Catalunya - Cap Verd

Gestart door AthleticHolanda, jan 02, 2014, 22:23:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

AthleticHolanda

Citaat van: HRM1880 op jan 21, 2014, 17:03:12
Dat laatste zou wel heel hypocriet zijn natuurlijk.

Desalniettemin kan ik me niet voorstellen dat ze zonder elkaar willen. Feitelijk staan de twee zaken, onafhankelijkheid en de indeling van een voetbalcompetitie, natuurlijk ook los van elkaar.

spons

Maar zelfs al mochten de Catalanen in een referendum voor onafhankelijkheid stemmen kan dat dan zomaar of heeft de centrale regering in Madrid dan nog mogelijkheden om dit te voorkomen ?
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

AthleticHolanda

Citaat van: spons op jan 21, 2014, 17:21:01
Maar zelfs al mochten de Catalanen in een referendum voor onafhankelijkheid stemmen kan dat dan zomaar of heeft de centrale regering in Madrid dan nog mogelijkheden om dit te voorkomen ?

Hoe het juridisch etc. allemaal precies in elkaar steekt weet ik niet, maar wanneer je het vergelijkt met het meest recentelijke Europese geval van Kosovo dan ben ik geneigd te zeggen dat het kan, en dat denken ze zelf ook.

Madrid heeft het referendum nu al verboden en dreigt alle Catalaanse autonomie in te trekken. Ik vraag me af wat dat voor zin heeft wanneer het referendum nu of in een later stadium toch gehouden wordt en de meerderheid voor onafhankelijkheid blijkt gestemd te hebben. Servië verbood ook alles m.b.t. Kosovaarse onafhankelijkheid maar toch wordt Kosovo momenteel door bijna honderd landen als onafhankelijk erkent. Niet geheel toevallig is Spanje het enige grote West-Europese land dat Kosovo niet erkent.

Nu is het wel zo dat Spanje wat meer te zeggen heeft in Europa dan Servië en landen misschien minder snel geneigd zijn om Catalonië te erkennen. Van de andere kant scheelt het nogal wat of je Spanje met of zonder Catalonië steunt...


Saltacampos

Citaat van: AthleticHolanda op jan 21, 2014, 16:22:33
Je geeft eigenlijk zelf ook meteen al de verklaring. De Catalanen zijn wel degelijk voor onafhankelijkheid, de Castilianen die in Catalonië wonen zijn logischerwijs pro-Castilië, omdat ze daar nu eenmaal vandaan komen of hun roots hebben.
Feit is dat de inwoners van Catalonië democratisch voor deze regering hebben gekozen en van tevoren van de speerpunten van deze partijen afwisten. Een meerderheid koos dus voor Mas, die nu zijn plannen doorvoert / beloftes nakomt en zich sterk maakt voor een referendum.

Ik ben er van overtuigd dat zowel Catalonië als Baskenland met hun sterkste elf weinig moeite zullen hebben om zich te kwalificeren voor eindrondes. Vergelijken met een inwoneraantal vind ik onzin, kijk alleen al naar de infrastructuur en de jeugdopleiding van Barça (en Athletic in Baskenland) en dan zouden alleen de steden Barcelona en Bilbao zich bij wijze van spreken nog kunnen plaatsen voor eindrondes.

Maar waar haal je vandaan dat bij eventuele onafhankelijkheid Barcelona en Espanyol uit de RFEF zouden stappen? Zowel de RFEF als de Catalaanse clubs zullen de situatie op dat gebied het liefst onveranderd laten, dus waarom dat dan veranderen?
Ik antwoord op je vragen/opmerkingen:
De migranten uit andere delen van Spanje in Catalonië zijn voornamelijk Andaloesiërs en geen Castillianen. Die migratie gebeurde meer dan 50 jaar geleden, je kan dan ook bezwaarlijk zeggen dat hun kinderen en kleinkinderen geen Catalanen zijn, maar thuis praten ze wel Spaans en ze zijn tegen onafhankelijkheid, maar dat geldt ook voor veel Catalaanstaligen, het is en blijft een gok om voor onafhankelijkheid te kiezen. Zeker als je weet dat 65% van de buitenlandse investeringen in Spanje in Madrid gebeuren. Dit gezegd zijnde vind ik het dom van de Spaanse regering om dat referendum niet te laten gebeuren (ook al kan het juridisch gezien blijkbaar ook helemaal niet), ik ben er zeker van dat de separatisten het niet zouden halen als puntje bij paaltje komt.

Ivm FCB en Espanyol, die zouden in zo'n scenario nooit door de rest van de Spaanse clubs in Spanje geduld worden. Dus die zouden er uit gaan, de Spaanse competitie zou een topcompetitie blijven zonder deze twee clubs.

Ivm de nationale elftallen zou Catalonië zeker een te duchten tegenstander zijn, Baskenland niet, dat is gewoon te klein, sporadisch zou misschien eens een stuntkwalificatie, zoals Bosnië deze keer, mogelijk zijn, maar meer dan dat kan je met 3 miljoen inwoners niet beogen.

Over land and sea

AthleticHolanda

#19
We gaan er niet uitkomen, maar toch wil ik graag nog een keer reageren.

Andalusiërs zijn voornamelijk pro-Castilië, net zoals men dat in Extremadura is. In het Països Catalans, Baskenland en in mindere mate Asturië en Galicië hebben ze veel minder of helemaal niets met Castilië. Wanneer je roots in Andalusië, Castilië of Extremadura liggen lijkt het me vrij logisch dat je tegen een onafhankelijk Catalonië bent. Mensen afkomstig uit de andere gebieden kijken er heel anders tegenaan.
Overigens zijn er ook de laatste decennia veel Castilianen en Andalusiërs naar Barcelona e.o. verhuisd vanwege economische motieven.

Verder denk ik dat het erg veel zegt dat ze in Madrid zo bang zijn voor het referendum...

Citaat van: rrcg1899 op jan 22, 2014, 17:25:32
Ivm FCB en Espanyol, die zouden in zo'n scenario nooit door de rest van de Spaanse clubs in Spanje geduld worden. Dus die zouden er uit gaan, de Spaanse competitie zou een topcompetitie blijven zonder deze twee clubs.

Waar is dat op gebaseerd?

Voor alle Spaanse provincieclubs zijn de wedstrijden tegen Real Madrid en Barcelona met afstand de belangrijkste. Ticketprijzen worden verdubbeld, seizoenkaarten gelden niet en sponsorinkomsten worden verdrievoudigd. Barcelona is een van de grootste clubs ter wereld, op elk vlak, relatief kleine ploegen zijn alleen maar gebaat bij zo'n grootmacht in de competitie.

Citaat van: rrcg1899 op jan 22, 2014, 17:25:32Ivm de nationale elftallen zou Catalonië zeker een te duchten tegenstander zijn, Baskenland niet, dat is gewoon te klein, sporadisch zou misschien eens een stuntkwalificatie, zoals Bosnië deze keer, mogelijk zijn, maar meer dan dat kan je met 3 miljoen inwoners niet beogen.

Inwoneraantallen zeggen toch heel erg weinig? Heel veel andere factoren spelen een veel grotere rol. O.a. de rol die voetbal in de samenleving speelt, de jeugdopleidingen, de infrastructuur etc. etc. Dit alles is op weinig plaatsen ter wereld beter of groter dan in Baskenland.

Misschien voor de aardigheid eens het potentiële sterkste elftal (vind ik zelf ook leuk om op te zoeken), ik ben er van overtuigd dat dit team zich zou kwalificeren voor een EK of WK. Helaas zullen we het voorlopig niet weten.

Ruffier
(St. Etienne)

Azpilikueta -  I. Martinez - Amorebieta - Monreal
(Chelsea) - (R. Sociedad) -  (Fulham) - (Arsenal)

J. Martinez - Arteta - R. Garcia
(FC Bayern) - (Arsenal) - (A. Madrid)

Muniain - Llorente - Ibai
(Athletic) - (Juventus) - (Athletic)

Een schaduwelftal

Iraizoz
(Athletic)

C. Martinez - San José - Aurtenetxe - Balenziaga
(R. Sociedad) - (Athletic) - (Celta) - (Athletic)

Iraola - Illarramendi - Prieto
(Athletic) - (R. Madrid) - (R. Sociedad)

Susaeta - Aduriz - Agirretxe
(Athletic) - (Athletic) - (R. Sociedad)

En dan ontbreken voor het gemak o.a. nog even Xabi Alonso (R. Madrid), Gurpegi, Rico, Ekiza, Iturraspe, De Marcos, Beñat, Sola (Athletic), Zubirakai, Ansotegi, Bergara, Zurutuza, (R. Sociedad) etc. etc. etc.

Real Sociedad speelde dit seizoen Champions League en staat nu wederom op een Europese plaats. Athletic speelde twee jaar geleden nog de Europa League finale en staat nu op een Champions League plaats, en dat met een team met alleen maar Basken. Het niveau van die twee is niet niks.

Mocht inwoneraantal zo'n grote rol spelen dan vraag ik me af waar de successen van China, India, USA etc. blijven...

Saltacampos

We hoeven er niet uit te komen, een serene discussie is altijd leuk, toch ?

Inderdaad een mooi elftal, Llorente mag je wel schrappen, want dat is geen Bask, die komt uit La Rioja.

Het zou niet meer dan logisch zijn dat de Catalaanse clubs niet meer in Spanje meedoen als Catalonië onafhankelijk zou zijn, dat zie je op Monaco na toch praktisch nergens, behalve bij de heel kleine landen genre San Marino of Liechtenstein. Als je de Spanjaarden een beetje kent (ik ben zelf een halve btw) weet je dat trots heel belangrijk is, een eenzijdige onafhankelijkheidsverklaring zou heel veel kwaad bloed zetten. Dat zie ik ze dan niet vergeven gewoon om FC Barcelona op bezoek te kunnen krijgen, het is belangrijk, zeker, maar ook enkel omdat ze nu eenmaal de tweede club van Spanje zijn. Dan zou dat Atlético Madrid zijn en dan heb je nog Valencia of Sevilla. Ik denk dat de Catalaanse clubs, overigens net als Catalonië in het algemeen, veel meer te verliezen hebben bij onafhankelijkheid dan de Spaanse.

Wat het aantal inwoners betreft, denk ik toch echt dat dat belangrijker is dan je denkt, de landen die je opnoemt zijn ook landen waar voetbal verre van de populairste sport is, je moet vergelijken met landen waarbij dat wel zo is en dan zie ik op Uruguay misschien na niet veel landen die zich "makkelijk" plaatsen voor een WK en al helemaal niet in Europa, waar kwalificatie geen sinecure is. Kijk maar naar wat België tussen 2002 en 2014 overkwam, met tien miljoen inwoners en voetbal is met afstand de meest populaire en beoefende sport hier. 12 jaar geen groot internationaal tornooi.
Over land and sea

cafebac

Ik denk dat Nederland het beste voorbeeld is van wat je met een klein inwoneraantal kunt bereiken. Zowel op land- als op clubniveau. Eindhoven is nog steeds de kleinste stad met een Europcup I in handen. (Ik refereer liever niet aan enkele andere steden;) )

Wat denk je overigens van de Welshe (schrijf je dat zo) ploegen die in de Engelse leagues meedoen? Sowieso is de scheiding tussen de verschillende landen op de Britse eilanden niet altijd even duidelijk. Ik zou persoonlijk ook een BeNe-league zeker toejuichen. FC Saarbrücken heeft ook nog eens deelgenomen aan de Franse competitie. En wat de denken van de Amerikaans/Canadese MLS (al slaat heel die competitie als een tang op een varken).

AthleticHolanda

Citaat van: rrcg1899 op jan 23, 2014, 15:20:53
We hoeven er niet uit te komen, een serene discussie is altijd leuk, toch ?

Jazeker. Maar ik heb het idee dat we precies geloven in tegenovergestelde dingen.

Een feit blijft wel dat de Catalanen democratisch voor Mas hebben gekozen terwijl zijn idealen bekend waren en zijn. Het idee van een meerderheid is alleen al zodoende niet zo vreemd.

Citaat van: rrcg1899 op jan 23, 2014, 15:20:53
Inderdaad een mooi elftal, Llorente mag je wel schrappen, want dat is geen Bask, die komt uit La Rioja.

Geboren in Pamplona, toch?

Citaat van: rrcg1899 op jan 23, 2014, 15:20:53
Het zou niet meer dan logisch zijn dat de Catalaanse clubs niet meer in Spanje meedoen als Catalonië onafhankelijk zou zijn, dat zie je op Monaco na toch praktisch nergens, behalve bij de heel kleine landen genre San Marino of Liechtenstein. Als je de Spanjaarden een beetje kent (ik ben zelf een halve btw) weet je dat trots heel belangrijk is, een eenzijdige onafhankelijkheidsverklaring zou heel veel kwaad bloed zetten. Dat zie ik ze dan niet vergeven gewoon om FC Barcelona op bezoek te kunnen krijgen, het is belangrijk, zeker, maar ook enkel omdat ze nu eenmaal de tweede club van Spanje zijn. Dan zou dat Atlético Madrid zijn en dan heb je nog Valencia of Sevilla. Ik denk dat de Catalaanse clubs, overigens net als Catalonië in het algemeen, veel meer te verliezen hebben bij onafhankelijkheid dan de Spaanse.

Buiten de economische motieven heeft Barcelona supporters en peña's in heel Spanje en hebben ze ook een aardige vinger in de pap bij de bond en de TV. Ik denk dat sentimenten een kleinere rol spelen dan economische motieven. Die vlieger gaat (helaas) overal in het voetbal op, kijk maar naar de grote Europese toernooien. De commercie wint het altijd. Wanneer we de economische motieven even wegdenken, denk ik dat op basis van sentimenten ook minstens de helft van het aantal deelnemende teams in Primera vóór Barça erbij zou stemmen. Daar komt dan nog eens bij dat Barça als club nooit een officieel standpunt heeft ingenomen over onafhankelijkheid.
Maar goed, voor zover ik weet is hier nog nooit iets officieels over naar buiten gekomen, behalve dezelfde speculaties als die van ons.

Valencia en Sevilla zijn niet geheel toevallig overigens vrijwel niets waard momenteel. Gezien de crisis is het niet vreemd dat de Baskische en Catalaans clubs het relatief goed doen momenteel.

Citaat van: rrcg1899 op jan 23, 2014, 15:20:53
Wat het aantal inwoners betreft, denk ik toch echt dat dat belangrijker is dan je denkt, de landen die je opnoemt zijn ook landen waar voetbal verre van de populairste sport is, je moet vergelijken met landen waarbij dat wel zo is en dan zie ik op Uruguay misschien na niet veel landen die zich "makkelijk" plaatsen voor een WK en al helemaal niet in Europa, waar kwalificatie geen sinecure is. Kijk maar naar wat België tussen 2002 en 2014 overkwam, met tien miljoen inwoners en voetbal is met afstand de meest populaire en beoefende sport hier. 12 jaar geen groot internationaal tornooi.

Met alle respect voor de Belgen, maar de infrastructuur en jeugdopleidingen lieten / laten dan ook al jaren te wensen over. Pas de laatste jaren begint België op die gebieden een kleine beetje van het verloren terrein goed te maken. Zoals ik al zei, op zeer weinig plaatsen is infrastructuur, jeugdopleiding, beleid en passie beter of groter dan in Baskenland en Catalonië (lees: La Masía). In bijvoorbeeld Oekraïne kan je met oliedollars wel gloednieuwe complexen uit de grond stampen maar bij het produceren van eigen talent komt veel meer kijken. Het is geen toeval dat Athletic nog nooit degradeerde en met enige regelmaat op hoog Europees niveau meespeelt.

Makkelijk is plaatsing voor een groot toernooi niet (meer), maar voor landen als Kroatië, Griekenland, België, Zwitserland en Bosnië hoeft dit Baskisch elftal (ik vergat trouwens Herrera) niet onder te doen. Zij zijn komende zomer wel present. In het begin zou het lastig kunnen zijn omdat je op '0' begint, maar wanneer je in dezelfde pot als eerder genoemde landen zit denk ik dat het Baskisch team een grote kans heeft.

Saltacampos

Citaat van: cafebac op jan 23, 2014, 19:53:42
Ik denk dat Nederland het beste voorbeeld is van wat je met een klein inwoneraantal kunt bereiken. Zowel op land- als op clubniveau. Eindhoven is nog steeds de kleinste stad met een Europcup I in handen. (Ik refereer liever niet aan enkele andere steden;) )

Wat denk je overigens van de Welshe (schrijf je dat zo) ploegen die in de Engelse leagues meedoen? Sowieso is de scheiding tussen de verschillende landen op de Britse eilanden niet altijd even duidelijk. Ik zou persoonlijk ook een BeNe-league zeker toejuichen. FC Saarbrücken heeft ook nog eens deelgenomen aan de Franse competitie. En wat de denken van de Amerikaans/Canadese MLS (al slaat heel die competitie als een tang op een varken).
15 miljoen mensen is wel nog iets anders dan 3 miljoen.
Wales en Engeland behoren politiek gezien tot hetzelfde land, als Catalonië onafhankelijk zou worden is dat niet meer zo. Ik weet niet of een club aan een competitie van een ander land mag meedoen, de Welshe clubs mogen daardoor niet aan de Europese competities deelnemen van de UEFA.
Dit gezegd zijnde zou ik de BeNe League ook zeker zien zitten, al vraag ik me af of de Belgische clubs wel een meerwaarde zouden zijn.
Over land and sea

AthleticHolanda

Citaat van: rrcg1899 op jan 23, 2014, 20:44:18
Ik weet niet of een club aan een competitie van een ander land mag meedoen, de Welshe clubs mogen daardoor niet aan de Europese competities deelnemen van de UEFA.
Dit gezegd zijnde zou ik de BeNe League ook zeker zien zitten, al vraag ik me af of de Belgische clubs wel een meerwaarde zouden zijn.

Dat mag. Buiten het Verenigd Koninkrijk: FC Vaduz komt uit Liechtenstein en speelt in Zwitserland. De overige zes Liechtensteinse clubs spelen eveneens in Zwitserland. FC Andorra komt uit Andorra en speelt in Spanje (uitsluiten van Catalanen maakt dat op dit punt vrijwel onmogelijk). San Marino Calcio komt uit San Marino en speelt in Italië. Dan is er nog Monaco, en in het buitenland o.a. de New-Zealand Knights die in Australië spelen en de Amerikaanse competitie met teams uit de Verenigde Staten, Canada en Puerto Rico. M.a.w. dat zou geen obstakel zijn.

Ik dacht overigens ook dat Swansea bij FA Cup winst gewoon Engeland had mogen representeren in Europa, maar misschien weten andere forummers daar meer over?

Saltacampos

Citaat van: AthleticHolanda op jan 23, 2014, 19:55:12
Jazeker. Maar ik heb het idee dat we precies geloven in tegenovergestelde dingen.

Een feit blijft wel dat de Catalanen democratisch voor Mas hebben gekozen terwijl zijn idealen bekend waren en zijn. Het idee van een meerderheid is alleen al zodoende niet zo vreemd.

Enkel een referendum zou dat kunnen aantonen, dan gaat het er echt om, maar gezien de Spaanse regering er niet van wil horen...

Geboren in Pamplona, toch?
Enkel geboren, opgegroeid in Rincón de Soto, bovendien behoort Pamplona niet tot Baskenland, maar tot Navarra, waar enkel een heel kleine minderheid (zoals de harde kern van Osasuna) aansluiting bij Baskenland wil


Buiten de economische motieven heeft Barcelona supporters en peña's in heel Spanje en hebben ze ook een aardige vinger in de pap bij de bond en de TV. Ik denk dat sentimenten een kleinere rol spelen dan economische motieven. Die vlieger gaat (helaas) overal in het voetbal op, kijk maar naar de grote Europese toernooien. De commercie wint het altijd. Wanneer we de economische motieven even wegdenken, denk ik dat op basis van sentimenten ook minstens de helft van het aantal deelnemende teams in Primera vóór Barça erbij zou stemmen. Daar komt dan nog eens bij dat Barça als club nooit een officieel standpunt heeft ingenomen over onafhankelijkheid.
Maar goed, voor zover ik weet is hier nog nooit iets officieels over naar buiten gekomen, behalve dezelfde speculaties als die van ons.

Valencia en Sevilla zijn niet geheel toevallig overigens vrijwel niets waard momenteel. Gezien de crisis is het niet vreemd dat de Baskische en Catalaans clubs het relatief goed doen momenteel.
Espanyol vecht bijna elk jaar tegen degradatie, Athletic was vroeger een topclub, maar heeft sinds 1984 helemaal niks gewonnen, dat krijg je natuurlijk als je uit zo'n kleine spelersvijver moet vissen en veel te veel veel geld betaalt voor middelmatige spelers omdat ze toevallig Bask zijn

Met alle respect voor de Belgen, maar de infrastructuur en jeugdopleidingen lieten / laten dan ook al jaren te wensen over. Pas de laatste jaren begint België op die gebieden een kleine beetje van het verloren terrein goed te maken. Zoals ik al zei, op zeer weinig plaatsen is infrastructuur, jeugdopleiding, beleid en passie beter of groter dan in Baskenland en Catalonië (lees: La Masía). In bijvoorbeeld Oekraïne kan je met oliedollars wel gloednieuwe complexen uit de grond stampen maar bij het produceren van eigen talent komt veel meer kijken. Het is geen toeval dat Athletic nog nooit degradeerde en met enige regelmaat op hoog Europees niveau meespeelt.
In de Champions League ? Daar zijn ze kansloos en de Europa League is gewoon het tweede niveau in Europa

Makkelijk is plaatsing voor een groot toernooi niet (meer), maar voor landen als Kroatië, Griekenland, België, Zwitserland en Bosnië hoeft dit Baskisch elftal (ik vergat trouwens Herrera) niet onder te doen. Zij zijn komende zomer wel present. In het begin zou het lastig kunnen zijn omdat je op '0' begint, maar wanneer je in dezelfde pot als eerder genoemde landen zit denk ik dat het Baskisch team een grote kans heeft.
Sorry voor de rare letters, maar dat quoten in verschillende delen lukt me niet zo best.
Over land and sea

HRM1880

Citaat van: rrcg1899 op jan 23, 2014, 20:44:18
15 miljoen mensen is wel nog iets anders dan 3 miljoen.
Wales en Engeland behoren politiek gezien tot hetzelfde land, als Catalonië onafhankelijk zou worden is dat niet meer zo. Ik weet niet of een club aan een competitie van een ander land mag meedoen, de Welshe clubs mogen daardoor niet aan de Europese competities deelnemen van de UEFA.
Dit gezegd zijnde zou ik de BeNe League ook zeker zien zitten, al vraag ik me af of de Belgische clubs wel een meerwaarde zouden zijn.
Natuurlijk mogen die Welshe clubs wel deelnemen. Vroeger was er zo'n regel, maar dat is al wel even verleden tijd.

hgrm

#27
Citaat van: AthleticHolanda op jan 23, 2014, 20:51:18
Dat mag. Buiten het Verenigd Koninkrijk: FC Vaduz komt uit Liechtenstein en speelt in Zwitserland. De overige zes Liechtensteinse clubs spelen eveneens in Zwitserland. FC Andorra komt uit Andorra en speelt in Spanje (uitsluiten van Catalanen maakt dat op dit punt vrijwel onmogelijk). San Marino Calcio komt uit San Marino en speelt in Italië. Dan is er nog Monaco, en in het buitenland o.a. de New-Zealand Knights die in Australië spelen en de Amerikaanse competitie met teams uit de Verenigde Staten, Canada en Puerto Rico. M.a.w. dat zou geen obstakel zijn.

Ik dacht overigens ook dat Swansea bij FA Cup winst gewoon Engeland had mogen representeren in Europa, maar misschien weten andere forummers daar meer over?

Toen Cardiff zich via de FA-cup dreigde te plaatsen voor Europa (het werd uiteindelijk Portsmouth), is men de regels onder de loupe gaan houden en is men tot de conclusie gekomen dat het in het vervolg geen probleem mag zijn. De regels zijn nu zodanig veranderd dat de Welshe clubs in de Engelse piramide (Cardiff, Swansea, Newport en in de non-league nog een aantal) zich via de Engelse competitie of bekers kunnen plaatsen voor de UEFA-cup.

In Liechtenstein is de situatie anders. Het land(je) kent een aantal amateurclubs en één profclub (FC Vaduz) die in de Zwitserse competitie spelen. Ze spelen onderling wel nog een Liechtensteinse bekercompetitie (die FC Vaduz vrijwel altijd wint). FC Vaduz kan zich alleen via die beker plaatsen voor de EL, niet via de competitie, al worden ze Zwitsers kampioen. Ik weet niet of dit een UEFA-regel is of een afspraak met de Zwitserse bond.

Verder hebben we nog Derry City. Wegens de Troubles was het in de jaren 80 niet zo verstandig dat het katholieke/republikeinse Derry in de door protestantse/unionistische clubs gedomineerde Noordierse competitie speelde. Derry City is overgestapt naar de Ierse competitie en heeft zich via deze competitie diverse keren voor Europa geplaatst.
Het verschil met Vaduz is dat Derry geheel in Ierland speelt, ook voor de beker.

Dan hebben we in het grensgebied tussen Engeland en Schotland nog wat anomaliteiten: Het Engelse Berwick Rangers speelt in de Schotse competitie en Gretna heeft (voordat het aan de professionele zwanenzang begon in Schotland) jarenlang in de Engelse Non-league gespeeld. Wat er gebeurt als deze clubs zich voor Europa zouden plaatsen, is een academische kwestie...

Tenslotte hebben we Monaco, dat geheel in de Franse competitie en beker speelt en zich als zodanig ook voor de Europese competities plaatst. Dat Monaco een Monegaskische club is en geen Franse (en daardoor onder veel soepelere financiële wetgeving valt), is de de andere clubs een doorn in het oog. Ik weet overigens niet of er een Monegaskische competite danwel bekertournooi is.

Samenvattend:
Ik heb het idee dat er veel situaties zijn die historisch zo gegroeid zijn of waarvoor speciale afspraken zijn gemaakt. Als er wel regels voor zijn, vermoed ik dat die als volgt luiden:

*Een club mag zich maar via één bond (proberen) te plaatsen (want FC Vaduz kan alleen via de Liechtensteinse bond naar de EL, Cardiff en Swansea alleen via de Engelse bond)
*Een club mag alleen in een andere bond spelen als beide bonden akkoord zijn
*Een bond mag bepalen dat een club die niet uit het bondsgebied komt, zich niet kan plaatsen voor Europa.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

hgrm

Citaat van: rrcg1899 op jan 23, 2014, 20:59:20
Sorry voor de rare letters, maar dat quoten in verschillende delen lukt me niet zo best.

Je kunt stuksgewijs quoten door een stuk quote af te sluiten met [/kwoot]. Daarna kun je je commentaar typen.
Als je daarna weer opent met [kwoot], gaat de quote weer verder

(kwoot moet natuurlijk quote zijn, maar anders snapt de software het niet)
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen