Indeling Regionalliga

Gestart door Arjen, okt 25, 2010, 20:58:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Joost

Citaat van: Terranova op nov 29, 2012, 14:42:00
Hoe kom jij bij die gemiddelden ?
Stuttgart II - Stuttgarter Kickers trok 6500 toeschouwers inderdaad zie ik. De rest op een uitschieter na gemiddeld niet meer als het aantal wat ik geef. Hetzelfde geldt voor Dortmund. Ik zie dat er een aantal keren 3000+ toeschouwers hebben gezeten, maar dat was tegen tegenstanders met een grote fanschare/regioclub. Bekijk de laatste thuiswedstrijden van ze maar eens en trek je conclusies.

En die Regionalliga gemiddelden zijn net als die van de 3e Bundesliga natte vingerwerk vanuit mijn kant. Even snel wat aantallen bekeken en mijn schatting gepost, zit er denk ik toch niet zo heel ver naast. Vind de twee garnituur van de grote clubs absoluut geen verrijking. Vorig jaar bij BMG II - Sportfreunde Lotte geweest, de topper in de RL West. waar uiteindelijk 750 man bleken te zijn mede omdat BMG I niet speelde. Tsja..... Waarom niet gewoon net als in Nederland een competitie oprichten voor 2e teams, desnoods in regionaal verband. Ik zie liever een FC Kray in de RL dan een Bochum II, ondanks dat Bochum meer supporters trekt.

http://www.european-football-statistics.co.uk/attn.htm

http://www.transfermarkt.de/de/oberliga-mittelrhein/stadien/wettbewerb_OLMR.html
http://www.transfermarkt.de/de/oberliga-niederrhein/stadien/wettbewerb_OLNI.html

Citaat van: Bossche Bol op nov 29, 2012, 14:34:38
ik was afgelopen zaterdag bij Schalke II-Bergisch Gladbach. Aantal toeschouwers was 169 ...
Dat was erg weinig, tegen Duisburg II kwamen er 420. Het schommelt dus heel erg.

Terranova


Joost

Citaat van: Terranova op nov 29, 2012, 15:50:50
Kicker.de geeft voor de Duitse liga's wat mij betreft toch de meest reeele toeschouweraantallen weer hoor.

Heb je uberhaupt gekeken of de aantallen die jij van kicker.de neemt overeenstemmen met die van genoemde sites?
De eerste is een zeer betrouwbare site die alleen officiele bronnen neemt zoals Der Kicker.

De getallen van transfermarkt.de zijn namelijk zo goed als vergelijkbaar.
http://www.kicker.de/news/fussball/regionalliga/rlw/regionalliga-west-2012/2012-13/fc-schalke-04-ii-3198/vereinstermine.html
http://www.transfermarkt.de/de/fc-schalke-04-ii/spielplan/verein_34.html

Je opmerking slaat dus echt nergens op in dit geval.

Terranova

Je geeft in je eerste post met die gemiddelden aan dat zowel Dortmund als Stuttgart vrij hoge toeschouwersaantallen hebben en probeert daarmee ook te verkopen dat ze wel degelijk bestaansrecht in die liga's hebben. Klopt, gemiddeld. Als je verder gaat inzoomen blijkt dat dit komt door een derby die er geweest is en die het geheel flink omhoog trekt.Als je mijn post fatsoenlijk leest dan zie je dat ik aangeef dat dit uitschieters zijn. In alle overige wedstrijden zitten er nog geen paar honderd, net als de clubs die jij noemt. Bovendien leven de II teams bij de gemiddelde Duitse supporter al helemaal niet, men haat ze. Behalve bij een leuke streekderby natuurlijk zoals in Keulen (Koln II - Victoria) of Stuttgart (II - Kickers).

AthleticHolanda

Citaat van: Terranova op nov 29, 2012, 16:47:27
Je geeft in je eerste post met die gemiddelden aan dat zowel Dortmund als Stuttgart vrij hoge toeschouwersaantallen hebben en probeert daarmee ook te verkopen dat ze wel degelijk bestaansrecht in die liga's hebben. Klopt, gemiddeld. Als je verder gaat inzoomen blijkt dat dit komt door een derby die er geweest is en die het geheel flink omhoog trekt.Als je mijn post fatsoenlijk leest dan zie je dat ik aangeef dat dit uitschieters zijn. In alle overige wedstrijden zitten er nog geen paar honderd, net als de clubs die jij noemt. Bovendien leven de II teams bij de gemiddelde Duitse supporter al helemaal niet, men haat ze. Behalve bij een leuke streekderby natuurlijk zoals in Keulen (Koln II - Victoria) of Stuttgart (II - Kickers).

Sorry maar de echte reden van de lagere toeschouwersaantallen bij BVB II en Stuttgart II ontgaat je denk ik. Wedstrijden van de meeste tweede elftallen die op niveau spelen worden bewust gelijktijdig met wedstrijden van het eerste elftal van desbetreffende clubs gepland. Omdat de 3. Liga eerder begon dan de Bundesliga was dat bij enkele wedstrijden onmogelijk en in die wedstrijden zag je onmiddellijk dat de toeschouwersaantallen van zeer acceptabel niveau waren.

Met bovenstaand gequote verhaal heeft het geen drol te maken, wel met het tegelijk plannen van wedstrijden door de scheiss DFL.

Voor toeschouwersaantallen en tabellen zie www.weltfussball.de.

Misschien eerst je er eens in verdiepen voor je vanalles gaat roepen? Het gevaar is dat mensen het nog gaan geloven ook namelijk...

Terranova

Bewust gelijktijdig is niet waar. Zowel de BL als de 3. Liga hebben de zaterdag als centrale speeldatum staan. Dan zullen ze dus inderdaad vaak gelijktijdig moeten spelen, en meestal dan ook nog eens uit en thuis. Dus zo vreemd en 'scheisse' is dat niet.
Ik ken als voorbeeld iemand die al 10 jaar fanatiek aanhanger is van Dusseldorf. Overal geweest met het eerste, het tweede interesseert hem en zijn vrienden weinig. Behalve als ze bijv. tegen Essen moeten, dan staat iedereen in de rij. Want spanning en sensatie, streekderby etc.

En nou doe net alsof jij van de hoed en de rand weet, want als je je echt zoveel verdiept had dan wist je ook dat er legio protesten zijn geweest in DLD tegen de 2e teams en de DFB.
Zo gek is het dus niet wat ik vertel.

AthleticHolanda

Citaat van: Terranova op nov 29, 2012, 23:18:34
Bewust gelijktijdig is niet waar. Zowel de BL als de 3. Liga hebben de zaterdag als centrale speeldatum staan. Dan zullen ze dus inderdaad vaak gelijktijdig moeten spelen, en meestal dan ook nog eens uit en thuis. Dus zo vreemd en 'scheisse' is dat niet.

Het is heel eenvoudig, wanneer een tweede elftal van een 3. Ligist of een Regionalligist of zelfs soms een Oberligist een wedstrijd moet spelen waar enig fanrisico aan zit, m.a.w. de bewuste derby's waar je het over hebt, dan spelen ze altijd wanneer mogelijk (beginperiode 3. Liga dit seizoen was dus een uitzondering) gelijktijdig met het eerste elftal. Ik denk dat dat bewust is.

Vreemd is het niet, scheisse wel, want het is een van de vele dingen die de DFL aan het voetbal in mijn ogen verpest. BVB II - Schalke II (voorbeeld) kan erg leuk zijn, maar niet als uitfans ontbreken omdat Schalke zelf op dat moment thuis speelt.

Citaat van: Terranova op nov 29, 2012, 23:18:34
Ik ken als voorbeeld iemand die al 10 jaar fanatiek aanhanger is van Dusseldorf. Overal geweest met het eerste, het tweede interesseert hem en zijn vrienden weinig. Behalve als ze bijv. tegen Essen moeten, dan staat iedereen in de rij. Want spanning en sensatie, streekderby etc.

En laten ze tegen Essen altijd spelen wanneer het eerste ook speelt.

Citaat van: Terranova op nov 29, 2012, 23:18:34
En nou doe net alsof jij van de hoed en de rand weet, want als je je echt zoveel verdiept had dan wist je ook dat er legio protesten zijn geweest in DLD tegen de 2e teams en de DFB.
Zo gek is het dus niet wat ik vertel.

Heb je je ook verdiept in die protesten?

Het heeft niets met 'de hoed van de rand weten' te maken. Wel met het feit dat ik dit al jaren in de gaten houdt omdat ik graag de stadionnetjes van de tweede elftallen bezoek tijdens een leuke wedstrijd.

- - - - - - - - -

Waar het volgens mij eigenlijk over ging. Hebben tweede elftallen bestaansrecht afgaand op toeschouwersaantallen? Ik denk het merendeel wel wanneer ze hetzelfde behandeld zouden worden als andere clubs in hun competitie.

3434

Zelf ben ik ook geen fan van 2de elftallen. Die protesten van de fans, meestal de fanatiekere, was omdat er weinig beleving is bij de 2de clubs (behalve evt derby's).

In België is men al zeer lang aan het spreken over de B-ploeg van eerste klasser toe te voegen aan 3de klasse. Concreet is er gelukkig nooit iets gekomen want Patro - Mons II of Lokeren II hoeft voor mij echt niet.

--
Maar Duitsland is nog wel een uitzondering. Tijdens Alemannia Aachen - BVB II waren er wel veel Dortmundse fans aanwezig al zullen er gegarandeerd veel uit Aken en omgeving komen. Als ik een andere match zag tegen een onaantrekkelijk 2de team was mijn mening sowieso totaal anders.
Laatste nieuwe ground:  Stadion RCC Waterloo
Favoriete ground: Westfalenstadion - Borussia Dortmund
Record zonder 0-0: 10/04/10 tot 27/03/11

hgrm

Toeschouwersaantallen van thuiswedstrijden van tweede teams zijn eigenlijk (behalve voor groundhoppers) niet interessant. De clubs zitten niet in een hoge competitie om de toeschouwers, maar om hun jonge garde Spielpraxis te geven. Daarbij is de aanwezigheid van (veel) ultra's etc. niet gewenst omdat het alleen maar extra organisatie en dus geld kost. Dat is niet (alleen) de schuld van de DFB maar vooral van de Ultra's en andere groepen zelf.

Wat ik veel meer als probleem zie, is dat enerzijds kleine clubs inkomsten missen omdat thuiswedstrijden tegen tweede teams weinig uitsupporters meenemen en anderzijds omdat ze voor het thuispubliek geen interessante tegenstanders zijn. Anderzijds houden tweede teams de Traditionsvereine die weggezakt zijn, uit de Regionalliga. Ik zie liever pak 'm beet Uerdingen, VfR Mannheim, Borussia Neuenkirchen of Hansa Lüneburg in de Regionalliga dan Schalke II, Hoffenheim II, Kaiserslautern II of Hannover II.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

AthleticHolanda

Niet het juiste topic, maar het heeft wel met indelingen te maken ;-)

In Niederrhein wordt er weer het nodige veranderd de komende seizoenen, heb geen tijd om het goed door te kijken, maar ik daag te fanatici hier uit om een korte samenvatting / conclusie eraan te verbinden...

http://www.fupa.net/berichte/das-niveau-soll-besser-werden-57078.html

hgrm

Op zich niet zo interessant.
Met de Oberliga (= niveau 5) gebeurt niks, alleen het aantal divisies eronder wordt ingekrompen: De Landesliga (= niveau 6) van 3 naar 2 en de Bezirksliga (= niveau 7) van 9 naar 6.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Terranova

OK, inderdaad niet zo interessant.
Blijft wel het aantal degradanten van de Regionalliga (West) in tact ? Momenteel degraderen er 5 geloof ik en promoveert per Oberliga 1 team. Of zijn ze de RL aan het inkrimpen ???

Hugo

Gaan de winnaars van de diverse Oberliga's aan het einde van dit seizoen een nacompetitie spelen voor een plekje in de diverse Regionalliga's?

hgrm

Dat verschilt:

Bayernliga: De kampioenen van Noord en Zuid promoveren rechtstreeks, de nummers 2 spelen met de nummers 15 en 16 van de Regionalliga Bayern om twee plekken in de Regionalliga.

Hessen, Rheinland-Pfalz/Saar, Baden-Württemberg: De kampioenen promoveren rechtstreeks, de nummer 2 spelen een nacompetitie voor een extra promotieplaats naar de Regionalliga Südwest.

Niedersachsen, Hamburg, Bremen, Schleswig-Holstein: De kampioen van Niedersachsen promoveert rechtstreeks naar de RL Nord, de nummer 2 van Niedersachsen en de drie andere kampioenen spelen play-offs om 2 plaatsen in de RL.

Noordoost: de kampioenen van de OL Nordost-Nord en -Süd promoveren rechtstreeks naar de RL Nordost

Niederrhein, Mittelrhein, Westfalen: de kampioenen en de nummer 2 van Westfalen promoveren rechtstreeks naar de RL West
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Sebastiaan_W

Vanmiddag loting voor de play-offs naar de 3. Liga. Dit zal gebeuren in de rust van de wedstrijd tussen Jena en Zwickau. Duel is live op mdr en begint om 14:00.