Hoofdmenu

Eerste Divisie

Gestart door hgrm, nov 24, 2007, 10:59:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hgrm

Door een wat warrig competitieschema in de eredivisie zaalvoetbal ben ik de laatste weken vaak vrij op vrijdagavond. Een goede gelegenheid om weer eens wat rond te struinen in de eerste divisie.

De afgelopen maand heb ik Oss, Leeuwarden en Haarlem aangedaan. Voorwaar niet de beste clubs in de eerste divisie, maar het maakt wel duidelijk hoe onze lower tier er voor staat.

1) TOP - RBC

a) Stadion
Het stadion van TOP is aan drie kanten modern uitgebouwd. De hoeken zijn open, dus het is geen zielloos identikit lego ovaaltje in wording zoals er bij RBC, RKC, Shrewsbury, Doncaster etc. zijn ontstaan. Het is best mooi, gezellig en leuk, voor een modern stadion.
De vierde kant, achter de goal, is (nog) niet aan de beurt geweest. Er staan wat reclamenborden en daar achter nog oude terracing.

b) Wedstrijd
De wedstrijd was leuk. Niet goed, maar leuk.
Binnen 10 minuten 3-0, door een paar koeien van fouten (waaronder een te korte terugspeelbal en een keer aan de verkeerde kant dekken) van de RBC-defensie. Nog voor de rust waren de koeien naar de andere kant overgelopen en maakten ze daar de fouten. Bij rust was het 3-3. Na rust gebeurde er nog genoeg, maar vielen er geen goals meer. Al met al een leuke wedstrijd.

c) Sfeer en publiek
Van de 4000 ofzo plaatsen was nog niet de helft bezet. Een groepje Ossenaren maakte wat sfeer achter de goal "Tee-OO-Pee, Olee", maar verder was het gezapig.


2) Cambuur - MVV

a) Stadion
Cambuur heeft een fraai stadion met echte floodlights en tribunes die duidelijk niet allemaal binnen 2 jaar door dezelfde aannemer zijn neergezet. Zoals een voetbalstadion hoort dus. Met een capaciteit van 10.000 is het -op ADO na- de grootste in de eerste divisie.


b) Wedstrijd
De wedstrijd begon veelbelovend, maar bloedde al vrij snel dood. Door een mazzeltje ging MVV met de drie punten aan de haal


c) Sfeer en publiek
Ongeveer 3500 mensen is best goed voor de eerste divisie. Het mooie grote stadion is dan ook meteen weer de tragiek: het lijkt er even leeg als bij TOP. Af en toe lieten de Cambuursupporters zich horen, ook de 100 meegereisde MVV-ers lieten zich niet onbetuigd. Maar veel stelde het niet voor.


3) Haarlem-Omniworld

a) Stadion
Haarlem is bezig met de ontwikkeling van het Oostpoort-stadion, dat in 2010 klaar moet zijn. Tot die tijd wordt er gespeeld in het stadion aan de Jan Gijzenkade. Er zijn twee betonnen tribunes aan de lange zijden. De hoofdtribune (Kick Smit-tribune, genoemd naar de beroemdste zoon van HFC Haarlem) is redelijk modern en comfortabel. De Noordtribune heeft betere tijden gezien. Terracing met stoeltjes erop geschroefd is bovendien niet mijn favoriet. Achter de goals is nog substantiële terracing aanwezig, maar niet meer in gebruik.


b) Wedstrijd
Haarlem begon goed en bracht Omniworld diep in de problemen. Binnen het kwartier was het 2-0 en in de eerste helft waren er kansen op meer. Met het inbrengen van aanvaller Breeveld (nog steeds lid van zvv Hilversum) voor een verdediger kreeg Omniworld het lek boven. Haarlem kwam er bijna niet meer uit en uiteindelijk viel twee minuten voor tijd de gelijkmaker.
Anastasiou speelde als een krant, Wamberto was geblesseerd en Ceesay speelde niet.

c) Sfeer en publiek
Op teletekst stond 1768 toeschouwers, oftewel een bijna half vol stadion. Dit moet zwaar overdreven zijn; met 800, hooguit 1000 hield het wel op.
Het publiek op de Noordtribune was wel een verademing: de hele wedstrijd zingen en aanmoedigen. "I asked my mother: "Should I be Haarlem, should I be Telstar?". And this is what she said to me "Go wash you mouth with soap..." etc.
Vooral de Omniworld-speler met een Gascoine-masker wegens gebroken neus moest het ontgelden. Het begon met "Hé, neus" als hij aan de bal kwam. Na een goeie actie, was hij het "neusje van de zalm" maar hij moest zijn "neus niet in andermans zaken steken". Voetbalfans met gevoel voor woordgrappen, je vindt ze in Haarlem..


Conclusie:

Onderin de eerste divisie is best leuk voetbal te zien. Verwacht geen hoogstaande wedstrijden, maar wel veel fouten, aanvallend voetbal van teams met veel jonge spelers en veel inzet.
De publieke belangstelling is helaas matig. Maar wat wil je. Een club als TOP of Haarlem kan hopen op een verdwaalde periodetitel (nogmaals hartelijk dank, meneer de Wit, voor het bedenken hiervan) of een keer een leuke bekerronde, maar verder houdt het wel op.

Het is dus van eminent belang dat de topklasse voor de amateurs met verplichte promotie naar de eerste divisie snel wordt ingevoerd. Dan wordt de onderste helft van de eerste divisie ook weer leuk en zal het publiek de weg naar het stadion ook weer weten te vinden.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

TeeZee

Als je een top-3 van Eerste divisiestadions moest maken, hoe zag die er dan uit?

Ik heb trouwens grote moeite met de uitspraak van TOP.

Joost

Citaat van: hgrm op nov 24, 2007, 10:59:18


3) Haarlem-Omniworld

a) Stadion
Haarlem is bezig met de ontwikkeling van het Oostpoort-stadion, dat in 2010 klaar moet zijn. Tot die tijd wordt er gespeeld in het stadion aan de Jan Gijzenkade. Er zijn twee betonnen tribunes aan de lange zijden. De hoofdtribune (Kick Smit-tribune, genoemd naar de beroemdste zoon van HFC Haarlem) is redelijk modern en comfortabel. De Noordtribune heeft betere tijden gezien. Terracing met stoeltjes erop geschroefd is bovendien niet mijn favoriet. Achter de goals is nog substantiële terracing aanwezig, maar niet meer in gebruik.


b) Wedstrijd
Haarlem begon goed en bracht Omniworld diep in de problemen. Binnen het kwartier was het 2-0 en in de eerste helft waren er kansen op meer. Met het inbrengen van aanvaller Breeveld (nog steeds lid van zvv Hilversum) voor een verdediger kreeg Omniworld het lek boven. Haarlem kwam er bijna niet meer uit en uiteindelijk viel twee minuten voor tijd de gelijkmaker.
Anastasiou speelde als een krant, Wamberto was geblesseerd en Ceesay speelde niet.

c) Sfeer en publiek
Op teletekst stond 1768 toeschouwers, oftewel een bijna half vol stadion. Dit moet zwaar overdreven zijn; met 800, hooguit 1000 hield het wel op.
Het publiek op de Noordtribune was wel een verademing: de hele wedstrijd zingen en aanmoedigen. "I asked my mother: "Should I be Haarlem, should I be Telstar?". And this is what she said to me "Go wash you mouth with soap..." etc.
Vooral de Omniworld-speler met een Gascoine-masker wegens gebroken neus moest het ontgelden. Het begon met "Hé, neus" als hij aan de bal kwam. Na een goeie actie, was hij het "neusje van de zalm" maar hij moest zijn "neus niet in andermans zaken steken". Voetbalfans met gevoel voor woordgrappen, je vindt ze in Haarlem..

Gesjoemel met toeschouwersaantallen is er overal. Bij Ajax zitten er vaak slechts 33.000 en staat op teletekst gewoon 45,000. Bij Roda-Excelsior waren er ongeveer 9,000 mensen, volgens teletekst 12,000. Ook bij Eindhoven zag ik laatst tegen Go Ahead een heel karig bezette lange zijde, neem daarbij dat er op de hoofdtribune ook maar hoogstens 400 mensen zitten en ik schatte een aantal van 700. Volgens teletekst waren er 1800 mensen.

Haarlem heb ik bezocht tegen FC Eindhoven dit jaar en ik had hetzelfde gevoel. 2000 mensen volgens teletekst, ik telde er ongeveer 800.

Het stadion vond ik overigens best leuk vanwege de vervallenheid, het was een stuk minder donker dan dat het op TV lijkt. Wat ik wel schandalig vond waren de toegangsprijzen. Voor een zitplaats moest ik 17 euro betalen! Twee weken later bij Omniworld zat ik op de hoofdtribune tussen enkele prominenten voor 15 euro. Wat mij verder tegenstond aan Haarlem was het grote ons-kent-ons gehalte.

hgrm

Citaat van: Albion op nov 24, 2007, 11:10:19
Als je een top-3 van Eerste divisiestadions moest maken, hoe zag die er dan uit?

Ik heb trouwens grote moeite met de uitspraak van TOP.


pfff. Je stelt wel moeilijke vragen.

Er is nog een aantal leuke oude stadions:

Haarlem, Telstar en Go Ahead zijn het minst bedorven door de moderniteit.

AGOVV heeft een pracht van een houten tribune maar is verder niet veel soeps

Cambuur, Veendam, Volendam, Dordrecht, MVV en Den Bosch en Emmen vormen een mix van oud en nieuw.

Helmond Sport en TOP hebben een driekwart vernieuwd stadion en één open/lege/niet meer gebruikte kant

RBC en RKC hebben een identikit ovaaltje.

Den Haag, Eindhoven en Fortuna heb ik nog niet gezien en Zwolle is nog niet klaar, maar vooral van Den Haag heb ik geen hoge verwachtingen

En dan Omniworld. Op zich aaslelijk. Drie prefab-tribunes en een clubhuis aan de vierde kant. Maar wel een staantribune langs de hele lange kant. En op zich best gezellig.

Dus als ik een ranglijst moet maken, kom ik denk ik hier op uit:

1. Adelaarshorst
2. Haarlem-stadion
3. Krommedijk
4. Cambuurstadion
5. Schoonenberg
6. Langeleegte
7. Berg en Bos
8. Vliert
9. Geusselt
10. Meerdijk
11. Volendamstadion
12. Braak
13. TOP-stadion
14. Fanny Blankers Koen
15. Vast en Goed
16. Olympia
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

hgrm

Citaat van: Joost op nov 24, 2007, 13:47:15

Gesjoemel met toeschouwersaantallen is er overal. Bij Ajax zitten er vaak slechts 33.000 en staat op teletekst gewoon 45,000. Bij Roda-Excelsior waren er ongeveer 9,000 mensen, volgens teletekst 12,000. Ook bij Eindhoven zag ik laatst tegen Go Ahead een heel karig bezette lange zijde, neem daarbij dat er op de hoofdtribune ook maar hoogstens 400 mensen zitten en ik schatte een aantal van 700. Volgens teletekst waren er 1800 mensen.

Ik vermoed dat seizoenkaarthouders meegeteld worden ook als ze er niet zijn.

Citeer
Haarlem heb ik bezocht tegen FC Eindhoven dit jaar en ik had hetzelfde gevoel. 2000 mensen volgens teletekst, ik telde er ongeveer 800.

Het stadion vond ik overigens best leuk vanwege de vervallenheid, het was een stuk minder donker dan dat het op TV lijkt. Wat ik wel schandalig vond waren de toegangsprijzen. Voor een zitplaats moest ik 17 euro betalen! Twee weken later bij Omniworld zat ik op de hoofdtribune tussen enkele prominenten voor 15 euro. Wat mij verder tegenstond aan Haarlem was het grote ons-kent-ons gehalte.


Ik had een plaats voor de overkant. In theorie zitplaatsen, maar iedereen stond. Daarvoor betaalde ik 14 Euro.

Vandaag was ik bij DOVO-Sparta Nijkerk. Voetbaltechnisch was het niet veel minder, qua amusement was het misschien wel leuker. En dat voor 5 Euro (staanplaats, voor een euro meer had ik kunnen zitten). De publieke belangstelling was ook zeer behoorlijk; een goede 1000 toeschouwers naar schatting. Zoals ik al eerder zie: die kunstmatige scheiding tussen profs en amateurs begint me steeds meer tegen te staan....
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Rinus A.

Op Schoonenberg is de houten tribune uit 1948 helaas verleden tijd. Hij staat er nog wel, maar overijverige ambtenaren hebben het voor elkaar gekregen dat er nooit meer op gezeten mag worden. Voorlopig doen we het met een lange zijde en achter de goal een noodtribune voor de sponsoren en prominenten. Nieuwbouw op plek van de houten hoofdtribune staat gepland, maar blijft zichzelf vooruitschuiven. Laatste planning is dat de nieuwbouw in de winterstop 2008-2009 klaar voor gebruik is. Echter, horen we al jaren dat het bijna zover is en aangezien de oude tribune al is afgekeurd, is het nu echt graag of niet. De kans dat Telstar straks zonder stadion zit en dus passé is, is een stuk groter als bekend is. Mocht de tribune er wel komen, dan is er meteen een nieuwe molensteen om de nek van de club, want Midreth betaalt het stadion en de club moet straks een paar ton extra aan huur gaan betalen, terwijl de begroting nu al niet rond wordt gekregen.

Telstar blijft trouwens wel een leuke ground om te hoppen. Wel een beetje ons-kent-ons, maar erg vriendelijk en veel liefhebbers. Ik mag met regelmaat mensen begroeten uit den verre en zie ook altijd wel weer een oostenrijker of een duisburger een speldje vragen in de fanshop.

Wisten jullie trouwens dat Telstar sinds enige jaren de leukste elftalfoto's van het betaald voetbal maakt? IEder seizoen weer opstellen ergens in onze harteloze IJmond, tussen het staal en de vis:


TeeZee

Geinig, die elftalfoto. Het was mij nog niet eerder opgevallen. Staat deze versie ook jaarlijks in de VI-seizoensgids?

Het valt me op dat jij Telstar Telstar noemt. In hoeverre speelt de naam "Stormvogels"? Is er een scheiding binnen de groep mensen die regelmatig Stormvogels Telstar aanmoedigt?

Rinus A.

Citaat van: Albion op dec 10, 2007, 07:40:10
Geinig, die elftalfoto. Het was mij nog niet eerder opgevallen. Staat deze versie ook jaarlijks in de VI-seizoensgids?

Het valt me op dat jij Telstar Telstar noemt. In hoeverre speelt de naam "Stormvogels"? Is er een scheiding binnen de groep mensen die regelmatig Stormvogels Telstar aanmoedigt?

Ja, de afgelopen drie jaar wordt het team zo vastgelegd, maar VI knipt de fotos altijd strak af, waardoor je weinig van de omgeving meekrijgt.

Telstar is rond de eeuwwisseling gefuseerd met Stormvogels, op grond van argumenten die nooit echt duidelijk zijn geworden. Stormvogels is een club waar Telstar uit voort is gekomen (samen met VSV). De clubs hebben altijd wel een sterke band gehad op het vlak van jeugdopleiding, maar onder de supporters - en IJmuidenaren in het algemeen - is er ook altijd wel afkeer geweest tegenover die club, waarbij het moeilijk is aan te geven waarom (arrogantie is vaak genoemd). De fusie was er eigenlijk door, voordat iemand er ook maar echt iets tegen kon doen. Sinds fusie-dag 1 is er grote ontevredenheid over de nieuwe identiteit. Het klassieke satelliet-logo is verdwenen, het maagdelijk wit verdween (gelukkig is die strijd gewonnen en is Telstar weer geheel wit gekleed) en de naam is een gedrocht. Binnen het kleine Telstar-legioen heerst redelijk breed een afkeer tegen de huidige identiteit (na zes jaar nog altijd spandoeken en nog altijd spreekkoren), maar de mensen die het voor het zeggen hebben, hebben nu net wel weer die band met Stormvogels. Op Schoonenberg zul je 90% van de fans zien lopen met het oude logo en hoor je men 9,5 van de 10 keer Telstar zeggen. Stormvogels-liefhebbers kom je niet tegen, alleen in de bestuurskamer.

* de foto is trouwens precies tegenover de DFDS-terminal gemaakt. Komend seizoen hopelijk op het strand of op de pier.

Rinus A.

Laatste ontwikkleingen bij StormvogelsTelstar is dat NV Telstar 1963 (de BVO-tak die de licentie heeft) de intentie heeft om de fusie met Stormvogels te ontvlechten. Doel hiervan is om te kunnen gaan participeren in de jeugdacademie van AZ, daarnaast wil men een samenwerking aangaan mbt het eerste elftal. Op 21 april stemmen de leden van StormvogelsTelstar over dit voorstel en bij goedkeuring kan deze zomer het geheel ontvlecht worden.

Voor de romantici een geweldige ontwikkeling. Telstar wordt weer Telstar met op de borst de satelliet. Nadeel is dat we het Excelsior van AZ worden en AZ nou niet bepaald geliefd is hier. AZ levert vanaf 2009/2010 de technische staf en de helft van de selectie. Toch hoor je mij niet te hard klagen, want in onze huidige opzet waren we in hoog tempo op weg naar ons einde.

hgrm

Hoe zit het nu eigenlijk met de tribune? De hoofdtribune mag niet meer gebruikt worden? Of is-ie al gesloopt? En wanneer komt de nieuwe?

BTW: nu het zaalvoetbal volgend seizoen niet meer op vrijdagavond is, ben ik hevig aan het twijfelen of ik een seizoenkaart zal kopen bij Omniworld of bij Telstar...
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Rinus A.

Citaat van: hgrm op apr 01, 2008, 17:04:01
Hoe zit het nu eigenlijk met de tribune? De hoofdtribune mag niet meer gebruikt worden? Of is-ie al gesloopt? En wanneer komt de nieuwe?

BTW: nu het zaalvoetbal volgend seizoen niet meer op vrijdagavond is, ben ik hevig aan het twijfelen of ik een seizoenkaart zal kopen bij Omniworld of bij Telstar...

De tribune staat nog op zijn plek op West, niemand mag er nog op. Één dezer dagen legt B&W haar extern gecontroleerde overeenkomst met investeerder Memid en Telstar voor aan de raad. Mogen die ditmaal geen kritiek meer hebben,dan wordt de overeenkomst afgesloten en gaan we de procedure in van sloopvergunningen en bouwvergunningen. De immer positieve verwachting van de club is dat we deze zomer cement aan de vingers hebben. Of het tribunedeel dan na de winterstop 2008/2009 in gebruik kan worden genomen, kan ik nog niet melden. Voorlopig doen we het nog zeker een half jaar met 1 lange zijde (Oost) en een noodtribune voor de VIPS achter de goal op Noord.

Waar gaat het ere-divisie zaalvoetbal komend seizoen heen?

Hugo

Citaat van: hgrm op apr 01, 2008, 17:04:01
Hoe zit het nu eigenlijk met de tribune? De hoofdtribune mag niet meer gebruikt worden? Of is-ie al gesloopt? En wanneer komt de nieuwe?
Kunnen we ergens meer lezen/zien over de nieuwe tribune?

Citaat van: hgrm op apr 01, 2008, 17:04:01
BTW: nu het zaalvoetbal volgend seizoen niet meer op vrijdagavond is, ben ik hevig aan het twijfelen of ik een seizoenkaart zal kopen bij Omniworld of bij Telstar...
Een seizoenkaart bij Omniworld, hoe kom je daarbij? Al eens eerder een seizoenkaart gehad bij een (betaalde) club?

TeeZee

Citaat van: Groundhopping on the moon op apr 01, 2008, 19:59:27
Een seizoenkaart bij Omniworld, hoe kom je daarbij?
Dat vroeg ik hem laatst dus ook al. Zonder een steek onder water te willen geven vanwege jouw eigen cluppie, vraag ik me sowieso af of voetbal kijken op plastic leuk kan zijn.

Rinus A.

CiteerKunnen we ergens meer lezen/zien over de nieuwe tribune?

Vooralsnog niet. Ik heb zelf de tekeningen gezien op een informatieavond, maar die waren nog niet voor publicatie.


Hugo

Citaat van: TeeZee op apr 01, 2008, 20:08:48
Citaat van: Groundhopping on the moon op apr 01, 2008, 19:59:27
Een seizoenkaart bij Omniworld, hoe kom je daarbij?
Dat vroeg ik hem laatst dus ook al. Zonder een steek onder water te willen geven vanwege jouw eigen cluppie, vraag ik me sowieso af of voetbal kijken op plastic leuk kan zijn.

Nou de vraag of een seizoenkaart bij Cambuur leuk is een terechte.

Het antwoord is; niet altijd.

Echter; ik kom daar al eeuwen en ik heb een band met club, stadion, mensen, stad en omgeving. Maar omdat het vaak tegen valt kan je dubbel genieten van (incidenteel) succes. En gelukkig hebben meer mensen dat want anders zouden er in Europa maar een paar clubs overblijven.