Hoofdmenu

Belgie

Gestart door Joost, feb 10, 2008, 00:33:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Joost

Citaat van: hgrm op jan 25, 2012, 17:35:09
En Maastricht-Lanaken, zit daar al schot in?

2017.

Maar die trein lijkt zo traag te gaan dat de bus misschien wel sneller is.

georgesv

voor de geïnteresseerden: (ik ben er nog nooit geweest, weet dus niet of t de moeite is, maar ga wel s gaan denk k)


De volgende VOETBAL en WIELERBEURS van WANZE (de grootste in Europa) zal plaatsvinden op zaterdag 11 februari 2012  (van 9U30 tot 13U00) in salle omnisports van WANZE (bij Hoei).

Alle verzamelobjecten (pin's, speldjes, foto's, tickets, wedstrijdprogramma's, wimpels, boeken enz...), archiefstukken, tijdschriften, kranten, statistieken,... Verleden jaar: meer dan 200 tafels, meer dan 1000 bezoekers uit België en buitenland. 
http://www.foot100.be/wanze_nl.htm

georgesv

Borysiuk weigert Club Brugge: 'Stadion te lelijk'

dinsdag 31 januari 2012, 08u37Auteur: janm
 

De afgelopen paar dagen stond Club Brugge tweemaal op het punt versterking aan te trekken, maar liep dat tweemaal mis. De Pool Ariel Borysiuk van Legia Warschau kwam gisteren naar Brugge om medische testen af te leggen en ook het contract was in orde. Toch tekende de middenvelder niet: 'Te lelijk stadion', oordeelde hij.
'In tegenstelling tot de tempel van Legia was het stadion van Club Brugge teleurstellend', verklaart Mariusz Piekarski, de manager van Borysiuk. Legia speelt immers in een splinternieuwe tempel, speciaal gebouwd voor het EK 2012. Een beschrijving van de tempel van Legia vindt u hier in ons EK-dossier.

Club heeft één troost: het is niet alleen. Borysiuk zou immers eerst naar Kaiserslautern trekken, maar daagde daar niet op voor de medische tests. Hij had immers van de interesse van Club gehoord. Dat boods hem een contract voor 5,5 seizoenen en zou Legia 2,5 miljoen euro betalen.


http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20120131_017


3434

Vind ik eigenlijk maar een drogreden. Bijna alle stadions in België zijn aftands of lelijk (voor de niet-groundhoppers). Met Brugge had hij wel meer kans op Europees voetbal. Op zich boeit dit nieuws me niet echt maar ik vond de reden wel grappig.
Laatste nieuwe ground:  Stadion RCC Waterloo
Favoriete ground: Westfalenstadion - Borussia Dortmund
Record zonder 0-0: 10/04/10 tot 27/03/11

georgesv

UEFA laat mogelijkheden van grensoverschrijdende competities nu toch onderzoeken

De Europese voetbalbond UEFA gaat onderzoeken of een gezamenlijke Belgische en Nederlandse competitie de (financiële) ongelijkheid met andere Europese competities kan wegwerken. De kans is dus weer wat groter geworden dat er een BeNe-liga komt, waarin onze topclubs het zullen opnemen tegen de grootste Nederlandse teams. Standard-voorzitter Duchâtelet is laaiend enthousiast.

Het idee is niet nieuw, maar stuitte in het verleden op een njet van de UEFA. Nu lijken de kaarten plots helemaal anders te liggen. 'Wij staan daar niet meer negatief tegenover. Er komt zelfs een werkgroep om de impact te onderzoeken. Als we niets doen, kan het profvoetbal in de volgende tien jaar in 40 van de 53 Europese landen verdwijnen.'

Het is de Europese voetbalbond trouwens menens met die werkgroep. 'Binnen enkele maanden moet die echt van start gaan', zo verzekerde men ons gisteren op de hoofdzetel van de UEFA in Zwitserland. 'Nu al worden contacten gelegd met vertegenwoordigers van de diverse nationale federaties.'

Vertaald naar ons land, betekent dit dat de piste op een BeNe-liga –een gezamenlijke competitie met de beste Belgische en Nederlandse ploegen– weer nieuw leven wordt ingeblazen. 'Je hebt in mijn ogen minimaal een markt met 30 miljoen mensen nodig (België en Nederland komen samen op 27 miljoen inwoners uit, nvdr.)', zegt Gaillard, de senior adviseur van UEFA-voorzitter Michel Platini. 'Ideaal lijkt me zelfs 50miljoen.'

Duchâtelet juicht

In België worden de uitspraken van de Franse bobo met name door Standard-voorzitter Duchâtelet op gejuich onthaald. 'Dit is de economische weg die we moeten inslaan', stelt hij met zekerheid. 'Als voor de vuist weg Anderlecht, Club en Standard samen met PSV, Feyenoord en Ajax in één BeNe-liga spelen, krijgt je een rijkdom aan traditie. Dan groei je naar een competitie op het niveau van Frankrijk of Spanje, en kom je zelfs in de buurt bij een land als Duitsland.'



Sportwereld


Welke 18 clubs zouden in BeNE-Liga spelen?

De simulatie is gemaakt op basis van de prestaties van de Belgische en Nederlandse ploegen van de afgelopen vijf jaar (zoals de FIFA het trouwens ook altijd berekent) in de eigen competitie. Daarbij kregen de beste acht ploegen van elk jaar punten toegekend. Uiteindelijk selecteerden we na optelling van de punten de acht beste Belgische en de tien eerste Nederlandse ploegen. Een verdeelsleutel op basis van het aantal inwoners.

Dit zou het kunnen worden
Belgische competitie:
1) Anderlecht
2) Club Brugge
3) Standard
4) AA Gent
5) Racing Genk
6) Zulte-Waregem
7) KV Mechelen
8 ) KV Kortrijk

Nederlandse competitie:
1) FC Twente
2) PSV
3) Ajax
4) AZ
5) Feyenoord
6) FC Groningen
7) SC Heerenveen
8 ) Roda JC
9) NAC Breda
10) Heracles

Bier und Bratwurst

Zeer slecht plan. Ik ben tegen!!
Het ene stadion is het andere niet!

cafebac

Zijnde PSV-supporter juich ik zo'n competitie-fusie echt toe. Voor alle clubs die de schifting definitief op het hoogste niveau overleven biedt het denk ik zeer veel voordelen. Je krijgt dan echt een mooie competitie op nog steeds een relatief klein en te bereizen gebied. Echter, de clubs die niet meer op het hoogste niveau actief zullen blijven en in de competities daaronder zullen een zeeer goed beleid moeten uitstippelen om te overleven, want dan gaan er wel veel omvallen.

Koning Kriel

Ook als Willem II supporter ben ik echt voor dit plan. Het maakt beide competities een stuk sterker en aantrekkelijker. De reisafstanden blijven kleiner dan bijvoorbeeld in Duitsland, Frankrijk, Italie en Spanje dus dat is ook niet heel erg.

spons

2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

hgrm

Doe maar niet...liever teruggaan naar semi-professionalisme dan op de knieën gaan voor het grote geld en zo'n gedrocht in het leven roepen.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Hugo

Ik ben niet direct tegen. De Topklassers durven toch niet door te stromen, terwijl ik graag eens wat andere tegenstanders zou willen zien.

koendd

Heeft iemand hier toevallig al een foto-reportage gemaakt van FC Melsbroek?

Joost


Joost

Weet iemand de reden waarom de kleinere clubs uit Moeskroen en Kommen-Waasten niet gewoon in de Provinciale klassen van Henegouwen spelen? Na de vaststelling van de taalgrens liggen ze immers niet meer in West-Vlaanderen maar in Henegouwen.

Nu is dit voor de clubs uit Kommen-Waasten (de Waalse Enclave in Vlaanderen) nog te begrijpen maar voor de clubs uit Moeskroen vind ik het opmerkelijk.

Joost

De taalgrens is vastgesteld in 1963, op datzelfde moment zijn is ook Voeren geruild tegen Kommen-Waasten. Heel opmerkelijk en typisch Belgisch zou ik bijna zeggen.

Maar het blijft toch gek dat de voetbalbond die nieuwe scheiding nooit heeft overgenomen. Alleen SK Moelingen is ooit vanwege de taalkwestie in haar nieuwe provincie gaan spelen. Het lijkt me toch zeker voor Dottignies bijvoorbeeld makkelijker om in Henegouwen te spelen. Qua afstanden maakt het weinig uit maar de vergaderingen en tegenstanders zijn Nederlands en ik denk de scheidsrechters ook. Aparte situatie.