt staan met wat bankjes aan de ene kant, een modernere staantribune aan de andere kant. Achter de goal ontbrak het café met uitzicht op het veld natuurlijk niet. Detail: bezoekers van het herentoilet hoefden dankzij het toiletraam geen moment van de actie te missen tijdens het wateren.

Het leuke van kleine clubjes is de vriendelijkheid van de mensen. Een clubofficial bezorgde me een kopie van het wedstrijdformulier en was oprecht teleurgesteld dat de sjaals uitverkocht bleken te zijn na een zoektocht van zeker vijf minuten. Hij kon me wel in uitstekend Nederlands uitleggen waarom de club Turkania heet. Zoals ik inmiddels al vermoedde, is er in heel Faymonville geen Turk te vinden. De dorpsbewoners laten zich echter graag 'Turk' noemen en dat sinds de 16e eeuw. In die tijd hoorde Faymonville bij het Hertogdom Luxemburg, terwijl de meeste dorpen in de omgeving van het Bisdom Stavelot-Malmedy waren. Het bisdom hield geregeld inzamelingen om de oorlog van de Habsburgers tegen de Turken te bekostigen, maar in het Luxemburgse Faymonville waren er niet van dat soort impopulaire belastingen. Uit nijd betichtten de 'buren' Faymonville ervan met de Turken te heulen en de bijnaam was geboren. Tegenwoordig referen diverse verenigingen in hun naam aan Turkije en is zijn er hartelijke banden met de Turkse gemeenschap in België.

Voor de wedstrijd was het hele dorp uitgelopen en ook uit Malmedy waren de nodige fans afgereisd. Gezien de beperkte capaciteit van het stadion, was het aardig vol en gezellig druk. De wedstrijd begon wat stroef; beide ploegen begonnen terughoudend en er waren weinig kansen. Halverwege de eerste helft begon het leuk te worden met wat kansen over en weer. De eerste goal was een fraaie kopbal voor Faymonville. Het was meer geluk dan wijsheid dat ik precies op het juiste moment afdrukte.



Voor rust kwam Malmundaria nog wel terug door een frommelgoal, maar na de break besliste Faymonville de wedstrijd. Ondanks dat Malmundaria van alles probeerde, werd het met een 4-1 nederlaag naar huis gestuurd, tot groot genoegen van de uitbundig zingende 'harde kern' van Turkania (ongeveer 10 man).
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

hgrm

Na Faymonville ging het met gezwinde spoed naar Huy, Hoei in het Nederlands. In dit charmante plaatsje aan de Maas speelt RFC Huy, uitkomend in vierde klasse C. Deze club heeft een internetsite, waarom onder andere staat dat de club stamnummer 76 heeft, maar waar geen foto's van de accomodatie te vinden zijn.

Het stadionnetje van Huy verdient die naam iets meer dan dat van Faymonville, maar ook hier is van een indrukwekkend complex geen sprake. Aan de ene kant bevindt zich een niet onaardige overdekte staantribune, aan de andere kant een wat merkwaardig bouwsel: een overdekte zittribune met een het oer-Belgische café erboven. Het aantal palen en de geringe hoogte van het tribunegedeelte doen vermoeden dat het zicht op de wedstrijd er niet optimaal is.







Achter de goals zijn graswallen. Aan de ene kant dient de graswal alleen maar om doorgeschoten ballen tegen te houden, aan de andere kant is de wal voorzien van twee stroken beton bij wijze van staanplaats. Bovenop staat een tweede café, zodat voor elke supporter het bier binnen handbereik is. En dat was nodig ook. De eerste 75 minuten van de wedstrijd was nauwelijks om aan te gluren. Het laatste kwartier maakte veel goed. Leopoldsburg leek door een mooie kopbal op voorsprong te komen, maar de scheidsrechter keurde de goal af. Even later was het de beurt aan Huy. Een mooie aanval leek met een doelpunt bekroond te worden, maar een waanzinnige redding van doelman Dries Gijbels voorkwam dit èn luidde de tegenaanval in. De aanvaller van Leopoldsburg was sneller bij een diepe bal dan de keeper van Huy, waarna de spits de bal bekwaam binnenlobde. Nog geen minuut later scoorde Huy uit de scimage de gelijkmaker. De resterende 10 minuten ging Leopoldsburg op zoek naar de winnende goal, terwijl Huy op de counter gevaarlijk was. Het bleef 1-1.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

TeeZee

Citaat van: hgrmWe hadden wat summiere informatie over The Cottage uit de laatste editie van Aerofilm
Zelfs dat niet, de eerste Aerofilm werd pas eind dat jaar gekocht.

Joost

Vierde klasse D is onontgonnen gebied, ook voetbalkrant.com bericht er helemaal niets over. Vandaar dat ik er dit seizoen de wedstrijd tussen Spa en Walhain heb bezocht. De wedstrijd ging in een ziedend tempo en was absoluut het aanzien waard. Spelers hebben er niet zoveel kwaliteit maar compenseren dat met een fantastische inzet. Sowieso lijkt het voetbal in België vaak veel leuker.

Net als jou was ik in de veronderstelling dat Turkania een club van Turken was, deze verklaring had ik nooit verwacht. Hoei stond op mijn verlanglijstje maar daalt nu toch flink na het zien van de foto's.

hgrm

Huy is inderdaad geen spetterende bak. Maar het stamnummer maakt voor mij het één en ander goed; ik wil zoveel mogelijk clubs van de eerste 100 (of hun opvolgers) bezoeken.

De vierde klasse D kent voor mij nog steeds veel geheimen. Spa heb ik ooit bezocht zonder wedstrijd en daar hield het tot zaterdag wel mee op. De meeste clubs liggen ook een eindje voorbij de psychologische grens van 3 uur rijden. En echte juweeltjes zoals het Parkstadion van Boom of het Rooi van Berchem heb ik op Internet nog niet kunnen ontdekken. Ik hoop dat de huidige club van Tilleur snel naar de nationale reeksen promoveert, want op Buraufosse wil ik graag eens een wedstijd zien. Als RFCL er naartoe gaat, vind ik het natuurlijk ook prima.

In de opmerking dat het voetbal in België leuk is, herken ik me wel. Mijn laatste 5 wedstrijden leverden 21 goals op (Brussels-Anderlecht 2-4, Beveren-Deinze 4-0, Boom-Zaventem 1-3, Faymonville-Malmundaria 4-1 en Huy-Leopoldsburg 1-1).
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Joost

#5
Sterker nog, mijn 0-0 wedstrijden bij Liege-Turnhout en Hasselt-Patro Maasmechelen waren het aanzien meer waard dan Alemannia-Greuther Furth (2-5) van afgelopen vrijdag.

Hugo

Citaat van: Joost op mrt 10, 2008, 14:19:51
Net als jou was ik in de veronderstelling dat Turkania een club van Turken was, deze verklaring had ik nooit verwacht. Hoei stond op mijn verlanglijstje maar daalt nu toch flink na het zien van de foto's.

In de provincie Limburg speelt een club met de naam "Turkse Rangers". Gezien de vele industrie in de regio Beringen-Genk is daar meer kans op een club opgericht door Turkse gastarbeiders?

3434

Citaat van: Joost op mrt 10, 2008, 21:39:40
Sterker nog, mijn 0-0 wedstrijden bij Liege-Turnhout en Hasselt-Patro Maasmechelen waren het aanzien meer waard dan Alemannia-Greuther Furth (2-5) van afgelopen vrijdag.

Offtopic: Was dat de wedstrijd waarbij we onze rivaliteit met hasselt opzij gezet hebben en voor onze kapitein met een spandoek op het plein kwamen. Ik weet niet of groundhoppers daarop letten :)

Ontopic: Jullie moeten eens naar grivenee afzakken. Dat is pas een raar stadion. Of bas-oha. Beide zijn amper stadion te noemen eigelijk.

Hoei heeft momenteel 21/21 en staat momenteel eerste.. Vorig jaar hadden ze ook al een sterke ploeg vond ik. Zijn er hier ook groundhoppers die fan zijn van een ploeg uit lagere klassen  3de of 4de klasse?
Laatste nieuwe ground:  Stadion RCC Waterloo
Favoriete ground: Westfalenstadion - Borussia Dortmund
Record zonder 0-0: 10/04/10 tot 27/03/11

georgesv

deze topic nu pas ontdekt :-(
de report is wel super, en vooral de foto's van Faymonville doen me erg veel zin krijgen om er es nrtoe te gaan.

vanuit gent is het effen tuffen naar de 4deklasseD-regio.
daarom missch da ik er nog nie zooooveel geweest ben (al gedaan: spa, luik, herstal, verviers, montegnee, theux, eupen); maar het is er telkens een genot.
de mensen zijn er erg vriendelijk, en meestal heeft men van 'vooruitgang', 'modernisme', 'efficientie' etc geen kaas gegeten (wat ik net de max vind, dont get me wrong)
ik krijg erg veel zin om daar versch matchen/stadions te doen, maar mn vriendin gaat me dan helemaal gek verklaren :-)


3434

#9
Citaat van: Hugo op mrt 23, 2008, 20:05:56
In de provincie Limburg speelt een club met de naam "Turkse Rangers". Gezien de vele industrie in de regio Beringen-Genk is daar meer kans op een club opgericht door Turkse gastarbeiders?


FC Turkse Rangers Waterschei
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
(Doorverwezen vanaf Turkse Rangers)
Turkse Rangers Naam: Turkse Rangers Waterschei
Football Club
Opgericht: 1976
Competitie: 1ste Prov. Limburg


Tenue : rood-wit
 
FC Turkse Rangers Waterschei is een Belgische voetbalclub uit Waterschei. De club is aangesloten bij de KBVB met stamnummer 9147 en heeft wit-rood als kleuren. Turkse Rangers speelt in de provinciale reeksen.

De club werd in 1976 door de Turkse gemeenschap in Genk opgericht onder de naam Texas Rangers. Men wou jongeren uit de wijk Waterschei opvangen. De club groeide uit, en sloot uiteindelijk in 1993 aan bij de Belgische Voetbalbond als Turkse Rangers.


Misschien heb je hier iets aan...  
Bron: wikipedia.com
http://www.turkserangers.be/intro.php

Ik vind het wel knap dat ze al tot 1ste prov zijn geraakt. Wie weet komen ze nog tot de nationale afdelingen.
Laatste nieuwe ground:  Stadion RCC Waterloo
Favoriete ground: Westfalenstadion - Borussia Dortmund
Record zonder 0-0: 10/04/10 tot 27/03/11

AthleticHolanda

In VI deze week een best leuk artikel over 'la Belgique francophone'...

Mooiste gedeelte;
CiteerThijs, die in zijn carrière onder meer de kleuren van KV mechelen en Westerlo verdedigde, raakte ooit tijdens een wedstrijd die hij met FC Bocholt tegen Club Luik speelde onder de indruk van de sfeer bij de opponent. 'Ik dacht, wauw! Ik heb mijn contract met Bocholt in overleg verbroken. Mijn vrouw heeft via internet contact gezocht met Club Luik, want ik spreek geen letter Frans. Na een kwartier was alles in orde en ik heb er nog geen seconde spijt van gehad. Ik ben een vechter, dus ik kan hier bij het publiek niks verkeerds doen'
Hij keek wel even op in het begin. 'In Vlaanderen zijn de accomodaties van de clubs die in de Eerste Provinciale spelen tien keer mooier dan die in Wallonië in de Tweede Klasse. Maar dat familiegevoel, die uitbundigheid, die warmte die je hier voelt vergeet je niet. En dan zie je op den duur niet meer dat het vies is en dat er overal vuil ligt. De sfeer is niet te beschrijven. Het beste wat ik heb meegemaakt!'

Allons Lidje!!!

hgrm

Citaat van: georgesv op okt 14, 2008, 23:56:20
deze topic nu pas ontdekt :-(
de report is wel super, en vooral de foto's van Faymonville doen me erg veel zin krijgen om er es nrtoe te gaan.

vanuit gent is het effen tuffen naar de 4deklasseD-regio.
daarom missch da ik er nog nie zooooveel geweest ben (al gedaan: spa, luik, herstal, verviers, montegnee, theux, eupen); maar het is er telkens een genot.
de mensen zijn er erg vriendelijk, en meestal heeft men van 'vooruitgang', 'modernisme', 'efficientie' etc geen kaas gegeten (wat ik net de max vind, dont get me wrong)
ik krijg erg veel zin om daar versch matchen/stadions te doen, maar mn vriendin gaat me dan helemaal gek verklaren :-)



Al een paar maanden ligt er een briefje op m'n bureau met daarop "13/12 Malmundaria-Turkania". Voor de novices van de 4e D een leuke om mee te beginnen. En voor mij een reden eens een prikbord aan te gaan schaffen.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Ici c est Paris

Citaat van: AthleticHolanda op okt 15, 2008, 13:57:28
In VI deze week een best leuk artikel over 'la Belgique francophone'...

Mooiste gedeelte;
Allons Lidje!!!

Inderdaad een mooi stuk, met een prachtige foto van Sclessin ook. Voor degenen die niet de VI hebben: Men trok van Moeskroen naar Bleid (het uiterste zuiden van Belgie) via Tournai (Doornik),  Charleroi, Namen, Luik en Eupen en maakte overal een korte reportage van hoe het daar met het voetbal zit. Erg leuk stuk.

Typisch overigens dat er alleen maar Standard-gerelateerde foto's bij het artikel zitten.

Joost

Citaat van: hgrm op okt 15, 2008, 16:00:17
Al een paar maanden ligt er een briefje op m'n bureau met daarop "13/12 Malmundaria-Turkania". Voor de novices van de 4e D een leuke om mee te beginnen. En voor mij een reden eens een prikbord aan te gaan schaffen.
Het voetbal in 4D lijkt ook een stuk anders dan in de andere vierde klasses. Eens zien of ik dan niets te doen heb.

Pieros

Citaat van: Ici c est Paris op okt 16, 2008, 02:59:24
Inderdaad een mooi stuk, met een prachtige foto van Sclessin ook. Voor degenen die niet de VI hebben: Men trok van Moeskroen naar Bleid (het uiterste zuiden van Belgie) via Tournai (Doornik),  Charleroi, Namen, Luik en Eupen en maakte overal een korte reportage van hoe het daar met het voetbal zit. Erg leuk stuk.

Typisch overigens dat er alleen maar Standard-gerelateerde foto's bij het artikel zitten.

Die foto van Sclessin met de Charleroi supporters is echt super. Het stuk zelf moet ik nog lezen.