Afgelopen vrijdagmiddag besloot ik weer eens een wedstrijd van het tweede team van Śląsk Wrocław mee te pakken. Vanaf de Universiteit gaat er een tram direct naar het Stadion Oporowska en dus kon ik mooi gelijk door na een lange dag op school.
In de tram ging ik eens goed kijken wie het team vandaag eigenlijk zou treffen en dit bleek koploper Stal Rzeszów te zijn.
Stal Rzeszów is erg hard op weg om kampioen te worden en te promoveren naar het tweede niveau van Polen. De club kende vooral haar hoogtepunten in de jaren zestig, deze eeuw pendelt het alleen maar heen en weer tussen het tweede en derde niveau.
Na een rustig begin van de wedstrijd (kosten 2.30eu) kwam er naderhand een groepje van zo'n dertig ultras van Śląsk Wrocław binnen. Toen een aantal van hen eens goed het publiek bekeken hadden, werd er gezien dat twee wat oudere mannen een jas van Stal Rzeszów droegen. Dit werd niet gepikt en gelijk werd er op erg agressieve wijze geëist dat de mannen de jas uit moesten doen.
Vervolgens merkte de bank van Stal Rzeszów dit op en ging een staflid zich ermee bemoeien. Dit was het moment dat de ogenschijnlijke leider van de Śląsk ultras flipte. Onder veel gescheld stormde hij af op het staflid en probeerde bij hem te komen. Het hek en een gesloten deur naar het veld zorgden ervoor dat er geen verdere escalatie kwam, want dat was er zeker gekomen gezien de beperkte hoeveelheid beveiliging (welgeteld één bejaarde man). Na zeker twee minuten aan scheldkanonnades en geschop tegen het hek leek het punt wel duidelijk en keerde de groep terug naar de plek.
In minuut 35 kwamen uit het niets de supporters van Stal Rzeszów het uitvak binnen. Zeker zestig man had de vijf uur durende busreis gemaakt om het team toe te juichen naar de volgende stap richting de titel. Ook waren er eet- en drinkmogelijkheden neergezet voor beide kanten, iets waar het de andere keren dat ik hier ben geweest aan ontbrak.
De fans uit Rzeszów zagen het team met 1-2 winnen, ondanks dat het team na drie minuten al een rode kaart kreeg. Het uitvak maakte er een mooie atmosfeer van, er werd volop gezongen en het team op het veld vierde de winst uitbundig.