Bezoek aan Berlijn

Gestart door Jeroen503, feb 20, 2015, 17:01:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jeroen503

In de week van 6 oktober twee stadions bezocht in Berlijn:

Deel 1 Het Friedrich-Ludwig-Jahn-Sportpark

Friedrich-Ludwig-Jahn-Sportpark
Het Friedrich-Ludwig-Jahn-Sportpark is een multifunctioneel stadion. Naast voetbalclub BFC Dynamo en SV Empor Berlin speelt Berlin Adler (American Football) in het stadion. Het stadion werd tevens gebruikt door de Berlin Thunder van 1999 tot 2002 tijdens de NFL Europe. In het stadion hebben tevens diverse concerten plaatsgevonden en in 2001 de Speedway Grand Prix of Germany.
Het stadion heeft een capaciteit van 19.708 toeschouwers, waarvan 15.000 overdekte plaatsen. Het stadion ligt in de wijk Prenzlauer Berg . Aan de westkant van het stadion ligt het Mauerpark waar voorheen de Berlijnse Muur doorheen liep. Dit park is een populair park voor de Berlijners die graag sporten. Het stadion is het op één na grootste stadion van Berlijn (na het Olympisch Stadion). Hoogste toeschouwersaantal is 30.000 (13-03-197 Oost-Duitsland -België).
Het gebied waarin het Friedrich-Ludwig-Jahn-Sportpark ligt werd na de 2e wereldoorlog onderdeel van Oost-Berlijn. In 1951 werd het stadion gebouwd met een capaciteit van circa 30.0000 toeschouwers i.v.m. het wereld jeugd festival van dat jaar. Op 1 oktober 1952 werd het stadion geopend. Het stadion kon gebruikt worden voor zowel voetbal- als atletiekwedstrijden. In eerste instantie werd het stadion Berlijns Sportpark genoemd waarna een jaar later de naam werd veranderd naar Friedrich-Ludwig-Jahn-Sportpark. Dit ter ere van het overlijden van Friedrich-Ludwig-Jahn precies 100 jaar terug. Friedrich-Ludwig-Jahn staat in Duitsland bekend als de vader van de gymnastiek. Het stadion is meerdere keren verbouw voor het laatst in 1988 en daarbij is de capaciteit teruggebracht naar de huidige 19.708.

BFC Dynamo behaalde 9 van haar 10 kampioenschap (tussen 1979 en 1988) in het Friedrich-Ludwig-Jahn-Sportpark (in 1986/1987 was het stadion niet in gebruik i.v.m. verbouwing). In de jaren 70 en 80 speelde BFC Dynamo vele Europa Cup wedstrijden in het stadion. De nationale ploeg van Oost-Duitsland speelde 10 interlands in het stadion.
Tegenwoordig maakt Herta BSC 2 af en toe gebruik van het stadion bij een verwachte grote drukte of i.v.m. veiligheidsreden rondom een wedstrijd. Tevens wordt elk jaar de finale van de Berlijn Cup gespeeld in het stadion.
Herta BSC heeft twee wedstrijden in het stadion gespeeld: de Intertoto-wedstrijd tegen FK Moskou en de UEFA Cup kwalificatiewedstrijden tegen FK Ameri.

Op 14-05-2015 zal de finale van de Vrouwen Champions League worden gehouden in het stadion. Het stadion zal in het kader van deze finale worden gerenoveerd voor circa 2 miljoen. Vanaf 2016 worden het gehele gebied rondom het stadion voor circa 40 miljoen herontwikkelt. De renovatie van het Friedrich-Ludwig-Jahn-Sportpark is tevens belangrijk voor  het EK Atletiek 2018 in Berlijn en de kandidaatstelling van de stad voor de Olympische Spelen van 2028.
De renovatie van het Friedrich-Ludwig-Jahn-Sportpark moet leiden tot een sportpark met vele sportfaciliteiten. Het plan inzake de renovatie behelst tevens meer ruimte voor de clubs en verenigingen op het sportpark en mogelijk ruimte voor een nieuwe sporthal met daarin tevens bijvoorbeeld tennisvelden.


BFC Dynamo Berlin
Berliner Fußballclub Dynamo afgekort BFC Dynamo werd opgericht in 1966. Na de val van de Berlijnse Muur nam de club de naam FC Berlin aan. De club begon in de Oberlige (toenmalige 3e klasse). In 1999 werd de naam van de club verandert naar BFC Dynamo. Bijnaam van de club is de Hohenschönhauseners (de wijnroden).
BFC Dynamo Berlin is een "omstreden" club uit de voormalige DDR. Zo is er de kampioensterrendiscussie: In de periode tussen 1979 en 1988 werd de club tien keer opvolgend kampioen. Deze kampioenschappen zijn niet omstreden gezien het feit dat de club gebruikt werd als uithangbord van de communistische partij en de Statsi. De dominantie is de jaren 80 kan hierdoor ook voornamelijk worden verklaard. Volgens de regels van de Duitse voetbalbond (De Deutsche Fußball Liga) zou BFC Dynamo mogen spelen met 3 kampioenssteren vanwege de 10 landstitels in de tijd van de DDR (naast Bayern München zou BFC Dynamo de enige club zijn met 3 sterren). Echter, de club heeft "slechts" 1 kampioensster toegekend gekregen met daarin het cijfer 10. Voorheen gebruikte BFC Dynamo Berlin het Friedrich-Ludwig-Jahn Sportpark vooral voor de grote wedstrijden. De overige wedstrijden speelde de club op het  Sportforum Hohenschönhausen. Sinds het seizoen 2014/2015 (n de promotie naar de Regionalliga) is de club definitief terugverhuisd naar het Friedrich-Ludwig-Jahn Sportpark. Hiermee is de club de belangrijkste gebruiker geworden van het Friedrich-Ludwig-Jahn-Stadion. Op dit moment speelt de club in de Regionalliga Nordost en staat momenteel op de 5e plaats.

SV Empor Berlin
SV Empor Berlin is een sportvereniging met o.a. basketbal, boksen, ijshockey, bodybuilding en schaken. De club werd in 1949 opgericht. Na één jaar waren er al meer dan 800 leden. Onder de naam Empor Nord ontwikkelde de club zich vrij snel. Later werd de naam gewijzigd in BSG Empor HO Berlin. Na de Duitse hereniging werd op 27 juni 1990 de naam gewijzigd in SV Empor Berlin.
De voetbalclub SV Empor Berlin speelt in de Berlin-Liga (competitie voor teams uit deelstaat Berlijn, 6e niveau in Duitsland). Het is sinds de Duitse hereniging en de daaropvolgende samensmelting van competities in 1992 de hoogste klasse voor clubs uit de hoofdstad. De kampioen naar de Oberliga NOFV-Nord en degradanten gaan naar Landesliga Staffel 1 of Landesliga Staffel 2. Momenteel staat de club op de 7e plaats.

Bezoek aan het stadion
In de week van 6 oktober bezocht ik de hoofdstad van Duitsland Berlijn. Tijdens een fietstocht door Berlijn met een bezoek aan de bezienswaardigheden die de stad heeft Branderburger Tor, Unter den Linden, Reichstag etc kwamen we tevens langs het Friedrich-Ludwig-Jahn-Sportpark. Dit stadion trok meteen mijn aandacht om eens met een bezoekje te gaan vereren.
Later in die middag besloot ik te kijken of het stadion vrij toegankelijk was zodat ik het kon bekijken en tevens een aantal foto's kon maken. Het Friedrich-Ludwig-Jahn-Sportpark ligt op een plek waar voorheen de Berlijnse Muur stond (op circa 100 meter afstand). Het stadion is omringd door een park waar ik eerst een rondje heb gemaakt. Tijdens mijn wandeling door het park viel het mij op dat er vooral graffitispuiters aanwezig waren in het park. Na de wandeling door het park besloot ik om te kijken of het ook mogelijk was om het stadion van binnenuit te bezichtigen . Dit bleek geen enkel probleem ik zo het stadion binnenlopen zonder dat iemand op of om keek. Er was wel wat bedrijvigheid rondom het stadion maar dit bestond vooral uit (amateur)voetballers die op een bijveld aan het trainen waren.
Via Vak E liep ik het stadion binnen waar een aantal mensen bezig waren om het speelveld klaar te maken voor een American Football wedstrijd. Het stadion doet gedateerd aan en tevens wat ongezellig gezien de grote sintelbaan rondom het speelveld. Het stadion bestaat uit één grote doorlopende tribune, met stoeltjes in afgrijselijke kleuren, en één losstaande hoofdtribune. Waarbij de beide korte kanten volledig onoverdekt zijn en de lange zijden wel overdekt zijn. De hoofdtribune bestaat uit twee delen. Het onderste gedeelte (met groen stoeltjes) bevat een spelerstunnel en een perstribune. Het bovenste gedeelte (grijs/rode stoeltjes) bevat nogmaals een perstribune en aan de bovenkant enkele skyboxen (?). Daarna besloten om ook nog het stadion in te lopen om wat foto's te kunnen maken. De mannen die het veld aan het gereed maken waren konden mij niet verder helpen aan informatie over de voetbalclubs die hun wedstrijden in de stadions spelen. De mannen waren niet op de hoogte van het feit dat er überhaupt een voetbalclub in het stadion speelde.

Voor de foto's zie https://www.flickr.com/photos/130343511@N08/sets/72157650388306678/

wormonline

Leuke foto's! Ziet er best wel aardig uit, dat stadion. Die stoeltjes hadden van mij ook niet zo gehoeven, al wordt het wel een kleurrijk geheel.