2019 in een overzicht

Gestart door Nort, dec 25, 2019, 17:08:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nort

2019 is bijna over en daarmee is het tijd voor de traditionele terugblik met statistieken en foto's. Benieuwd naar jullie jaar. Ik zal aftrappen.

•   85 wedstrijden (met 233 doelpunten) + Antwerp – Anderlecht (27-12)
•   67 stadion (54 nieuw)
•   19 landen (6 nieuw)
•   4 continenten (1 nieuw)

Sportief gezien is 2019 niet een jaar om lang bij stil te staan. Als PSV supporter grepen we naast alle prijzen en zagen we onlangs onze club icoon noodgedwongen moeten vertrekken. Met mijn lokale club maakten we sinds jaren weer een keer kans op promotie naar de 3e klasse, maar verpestte het vakkundig en inmiddels strijden voor lijfsbehoud in de 4e klasse.. Het kan verkeren.

Op vinck gebied kent 2019 veel hoogtepunten en is het lastig om een top-10 te bepalen. Toch een dappere poging met foto's.

1.   Amazulu FC 0 –2 Kaizer Chiefs 24-09-2019
Voor de absolute topvinck van het jaar gaan we naar Zuid-Afrika, in Durban om precies te zijn. Voor de bruiloft van m'n broer waren we in het Afrikaanse land en maakten we voor de happening een kleine rondreis. Toeval of niet, op 'heritage day' kwam m'n favoriete Zuid-Afrikaanse team naar Durban om het op te nemen tegen Amazulu FC.   


Zoals gewoonlijk betekend dat volle bak als de Chiefs 'to town' komen en waar de maximale capaciteit van het King Zwelithini 12.000 toeschouwers bedraagt, is de officiële telling gezet op 14.000. Op de grasheuvels, in de bomen of simpel op de heuvel buiten het stadion. Een ieder zocht een plekje om hun helden te zien spelen.


Het fotogenieke stadion in een van de grootste township's van het land zorgde voor overuren op m'n camera en met een doelpunt van de Chiefs in de 'dying minutes of the game' kwam het stadion in beweging. Z'n 70% van de toeschouwers was namelijk uitsupporter en de rest was een mix van Amazulu, Pirates en de Sundowns die allen vooral tégen de Chiefs waren. 

2.   Flamengo 3-1 Quito   13-03-2019
Als kind bezocht ik begin jaren 2000 Maracanã met een rondleiding, maar werd een vinck teniet gedaan door hotel personeel dat een wedstrijd bezoek afraadde aan m'n ouders. Inmiddels is het stadion drastisch verbouwd, maar heeft de stad en stadion voor mij nog wel een speciale betekenis. De wedstrijd Flamengo – Quito was de afsluiter van onze Zuid-Amerika trip.


Zonder verwachting gingen we in de avond naar het Maracanã voor de  1ste thuiswedstrijd van Flamengo in de Copa Libertadores. Buiten het stadion heerste er een georganiseerde chaos met marktkraampjes verkopers, bierdrinkende supporters, siervuurwerk en dat in een beklemmende hitte van z'n 30 graden Celsius. 

Van binnen was het stadion bijna onherkenbaar veranderd. De fans allerminst. Met overvolle tribunes (men verkoopt gewoon 120% van de capaciteit) zorgden de fans voor een ongeëvenaard sfeertje. Flamengo was oppermachtig en begon aan de opmars wat later zou eindigen in de 2e Copa Libertadores beker én het kampioenschap.   

3.   Dundee United 6-2 Dundee FC 30-08-2019
Na drie seizoenen stond de Dundee derby weer op de agenda en dat was een mooie reden voor een weekendje Schotland. Het verhaal tussen beide clubs is bekend, twee stadions op enkele meters van elkaar en supporters die in het verleden met elkaar optrokken. Tegenwoordig niet meer, maar van haat en nijd is geen sprake. Buiten het stadion zijn ze vrienden in het stadion elkaars vijanden voor 90 minuten.


Met een paar pintjes in een Dundee United pub, gevolgd door een pint & pie op kosten van de club kende het een uitstekende voorbereiding. Niet wetende dat het nog veel beter zou worden. Met negen doelpunten, waarvan één die na heel lang treuzelen werd afgekeurd, was het 90 minuten lang genieten. Het fanatisme op de tribunes was heerlijk, waarna beide supportersgroepen in goede harmonie het stadion verlieten. Bij een afsluitend pintje in een neutrale pub, kregen locals van beide clubs nog ruzie met als inzet de jukebox. Het gevecht eindigde onbeslist, waarna men uiteindelijk de avond afsloot met een gezamenlijk pintje. 


4.   Racing Club 1-0 Estudanties 03-03-2019
Niet Boca Juniors, maar Racing Club zou het hoogtepunt van Argentinië worden. Aan de hand van een local werden we meegenomen in het voetbalhart van Avellaneda. De sfeer buiten het stadion was voorproefje van wat we binnen konden verwachten. Het cirkelvormige stadion, en daarmee uniek in de wereld?!, alleen al was de moeite waar voor een bezoek.


Met de titel voor het grijpen was El Cilindro (nagenoeg) uitverkocht en schudde het geregeld op z'n grondvesten. Het meegebrachte kroost had daar maling aan en voetbalde tussen de straathonden zijn eigen wedstrijd op het beton van de staantribunes. Hun vaders en moeders zagen Racing een spannend duel met 1-0 winnen en daarmee lag de weg vrij om zich twee weken later te kronen tot Argentijns kampioen.


5.   Mito HollyHock 4-2 Avispa Fukuoka 09-06-2019
Een 'gewone' vinck in Japan kreeg een verassende wending met de verjaardag van mascotte Holly Kun. Het stadion van Mito HollyHock, uitkomend in de J2, ligt z'n 10 kilometer buiten de stad en is omgeven door rijstvelden en een bloemenvijver.


Bij binnenkomst bleek mascotte Holly Kun het clubicoon te zijn en kon je allerlei prullaria kopen met z'n beeltenis op. Daar hield z'n populariteit niet op, want de ultra's hadden zelfs een speciale Holly Kun vlag én droegen zelfs volwassenen een Holly Kun muts. Speciaal voor z'n verjaardag waren allerlei mascottes uit de regio uitgenodigd en kregen we een groot mascotte orgie van z'n 40 figuren. De een nog vreemder en lelijker dan de andere.


Voetballen liet Holly Kun over aan de spelers en dat was maar goed ook. In een aantrekkelijke wedstrijd won de thuisploeg met 4-2 en streed het lang mee voor de promotie naar de J1. Dat lukte uiteindelijk niet en inmiddels is Holly Kun al de nachten aan het afstrepen tot z'n volgende verjaardag.

6.   Chesham United 4-2 Fleet Town 07-09-2019
Wat het bijgerecht moest worden van de dagtrip met MK Dons – AFC Wimbledon, werd uiteindelijk dé Engelse topper van het jaar. Zonder enige verwachting kwamen we tien minuten voor de aftrap bij het stadion en klopte alle clichés die het Engelse non-league voetbal zo mooi maken. Waar we eerder die dag met allerlei regels en restricties te maken kregen, kon je bij Chesham gaan lopen en staan waar je wilde.


The Meadow is een heerlijk terrein met veel (on)overdekte terracing, een kleine zittribune en een tea hut in clubkleuren. De meesten verzamelden zich op de onoverdekte terracing om onder het genot van een pintje in een fijn nazomer zonnetje van de wedstrijd te genieten. De bezoekers waren dichtbij een cup shock in de first qualifying round, maar moesten uiteindelijk diep in de wedstrijd buigen. 


7.   Boca Juniors 3-0 San Lorenzo 09-03-2019
Een verdere beschrijving is misschien wel overbodig. La Bombonera is het heiligdom en Boca Juniors het geloof van de inwoners van Boca én veel anderen Argentijnen. Hoewel de sfeer niet zo goed was als sommige bucketlist lijstjes soms doen vermoeden, was het wel een hele fijne avond. Boca vernederde bij vlagen hun buren uit de stad en ondanks dat ze kansloos waren voor de titel, sprongen en zongen de supporters op beide korte zijdes soms minutenlang zonder pauze.




8.   Genoa 0-1 Sampdoria 14-12-2019
De derby van Genoa was een mooie aanleiding voor een weekend Italië. Met beide clubs strijdend tegen degradatie stond er nogal wat druk op beide ploegen. Waar de Italiaanse bond snel was met het publiceren van het programma, startte de vrije verkoop pas vijf dagen voor de wedstrijd. Aan kaarten overigens geen gebrek en met weinig seizoenkaarthouders, zaten er veel Sampdoria fans op de thuisvakken.


Sampdoria had bovendien de beschikking over de gehele korte zijde en twee vakken op de hoofdtribune. Het gebruikelijke 'wie heeft de grootste piemel' bij de spelersopkomst werd toch wel gewonnen door Genoa met veel pyro, siervuurwerk en een kleine tifo op de lange zijde. Sampdoria hield het bescheiden met een wat matige tifo. In een saaie wedstrijd, trokken de bezoekers wel aan het langste eind en dat wilden ze na afloop weten ook.


9.   Eswatini 0-1 Zambia 22-09-2019
Het was lang onzeker of ik een wedstrijd in Eswatini zou kunnen zien. De bond publiceert namelijk pas vier dagen vooraf had programma én daar werd ik niet blij van. In het weekend dat we er waren, stond er een interland op het programma buiten de interland kalender van de FIFA. Het bleek te gaan om een play-off wedstrijd voor het CHAN kampioenschap, een Afrikaans toernooi voor spelers die actief zijn in hun eigen land.


Daarmee werd voeten en aarde beweegt om het programma om te gooien en dat lukte uiteindelijk. De wedstrijd in de 2e stad van het land trok z'n 1.500 belangstellenden en als enige blanke werd ik direct uitgenodigd bij de sfeermakers van Eswatini. In het stadion was het een soort carnaval met een medicijnman, oerbewoner en een dirigent in vol ornaat met hockeystick inclusief (nep)pistool.


10.   Valencia 1-1 Real Sociedad 17-08-2019
Estadio Mestalla complementeert de lijst, zij het met nipte voorsprong op Peterborough United, Luton Town & Boston United. De wedstrijd was matig en de sfeer nog slechter. Het stadion was echter geweldig en met een plekje op de 3e ring had je een heerlijk uitzicht op de stad en de tribunes.




Nickky

Wat een adembenemende top10 zeg.  Echt leuk om te lezen!

mike_t

Je hebt de lat hoog gelegd! Ik zie de foto's helaas niet op het werk (door policies), maar je hebt mooie wedstrijden gezien en veelal niet om de welbekende hoek. Nice.
Zal de komende dagen even bijelkaar harken wat ik gedaan heb afgelopen jaar. Foto's zullen me denkelijk niet lukken, zal het bij de statistieken houden.

Olav

In het jaar 2019 zag ik zo'n 55 wedstrijden. 19 nieuwe stadions. Ik kwam in 8 landen: Nederland, Frankrijk (2), Griekenland (2), Tsjechië (4), Slowakije (6), Duitsland (1), Slovenië (1) en Bulgarije (1).

Een jaaroverzicht is voor mij meer een tussenstand: met oog de planning van 2020 gaan er nog mooie dingen volgen dit seizoen! Toch is het leuk om te bekijken en na te genieten van wat er dit kalenderjaar is bezocht. Het is altijd lastig kiezen, want ik heb zeker meer dan tien mooie dingen meegemaakt. Mijn top-10 is alleen niet zo spectaculair en intercontinentaal als die van Nort en vijf van de tien hebben jullie wellicht al gezien bij mijn seizoenoverzicht van 2018-2019!

10. AZ - Partizan Belgrado
Dit bezoek heeft een plekje behaald in de top-10 vanwege het verloop van de wedstrijd. 0-2 achter met rust. Na 83 minuten met tien man verder: dat wordt Europese uitschakeling. Een aansluitingstreffer in de 87e minuut leek te laat, maar in de blessuretijd werd het zelfs 2-2. Zo'n ontlading is geweldig om mee te maken!


9. Girondins de Bordeaux - Toulouse
De Derby de la Garonne stond op het programma en nadat ik een aantal jaar geleden de fans van Bordeaux al zag in Montpellier, verheugde ik me op de sfeer in het stadion. Ze hadden een paar mooie acties, waaronder de kippenvel-tifo voor de overleden Emiliano Sala. Ook het goed gevulde uitvak liet zich goed horen gedurende de wedstrijd.



8. Apollon Pontou - Volos.
Als warming-up voor PAOK die dag, besloten we deze wedstrijd in de tweede divisie van Griekenland te bezoeken. We zagen een grote hoofdtribune en wat oude staanplaatsen. De ligging vlak aan zee en tussen de flats in mocht er zijn. De wedstrijd was amusant: flipperkastvoetbal op een slechte grasmat. Het verdere vermaak kwam door de oudere supporters van Apollon, die bij elke gebeurtenissen tekeer gingen alsof de ploeg al 0-3 achterstond. In werkelijkheid wist de ploeg te stunten en ging koploper Volos met nul punten naar huis.



7. FC Kosice - Podbrezova
Officieel is FC Kosice een nieuwe club, maar de clubkleuren en het logo zijn nog zo goed als hetzelfde. Ook de harde kern van het oude VSS Kosice zijn te vinden op de tribunes van FC Kosice. Ze spelen nog in hetzelfde stadion. Voorheen won VSS Kosice een paar keer de beker en het kampioenschap. In 2018-2019 promoveerde FC Kosice naar de II. Liga. Terugkeren naar de hoogste competitie is natuurlijk het doel. Gek is het ook niet dat er slechts 250 toeschouwers aanwezig waren, na vijf jaar vol met problemen. Het stadion is zoals ik hem graag zie: oud, rond en open. Bovendien zijn de lichtmasten uniek. Het nieuwe stadion wordt momenteel gebouwd: ik ben in ieder geval op tijd geweest. Hopelijk kan ik het nieuwe stadion over een paar jaar bezoeken, met een wedstrijd op het hoogste niveau!



6. Willem II - AZ.
Het mooie van groundhoppen vind je niet altijd bij het stadion. Willem II werd al eens bezocht, maar dat bezoek was niet bepaald bijzonder. Een halve finale tegen AZ beloofde echter wat moois. De verwachtingen werden waargemaakt. De wedstrijd was spannend, Willem II trok aan het langste eind en een pitch invasion volgde. Qua sfeer een van de hoogtepunten van het seizoen!



5. DAC Dunajska Streda - Slovan Bratislava
Een topper in het Slowaakse voetbal. Het gehate etnische Hongaren tegen de meest succesvolle club van het land. Een vol stadion zag DAC de koploper naar huis sturen. Vuurwerk op de tribunes en met veel doelpunten, penalty's en een rode kaart ook spektakel op het veld. Het was indrukwekkend om tienduizend fans het Hongaarse volkslied mee te horen zingen en de geluidsexplosies mee te maken na de goals van DAC.



4. Sigma Olomouc - Karvina.
Deze wedstrijd kon onmogelijk buiten de top-5 eindigen. We twijfelden tussen wat opties in Tsjechië, maar Sigma Olomouc stond vast. Voor dit prachtige stadion zaten we drie uur in de trein. Ik ben blij dat we zulke stadions in 2019 nog kunnen zien. Daar komt bij dat het bier goedkoop was en de zon fel scheen gedurende de wedstrijd. Niet geheel onbelangrijk zagen we ook nog eens een doelpuntrijke pot.



3. Dukla Banska Bystrica - Poprad
Het stadion van Dukla gaat verbouwd worden, dus werd dit seizoen een bezoek aan de afgezakte club gepland. Na een bezoek aan de stad, liepen we door naar het prachtige Stiavnicky-stadion. We werden met open armen ontvangen door de harde kern en namen plaats tussen hen. Een van de bijzondere herinneringen van het jaar!



2. Willem II - Ajax.
In bijna elke ronde heb ik een wedstrijd bezocht, maar er gaat weinig boven de Nederlandse bekerfinale. Meer dan 15.000 fans van beide clubs die jaarlijks naar De Kuip - een geweldig decor - vertrekken voor de finale van hun club. Sfeeracties en vuurwerk gegarandeerd. Willem II dit seizoen met een prachtig megadoek en Ajax heer en meester op het gebied van fakkels en rookbommen. Dit zijn de sfeervolle wedstrijden op Nederlandse bodem.



1. PAOK - Aris.
Lang gewacht, maar eindelijk kan ik zeggen dat ik erbij ben geweest. Ik kan de video's blijven kijken. De wedstrijd was minder, maar voor de rest had het alles. Gate 4 die zoals verwacht met flink wat vuurwerk aankwam. Maar natuurlijk ook hoog geklasseerd vanwege de zenuwen (het sneeuwde nog flink dat weekend) en het lange aftellen naar de reis.


hgrm

Niet zo'n mooi overzicht met plaatjes maar toch:

De statistieken van 2019:

51 wedstrijden in 7 landen.
Nieuwe landen: Faeröer en Griekenland.
Nederland: 34 wedstrijden (
Faeroer: 6 wedstrijden
Italië: 3 wedstrijden
Duitsland: 3 wedstrijden
België: 3 wedstrijden
Finland: 1 wedstrijd
Griekenland: 1 wedstrijd

19 nieuwe stadions.

Meest bezochte club: SDO: 12 keer thuis, 3 keer uit.

Hoogste niveau: Champions League
Laagste niveau: 4e klasse amateurs

Opmerkelijk: in Nederland geen enkele profwedstrijd bezocht.


TOP 5 VAN 2019:

1. KÍ - Vikingur: Topwedstrijd op Faeroër in een stadionnetje dat uit z'n voegen barstte.

2. Union - Tubize: Eerste keer in het verbouwde Marienstadion.

3. Rijnsburgse Boys - Quick Boys: derby in de Bollenstreek, zowel op het veld als naast het veld top.

4. SDO - Alphense Boys: Typische wedstrijd met twee gezichten, in de laatste minuut beslist door een prachtige vrije trap van Theo Visser.

5. Sassuolo - Napoli: Boeiend van begin tot eind met twee voetballende ploegen. 
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Hugo

Het kalenderjaar 2019 bracht mij bij 65 officiele voetbalwedstrijden, verdeeld over 8 landen;
Nederland:  23x
Duitsland:  14x
Italie:  8x
Engeland:  7x
Spanje: 5x
Belgie:  4x
Frankrijk:  3x
Schotland:  1x

4. Osasuna 0 - 0 Eibar
De kaartverkoop bij Pamplona was zweten. Geheel volgens de beste Spaanse traditie kwam er (pas) twee (!?) dagen voor de wedstrijd een berichtje op de website over de voorverkoop. Op de wedstrijddag kwamen er aan het stadion om 10:00 uur 350 losse kaartjes in de verkoop enkel voor leden. De rest van het stadion was uitverkocht met socios/seizoenkaarten. De kansen waren dus beperkt en stevige kaartjesstress was het gevolg. Aangekomen bij EL Sadar rond 14:00 uur eerst maar naar de kassa en er waren "gewoon" kaartjes te koop. Dat zijn de mooie momenten in het leven. Het fantastische El Sadar en de wedstrijd later op de dag bij Calahorra maakte het helemaal af. Meer foto's zijn te vinden onder de link;
https://sites.google.com/site/cheeseanduniononline/Home/verslagen/pamplona-el-sadar


3. Piacenza 2 -1 Carpi
In een weekend waarin ook de (voormalige) giganten Juventus, Pro Vercelli en Milan werden bezocht was Piacenza - Carpi het hoogtepunt. Het was zo'n zeldzaam moment dat ik het gevoel had de ziel van een land aan te raken. Daarvoor dien je de gebaande toeristische paden te verlaten en dan overkomt het je vanzelf een keer. Vooraf in een georganiseerde chaos een pizza eten en dan een wedstrijd zien in de rauwe werkelijkheid van de Serie C, ver weg van de glitter en glamour van de top van de Serie A. Meer foto's zijn te vinden onder de link; https://sites.google.com/site/cheeseanduniononline/Home/verslagen/piacenza-leonardo-garilli


2. Chorley 2 - 0 Stockport County
Van de non-league bakjes in Engeland die ik nog niet heb bezocht staan Chorley, King's Lynn, Falmouth en Frickley Athletic bovenaan het verlanglijstje. In het paasweekend was er de kans om Victory Park van Chorley vol te zien en te combineren met een andere wedstrijd, de aftrap werd namelijk op last van de politie vastgesteld om 13:00 uur, de andere wedstrijd werd Accrington Stanley - Luton Town. Stockport County kwam op bezoek in Chorley voor de topper in de Conference North. Via Fb had ik iemand gevonden die kaartjes wilde kopen (voorverkoop enkel aan het stadion) maar die moest in verband met persoonlijke omstandigheden afzeggen op de dag van de wedstrijd. Maar ook hier werkte de wet van Spons, de Ticket Office had nog twee kaartjes liggen voor ons. Victory Park is een pareltje, Meer foto's zijn te vinden onder de link; https://sites.google.com/site/cheeseanduniononline/Home/verslagen/chorley-victory-park


1. Sora 3 - 0 Cavese
Ook de nummer één bracht mij in de lagere regionenen: Sora tegen Cavese 1919 in de Italiaanse 5e divisie. Koen Brack, oudspeler van Cambuur, speelt al sinds 2009 in de lagere divisies van Italie. De wedstrijd in Sora lag zowel geografisch als qua tijd precies halverwege onze andere wedstrijden in Rome en Napels. Het werd een mooie middag inclusief bijpraten met Koen, vriend Moretti en een kennismaking met de lokale Ultra's. Meer foto's zijn te vinden onder de link; https://sites.google.com/site/cheeseanduniononline/Home/verslagen/sora-claudio-tomei


Mokum1900

 
133 wedstrijden gezien

50 x Ajax
17 x Hsv Hoek
487 goals gezien

14 verschillende landen Nederland Nederland 93  België 13 Luxemburg (1) Frankrijk 2 Polen 1 Griekenland 1 Cyprus (1)Bulgarije (1) Estland (2)[Spanje (7)Schotland (2) Duitslandd (3)Engeland (2) Italie (1)
3 nieuwe landen ( Bulgarije , Luxemburg, Estland )

Het gaat mij niet om het aantal maar alles er om heen  de sfeer van de wedstrijd , bijzondere  dingen dingen die mee maakte ( een grens die bij een derde divisie wedstrijd naar het toilet moest ) mensen ik heb ontmoet op bijzondere manieren tijdens het vincken  , bijvoorbeeld van dit forum Bier en braadworst die foto's zag maken van het sportpark en vroeg ' ben jij ook een vincker \ of een gozer van Fc Koln in Luxemburg ' zou je een fotootje kunnen nemen , bleek het een duitse vincker wezen , is inmiddels ook al keer via mij naar Ajax gegaan.
Oké natuurlijk een geweldig jaar met Ajax achter de rug , het klinkt vreemd maar Ajax-Utrecht 4-1 op 12 mei  is het hoogtepunt , ik ben ligt pertistmisch ingesteld, maar toen wist ik 1 ding zeker ook na de snelle 0-1 van fc utrecht ,VANDAAG gaan wij winnen soms voel je dat,  natuurlijk zal er altijd dat litteken van Tottenham blijven tot in jaren maar de trots overheerst.
Waar je ook gaat ik volg je overal

Jef400

En toch moet ik zeggen dat ik het voor Ajax niet eens een geweldig jaar vind. Natuurlijk was er een landskampioenschap, beker en halve finale champions league. Maar in december lig je er alweer uit, moet je nog maar zien welke prijzen je gaat pakken en wie er bij elkaar blijft.

Mokum1900

voor de club is champions league het best , maar voor ons als fans ( qua tripjes) is europa league top ( denk je van madrid af te zijn , krijg je natuurlijk Getafe ) dat geld gaan ze echt niet met ons delen hoor wat ze verdienen in de champions league
Waar je ook gaat ik volg je overal

Jarowi

Mijn 2019 bestond uit Groundhoppen met mijn zoontje (9). Wat in 2018 als 'geintje' voor hem begon met 11 potjes, in 8 stadions en 2 landen, resulteerde dit jaar in 21 wedstrijden, in 5 landen, op 2 continenten samen. Eind januari zijn eerste UK ervaring, dus ook een mooi vooruitzicht in 2020.

Zijn hoogtepunten van 2019 waren:

1) Schalke 04 - Eintracht Frankfurt
2) Monopoli - Potenza
3) Heerenveen - Sankt Pauli
4) Wydad Fez - Ittihat Khesimmet
5) Leverkusen - Freiburg

PSV-Ajax, IJsselmeervogels-Spakenburg en Club Brugge-KAS Eupen moeten ook genoemd worden ;).
www.tijnswedstrijden.nl/voetbalwedstrijden/

Persoonlijk ook erg genoten van Monopoli. Mooie sfeer tussen de Badboys van de thuisploeg. Een aanrader!

mike_t

2019
Ik heb een dubbel gevoel aan je overgehouden. Veel wedstrijden gezien, maar waren er echte uitschieters? Weinig.
Je nam me mee naar 11 landen, maar in al deze landen had ik al wedstrijden bezocht.
Je bracht me tot de halve finale CL. Met prachtig voetbal, toch zie ik geen CL finale en moet ik in het huidige seizoen vroegtijdig genoegen nemen met Europa League.
De landstitel en de beker worden wel gewonnen.
In totaal liet je  me ruim 53.000 kilometer afgelegd, dus 1,25 keer de aarde rond. Goed voor het milieu ben ik dus hoogstwaarschijnlijk niet.

De feiten :
196 wedstrijden met die van vanavond meegeteld, waarvan 54 met Ajax.
140 nieuwe grounds
11 landen (geen enkel nieuw land). Nederland (85) , België (41), Duitsland (44), Engeland (5), Cyprus (1),  Italie (10), Oostenrijk (5), Frankrijk (1), Luxemburg (3), Griekenland (1)
Totaal aantal kilometers met auto : 22500 (waarvan 2000 met huurauto)
Totaal aantal kilometers met trein : 5500
Totaal aantal kilometers met bus : 4800
Totaal aantal kilometers met vliegtuig : 20300
Betaald aan entree : 2350 Euro. Duurste kaartje 77,5 Euro voor Juventus-Ajax

Top 4 :

Sampdoria – Genoa (2-0) Serie A, Stadio Luigi Ferraris
Zo ben je nog nooit in Stadion Luigi Ferraris geweest en zo kom je er 2 keer binnen 3 maanden. Na Genoa-AC Milan was nu tijd voor de Derby della Laterna. Door een vertraagde Rukkie air vlucht mistte ik de eerste 20 minuten van deze wedstrijd. En eigenlijk heb ik daardoor alles gemist wat enigszins de moeite waard was. Derby gevoel kwam niet echt op, Sampdoria op het veld ook heer en meester. Vond het erg matig allemaal. Je ziet vaak mooie curva foto's van de derby's, maar deze was in alle opzichten een slap aftreksel. Gelukkig maakte Juventus-Ajax een paar dagen later alles goed.

Real Madrid – AFC Ajax (1-4) Champions League, Bernabeu
Vierde keer Bernabeu. In de veronderstelling dat je 4-0 onderuit zal gaan ga je de trappen omhoog. Deze vierde keer liep het echter totaal anders. Ajax veegde Real Madrid echt van de mat. 1-4!! Waanzin op de tribunes. Na de wedstrijd was ik kapot. Normaal gaan we meestal nog wel ergens een paar drankjes doen, maar ik kon gewoon niet meer. Daarom laat je ook de vierde keer Real Madrid uit niet schieten, omdat eens in de 10 keer je een keer wint.

St-Truiden – KRC Genk (2-3) competitie, Stadion Stayen

Limburgse Derby, mee met Genk in het uitvak. Pyromanen komen aan hun trekken en het kunstgrasveld van St Truiden krijgt nieuwe markeringen en zal deels weer vervangen moeten worden. Wedstrijd is spannend en eindigt in een 2-3 uitoverwinning voor Genk. Als na de wedstrijd Trossard de vlag van Genk in de middenstip plant zijn de rapen gaar aan St Truidense kant. Bij de bussen zijn er kleine confrontaties en enkele bussen moeten met minder ramen naar huis dan dat ze heengereden zijn.

Waldhof Mannheim – Eintracht Frankfurt (3-5) DFB-Pokal , Carl-Benz stadion
DFB Pokal. Uitverkocht Carl-Benz Stadion. Vrienden van Eintracht op bezoek, dus gezelligheid alom. Choreo in de thuisvakken over hele stadion. Frankfurt heeft de hele korte zijde en fakkelt er heerlijk op los met nog wat kilo rook erbij. De wedstrijd start sensationeel. Mannheim staat na 11 minuten met 2-0 voor en het stadion staat op zijn kop. Frankfurt komt nog voor de rust terug op gelijke hoogte maar is zeker niet de betere ploeg. Na rust flikt Mannheim het opnieuw om op voorsprong te komen, een sensatie hangt in de lucht. Helaas is Frankfurt conditioneel toch beter en trekt de wedstrijd in het laatste kwartier naar zich toe. Frankfurt wint uiteindelijk met 3-5. Ik heb genoten van de wedstrijd, sfeer, onderlinge vriendschap en het prachtige stadion.


Joost

Citaat van: mike_t op dec 30, 2019, 13:24:16

De feiten :
196 wedstrijden met die van vanavond meegeteld, waarvan 54 met Ajax.

Top 4 :

Sampdoria – Genoa (2-0) Serie A, Stadio Luigi Ferraris
Zo ben je nog nooit in Stadion Luigi Ferraris geweest en zo kom je er 2 keer binnen 3 maanden. Na Genoa-AC Milan was nu tijd voor de Derby della Laterna. Door een vertraagde Rukkie air vlucht mistte ik de eerste 20 minuten van deze wedstrijd. En eigenlijk heb ik daardoor alles gemist wat enigszins de moeite waard was. Derby gevoel kwam niet echt op, Sampdoria op het veld ook heer en meester. Vond het erg matig allemaal. Je ziet vaak mooie curva foto's van de derby's, maar deze was in alle opzichten een slap aftreksel. Gelukkig maakte Juventus-Ajax een paar dagen later alles goed.


Wow wat een aantal!
Maar als Sampdoria v Genoa de top 4 haalt, hoe slecht was dan nummer 5 t/m 196?

mike_t

Veel amateurwedstrijdjes in NL, Duitsland en Belgie. Weinig uitschieters of exoten dit jaar. Jammer, maar helaas.
Cyprus/Griekenland beide in stadions waar ik al eerder geweest was, dat is ook vaker en vaker realiteit met CL/EL.

FCT1980

Citaat van: Joost op dec 30, 2019, 13:35:48
Wow wat een aantal!
Maar als Sampdoria v Genoa de top 4 haalt, hoe slecht was dan nummer 5 t/m 196?

Wat is er mis met die derby dan? Normaal gesproken toch altijd vuurwerk daar?
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

Joost

Citaat van: FCT1980 op dec 30, 2019, 15:11:53
Wat is er mis met die derby dan? Normaal gesproken toch altijd vuurwerk daar?

Heb je het stukje gelezen?