Promotie/Degradatie België 2019-2020

Gestart door Joost, feb 02, 2020, 20:55:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mrmtty20

Ik vind dat zeer goed nieuws voor de lagere reeksen, ik ken spelers uit 1ste provenciaal die 1000 eur per wedstrijd krijgen, en er zullen er ook nog wat meer verdienen. Hoe blijf je dat als klein clubje betalen aan je spelers? Zonder deftige inkomsten van supporters..

hgrm

Citaat van: Mrmtty20 op feb 04, 2020, 17:16:18
Hoe blijf je dat als klein clubje betalen aan je spelers? Zonder deftige inkomsten van supporters..

Dat zit volgens mij in het Belgische voetbal verweven.

Enerzijds de "wat lossere omgang met belastingen". Oftewel: een hoop zwart geld dat geloosd moet worden.

Anderzijds de patriarchale structuur van veel clubs.
In Nederland worden clubs (uitzonderingen daargelaten) geleid door besturen waar de voorzitter zich meestal opstelt als "eerste onder gelijken" en waar het bestuur een zich moet kunnen verantwoorden tegen de ALV. In België is het toch meer de voorzitter die zich als "president" opstelt wiens wil wet is en die zich kan handhaven door flink met de beurs te rammelen. En dan zijn we weer terug bij het eerste punt: zwart geld genoeg.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

wekke

Citaat van: hgrm op feb 04, 2020, 13:14:09
Als meer clubs dit doen, dan saneert de boel zich vanzelf van onderop. In de zin van: als er steeds minder betalende clubs over blijven en steeds meer clubs waar niet betaald wordt, komen die vanzelf ook in de hogere reeksen terecht.
Uiteindelijk zullen de spelers "de dupe" zijn. Steeds minder betalende clubs creëert een overschot op de markt, dus clubs gaan bepalen wat er betaald wordt, niet meer de spelers. Lijkt me een uitermate gezonde ontwikkeling.

Mja de afgelopen weken zijn er tal van clubleiders de calimero aan het uithangen in de media. Als je zoals Wingene al niet meer toekomt met een budget van 500.000 euro in een amateurklasse dan is er iets grondig mis. Clubs in de lage regionen van het provinciale voetbal moeten eens stoppen met het betalen van spelers en hun centen in de jeugdwerking steken.

In de provincie Antwerpen stopt ook Borsbeek er mee. Immer Voort (4e provinciale) gaat dan weer "fuseren" met Oosterzonen B en op de terreinen van Oosterzonen spelen.

Saltacampos

Citaat van: hgrm op feb 04, 2020, 17:23:37
Dat zit volgens mij in het Belgische voetbal verweven.

Enerzijds de "wat lossere omgang met belastingen". Oftewel: een hoop zwart geld dat geloosd moet worden.

Anderzijds de patriarchale structuur van veel clubs.
In Nederland worden clubs (uitzonderingen daargelaten) geleid door besturen waar de voorzitter zich meestal opstelt als "eerste onder gelijken" en waar het bestuur een zich moet kunnen verantwoorden tegen de ALV. In België is het toch meer de voorzitter die zich als "president" opstelt wiens wil wet is en die zich kan handhaven door flink met de beurs te rammelen. En dan zijn we weer terug bij het eerste punt: zwart geld genoeg.
Dat zwart geld was vroeger, die tijd is zo goed als voorbij, dat is erg moeilijk geworden.
Er zijn echter nog altijd voldoende vermogende mensen die een dure hobby zoeken om in de belangstelling te staan of professioneel een netwerk van contacten uit willen bouwen of onderhouden.
Eén van de mogelijkheden daarvoor is de grote man met het geld spelen bij de club in de buurt.
Zo lang dit soort mensen voorradig is, zal men spelers hoge lonen blijven betalen want met de ticketverkoop en kantine haal je dat niet.
Over land and sea

Nort

Citaat van: Saltacampos op feb 05, 2020, 09:41:42
Zo lang dit soort mensen voorradig is, zal men spelers hoge lonen blijven betalen want met de ticketverkoop en kantine haal je dat niet.
Als ze dan in België eens beginnen met het verkopen van warm eten in de kantines...

Joost

Citaat van: Nort op feb 05, 2020, 09:48:25
Als ze dan in België eens beginnen met het verkopen van warm eten in de kantines...

Je kan er altijd soep krijgen.

Nort

Citaat van: Joost op feb 05, 2020, 10:58:28
Je kan er altijd soep krijgen.
Uit een zakje -.-, waarbij je dan je tong verbrand omdat je te weinig tijd hebt om het fatsoenlijk te laten afkoelen.

hgrm

Citaat van: Saltacampos op feb 05, 2020, 09:41:42
Dat zwart geld was vroeger, die tijd is zo goed als voorbij, dat is erg moeilijk geworden.

Dat is een illusie. Ook in Nederland tiert de zwartgeldcultuur bij sommige clubs nog steeds welig. Al is men tegenwoordig wel zo slim om het niet via de club maar via externe personen te laten lopen.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

hgrm

Citaat van: Nort op feb 05, 2020, 10:59:38
Uit een zakje -.-, waarbij je dan je tong verbrand omdat je te weinig tijd hebt om het fatsoenlijk te laten afkoelen.

Heet het in België nog steeds Royco??
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Saltacampos

Citaat van: hgrm op feb 05, 2020, 11:00:07
Dat is een illusie. Ook in Nederland tiert de zwartgeldcultuur bij sommige clubs nog steeds welig. Al is men tegenwoordig wel zo slim om het niet via de club maar via externe personen te laten lopen.
Helemaal uitsluiten ga je het nooit kunnen, maar ik hoor toch van mensen die voor en achter de schermen betrokken zijn bij verschillende clubs dat het allemaal veel zuiverder is geworden en dat veel bedrijven minder zwart geld te spenderen hebben.
Over land and sea

Nort

Citaat van: hgrm op feb 05, 2020, 11:00:45
Heet het in België nog steeds Royco??
Geen idee. Ik ben enigszins hardleers. Echter na twee keer mijn tong verbrand te hebben, houd ik het tegenwoordig bij ketchup chips.

Joost

Citaat van: Nort op feb 05, 2020, 15:38:12
Geen idee. Ik ben enigszins hardleers. Echter na twee keer mijn tong verbrand te hebben, houd ik het tegenwoordig bij ketchup chips.

En die kosten dan vrijwel altijd ook 1 jetonnetje.

Nort

Citaat van: Joost op feb 05, 2020, 15:46:58
En die kosten dan vrijwel altijd ook 1 jetonnetje.
En dan is de kleinste afname 5 jetonnetjes, waarbij je geen wisselgeld krijgt -.-

syntric

Citaat van: Joost op feb 05, 2020, 10:58:28
Je kan er altijd soep krijgen.

Ja maar toch opvallend, hoe je in Nederland zelfs op de laagste niveau's altijd wel een warme hap kunt krijgen, meestal is er zelfs een apart luik voorzien. En dat lijkt ook altijd prima te draaien, heb er al geregeld lang kunnen aanschuiven. Is echt uitzonderlijk in België dat je op de laagste niveaus's wat meer vind dan chips en zakjes snoep en de occasionele suikerwafel :-)
Groundhopper for life :-)

Joost

Door Ciara eindigde het voetbalweekend na zaterdag en dus zitten we met een scheve kalender.

In 1A was er een opvallende nederlaag van KV Mechelen bij Cercle Brugge. Cercle kende een bliksemstart en stond na 5 minuten 2-0 voor. Tien minuten voor tijd kwam KVM gelijk maar in de extra tijd won Cercle alsnog. Het betekend een flinke opdoffer voor KVM in de race om eindelijk eens play-off 1 te halen. Cercle geeft het een sprankje hoop, de achterstad op Waasland-Beveren is 6 punten.

In 1B wordt komende woensdag Westerlo v Lokeren ingehaald. Wint Westerlo dan komen er in periode 2 liefst 4 ploegen aan kop met 17 punten, en dan volgen Lommel en Union op 15 punten.

De meest belangrijke wedstrijd in 1e Amateur was toch wel Lierse v Dender. Dender won met 1-2 en duwt Lierse-Kempenzonen daarmee wel erg diep in de put. Voorlaatste met 3 punten minder dan Vise dat op een play-offplek staat én nog mag inhalen tegen Sint Eloois Winkel. Een veilige plaats is al 4 punten weg, en mochten de inhaalduels normaal verlopen zelfs 5 punten.

In VFV 3B ging Lyra-Lierse winnen bij Esperanza Pelt en won Heur-Tongeren het achtervolgersduel bij City Pirates, daardoor staat Lyra-Lierse al 7 punten los.

In de Waalse 3B greep Warnant de koppositie door een uitglijder van Aische.