Hoofdmenu

Missie 3B

Gestart door Joost, jan 15, 2009, 11:22:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joost

Citaat van: Dennis1981 op jan 31, 2009, 14:17:24
Vanavond geen bezoek aan 3B?
Verjaardag.

Anders was het sowieso STVV v RAFC geworden.

Joost

Stamnummer 43 behoort toe aan R. Cappellen F.C. uit het Vlaamse Kapellen. Een gemeente iets ten noorden van Antwerpen. Het is de geboorteplaats van Thomas Vermaelen en Tom de Mul. Daarnaast een oord waar veel Nederlanders naartoe trekken om te genieten van de Belgschie belastingvoordelen. Brasschaat ligt er naast de deur.

De lokale voetbalclub was volgens mijn geheugen een team dat vroeger een stuk groter was dan nu. Na een blik op de historie moet ik dat echter terugtrekken. De 'Goalemannen'  speelden heel veel jaren in Eerste Provinciaal of Vierde Klasse. Pas in de jaren 90 waren er echte successen. In 1989 promoveerden de geel-roden naar de vierde klasse, twee jaar later werd al de derde klasse bereikt. Ook hierin hadden de fans topjaren met drie tweede plaatsen op rij. In de eindronde ging het echter steeds mis. 1995 was dan eindelijk het jaar dat de Tweede Klasse bereikt werd. 5 seizoenen lang handhaafde de club zich maar zodra de jaren 90 voorbij waren was het gedaan met het Tweede Klasse lidmaatschap. Sindsdien speelt RCFC weer in Derde Klasse.

Ik werd deze zondag vergezeld van mijn vriendin die de vijf kwartier in de auto ongestoord aan haar studie kon werken. Vlakna Lummen plots file. Lummen moet ik voor de niet Zuid-Limburger even uitleggen. Vanaf Kreuz Aachen gaat er 1 snelweg via Luik naar Antwerpen en er gaat er eentje via Heerlen en Genk richting Brussel. Ergens in het westen van Belgisch-Limburg bij Lummen kruisen die twee elkaar. Knooppunt Lummen is derhalve psychologisch al qua tijd het middelpunt tussen thuis en Antwerpen of Brussel.

We waren daar dus net voorbij toen mijn voorgangers in de remmen gingen en de alartmlichten aanzetten. Honderd meter verder was er flinke consternatie op een viaduct.  Een auto was er in slip geraakt en tegen de brugkant aangereden. Het hek had de klap niet weerstaan en was deels op de rijbaan beneden gevallen. Gelukkig niet bovenop een auto maar ervoor zodat er nog enigszins geremd kon worden en er 'slechts' drie auto's bij het ongeluk betrokken raakten en 2 licht gewonden. De auto balanceerde zelf hing met haar achterwielen over de rand.

Zonder verdere spectaculaire gebeurtenissen werd een half uur later de afslag Kapellen genomen. De steenweg erheen is een tankwalhalla. Op de 6 kilometer die nog moesten worden afgelegd lagen minstens 13 tankstations met bijzonder concurrerende prijzen.

Een verslag over Cappellen is niet compleet zonder de naam van Jos van Wellen. Het stadion is al naar deze weldoener genoemd ten faveure van clubicoon Louis Lucas en binnen blijkt waarom. Er hangen zoals overal in Vlaanderen veel reclameborden maar die van Jos van Wellen zijn bijzonder groot in formaat en in aantal. Hij zal ook ongetwijfeld de financier geweest zijn van de succesvolle jaren 90.

Hoewel de wedstrijd op punt van beginnen stond waren er verrassend weinig toeschouwers. Van KV Turnhout had ik wel een paar honderd mensen verwacht maar bij ongeveer 200 stokte de teller. De thuisploeg leverde volgens eigen telling 245 toeschouwers. Dat was wat er in het stadion zat. Ik schat dat ongeveer 150 mensen de wedstrijd vanuit een van de drie kantines bekeken.

Turnhout trapte af, combineerde naar voren en kreeg een vrije trap op 25 meter. De keeper had de zon in zijn gezicht een geen cap dus na 54 seconden stond de 0-1 op het bord. Eerder dit seizoen zag ik de Turnhouters erg verdedigend eenzelfde score weghalen in Willebroek maar nu bleven ze lekker aanvallen. Cappellen staat pas 13e en dat was te zien. Het eerste kwartier lukte er totaal niets bij de thuisclub. Turnhout liet daarna het gas wat los. Met bal waren de blauwen erg goed, zonder bal mocht Cappellen plots van alles en leek de verdediging van Turnhout in niets op een waterdicht geheel. Uit een vrije trap ontstond uiteindelijk de gelijkmaker en daarna bleef Cappellen de beste ploeg.

Na rust werd Turnhout geholpen door een ijverige grensrechter. Na een onschuldig duel ging zijn vlag de hoogte in en kreeg Turnhout een penalty, het gekibbel met de scheids leverde een van de verdedigers ook nog een tweede gele kaart op . 2 minuten later verspeelde de laatste man van Cappellen de bal en was het 1-3. Cappellen liet zich echter niet uit het veld slaan en kwam terug tot 2-3. De trainer bracht een extra spits in en de 3-3 hing in de lucht. Vlak voor tijd miste een van de verdedigers van de thuisclub een interceptie en was het 2-4.

Van het stadion had ik me weinig voorgesteld en ward wat dat betreft niet teleurgesteld. Jos van Wellen heeft een zijde volledig ontwikkeld met twee zitttribunes en een staantribune. Achter een doel is een kleine verhoging en aan de andere lange zijde zijn een paart treden voor de uitfans. Het ligt wel knus tussen de huizen.

Joost


Mar

Gisteren heb ik nog op het A-plein van Cappellen moeten spelen. Leuk groot pleintje

Joost

Aangezien Union Royal Namur rechtstreeks op de Derde Klasse B afstevend...

Satyr, ik en 285 anderen bij UR Namur

Ik probeer in verslagjes altijd iets van de stad, club en stadion te noemen. De schrijver van de website van KMSK Deinze is me echter voorgeweest. In zijn ploegbeschrijving heeft hij alle facetten al genoemd. Zonder schaamte dus de voorstelling van Union Royal Namur door Marcel Dingemans;

http://www.kmskdeinze.be/seizoen/tegenstanders/algemeen.aspx?id=90

Ergens in januari dit jaar had ik mijn zaterdagavond volgepland met Olympique Charleroi v Sint Truidense VV. Sneeuw gooide echter roet in het eten en de volledige speelronde ging eruit. Deze woensdag werd de volledige ronde ingehaald en aangezien ik toch de hele avond alleen thuis zou zijn vroeg ik Satyr of hij zin had in UR Namur v Deinze. Charleroi was ook leuk geweest maar iets te ver rijden. Anderhalf uur voor aftrap vertrokken we derhalve vanuit Heerlen richting Namur.

Na een korte, mislukte, poging de parkeerplaats met tribunes te bekijken kwamen we 10 minuten voor aanvang aan bij het Stade Communal. Ik parkeerde letterlijk voor de deur. Per toeval kwamen we in het uitvak terecht.

Zoals de situatieschets al zegt, stadion is toch echt teveel voor dit onderkomen. Twee zijdes zijn nog wel aardig maar het geheel is gewoonweg bedroevend. De wedstrijd was inmiddels begonnen op een even armoedig veld. Het niveau van de spelers was al niet veel hoger. Het was duidelijk dat dit een kelderduel was.

Deinze scoorde na 10 minuten de openingstreffer vanuit een vrije trap. De oranje-zwarten bleven sterker en kregen een flink aantal meer kansen. Na een half uur valt de 0-2 als de keeper een voorzet alleen kan tegenhouden. De spits kopt simpel in.

Ik had inmiddels alle koppen geteld en kwam op 287. Dat is inclusief stewards, agenten, cameramensen en andere lieden van de pers.

In de rust wilden we wat gaan eten maar er was slechts bier en frisdrank. Voor iets te eten moesten we op 't plein zijn. De Waal brabbelde wel iets over poort en dicht maar toen drie anderen ook naar buiten liepen gingen we er achteraan. Deze drie gingen het thuisvak in, wij achteraan maar dat mocht niet. Zij waren van de politie, wij niet. Het restaurant zou erg ver lopen zijn dus we wilden terug het vak in. Op de deur bonken had geen effect, we mochten er niet meer in. 278 toeschouwers en veiligheidsmaatregelen alsof het de Champions League finale betrof. Gelukkig kwamen de agenten terug en mochten ook wij weer naar binnen.

Zo zagen we dat Namur een stuk feller uit de kleedkamer kwam en zelfs 1-2 maakte. Kansen waren er vervolgens nog aan beide kanten maar doelpunten niet. Namur blijft op 11 punten staan, 12 punten weg van niet degradatie. Deinze doet goede zaken met deze eerste uitzege van 't seizoen en doet mee om erin te blijven. Half bevroren liepen we drie minuten terug naar de auto om weer richting Nederland te gaan.


Een van de twee bebouwde zijdes


Lange zijde, alleen de linker staantribune is voor de thuisfans













Kantinezijde


'Onze' tribune


Een van de agenten vertelde dat deze tijdelijke tribune er alleen maar staat om aan het minimaal aantal plaatsen te voldoen.

Hugo

Bah, ik had Namen ook nog op de rol staan voor een bezoekje binnenkort, maar dit is wel erg minimalistisch.

Joost

Citaat van: Hugo op feb 19, 2009, 13:00:06
Bah, ik had Namen ook nog op de rol staan voor een bezoekje binnenkort, maar dit is wel erg minimalistisch.

Het voldoet ook totaal niet aan de eisen voor Tweede Klasse. Ik snap ook niet dat een stad als Namen met 108.000 inwoners geen fatsoenlijke club kan herbergen.

hgrm

De manier waarop Namen zich de tweede klasse in heeft gevriendjespolitiekt was twee jaar geleden al alles behalve fraai. Wat mij betreft het MK Dons van België. En daar zullen ze het in Geel van harte mee eens zijn.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

HJanneman

#23
Citaat van: hgrm op feb 19, 2009, 14:42:40
De manier waarop Namen zich de tweede klasse in heeft gevriendjespolitiekt was twee jaar geleden al alles behalve fraai. Wat mij betreft het MK Dons van België. En daar zullen ze het in Geel van harte mee eens zijn.

Ze hadden die politiek daar in het politieke hart van Wallonië beter kunnen gebruiken om eerst eens een redelijk onderkomen te regelen, want ik geloof dat de Waalse politiek wel degelijk wat kan regelen voor de Waalse clubs, want Standard heeft het moderne trainingscomplex ook op die manier kunnen realiseren.

Edit: na het lezen van dit topic was dit het eerste wat in me opkwam: respect!
Dit is echt zo'n terrein wat je van georgesv kunt verwachten, en die bezoekt toch echt terreinen op een flink lager niveau.
De stad Namur lijkt me dan wel weer de moeite waard, zoals Breda aangaf, en dat heb ik ook met Tournai/Doornik, waar het stadion ook niet heel uitnodigend is(maar wel veel meer stadion dan dit, al is zo'n lekker rommeltje als dit ook wel wat, bij Virton is het toch niet veel meer?).

hgrm

Het stadion van Virton is inmiddels best representatief, daar hoeven ze zich niet voor te schamen. Dat het in de uiterste uithoek van België ligt, daar kunnen ze ook niks aan doen.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

HJanneman

Citaat van: hgrm op feb 19, 2009, 15:05:00
Het stadion van Virton is inmiddels best representatief, daar hoeven ze zich niet voor te schamen. Dat het in de uiterste uithoek van België ligt, daar kunnen ze ook niks aan doen.

Je hebt gelijk, ik kon me alleen de lange zijde tegenover de nieuwe tribune herinneren(die ik net aantrof bij het teruglezen van jouw verslag over je bezoek aan Virton), en die vertoont nogal wat gelijkenissen met wat ik hierboven aantrof.

Joost

Citaat van: hgrm op feb 19, 2009, 14:42:40
De manier waarop Namen zich de tweede klasse in heeft gevriendjespolitiekt was twee jaar geleden al alles behalve fraai. Wat mij betreft het MK Dons van België. En daar zullen ze het in Geel van harte mee eens zijn.
Ik ben het daar niet geheel mee eens.

Ik heb de soap er nog even op nagekeken. Geel was kampioen in Derde, Namen verloor de play-offs. Begin juli werd bekent dat Geel haar licentie niet rond kreeg. Als gevolg daarvan mocht Namen als verliezer van de play-offs stijgen. De enige mogelijkheid voor Geel om in beroep te gaan tegen licentieweigering waren het aanvechten van procedurefouten. Er mochten geen nieuwe documenten worden ingeleverd. Dat gebeurde toch en Geel krijg zijn licentie en Namen moest zakken. Een blunder van jewelste die Namen terecht en met succes aanvocht.

In deze mogen Geel en de KBVB de zwarte piet toegeschoven krijgen. Namen niet.

georgesv

Citaat van: Joost op feb 19, 2009, 10:25:59Ik had inmiddels alle koppen geteld en kwam op 287. Dat is inclusief stewards, agenten, cameramensen en andere lieden van de pers.

hoeveel waren er mee van Deinze??

georgesv

en ik lees weer een aantal fenomenen die toch typisch Belgisch zijn: totaal onzinnige; door onbenullen besliste maatregelen. Only in Belgium.

Op de deur bonken had geen effect, we mochten er niet meer in. 278 toeschouwers en veiligheidsmaatregelen alsof het de Champions League finale betrof.

Een van de agenten vertelde dat deze tijdelijke tribune er alleen maar staat om aan het minimaal aantal plaatsen te voldoen.


ik ga al 20 jaar naar voetbalmatchen, het is ongelofelijk wat voor debiele onzinnige maatregelen men soms rond een voetbalmatch organiseert.

Sebastiaan_W

Citaat van: georgesv op feb 19, 2009, 16:38:33
en ik lees weer een aantal fenomenen die toch typisch Belgisch zijn: totaal onzinnige; door onbenullen besliste maatregelen. Only in Belgium.

Op de deur bonken had geen effect, we mochten er niet meer in. 278 toeschouwers en veiligheidsmaatregelen alsof het de Champions League finale betrof.

Een van de agenten vertelde dat deze tijdelijke tribune er alleen maar staat om aan het minimaal aantal plaatsen te voldoen.


ik ga al 20 jaar naar voetbalmatchen, het is ongelofelijk wat voor debiele onzinnige maatregelen men soms rond een voetbalmatch organiseert.

na het kopen van een kaartje VG Hamme - KVKS United werd ik met een vriend van me omsingeld door een stuk of 10 agenten. Waar we vandaan kwamen en wat we kwamen doen. Vonden ze maar vreemd en ze vroegen voor welke club we in NL waren. Na het tonen van onze id(op ons eigen aanraden) mochten we naar binnen.

Eerste helft werden we in de gaten gehouden door deze agenten en de 2e helft door een groep 'stillen'. De stillen verlieten een paar minuten voor het eind van de wedstrijd het stadion. Later begrepen we waarom, ze stonden ons op de hoek te filmen.

We liepen langs ze en de heren bleven maar filmen. Verderop in de straat was een vechtpartijtje aan de gang tussen KVSK fans en Anderlecht en/of Lierse fans. Ben naar de stillen gelopen en gevraagd wat nou interessanter is de Hollanders of dat matpartijtje. die knuppels hadden niet eens door dat er een 30-tal meters een vechtpartijtje aan de gang was en toen vlogen de stillen en agenten daarnaartoe.

In België maak je tenminste wat mee, dit was nl. niet het enige. Maar het land heeft absoluut zijn charmes met de veelal verouderde stadions!