UEFA Champions League Alternatieve Opzet

Gestart door Han, mrt 18, 2010, 00:45:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Han

De dagen van knock-out in de Europa Cup 1 zijn reeds lang geteld en soms is een versie van de Champions League leuk als de poule-fase achter de rug is.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Peenvogel

Ze kunnen beter de naam van dit toernooi veranderen. Zowel Arsenal, Olympique Lyon, CSKA Moskou en Bayern Munchen zijn geen kampioen van hun eigen land geworden vorig seizoen.

Lek11

Clubs als Bayern Munchen en Arsenal zijn gewoon Champions League waardig dus waarom is het zo belangrijk of ze nou kampioenen zijn ja of nee. Boeiend van die naam.. meerendeel van de totale deelnemers is kampioen geweest.

Weet ook niet precies wat je van die Franse clubs moet verwachten. Bordeaux had een gunstige loting (Olympiakos) en Lyon tsjah. Schakelen Madrid uit maar toch ben ik niet onder de indruk van ze. Schat ze beide niet zo hoog in, verwacht dat beide ploegen eruit liggen volgende ronde. In de Franse competitie staan ze wel bovenin maar volgens mij zijn er nog 4 clubs die meedoen om de titel titel (Lyon, Bordeaux, Marseille, Montpellier, Lille en Auxerre). Verschil is minimaal dus geen van beide steekt er echt bovenuit.

Peenvogel

Citaat van: Lek11 op mrt 18, 2010, 09:22:36
Clubs als Bayern Munchen en Arsenal zijn gewoon Champions League waardig dus waarom is het zo belangrijk of ze nou kampioenen zijn ja of nee. Boeiend van die naam.. meerendeel van de totale deelnemers is kampioen geweest.

Feyenoord is ook kampioen geweest. Maar wij zijn niet CL waardig. Het is allang geen bal der kampioenen meer. Dus de naam klopt niet.

Het oude Europacup 1 toernooi was veel verrassender. Toen wonnen clubs als Rode Ster Belgrado, HSV, Steau Boekarest en Aston Villa nog eens.

Joost

De oude opzet was in alle opzichten beter voor de voetballiefhebber.

En liefhebbers zijn de meesten van ons hier wel. De voetbalconsument wil echter bekende clubs en spelers zien en vooral vaak. Zelfs al spelen Dinamo Minsk en Rosenborg BK tegen elkaar in de kwartfinale Europacup 1 en was de eerste wedstrijd een thrilling 3-2 geworden dan trekt dat minder kijkers dan Liverpool v AC Milan in de groepsfase van de CL. En uiteindelijk beslissen de kijkcijfers.

Ook de reden dat de Europacup II ter ziele ging.

Het is onmogelijk balans te vinden tussen de inhalige clubs en de gedwee volgende TV kijkers en wat echte liefhebbers behaagd. Het huidige systeem komt dicht in de buurt van een aanvaardbaar compromis. Het aantal teams uit de grote landen is verminderd en ze schakelen nu elkaar uit in de voorronde. De kansen voor echte kampioenen worden groter. Ik kan er in ieder geval mee leven maar heb nog 1 flink verbeterpunt; de nummer 3 in de poule is uitgevoetbald wat mij beteft.

hgrm

Ik zou zeggen: Als je de competitie Champion's League noemt, dan alleen clubs laten meedoen die echt iets gewonnen hebben het jaar ervoor.

Dus:
- de landskampioenen
- de bekerwinnaars
- eventueel winnaars van 'kleine' bekertournooien zoals de League Cup/Cup de la League
- winnaar van C-league en E-league van jaar ervoor
Eventueel nog de finalisten/nummers 2 als de winnaar al op een andere manier geplaatst is.

Op deze manier worden de landelijke bekertournooien opeens ook weer interessant.

Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Peenvogel

Citaat van: Joost op mrt 18, 2010, 09:47:57


Ook de reden dat de Europacup II ter ziele ging.

Dat was helemaal zonde. Toen kwam je echt tegen gave clubs te staan. Wij speelden wedstrijden tegen Partizan Tirana, FC Sion en FC Luzern. Maar ook mooie affiches tegen Everton, Tottenham en Werder Bremen. Omdat dit toernooi ook nog een ronde minder had dan het UEFA-Cup toernooi stond je voordat je het wist in de kwart of halve finale.

Lek11

#7
Met betrekking tot de clubs ben ik het inderdaad wel mee eens. Ik kijk vaak ook liever een Europa League wedstrijd dan een CL wedstrijd. Daar zitten vaak interessante wedstrijden bij met aansprekende clubs.

Echter het toernooi 'Europa League' zelf trekt me nog niet echt aan. En helaas zend RTL de Europa League uit. Dat maakt het kijken al een stuk onaantrekkelijker. Waardeloze zender met die Leo Driessen.

Peenvogel

Citaat van: Lek11 op mrt 18, 2010, 10:28:45
Met betrekking tot de clubs ben ik het inderdaad wel mee eens. Ik kijk vaak ook liever een Europa League wedstrijd dan een CL wedstrijd. Daar zitten vaak interessante wedstrijden bij met aansprekende clubs.

Echter het toernooi 'Europa League' zelf trekt me nog niet echt aan. En helaas zend RTL de Europa League uit. Dat maakt het kijken al een stuk onaantrekkelijker. Waardeloze zender met die Leo Driessen.

Leo Driessen is een drama. Vreselijke verslaggever van het niveau Harry Vermegen.

Sowieso is knock-out leuker. Gewoon alles in 1 beker flikkeren en klaar. Jammer dan dat de eerste ronde Barcelona-Man Utd is. Zo ging het vroeger ook.

Han

Citaat van: Joost op mrt 18, 2010, 09:47:57Ik kan er in ieder geval mee leven maar heb nog 1 flink verbeterpunt; de nummer 3 in de poule is uitgevoetbald wat mij beteft.

Bedoel jij dat de nummer 3 geen recht van spreken meer heeft op de Europa League? Welk beoogd effect sorteert dat in de groepsfase?
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Peenvogel

Op die manier hebben wij de UEFA-Cup gewonnen. We werden derde in de poule met Bayern Munchen en Sparta Praag. Vond het toen een prima regeling.

Joost

Citaat van: Han op mrt 18, 2010, 14:24:03
Bedoel jij dat de nummer 3 geen recht van spreken meer heeft op de Europa League? Welk beoogd effect sorteert dat in de groepsfase?
Geen effect waarschijnlijk. Maar ik zie de logica niet achter de regel. Waarom moet de nummer 3 in de poule een herkansing krijgen op een andere beker?

Han

Citaat van: Joost op mrt 18, 2010, 14:59:41
Geen effect waarschijnlijk. Maar ik zie de logica niet achter de regel. Waarom moet de nummer 3 in de poule een herkansing krijgen op een andere beker?

Ik ga van de premisse uit dat van die derde plaats juist een geweldige incentive uitgaat om uiteindelijk door te mogen bekeren. Dat komt uiteindelijk qua strohalmvoetbal de groepsfase ten goede en hebben de laatste wedstrijden betekenis.

Voorts:

De knock out stages van de oorspronkelijke versie, de Europa Cup 1, waren een afspiegeling van de destijds vigerende krachtverhoudingen waarin het grootkapitaal en de inkomsten uit tv-gelden 'ondergeschikt' waren en niet van doorslaggevende betekenis. Buitengewoon charmant toen het verrassingselement een andere betekenis en soortelijk gewicht had; qua krachtsverhoudingen niet meer van deze tijd.

De term Champions League houdt mijns inziens in dat je in de eindfase uiteindelijk geconfronteerd wordt met de Europse creme de la creme. Noem het maar een metafoor.

Ik neem dan de inleidende groepsfilters voor lief en beschouw het als een tv-keuzemenu; én juich het gegeven toe dat een deelnemende club die derde eindigt in een beestachtig sterke league aanspraak mag maken op het label 'Champion'.

Misschien is dat een prettige uitdaging voor Peenvogel om een naam te opperen die de lading beter of anders dekt.



Strangely Devoted or Mentally Disturbed

spons

Citaat van: Joost op mrt 18, 2010, 09:47:57
De oude opzet was in alle opzichten beter voor de voetballiefhebber.


ik betwijfel het, ben in 1982 bij de europacup 1 finale Aston Villa - Bayern Munchen in De Kuip geweest en die was niet eens uitverkocht dus zo boeiend vond de voetballiefhebber het destijds dus blijkbaar ook niet
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

Peenvogel

Citaat van: Han op mrt 18, 2010, 22:56:30
Ik ga van de premisse uit dat van die derde plaats juist een geweldige incentive uitgaat om uiteindelijk door te mogen bekeren. Dat komt uiteindelijk qua strohalmvoetbal de groepsfase ten goede en hebben de laatste wedstrijden betekenis.

Voorts:

De knock out stages van de oorspronkelijke versie, de Europa Cup 1, waren een afspiegeling van de destijds vigerende krachtverhoudingen waarin het grootkapitaal en de inkomsten uit tv-gelden 'ondergeschikt' waren en niet van doorslaggevende betekenis. Buitengewoon charmant toen het verrassingselement een andere betekenis en soortelijk gewicht had; qua krachtsverhoudingen niet meer van deze tijd.

De term Champions League houdt mijns inziens in dat je in de eindfase uiteindelijk geconfronteerd wordt met de Europse creme de la creme. Noem het maar een metafoor.

Ik neem dan de inleidende groepsfilters voor lief en beschouw het als een tv-keuzemenu; én juich het gegeven toe dat een deelnemende club die derde eindigt in een beestachtig sterke league aanspraak mag maken op het label 'Champion'.

Misschien is dat een prettige uitdaging voor Peenvogel om een naam te opperen die de lading beter of anders dekt.

Ik zal mijn best gaan doen Han. Ik ben meer van de woordgrappen, niet zozeer van de originele namen bedenken.