Hoofdmenu

Joost in Belgie

Gestart door Joost, jun 20, 2009, 23:19:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Joost

Een weekendje Ardennen zonder voetbal, maar zonder enige moeite toch twee stadionnetjes gezien.

De eerste was niet zo lastig, wie na een bezoek aan de burcht van Bouillon het lokale veld met tribune niet heeft gezien moet nodig naar de opticien. FC Bouillon, stamnummer 328 speelde al haar jaren behalve 1 seizoen in het Interbellum in de provinciale klassen. Door zeges op Rossignol en Ochamps handhaafde de ploeg zich in 1e Provinciale Luxemburg.





In Libramont moesten we de andere helft van het gezelschap op de trein zetten en had ik tijd genoeg het leuke terrein eventjes te bezoeken. Elascon alert.

Cercle Sportif Libramont, stamnummer 1590 speelde van 1985 tot en met 1998 en in 2001-2 in 4D. Ook zij spelen in 1e Provinciaal Luxemburg en misten de eindronde om promotie net.





Ik ben ook 6 keer door Bertrix gereden maar daar gaan we dit najaar eens terug.

hgrm

Die in Libramont lijkt wel een....
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Joost

Citaat van: hgrm op jun 05, 2011, 22:50:46
Die in Libramont lijkt wel een....

Ik zal je morgen nog een foto van de achterzijde sturen.

Joost

Bekervoetbal is toch het allermooiste dat er is. 90 minuten en alleen de winnaar gaat door, verlies je dan moet je een jaar wachten. Bekervoetbal zorgt ook voor afwisseling in het programma. Nu eens niet weer Westerlo v Club Brugge of Dessel v Deinze maar Dessel Sport tegen Club Brugge. De stabiele derde klasser tegen een van de grootste ploegen van België. Met dank aan Wekke die de kaarten regelde.

Ik had keurig gepland om 45 minuten voor aanvang aanwezig te zijn in Dessel maar ondanks drie eerdere bezoeken reed ik in Retie volledig verkeerd. Ik hield een straat te vroeg rechts aan en we kwamen in Kasterlee uit. De weg halverwege richting Brasel en Dessel ontbrak. Om dat te herstellen sloeg ik in Kasterlee maar linksaf en belande nog verder weg dan de bedoeling was; in Geel waar het door het centrum nog een heel gehannes was wél de goede weg te vinden. Zodoende niet 45 minuten voor aanvang maar slechts 4 en een halve minuut bij het stadion. Gelukkig doen ze in Belgie niet zo lastig om foutparkeerders dus de auto was snel neergezet.

De spelers kwamen al het veld op toen wij door de poort gingen en het was vol. Het nieuwe Armand Melisstadion haalde een toeschouwerrecord van 4391 waar ze niet snel overheen zullen gaan. De entree is naast de hoofdtribune, De trap richting die tribune stond vol. Het looppad richting de kleine tribune ernaast was vol. Een steward hield mensen tegen zodat ze niet achter uit de tribune aan de lange zijde vielen. In de volgende hoek stonden mensen op kratten en lege biervaten om maar iets van het spel te zien.

Wij vonden toevallig een plekje in de tribune achter het doel waar we als sardientjes in een blik de wedstrijd tussen hoofden door konden volgen. De tribune is niet al te hoog en staat echt direct achter het doel dus de lat blokkeerde ook een groot deel van het zicht.

Maar we zagen wel hoe Dessel de Brugse aanvallers in de beginfase eenvoudig kon tegenhouden. Na een kwartier mocht Dessel eens zelf naar voren denken en kreeg het een ontzettend dom weggeven penalty. Prince Asubontong maakte 1-0. Slechts tien minuten later kon zijn medespits Bennassar een lange bal aannemen, twee verdedigers bezig houden, een een-twee aangaan en zelfs 2-0 maken.

Het schudde de Bruggelingen wel wakker maar tot de pauze bleef het 2-0. Na 5minuten spelen in de tweede helft mocht Dessel opnieuw een strafschop nemen, al was het dit keer een wel heel lichte fout. Direct na het geven van de penalty haastte de grensrechter zich richting de arbiter en enkele seconden later spurtten alle aanwezige EHBO'ers zich richting zijlijn, iemand was onwel geworden en lag op het veld. Dit oponthoud duurde een minuut of 5 en zorgde misschien wel voor grote zenuwen bij Ven want hij schoot zijn strafschop matig in. Geen 3-0 dus al kreeg Asubontong ook nog een heel grote kans. Enkele minuten later ging Nijs veel te hard in op een van de Brugse spelers en mocht vertrekken.

Met 10 tegen 11 kreeg Dessel het steeds moeilijker en de aansluitingstreffer viel niet onverwacht. Vleminckx kwam voor de uitgekomen doelman en kopte binnen. Vleminckx claimde nauwelijks later een strafschop maar kreeg die merkwaardig genoeg niet. Club Brugge ging er nu echt helemaal voor en schroomde het fysieke niet. Enkele flinke overtredingen bleven onbestraft. Uiteindelijk bezweek Dessel onder de druk. Blondel in de 80e en Meunier in de 83e minuut schoten vrijstaand raak. Daarna speelde Club de wedstrijd eenvoudig uit.

Het oude stadion aan de Lorzestraat in Dessel was een plaatje voor liefhebber  maar wie het nieuwe Armand Melisstadion bezoekt kan niet anders dan de verhuizing begrijpen. Het nieuwe complex heeft een dan wel wat kantoorachtig ogende hoofdtribune. Die wordt wel geflankeerd door staantribunes. Aan de overzijde is er ook nog verhoogde staantribune en achter een der doelen kun je ook overdekt staan. Een typische 'oud' Belgisch complex maar dan anno 2011.

Het verslag van Sporza;
http://www.youtube.com/watch?v=I6zbRaXbklc

De foto's zijn niet van bijzonder goede kwaliteit door het gebrek aan licht;





















georgesv

ik was op Gent-Roeselare, en daar zorgde de Desselse 2-0 tussenstand voor grote hilariteit en anti-FCB gezangen.
Volgende ronde terug de clash der Vlaanders Gent-FCB, 1 match , geen terugmatch, dus dat wordt een triller!

Joost

Vast ook beter dan die pot om niets in de beker waar ik toen naar toe ben geweest.

Joost

Bevordering C kent dit jaar een team uit Vlaams-Brabant! Everbeur Sport neemt het op tegen ploegen uit verder alleen Limburg en Antwerpen. Niet dat we nu plots medelijden moeten krijgen dat de mannen van daar lange reistijden hebben, nee Everbeur Sport ligt misschien wel het meest centraal van alle ploegen in 4C.

Everbeur is de dialectnaam voor Averbode. Dat is een dorp van dik 3000 inwoners in de gemeente Scherpenheuvel-Zichem. Vlakbij Diest. Maar ik ben er zeker van dat Averbode ondanks dat het niet zo groot is bij veel sportliefhebbers toch een belletje laat rinkelen. In Averbode speelde namelijk tot mei van dit jaar VC Averbode, een volleybalclub die in de schaduw van Maaseik en Roeselare regelmatig heel goed scoorde in de Eerste Klasse Volleybal. De volleyballers zijn failliet nu. Mooi verhaal is wel dat ook zij ooit werden opgericht onder de naam VC Everbeur. Omdat tegenstander in de vroege jaren van het volleybal regelmatig richting Everberg, 50km verderop reden besloot de Volleybond in haar reglementen op te nemen dat slechts officiële plaatsnamen in de clubnaam mochten.

Genoeg volleybal want dat wordt er niet meer gespeeld. Everbeur Sport de voetbalclub trad aan tegen VC Vosselaar. Dat is de kampioen van 1e Provinciaal Antwerpen van het vorige jaar en van 2e Provinciaal een jaar eerder. Vosselaar is een dorp net buiten Turnhout. Niet te verwarren met Vorselaar.

Vosselaar had nog een heel kleine kans op de periodetitel. Dan moest Leopoldsburg winnen bij Veldwezelt, hetgeen gebeurde, Bree verliezen van Zwarte Leeuw, het werd 0-0, en Neerpelt niet winnen bij Herk, Neerpelt won en pakte de periode. Misschien dat dat verklaarde waarom er zoveel Vosselaar supporters aanwezig waren.

Everbeur Sport werd opgericht in 1933 en draagt Stamnummer 2030. Van 1944 tot en met 1953 speelde de ploeg ooit in de bevordering, daarna was er 57 jaren lang slechts Provinciaal voetbal te zijn en dan ook nog haast altijd 2e of 3e Provinciaal. Vanaf 2006 begon de gestage opmars. In 2006 kampioen in 3e, in 2008 kampioen in 2e en in 2010 via de play-offs promotie naar Bevordering. Daarin werd de ploeg vorig jaar 11 van de 16. Dit seizoen zijn de mannen wat minder gestart. Na 11 tegengoals en 0 punten in de eerste drie duels werd op speeldag 4 Zwarte Leeuw verslagen met 3-1. Daarna volgde in 5 duels nog 3 gelijke spelen waarvan 1 knappe, vorige week bij Neerpelt dat vandaag de periode zou pakken. Everbeur Sport heeft zich dus herpakt en vooral de defensie versterkt.

De supporters waren nog niet eens allemaal binnen of de eerste goal lag al in het net. Liefst 3 spelers van Vosselaar profiteerden van de volledig falende buitenspelval van Everbeur en een ervan maakte 0-1. Everbeur had even nodig om terug te komen maar herstelde zich en ging op zoek naar de gelijkmaker. Voor de pauze kwam die er echter nog niet maar na de pauze werd de ijver van de thuisploeg wél beloond en stond het 1-1. Er waren nog zo'n 35 minuten te spelen en beide teams gingen vol in de aanval. Veel inzet, veel snelheid, best wat kansen maar uiteindelijk geen goal. En daar kunnen beide teams wel tevreden mee zijn.

Wedstrijden in de Vierde Klasse zijn eigenlijk altijd wel de moeite waard. Het niveau is best aanvaardbaar en er is altijd wel strijd en randvermaak. Dat was er vandaag vooral van de Vosselaarsupporters om mij heen die het niet zo hadden op de grensrechter. De herfstsetting maakte het plaatje wel compleet.


\
Er wordt momenteel een nieuwe parkeerplaats aangelegd, daardoor gratis zicht voor wie dat wil. En gratis vallen voor de jeugd want een ballenvanger is er niet


Op de achtergrond de sporthal waarin de volleyballers speelden. Vanuit de kantine kun je zowel de zaal als het veld op kijken


Zitten kostte 10 euro, staan 9 euro


Vergeelde reclameborden voor onbegrijpelijke zaken












De parkeerplaats ligt iets hoger, daardoor lijkt er ook een staantribunetje te komen.

Joost

Citaat van: Breda op nov 08, 2011, 22:14:08
Erg jammer dat de levensgrote, karakteristieke kantine achter het doel moest wijken voor een parkeerplaats. Voor mij is daarmee de sfeer van het terrein wel goeddeels verdwenen.
Nu begrijp ik je opmerking. Dat had de zaak wel helemaal afgemaakt.


Joost

Dat is wel een mooie kantine.

Cyclebob

Jammer! In december 2010 bij Everbeur-RCM geweest.
De grote kantine achter doel was inderdaad een plaatje, de kantine van de sporthal was toen ook al in gebruik, maar alleen voor de "VIPs". Ertussen stond een goedlopende hamburgerkraam zoals ze alleen in België te vinden zijn, broodje eten zonder ook maar een spelmoment te missen.
Laatst bezochte nieuwe grounds, Buitenland: 7/1/24: Castellón - Osasuna Pamplona 0-1. Binnenland: 28/1/24: RDM Rotterdam - Den Bommel 2 5-3 Futbology: Bob Vellinga

Joost

Om de afkickverschijnselen van 2 weken geen voetbal tegen te gaan was ik naar Ophoven gereden. Een dorp zoals er nog honderden zijn in Belgie. Ophoven ligt tegen Geistingen aan en samen hebben ze een fietspontje richting het Nederlandse Ohe en Laak.

Dat ik daar uitkwam lag dus vooral aan de afstand want op een wedstrijd in Vierde Provinciaal kan zelfs ik me niet een week lang verheugen. Thuisploeg was Voetbalclub Excelsior Ophoven Geistingen. Tegenstander heette BLVV Kessenich. Dat is 1 dorp verderop.

Drie dingen vielen gelijk op. De entreeprijs van 5 euro is nogal gortig voor een wedstrijd op zo'n niveau. Omdat beide teams normaal in blauw spelen moest de thuisploeg in het tweede tenue aantreden en het meest opvallende misschien wel; er waren geen grensrechters!

Ophoven degradeerde vorig jaar uit 3e Provinciaal, Kessenich voetbalt al jaren onderen 4e Provinciaal en staat ook dit jaar nogal kansloos onderin.

Ophoven begon fanatiek en scoorde al vroeg de 1-0 en nam gas terug. Kessenich mocht nu zelfs ook echt meedoen. Stel je niets voor van het niveau want ik heb zelden zoveel mannen over een bal heen zien trappen en langs een bal zien koppen. Wie een bloopervideo wil maken kan goed terecht bij zulke wedstrijden. Eigenlijk viel vooral de Kessenichdoelman op met enkele fraaie saves.

Na een half uur viel de 2-0, 3 minuten later 3-0 uit een schitterende vrije trap. Na 40 minuten kreeg een van de spelers van Kessenich het voor mekaar de achterlijn te halen. In een duel daar viel hij en knalde tegen de boarding. Direct consternatie want de speler was buiten kennis. Volgens mij is het wel weer goedgekomen al is wel nog een ambulance ter plaatse geweest. Voor de thee vielen nog de 4 en 5-0.

De publieke belangstelling viel me reuze mee, er waren zeker 100 mensen. Dat is meer dan dat ik er bij Overpelt in Vierde klasse Nationaal zag. Onder de supporters van Kessenich waren een aantal Nederlanders, ik denk ook dat er voor Kessenich Nederlanders spelen. Zij waren de hele eerste helft bezig vooral de scheidsrechter de schuld te geven van de tegengoals. Volledig onterecht want de scheids floot een prima partij.

Na 5 minuten in de tweede helft sloeg de vlam in de pan. Een van de spelers van Kessenich beging een overtreding en de scheidsrechter gaf voordeel. Verderop maakte een van de Ophovense spelers een overtreding en floot de scheidsrechter. Hij kwam nog terug op de eerste overtreding en gaf een gele kaart, de tweede dus rood. De supporters waren moest en enkele spelers ook. Die hadden commentaar op de leiding en nog 2 kregen er rood. De Nederlanders wilden het veld op, een ervan met een fles bier maar konden door de afgevaardigde in de dug out worden tegengehouden. De meeste overgebleven spelers van Kessenich gingen al richting kleedkamer maar de scheids wilde doorspelen. Hij wachtte even en floot toen toch maar af.

Er was nog een hoop gedoe rond het veld maar uiteindelijk ging iedereen rustig weg. Ongelofelijk hoe een wedstrijd die eigenlijk om het lijf had zo uit de hand kan lopen door opgefokte spelers en (nederlandse) supporters.

Het spelen van een wedstrijd zonder grensrechters zouden ze in Nederland ook eens moeten proberen. Scheelt een hoop ergernis over creatief vlaggen en komt het spel ten goede.

georgesv

sounds fun :-)
geen foto's?

en geen grensrechters is alledaags in de laagste reeksen

Joost

Citaat van: georgesv op jan 15, 2012, 21:55:53
sounds fun :-)
geen foto's?

en geen grensrechters is alledaags in de laagste reeksen

Die komen nog.

In Nederland is het gewoon om vanaf Eerste Klasse (of tweede klasse) met clubgrensrechters te werken. Dat zijn mensen die bij iedere bal die naar voren wordt gespeeld hun vlag in de lucht steken en aangeven dat het buitenspel is. Een goede grensrechter wordt beoordeelt op het aantal punten dat hij pakt op jaarbasis.

Citaat van: Breda op jan 15, 2012, 22:05:50
Ik zag ooit bij Maccabi Brussel v Stockel in P4 een partij zonder grensrechters waarbij een speler een tegenstrever een hoek gaf - knal, knock-out op de grond. Maarja, juist gedaan toen de arbiter de andere kant uit keek - dus geen straf. Arme scheidsrechter.

Maar met clubgrensrechters had ook niemand het gezien.

Koning Kriel

Citaat van: Joost op jan 15, 2012, 23:16:24
Maar met clubgrensrechters had ook niemand het gezien.

Ik heb het meegemaakt dat de clubgrensrechter toegaf dat de speler van zijn eigen club iemand had neergeslagen. Dat kwam de beste man bijna zelf op klappen te staan maar vooral op heel veel respect van iedereen op en rondom het veld.

hgrm

Ik was zaterdag bij vv De Meern-DOVO. Het was districtsbeker, dus clubgrensrechters.

Er eerste grens van De Meern viel geblesseerd uit, bij zijn vervanger viel het me juist op dat-ie meestal enkele meters te dicht bij de middellijn stond, dus niet op één lijn met de laatste verdediger. Hierdoor vlagde hij juist niet in een aantal gevallen waarbij de aanvaller net een metertje buitenspel stond (want in zijn waarneming stond die speler geen buitenspel). Op die manier benadeelde hij eerder zijn eigen team dan dat hij het bevoordeelde.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen