Hoofdmenu

Joost in Belgie

Gestart door Joost, jun 20, 2009, 23:19:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

3434

Pff als ik die foto's zie.. Het is echt om bijna te huilen deze reeks. Overal speelt men voor 100 man op het eerste zicht. En dan te bedenken dat ik nog naar dit stadion moet, weeral. Inmiddels de 5de keer op rij. Ik wil weg uit 4de C, al helemaal nu ik gisteren de laatste ground afgevinkt heb.

Waarschijnlijk ben ik nu extra bitter wegens ons eerste verlies. Niet zo zeer het verlies op zich maar we speelden zo zwak. Ik herkende bijna het patro van vorig jaar weer. Het zal toch niet..
Laatste nieuwe ground:  Stadion RCC Waterloo
Favoriete ground: Westfalenstadion - Borussia Dortmund
Record zonder 0-0: 10/04/10 tot 27/03/11

Joost

Ik telde er 153. Bizar weinig wederom.

Joost

Citaat van: 3434 op nov 28, 2010, 22:05:49
Pff als ik die foto's zie.. Het is echt om bijna te huilen deze reeks. Overal speelt men voor 100 man op het eerste zicht. En dan te bedenken dat ik nog naar dit stadion moet, weeral. Inmiddels de 5de keer op rij. Ik wil weg uit 4de C, al helemaal nu ik gisteren de laatste ground afgevinkt heb.

Is het niet ook veel te duur? Ik betaalde 8 euro en dat is e standaardprijs. Wekelijks 8 euro entree is gewoon erg veel. Zeker als je het niveau afzet naar dat wat je dagelijks op TV ziet.

hgrm

Als ik naar een Nederlandse amateurwedstrijd ga (hoofdklasse of topklasse), dan betaal ik doorgaans iets tussen 6 en 8 euro. Soms (Derby in Spakenburg bijvoorbeeld) wat meer, soms ook wat minder.

Qua amusementswaarde vind ik de topklasse en ook de hoofdklasse over het algemeen leuker dan de Belgische 4e klasse, qua sfeer ook. Wat mij betreft is de prijs/kwaliteitverhouding in Nederland een stuk gunstiger.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Joost

Dat is een van de voordelen van een gesloten systeem. Voor kleine clubs is de top of hoofdklasse het hoogste dat ze kunnen komen en heeft aanzien. De vierde klasse is vooral ook het vierde niveau. En veel mannen hebben helaas hele andere afleidingen op zondagmiddag of zaterdagavond. Je ziet bij nacompetitie wedstrijden dat het publiek heus wel wilt komen.

HJanneman

Zou het desastreus zijn voor de lagere reeksen als de eerste klasse op zondagmiddag zou gaan spelen?

Ik was bij Visé-Turnhout(niet de meest aantrekkelijke tegenstander, oke) en Visé draait een prima seizoen na de promotie, maar er kwamen naar eigen schatting niet meer dan 800 toeschouwers op af.

Later die middag, want er ontbrak ook nog eens een hamburgerkraam bij het stadion, gingen we naar een frituur in het centrum: daar bleek in het naastgelegen café dat iedereen klaar zat voor Genk-Standard.
Als Standard vaker op zondagmiddag gaat spelen is er toch te weinig publieke belangstelling voor een club als Visé(nog geen 1000 supporters in 2e klasse), of zijn zulke aantallen rendabel?
Er waren wel bizar veel reclameborden, bijna evenveel als toeschouwers, dat levert natuurlijk wel geld op.

Joost

Vise is misschien niet het beste voorbeeld. Klein clubje dat pas onder de huidige voorzitter zo hoog kwam.

HJanneman

Oke, maar is het geen interessante vraag?
Is het niet de redding van de ploegen in de lagere reeksen dat de eerste klasse dan niet speelt, waardoor supporters naast hun favoriet in eerste klasse ook hun lokale helden kunnen gaan zien?
Of zijn de supporters van de ploegen in de lagere reeksen erg honkvast?
Speelden de eersteklasse-ploegen bijvoorbeeld jaren terug wel op zondagmiddag, en zoja, wat had dit toen voor effect op de kleinere ploegen in de stad/regio?

3434

#83
Eerste klasse heeft geen interesse in de rest van de reeksen.  Dus helemaal geen zin om op een andere dag te gaan spelen. Daarbovenop zwaait Belgacom TV de plak in het Belgisch voetbal. Dankzij hun is bijna elke speeldag gespreid over 3 dagen, om meer kijkers te hebben. Op aandringen van hun zijn er ook playoffs gekomen.

Over 2de, je ziet dat 2de nationale aan het sterven is. Overal zo'n 1000 à 2000 toeschouwers (behalve Antwerp dan). Alle voorzitters schreeuwen om tv-gelden of andere serieuze financiële rugsteunen. Tweede klasse zoals het nu is gaat niet lang meer duren. De lokale bakker geniet niet veel meer publiciteit in 2de dan in 4de in verhouding tot zijn investeringen.

Nog lager 3de of 4de tja.. Dit weekend was Veldwezelt-Bree 200 betalenden. Een ploeg die voor de titel gaat trekt 200 man... Wij zijn tegoed voor deze reeks maar als wij terug ooit in 2de geraken spelen ook wij voor 1500 à 2000 man. Tenzij we echt top 5 zouden spelen maar dat heb ik nooit meegemaakt.

Laatste nieuwe ground:  Stadion RCC Waterloo
Favoriete ground: Westfalenstadion - Borussia Dortmund
Record zonder 0-0: 10/04/10 tot 27/03/11

3434

Oei vraag verkeerd gelezen. Het gaat om 1ste klassers die op zondag spelen. Goh veel groeipotentieel hebben de gewone 4de klassers toch niet. Het kan wel een man of 100 uitmaken. Maar of ergens 150 of 250 man zit. Die 800 euro 2maal per maand gaat het niet maken.


@Joost over de prijzen: in Spouwen en Oosterzonen moesten wij 10 euro ophoesten, schandalig!
Laatste nieuwe ground:  Stadion RCC Waterloo
Favoriete ground: Westfalenstadion - Borussia Dortmund
Record zonder 0-0: 10/04/10 tot 27/03/11

Joost

Citaat van: 3434 op nov 29, 2010, 20:32:29
Oei vraag verkeerd gelezen. Het gaat om 1ste klassers die op zondag spelen. Goh veel groeipotentieel hebben de gewone 4de klassers toch niet. Het kan wel een man of 100 uitmaken. Maar of ergens 150 of 250 man zit. Die 800 euro 2maal per maand gaat het niet maken.


@Joost over de prijzen: in Spouwen en Oosterzonen moesten wij 10 euro ophoesten, schandalig!

   Club      2008-2009      2009-2010      2010-2011   
   Bree            307      333   
   Geel-Meerhout      903      1420         
   Heusden-Zolder      278      245      271   
   Leopoldsburg      346      337      400   
   Neerpelt      382      332         
   Overpelt            321      329   
   Patro      677      500      800   
   Spouwen      298      229      294   
   Witgoor      380      462      333   
   Herk                  337   
   Lutlommel                  344   
   Tongeren                  441   
   Veldwezelt                  258   
   Hasselt      609               
   Verbr. MM      317               
   Tessenderlo      504               
         2000-2001               
   Aarschot      329               
   Beringen      496               
   Vigor Beringen      347               
   Berkenbos      404               
   Bocholt      582               
   Bree      431               
   Heppen      362               
   Kelmis      316               
   Lanaken      336               
   Lille      321               
   Meerhout      449               
   Veldwezelt      391               
   Vorselaar      430               
   Wezel      421               
   Wuustwezel      321               

Kleine onderzoeksjournalistiek. Slechts de aantallen genomen die gebaseerd waren op een grote hoveelheid wedstrijden.

3434

Komen die cijfers van die ene website? Kom niet echt meer op de naam iets met ..database of footbase. Een website beheerd door een supporter van KFC Geel dat weet ik wel . Ik heb al gemerkt dat die soms cijfers uit de krant overnemen. In de trend van 150 aanwezigen krant zegt 300.

Ik wil niemand afschieten maar ik ben in elk stadion geweest in 'mijn' reeks, in de meeste stadions een keer of 4 en behalve de wedstrijden tegen Hoogstraten, Hasselt en Geel was het gewoon zielig (<250 thuispubliek).
Laatste nieuwe ground:  Stadion RCC Waterloo
Favoriete ground: Westfalenstadion - Borussia Dortmund
Record zonder 0-0: 10/04/10 tot 27/03/11

ðe waan

Citaat van: Breda op nov 22, 2010, 17:10:14
Het is ook bizar. En nog vreemder is dat de ploegen eronder nu bijna en bloc al hebben aangegeven niet te willen promoveren als ze daartoe de kans krijgen.

De amateurvoetbalcultuur in Nederland is ook vrij afwijkend van elders. Amateurclubs in Nederland zijn ten opzichte van andere landen volgens mij veel meer gebaseerd op actieve recreatie en veel minder op passieve recreatie. Zijn er in België en Duitsland bijvoorbeeld ook wel clubs met vijftig teams? (iets wat in Nederland bepaald niet bijzonder is)

Het eerste elftal is veel minder dan in andere landen de spil van het clubleven en dat verklaart wellicht dat de clubs huiverig zijn om aan een ongewis en risicovol profavontuur te beginnen.

Ik lees in de stukjes van Joost bijna wekelijks over rijke suikerooms, faillissementen, fusies en het verplaatsen van clubs. Iets dat in Nederland volstrekt ondenkbaar is.

(Met excuses voor dit off-topic zijstapje.)

ðe waan

Daar ben ik het helemaal mee eens, al is die laatste zin wat mij betreft wat al te ongenuanceerd.

Alles is terug te voeren op vier decennia strikte scheiding. Daarom moeten er eerst de nodige organisatorische barrières worden geslecht, dan groeit alles vanzelf naar elkaar toe.

Joost

Citaat van: ðe waan op dec 01, 2010, 17:26:58

Het eerste elftal is veel minder dan in andere landen de spil van het clubleven en dat verklaart wellicht dat de clubs huiverig zijn om aan een ongewis en risicovol profavontuur te beginnen.

Ik lees in de stukjes van Joost bijna wekelijks over rijke suikerooms, faillissementen, fusies en het verplaatsen van clubs. Iets dat in Nederland volstrekt ondenkbaar is.

(Met excuses voor dit off-topic zijstapje.)

Het Nederlandse systeem is natuurlijk totaal niet geschikt voor rijke suikerooms bij kleinere clubs. De glorie die je kan halen was de Hoofdklasse en of dat nu zoveel aanzien geeft? Maar een enkel voorbeeld is er wel, Turkiyemspor, Dijkse Boys en mijns inziens ook Lienden.