Hoofdmenu

West-Afrika

Gestart door Casa, apr 30, 2018, 20:50:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Casa

Hallo allemaal,

Ik kijk al een tijdje stilletjes mee op dit forum, maar miste toch nog iets. Nu reis ik af en toe naar West-Afrika en bezoek ik zo nu en dan ook een wedstrijd, maar ik kon nauwelijks informatie/ervaringen van andere reizigers vinden. In de hoop dit toch te kunnen vinden wilde ik dus een topic aanmaken. Aangezien ik momenteel in Accra zit een wedstrijd uit de Ghana Premier League als opener:

Cape Coast Sports Stadium: Accra Hearts of Oak SC - Ashanti Gold FC

De aanvang van het Ghana Premier League seizoen 2017-2018 werd dit jaar op het laatste moment, door een rechtszaak aangespannen door Great Olympics FC dat vond dat het onterecht gedegradeerd was, met een maand uitgesteld. Begin maart van het eindelijk zo ver en kon de competitie dan eindelijk van start gaan. Op 24 maart 15.00u vond de derde speelronde plaats, met onder andere de topper Hearts of Oak - Ashanti Gold op het programma.

Sinds de oprichting van de nationale competitie in 1956 heeft Accra Hearts of Oak FC de titel 20 keer gewonnen, voor het laatst in seizoen 2009. Ook won het 10 keer de nationale beker en in 2000 nog de Afrikaanse Champions League. De laatste jaren is het echter achteruit gegaan met de club en in 2015 wist het ternauwernood op doelsado degradatie te voorkomen. De club is altijd een springplank naar Europese clubs, zo begon Stephen Appiah (bekend van Juventus & Fenerbahçe) zijn profcarrière bij de club. Tegenstander Ashanti Gold komt uit Obuasi, een kleine stad die bekend staat om de aanwezigheid van vele goudmijnen. Het heeft in totaal vier keer de titel gepakt, voor het laatst in seizoen 2014/15. Nederlander Hans van der Pluijm, die zijn leven lang voor FC Den Bosch keepte, was op een blauwe maandag ook nog even coach van de club. De reden dat hij op de uitnodiging om in Ghana te gaan werken inging, was onder meer dat ex-internationals het trainersdiploma daar in een paar maanden konden halen. Tegenwoordig coacht hij trouwens in Tanzania.

Normaal speelt Hearts of Oak thuiswedstrijden in het Accra Sports Stadium, maar wegens hoognodige renovaties voetbalt het dit seizoen in het Cape Coast Sports Stadium. Het in 2016 opgeleverde stadion bezit 15.000 zitplaatsen verdeeld in drie klassen: de popular stand in of de brandende zon of de stortregen (5GH₵, ongeveer 90 eurocent), de overdekte VIP (10GH₵) en de luxe VVIP (20GH₵). Zoals met veel grote bouwprojecten in Ghana is het 33,5 miljoen dollar kostende stadion gefinancierd (voor 90%), ontworpen en opgeleverd door de Chinese overheid.

Het stadion was met rond de 2000 supporters verre van uitverkocht tijdens de wedstrijd (foto's zijn helaas niet tijdens de wedstrijd gemaakt). Ook het wedstrijdverloop was voor het thuis spelende Hearts of Oak niet erg sfeerverhogend: na negen minuten scoorde James Akaminko, die tijdens een stage in 2015 bij het Deense Esbjerg FB niet wist te overtuigen, voor Ashanti Gold en het eindigde in een 1-3. Gelukkig was er band aanwezig die 90 minuten langs doorspeelde wat nog voor enige sfeer zorgde. Verder werd er, in tegenstelling tot op veel andere velden in Ghana zowaar gespeeld op natuurgras, al was het een tijdje niet gemaaid waardoor het net mos leek.









Joost

Welkom op het forum en wat een mooie binnenkomer.

Casa

Dankjewel Joost. Om het sfeerloze Chinese stadion enigszins te compenseren besloot een ik week later ook maar eens een kijkje te nemen bij het oude stadion van Cape Coast, dat nog gebruikt wordt door teams uitkomend in de Division One League, het tweede niveau van Ghana. Deze competitie is opgedeeld in drie zones; de teams uit Cape Coast spelen tegen andere teams uit het zuidwesten van het land.

Old Cape Coast Stadium: Pacific Heroes FC - Bibiani Gold Stars FC

Op 30 maart stond de wedstrijd tussen het uit de derde divisie gepromoveerde Pacific Heroes tegen de Gold Stars op het programma. De Pacific Heroes komen uit Cape Coast, bekend om het kasteel vanwaar Britten tijdens de 18de eeuw slaven op transport naar Amerika en de Caribische gebieden zetten. De tegenstanders komen uit een stadje meer westelijk gelegen. In het zuidwesten van Ghana zijn veel goudmijnen te vinden, wat veel migranten aantrekt. Hierdoor zijn de laatste decennia allerlei grote dorpen en kleine steden ontstaan waar Bibiani en Obuasi voorbeelden van zijn. Deze groei heeft vervolgens geleid tot het ontstaan van verschillende voetbalclubs, waaronder dus de Bibiani Gold Stars oftewel The Golden Boys.

Het oude stadion ligt mooi gelegen met aan de ene kant de drukke stad en aan de andere kant een rivier. Het kostte 5GHC (90 eurocent) om het stadion te mogen betreden, waarna je de plekken voor het uitzoeken hebt. Er zullen namelijk niet meer dan 50 bezoekers geweest zijn. De wedstrijd werd gespeeld op natuurgras, althans op iets dat ooit natuurgras was. Inmiddels heeft de tijd zijn werk goed gedaan en lijkt het meer op een zandbak of op de mat van FC Utrecht eerder dit jaar. De wedstrijd werd gespeeld in de brandende zon en eindigde in een 0-1 waar de eigenaar van de thuisspelende Pacific Heroes het niet geheel mee eens was en dus besloot hij na afloop het veld op te stormen om de scheidsrechter een flinke duw te geven. De coach van de Pacific Heroes wist hem uiteindelijk te bedaren en dus kon de scheidsrechter veilig het veld verlaten.














Saltacampos

Welkom! En voor mij haalt de oude bak van de tweede wedstrijd het ruimschoots van de moderne "run-of-the-mill"-arena van de eerste.
Over land and sea

Casa

Tijdens het terugkijken van wat oudere foto's kwam ik nog een leuke wedstrijd tegen van vorig jaar in de Ligue 1, de hoogste Senegalese competitie. De competitie bestaat uit 14 teams, waarvan zeker de helft uit de hoofdstad Dakar komt. De laatste twee degraderen en de kampioen verzekert zich van deelname aan het kwalificatietoernooi voor de CAF Champions League (de Afrikaanse tegenhanger van de Europese Champions League). Hoewel het Senegalese nationale team redelijk op de kaart staat, geldt dat niet voor de nationale competitie. In de selectie van afgelopen WK zat geen enkele speler uit de nationale competitie. Het merendeel van de spelers wordt immers op vroege leeftijd naar Senegal gehaald.

Stade Aline Sitoe Diatta: Casa Sport - ASC Linguère
Casa Sports is een club uit de stad Ziguinchor, de grootste stad van de provincie Casamance dat ten zuiden van Gambia ligt. De enige keer dat de club de Ligue 1 gewonnen heeft was in het jaar 2012. Sindsdien speelt het in de middenmoot van de competitie. Tegenstander was ASC Linguère uit het noordelijk gelegen Saint-Louis, eveneens een goede middenmoter.

De wedstrijd speelde zich af in het Stade Aline Sitoe Diatta, vernoemd naar een lokale verzetsstrijdster uit de Casamance, wat plaats biedt aan 10.000 toeschouwers. Het is gebouwd als stadion voor de Afrika Cup uit 1992, toen Senegal de host was. Lange tijd lag het veld er erbarmelijk bij wat de danken was aan het feit dat de grond van het stadion vroeger een rijstveld was. Inmiddels ligt er echter kunstgras en is daar dus weinig meer van de merken. Tickets waren 1.500 CFA (iets meer dat 2 euro) voor een plekje in de brandende zon of 3.000 CFA voor een plaats in de schaduw.

De wedstrijd werd door een paar duizend toeschouwers bezocht en die zagen een redelijk saaie 0-0, maar dat lag misschien ook aan de zon. Een gepassioneerde oudere man naast me was dan ook kritisch op zijn 'Casa' en schreeuwde continu: 'Ce n'est pas du football! Ce n'est pas du football!'

















ricodejong4


Ruudjeee

Gaaf man, mooie foto's inderdaad.

Casa

Veel stadions in Afrika worden trouwens door Chinezen gebouwd en gefinancierd. Ik heb samen met voetbalzone hier een artikel over gemaakt, dus mocht iemand hierin geïnteresseerd zijn: https://www.voetbalzone.nl/doc.asp?uid=339699&show=1