Hoofdmenu

Verdwenen clubs

Gestart door hgrm, dec 05, 2008, 14:03:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hgrm

Nu hier steeds meer Vlamingen en zelfs een Waal komen (het is nog wachten op de Brusselaars en Oostkantonners), maar weer eens mijn lijstje vragen over verdwenen clubs en hun stadions, vooral in de buurt van Luik.

Wie kan mij informeren over de geschiedenis enn de stadions van:

1) SRU Verviers
2) Stade Dison
3) AS Herstalienne
4) FC Jupille
5) Strombeek (voordat het Brussels werd)
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Joost

Je kent de site bsdb.be?

SRU Verviers, stamnummer 34, fuseerde in 1991 met FC Ensival naar RU Verviers-Ensival. Vanaf 2000-2001 wederom SRU Verviers. Zie ook www.sruverviers.be


hgrm

de site ken ik, maar die geeft niet de antwoorden die ik zoek.
Ik vraag me vooral af: waar hebben deze clubs gespeeld, spelen ze er nog en, zo niet, wat is er met de oude stadions gebeurd?

SRU Verviers lijkt nu te spelen (volgens Google Earth) op een terrein waar zelfs geen hek omheen staat. En dat terwijl het vroeger een club was die kon wedijveren met RCS Verviers. Speelden ze ook in het Stade du Panorama, of op Bielmont, of ergens anders??

En bij de overige clubs heb ik soortgelijke vragen.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Joost

Citaat van: hgrm op dec 05, 2008, 14:43:14
de site ken ik, maar die geeft niet de antwoorden die ik zoek.
Ik vraag me vooral af: waar hebben deze clubs gespeeld, spelen ze er nog en, zo niet, wat is er met de oude stadions gebeurd?

SRU Verviers lijkt nu te spelen (volgens Google Earth) op een terrein waar zelfs geen hek omheen staat. En dat terwijl het vroeger een club was die kon wedijveren met RCS Verviers. Speelden ze ook in het Stade du Panorama, of op Bielmont, of ergens anders??

En bij de overige clubs heb ik soortgelijke vragen.
Ik heb ooit uitgebreid naar de historie van het Stade du Panorama gezocht en een artikel gevonden over het seizoen 1955-56 waarin SRU voor het laatst in 2e speelde. Helaas kan ik dat niet terughalen.

georgesv

Citaat van: hgrm op dec 05, 2008, 14:03:28
5) Strombeek (voordat het Brussels werd)

heb me es geinformeerd bij ne kenner vh brusselse voetbal:

KFC Strombeek werd gesticht in de jaren 40 (stamnummer 1936) - Strombeek maakt deel uit van de gemeente Grimbergen, niet ver van Brussel (in het Noorden).
De club heeft bijna heel zijn geschiedenis in Bevordering en in de Provinciale reeks, toen in 1997 voor het eerste keer naar Derde gepromoveerd werd. In 1999/2000 won de club zijn Derdeklasse reeks en werd dus naar Tweede gepromoveerd. Na twee seizoenen zonder zorgen, verhuisde de club in 2002-2003 naar het Edmond Machtensstadion te Molenbeek, die zonder ploeg was sinds RWDM's schrapping door de bond op 16/08/2002 (KFCS speelde trouwens nog een wedstrijd in Strombeek in Augustus, tegen FC Luik, voor de verhuis bevestigd werd).
In 2003-2004 wijzigde stamnummer 1936 zijn naam naar FC Molenbeek Brussels Strombeek (officëele naam bij KBVB).
De Singel, stadion van KFC Strombeek, is een kleine stadion (ik zou zeggen voor 5-6000 toeschoewers) en was te klein voor Tweede klasse. Volgens mij is deze club te hoog gegaan, en dit was hun doodsteek.
Kwa geschiedenis van dat stadion weet ik niets. Er is een zittribune en 3 kleine staantribunes (niet overdekt). Vandaag blijft er niets meer over van Strombeek in de nieuwe club (ook geen fans), behalve het stamnummer.
Vandaag speelt tweede provincialer KFC Eendracht Borgt-Strombeek in De Singel.


georgesv

Citaat van: hgrm op dec 05, 2008, 14:03:28
3) AS Herstalienne

http://nl.wikipedia.org/wiki/AS_Herstalienne

ik heb zelf in Herstal een prachtig afgeleefd stadion gefotografeerd
http://www.groundhopping.be/beelden/herstal/index.html

is dat dan het stadion van AS Herstal geweest?

Joost

Wordt er in Herstal nog gevoetbald?

Ici c est Paris

Citaat van: Joost op dec 08, 2008, 18:19:46
Wordt er in Herstal nog gevoetbald?

Volgens Wikipedia is AS Herstal een 2e provincialer.

hgrm

Citaat van: georgesv op dec 08, 2008, 17:59:40
http://nl.wikipedia.org/wiki/AS_Herstalienne

ik heb zelf in Herstal een prachtig afgeleefd stadion gefotografeerd
http://www.groundhopping.be/beelden/herstal/index.html

is dat dan het stadion van AS Herstal geweest?

Volgens mij niet. Nu speelt AC Milanello Herstal (of iets dergelijks) er, maar wat er vroeger gespeeld heeft, dat is één van die prangende vragen.
AS Herstalienne speelt (en speelde) in een stadion er vlak bij, dat ik, ondanks hevig aandringen, niet heb kunnen lokaliseren.
Misschien moet ik maar eens met de fiets naar Luik met een verzameling wegenkaarten en op hoge resolutie uitgeprinte Google Earth-luchtfoto's op de bagagedrager om alles tot op de bodem uit te zoeken.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Stadionhopper

Vergeet je schepje en emmertje niet? Misschien ligt het al onder de grond en graaf je het stadionnetje op. Voor de Belgen weer iets van archeologische waarde erbij...en wie weet gaan ze er weer in voetballen! Na Schaerbeek geloof ik alles in Belgie:-)
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Joost

Citaat van: hgrm op dec 08, 2008, 19:53:20
Volgens mij niet. Nu speelt AC Milanello Herstal (of iets dergelijks) er, maar wat er vroeger gespeeld heeft, dat is één van die prangende vragen.
AS Herstalienne speelt (en speelde) in een stadion er vlak bij, dat ik, ondanks hevig aandringen, niet heb kunnen lokaliseren.
Misschien moet ik maar eens met de fiets naar Luik met een verzameling wegenkaarten en op hoge resolutie uitgeprinte Google Earth-luchtfoto's op de bagagedrager om alles tot op de bodem uit te zoeken.

Ik zou een brommertje nemen met al die heuvels!

hgrm

Jij bent het misschien gewend en zelfs zat, als Limbo, maar voor mij zijn die heuvels nog een uitdaging om te beklimmen. Die Tafelberg (NAP +36 m) hier heb ik nu wel gezien.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Hugo

Citaat van: Breda op dec 29, 2008, 00:32:51
Ik lees op de website van AC Milanello Herstal dat de club inmiddels op een terrein elders speelt (en dus niet meer op het terrein met die prachtige afgeleefde hoofdtribune). Zou dat betekenen dat die inmiddels tegen de vlakte is?

Mijn ervaring is dat dergelijke bouwsels in Belgie langer mogen staan wegrotten dan in Nederland. Ik zou zeggen; pak trein en vouwfiets en ga naar Herstal.

Klopt het dat georgesv recentelijk daar is geweest?

georgesv

Citaat van: Hugo op dec 29, 2008, 09:22:17Klopt het dat georgesv recentelijk daar is geweest?
ik ben er in oktober 2007 geweest

hgrm

Toen ik er vorige maand langs reed, stond het er volgens mij nog.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen