Hoofdmenu

Hoe het was

Gestart door TeeZee, apr 28, 2008, 09:26:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Joost

Gisteren heb ik een mooie club kunnen afstrepen van het lijstje. In een grijs verleden was ik al eens bij Vosselaar geweest toen ze daar nog 4e klasse speelden. Prima middag was dat destijds met veel publiek herinner ik me. Omdat ik er nogal vroeg was ben ik toen ook even gaan gluren bij Lentezon Beerse en die club bleef sindsdien altijd hoog op de lijst.

Lentezon, alleen de naam al maakt je vrolijk. Ze spelen ook nog in oranje shirt en donkerblauwe broek. Ooit was er een tekenwedstrijd bij de Donald Duck waar je een eigen voetbaltenue moest maken. Ik koos voor deze combinatie en won er zowaar een klein prijsje mee.

Er zijn daarom weinig clubs in België die ik sympathieker vind dan Lentezon ondanks dat ik er nooit eerder een wedstrijd zag. Het gemeentelijk Sportstadion kent geen verlichting waardoor alle duels op zondagmiddag gespeeld worden en op dat moment heeft het Limburgse amateurvoetbal vrijwel altijd de voorkeur. Hier zijn we nog niet begonnen en een op het oog interessanter affiche kon ik niet vinden. Het ging er dus eindelijk van komen.

Beerse ligt iets ten westen van Turnhout en dit deel van België behoort op het oog tot de meest welvarende. Het stadionnetje met prachtige hoofdtribune is ook heel netjes. Veel is er geverfd in de clubkleuren. Buiten de fraaie tribune is er overigens weinig bijzonders, het is een uitgebreid complex met diverse voetbalvelden.

Met 56 toeschouwers was het duel tegen Excelsior Mariekerke-Branst niet heel drukbezocht maar dat had ik ook niet verwacht. De Beker van de Provincie is niet meer dan veredelde voorbereiding en beide teams waren al vrijwel kansloos om door te stoten. Wel was het onderhoudend. Lentezon is een 2e provincialer en de tegenstander leek dat ook maar bleek op het hoogste provinciale niveau actief te zijn.

De thuisploeg was de betere en kwam na rust ook snel op voorsprong. Een kwartiertje voor tijd viel de 2-0 en dat nam de intensiteit van het duel wel weg. Er was wel nog een vermakelijke discussie tussen de trainer van de bezoekers en de scheidsrechter over de nieuwe, betere interpretatie van de buitenspelregel. De conclusie was dat de trainer na afloop bijles ging krijgen. Dat heb ik niet meer afgewacht want na de 90 minuten reed ik huiswaarts.

hgrm

Als supporter van HCAW, de honkballers uit Bussum, was ik een decennium lang gewend al lang weer naar het voetbal te kunnen als in het honkbal de prijzen verdeeld werden. De laatste jaren wordt er in de Bussumse Rob Hoffmann Vallei (genoemd naar hèt clubicoon uit de jaren 50, 60 en 70) weer naar boven gekeken. De halve finales waren echter steeds het eindpunt van de rit en dan kon het voetbalseizoen beginnen.

Dit jaar is alles anders in de Vallei. In het begin van het seizoen werd al duidelijk dat er een team met een missie op het veld staat: 19 opeenvolgende overwinningen vanaf de seizoenstart, al koop je daar nog niet zo veel voor. Sinds zaterdag is het ook tastbaar geworden. In een zinderende wedstrijd voor stampvolle tribunes werd landskampioen Amsterdam onttroond. In vier wedstrijden werd de halve finale-serie gewonnen zodat er door de mannen in blauw en geel nog minstens twee weekenden gehonkbald wordt, met als tegenstander Neptunus en als inzet het landskampioenschap. Het voetbal zal dus nog even moeten wachten en eerlijk gezegd vind ik dat helemaal niet erg.   
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Joost

Citaat van: hgrm op aug 29, 2022, 22:24:02
Als supporter van HCAW, de honkballers uit Bussum, was ik een decennium lang gewend al lang weer naar het voetbal te kunnen als in het honkbal de prijzen verdeeld werden. De laatste jaren wordt er in de Bussumse Rob Hoffmann Vallei (genoemd naar hèt clubicoon uit de jaren 50, 60 en 70) weer naar boven gekeken. De halve finales waren echter steeds het eindpunt van de rit en dan kon het voetbalseizoen beginnen.

Dit jaar is alles anders in de Vallei. In het begin van het seizoen werd al duidelijk dat er een team met een missie op het veld staat: 19 opeenvolgende overwinningen vanaf de seizoenstart, al koop je daar nog niet zo veel voor. Sinds zaterdag is het ook tastbaar geworden. In een zinderende wedstrijd voor stampvolle tribunes werd landskampioen Amsterdam onttroond. In vier wedstrijden werd de halve finale-serie gewonnen zodat er door de mannen in blauw en geel nog minstens twee weekenden gehonkbald wordt, met als tegenstander Neptunus en als inzet het landskampioenschap. Het voetbal zal dus nog even moeten wachten en eerlijk gezegd vind ik dat helemaal niet erg.

Succes. Mooi dat een grote naam als HCAW weer eens meedoet om de prijzen.

Koning Kriel

Van de in potentie zes wedstrijden die ik op vakantie kon bezoeken heb ik er uiteindelijk vier bezocht. De eerste dinsdag in Londen was mijn vrouw fit genoeg (na Lowlands) om wat sightseeing te doen dus ging er een streep door Stevenage - Peterborough in de league cup. En Torquay was niet interessant genoeg voor een dagje sightseeing en dus ging er een streep door Torquay - Woking. We gingen wel naar:

Plymouth Argyle - Bolton Wanderers
De eerste zaterdag van onze vakantie hadden we een soort van rustdag. We hadden helemaal niets gepland behalve een bezoek aan deze wedstrijd. Het stadion lag op 15 minuten lopen van onze AIRBNB en onderweg zat een pub die werd aangeraden in de stadiumguide. Voor mijn vrouw was het haar eerste wedstrijd in Engeland en ik wou haar wel laten proeven hoe dat normaal gaat. We waren dus redelijk op tijd in de pub die al aardig vol zat met supporters van beide clubs. Als Nederlander blijft dat toch bijzonder om te zien, het is wachten op de dag dat dit ook in Nederland kan. Na de pub door naar het stadion. Buiten de verbouwde hoofdtribune is dat stadion vrij saai, daar hoef je de verre reis niet voor te maken. Het stadion zat wel goed vol, de thuisvakken waren voor 99% verkocht, en de sfeer was goed. Zeker omdat Plymouth met 2-0 won. Al met al een meer dan prima wedstrijd in een redelijk stadion.

Exeter city - Newport County
Over deze wedstrijd had ik zelf wat twijfels. De wedstrijd was namelijk voor de Papa Johns trophy en die wordt nooit goed bezocht. Oorspronkelijk zou er ook maar 1 tribune geopend worden. Maar ja, je bent toch in de buurt en ik wou sowieso een dagje naar Exeter. Dus besloten we om dat toch op de dag van de wedstrijd te doen en dan maar te kijken of we op tijd klaar waren voor de wedstrijd. Dat bleek het geval. Exeter is een leuke stad maar buiten de kathedraal en het centrum is er niet gek veel te zien. We dronken nog een goede gin tonic, aten een pizza (geen Pappa Johns) en gingen toen naar het stadion. Daar bleek het drukker dan gedacht en dus was de staantribune achter de goal ook open. De wedstrijd zelf was redelijk maar sfeer was er totaal niet. Newport won tegen de verhouding in met 1-2 maar dat deed er eigenlijk niet toe. Het stadion vind ik wel echt prachtig, ik denk dat ik hier ooit nog wel eens terugkom voor een wedstrijd in de competitie.

Bristol city - Huddersfield
De dag erna gingen we naar Bristol waar we het tweede deel van onze vakantie zouden verblijven. De vinckgoden waren mij goed gestemd want ze hadden Bristol City op woensdagavond gezet. Dit was de wedstrijd waar ik vooraf het meeste zin in had. We hadden in Bristol fietsen gehuurd en gingen dus op z'n oer Hollands op de fiets naar de wedstrijd. Dat was echter een flinke tegenvaller. Het stadion oogt prima maar de akoestiek is echt een drama. Voor de wedstrijd was er echt niets van de speaker te verstaan en tijdens de wedstrijd kwam het geluid van de zingende fans aan de andere kant van de lange zijde eigenlijk niet tot bij ons. De wedstrijd werd gered door een veel te fanatiek mannetje van een jaar of 10 voor ons die voor nog wat vermaak zorgde. En het was wel leuk dat Bristol city met 2-0 won. Benieuwd hoe jullie ervaringen hier zijn.

Bristol rovers - Morecambe
Deze wedstrijd maakte de teleurstelling van Bristol city goed. Memorial stadium is echt geweldig. Vier verschillende tribunes en het ligt midden in de wijk. Voeg daar relatief fanatiek publiek en een leuke wedstrijd (2-2) aan toe en je hebt alle ingrediënten voor een geslaagde middag. Dat was het dan ook, vincktechnisch was dit het absolute hoogtepunt van de vakantie. En dat terwijl Morecambe nou niet de meeste aantrekkelijke tegenstander is, heel benieuwd hoe het is als Sheffield Wednesday of Plymouth Argyle op bezoek komt.

Al met al heel tevreden. De vier league clubs in de zuid west hoek zijn bezocht en ik ben dus weer een stapje dichter bij het einddoel (32/92). Ik kom graag nog een keer terug in deze hoek want het is een fantastische streek om te bezoeken, een absolute aanrader als vakantiebestemming.

FCT1980

Leuk verslag KK.
Dat is de enige hoek in Engeland waar ik nog niet ben geweest. Jaloers dus :)
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

hgrm

Citaat van: Joost op aug 30, 2022, 00:01:58
Succes. Mooi dat een grote naam als HCAW weer eens meedoet om de prijzen.

Inmiddels is de eerste wedstrijd in de Holland Series gespeeld. In Rotterdam heeft HCAW met 5-4 gewonnen. De wedstrijd was spannend en het stadion was "van ons". Het meegereisde Bussumse publiek liet zich duidelijk horen en schreeuwde het team naar de overwinning.
Zaterdag gaat het verder in Bussum. We verwachten een volle bak, maar er is altijd ruimte voor meer. Kaarten zijn te koop via www.hcaw.nl.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Saltacampos

Citaat van: FCT1980 op sep 06, 2022, 23:11:58
Leuk verslag KK.
Dat is de enige hoek in Engeland waar ik nog niet ben geweest. Jaloers dus :)
Kan ik beamen, leuk om te lezen en je ervaringen te kunnen zien.
Altijd al sympathie voor Bristol Rovers (de club van de Brits/Vlaamse cabaretier Nigel Williams btw) gehad, dat schitterende shirt helpt, dus leuk om te lezen dat dat de leukste wedstrijd van je trip was.
Over land and sea

Appie_M

#5947
Vorige week donderdag hoorde ik dat ik ingeloot werd voor Eintracht Frankfurt - Sporting Portugal, een historische CL wedstrijd voor die SGE. Klein praktisch probleempje was dat die pot al zes dagen later plaatsvond, op een woensdagavond om 18:45 in Frankfurt. Op het werk mijn manager even lief aangekeken en afgesproken dat ik woensdag en donderdag in de ICE naar Frankfurt aan het werk zou gaan op de laptop. Zo stond ik dus om 6 uur s'ochtends op station Leeuwarden en stapte ik halverwege de middag uit op Frankfurt HBF.

Je moet wat over hebben voor een wedstrijd, maar dit was het 100% waard. Man ,wat een heksenketel. Hele stadion stond, er waren geen zitplaatsen. En overal schreeuwde men uit volle borst mee, van Kurve tot familievak. Als ik me niet vergis heeft SGE wel verloren, maar dat boeit niet. Binnenkort maar eens kijken of ik eind oktober nog wat kan regelen voor Marseille thuis.

uploaden foto

hgrm

Foto's van afgeladen tribunes spreken tot de verbeelding. Dat soort foto's konden gisteren in Bussum ook gemaakt worden. Niet bij de dorpsderby tussen SDO en BFC, maar in de Rob Hoffman Vallei van HCAW. Op de dag af 12 jaar na het overlijden van de Bussumse clubicoon en 24 jaar na de laatste landstitel presteerde de ploeg van coach Danny Rombley het schier onmogelijke. Grootmacht Neptunus, 19-voudig landskampioen werd in vier wedstrijden verslagen. Een sweep met een gouden randje, want de Rotterdammers wisten in de laatste drie wedstrijden zelfs geen punt te scoren. Onder het toeziend oog van 1500 toeschouwers en de verzamelde landelijke pers (kijk het sportjournaal van 17 september nog maar eens terug), had HCAW het slechts één inning moeilijk. Toen die derde inning zonder kleerscheuren was doorgekomen, werd het met de minuut duidelijker dat de vastberadenheid van HCAW het zou winnen van de uitgeblustheid van Neptunus.

Toen de laatste bal gegooid was en de laatste nul gemaakt was, barstte op het veld en op de tribune het feest los. Handen werden geschud, vrienden werden omhelsd en traantjes werden weggepinkt. Rob Hoffmann keek van boven toe en zag dat het goed was.

Tot zover het honkbalseizoen. Vanaf volgende week weer naar het voetbal.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Joost

Mooi Hgrm, gefeliciteerd!

Nort

Na de Europa League loting werd de trip voor Arsenal - PSV al snel vastgelegd met aansluitend Aston Villa - Southampton en Crewe Alexandra - Crawley Town. Het overlijden van de Queen zorgde voor een tiendaagse rouwperiode, waarbij het voetbal in het eerste weekend eruit ging. Voor het 2e weekend leken de niet-risico wedstrijden wel door te gaan en meldde PSV dat zelfs via de officiële kanalen. Op maandag volgde de kater en werd Arsenal - PSV alsnog afgelast. Dat zorgde voor kopzorgen bij supporters, wel gaan en bier drinken of niet gaan en vrije dagen + geld besparen. Voor ons werd het de eerste optie, omdat alles al geboekt was en we nog naar twee andere wedstrijden zou gaan.

Op donderdag werd London aangedaan en liepen we nog even naar 'the Queen'. Rondom Westminster was er een enorme mensenmassa op de been met daar tussen journalisten, cameraploegen en honderden agenten. Alles in stille gemoedelijkheid. The Queen werd later ingewisseld voor de pub, maar zonder wedstrijd voelde het vreemd aan. Geen gehaast om kaartjes om te wisselen, geen uren voorbeschouwing en geen wedstrijdspanning. Het maakte het tot een gezapige donderdag.

Vrijdag's was het wel wedstrijddag, maar werkte de alcohol van de daags ervoor nog goed door. De trein bracht ons naar Birmingham, waarbij we aan het gerestaureerde 'canal' ons tegoed deden op het terras met een zonnetje en een bord 'fish & chips'. Met een Uber reisden we richting Villa Park dat nog echt aandoet als een stadion zonder al te veel poespas. Ter gelegenheid van 'Majesty Queen Elizabeth II' werden de supporters eerder op hun plek verwacht dan anders en waar er normaal laatkomers zijn, zat nu iedereen keurig op tijd klaar. Wat volgde was een indrukwekkende minuut stilte met gedempte lichten en aansluitend het volkslied gezongen door een prachtige stem en eindigend op 'God save the King'. De spelers waren minder in vorm en schotelden de supporters een saaie wedstrijd voor. Weinig opwinding voor beide doelen en Villa was het gelukkigste en mocht drie punten beschrijven. Southampton wist zelfs niet een keer op doel te schieten.

Voordat we op zaterdagavond terugvlogen maakten we nog een 'tussenstop' bij Crewe Alexandra. Uitkomend op het vierde niveau bezorgde de club me een kleine beroerte door 23 Pond (!) te vragen voor het goedkoopste kaartje. Desondanks waren er 3.717 supporters om klokslag 15:00 een minuut stil en volgde ditmaal het volkslied vanaf de piano. Het blijft prachtig hoe de Engelsen/Britten dit met het grootste respect voor elkaar krijgen. Ditmaal een leukere wedstrijd en de ster van het veld was de vrouwelijke scheidsrechter. Zij liet lekker veel doorspelen en negeerde twee clowns die verkleed waren als trainer en assistent trainer van Crewe. Hun gedrag was ook nergens voor nodig, want Crewe won de wedstrijd.

Via de trein -> vliegtuig -> trein en uiteindelijk de auto lag ik om 00:30 in mijn bed om op zondag ochtend zelf eerst 45 minuten te spelen en vervolgens naar Eindhoven te gaan. De 4-3 en de koppositie was een mooie bonus op een bijzondere trip die door het overlijden van de Queen anders is voorlopen, dan gedacht. Maar eentje die ik me wel lang zou kunnen herinneren.

FCT1980

Hey Nort,

Leuk verslag.
Ik ben benieuwd wat je van de stadions vond. Wil misschien in oktober ook naar Crewe maar heb die dag nog heel vee andere opties.
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

Bier und Bratwurst

Mooi verslag Nort! Toch nog een mooie trip ervan gemaakt!!
Het ene stadion is het andere niet!

Nort

Citaat van: FCT1980 op sep 19, 2022, 20:11:01
Hey Nort,

Leuk verslag.
Ik ben benieuwd wat je van de stadions vond. Wil misschien in oktober ook naar Crewe maar heb die dag nog heel vee andere opties.
Villa Park is een fijn stadion dat door de jaren heen steeds mooier wordt, omdat dit soort klassieke stadions steeds meer verdwijnen. Van binnen had ik meer verwacht van de Holte End. Ik heb daar veel goede verhalen over gehoord, maar ik vond het niet echt bijzonder.

Het stadion van Crewe is vrij basic. De hoofdtribune is tov de andere tribunes echt enorm en de locatie is wel echt een plus. Binnen drie minuten ben je op het station en in de buurt zijn er meerdere kroegjes te vinden. Als je niet het doel hebt om de 92 te voltooien dan zijn er wel mooiere stadions te vinden in de buurt. Maar het is wel een stuk beter dan de Crawley's/Colchesters van Engeland.

Saltacampos

Blijf het vreemd vinden dat mensen uren in de rij willen staan en blijkbaar intens verdriet voelen voor het overlijden van een lid van een familie die leeft op de kap van de belastingbetalers die ze hartsgrondig minachten, verre van onbesproken is en die het geld door ramen en deuren buiten gooit terwijl een groot deel van de bevolking zwaar moet besparen, kou lijden en in het donker zitten. En dat voor een middeleeuws instituut dat geen enkele democratische legitimiteit heeft, onbegrijpelijk.
Bijzonder fenomeen dat wat mij betreft een psychologisch onderzoek waard is.
Over land and sea