Hoofdmenu

Duitsland

Gestart door hgrm, feb 18, 2008, 23:23:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

hgrm

15000 als ik me niet vergis, in beide.
Volgens mij bestaan de "eerste en tweede Bundesliga" als zodanig ook niet en wordt de Bundesliga gezien als één competitie met twee afdelingen. En derhalve dezelfde voorwaarden.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Jehoentelaar

Mede doordat de hoogste twee niveaus onder de DFL vallen (die weer onder de DFB valt) en die z'n eigen licentiesysteem erop nahoudt. Daar is de eis inderdaad 15.000, maar met een andere verhouding staan-/zitplaatsen. Daarnaast moeten alle tribunes sinds kort overdekt zijn. De 3.Liga is primair een overgangscompetitie om het enorme gat tussen het regionale voetbal en de sterk geprofessionaliseerde 2.Bundesliga te overbruggen.
Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar


hgrm

Ik ben een tijdje geleden bij een oefenwedstrijd van Verl tegen Watford geweest (met een zekere doelman Gomez in de goal bij de bezoekers) en aan de ene kant snap ik wel dat ze de licentie niet krijgen. Het stadionnetje is in vergelijking met wat je normaal ziet in de 3. Liga inderdaad klein en primitief.

Aan de andere kant: wat heeft een club als Verl meer nodig dan dat? Verl is een vrij klein stadje zonder heel erg veel voetbaltraditie dus er zullen niet opeens tienduizend mensen op een wedstrijd af komen. En als je clubs als RW Essen, toch niet bekend om zijn kleine uitaanhang die zich altijd als makke lammetjes gedraagt, kunt ontvangen, dan moet het met Dynamo Dresden en Waldhof Mannheim ook goed komen.


Dat is meteen mijn grote bezwaar tegen licentiesystemen waarin hele strikte eisen staan over stadions: er wordt veel te weinig gekeken naar wat een club nodig heeft en er wordt gedaan alsof je vanuit de Regionalliga in een totaal andere wereld belandt als je in de 3. Liga terecht komt. Dat is in Bayern misschien zo maar in West zeker niet. Wat er nu gebeurt is dat je een club met een stadion dat prima voldoet op kosten jaagt om plaatsen te bouwen die toch nooit bezet zullen raken of zelfs jarenlang elders laat spelen.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

watergatehopper

1. FC Kaiserslautern gaat vandaag het faillissement aanvragen. Men hoopt dat op basis van de rijke historie en het prachtige stadion de club interessant genoeg is voor investeerders om zo een doorstart te kunnen maken.
De club heeft al jaren hoge schulden en de coronacrisis heeft het er niet beter op gemaakt. Het verbaasd mij altijd dat er nu al over een doorstart gesproken wordt. Hoe zit het met de schuldeisers dan? Trekt zo'n club gewoon een hoop bedrijven mee in faillissement?
🇧🇪 Eerste klasse B ✅

wekke

Citaat van: watergatehopper op jun 15, 2020, 06:15:15
1. FC Kaiserslautern gaat vandaag het faillissement aanvragen. Men hoopt dat op basis van de rijke historie en het prachtige stadion de club interessant genoeg is voor investeerders om zo een doorstart te kunnen maken.
De club heeft al jaren hoge schulden en de coronacrisis heeft het er niet beter op gemaakt. Het verbaasd mij altijd dat er nu al over een doorstart gesproken wordt. Hoe zit het met de schuldeisers dan? Trekt zo'n club gewoon een hoop bedrijven mee in faillissement?

Ik weet niet hoe dat in Duitsland het geval is, maar hier in België is zo'n club onderverdeeld in verschillende bedrijfsvormen. Zo was Lierse onder andere onderverdeeld in een NV voor het stadion, een VZW voor de jeugdwerking en een CVBA voor de club zelf. Die laatste twee heeft men failliet laten verklaren en daar stelt men dan een curator voor aan. De NV van het stadion waar alle gronden (en dus ook nog gelden uit een verkoop) in zaten heeft de Egyptische eigenaar uiteraard gezond gehouden.

Een maand later komen er dan zoals gewoonlijk enkele investeerders op de proppen met nieuwe of bestaande VZW's. In het geval van Lierse werden de bedrijfsvorm en het stamnumer van Oosterzonen omgevormd naar dat van Lierse Kempenzonen. Natuurlijk richt de nieuwe voorzitter ook nog een eigen bedrijfsvorm/portefeuille op waarin hij het stadion (overgekocht van de vorige eigenaar), de gronden van de jeudgwerking (overgekocht van de stad) en oa. het logo (overgekocht van de curator) stopt.

Kortom, schuldeisers zullen nooit hun geld terugkrijgen want het zijn veelal "lege dozen" die failliet gaan. De waardevolle zaken zoals grond en stadion stopt men telkens weg in andere gezonde bedrijfsvormen. Lierse was daarin zeker geen alleenstaand geval. KV Mechelen, Beerschot, Lommel, ... hebben zo ook hun doorstart kunnen maken. Het enige verschil is vaak dat de gronden in handen zijn van de gemeente/stad. Als ik me niet vergis zijn/waren Anderlecht en Lierse de enige twee die hun stadion in eigendom hebben/hadden.


hgrm

#2196
De situatie in Duitsland is wisselend.

Er zijn clubs die een pure verenigingsvorm hebben. Oftewel: alle voetbalrelevante zaken zijn ondergebracht in een vereniging, vanaf de jongste jeugd tot en met het eerste elftal. In Duitsland is de club meestal geen eigenaar van het stadion (dat is meestal de lokale overheid) maar als de club dat wel is, kan dat zijn ondergebracht in een aparte NV, evenals andere zaken die niet direct met voetbal te maken hebben.
Veel clubs zijn actief in meerdere sporten. Het kan zijn dat de overkoepelende organisatie en de afdelingen van de verschillende sporten aparte verenigingen zijn, maar het is ook mogelijk dat alles in één vereniging is ondergebracht.

Bij sommige clubs is de profafdeling zelfstandig gemaakt ("ausgegliedert'). De regels schrijven daarbij voor dat minstens 51% van de aandelen in bezit van de vereniging moet zijn. De rest kan verkocht worden (op de beurs zoals BVB of particulier zoals veel andere clubs). Alleen clubs die een zeer lange/duurzame band hebben met een bedrijf of geldschieter zoals Wolfsburg (VW) of Leverkusen (Bayer) mogen voor meer dan 49% eigendom zijn van het bedrijf of geldschieter.

De constructie met een zelfstandige profafdeling heeft twee voordelen. Ten eerste: het is makkelijker extern kapitaal aan te trekken en ten tweede: als de profafdeling failliet gaat, blijft de vereniging buiten schot. Dat laatste heeft een aantal Traditionsvereine gered en het verschil gemaakt tussen opnieuw beginnen in een lage divisie (doorgaans het niveau waar het hoogste niet-profteam speelt) en helemaal verdwijnen. Het is dus wat dat betreft een uitstekend middel om de club te beschermen. De ultraatjes zien dat echter niet in en zijn doorgaans nogal tegen.

Bij Kaiserslautern is de tweede situatie aan de hand. Wat er dus ook gebeurt (al wordt de profafdeling geliquideerd), de club an sich blijft bestaan, desnoods op niveau Kreisliga.

Het probleem is dat de club bij een aantal investeringsmaatschappijen 20 miljoen schuld heeft. Zolang dat niet verandert, zijn investeerders niet bereid geld er in te steken. Door nu faillissement aan te vragen, hoopt de club dat de schuldeisers eieren voor hun geld kiezen. Als het inderdaad tot een faillissement komt, krijgen ze bijna niks (de BV heeft bijna geen bezittingen; het stadion is van de stad). Het is dus vooral een drukmiddel om de schuldeisers te dwingen om 90% van de schulden kwijt te schelden. Daarbij wordt misbruik gemaakt van de regeling dat clubs die faillissement aanvragen nu i.v.m. corona geen puntenaftrek krijgen.

Het meest waarschijnlijke scenario is dat Kaiserslautern volgend seizoen vrijwel schuldenvrij en met nieuwe investeerders op z'n sloffen kampioen wordt in de 3. Liga en dat een aantal durfkapitalisten hun geld kwijt zijn. Oftewel: ze dronken een glas, deden een plas en alles bleef zoals het was...


 
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

watergatehopper

Bedankt voor de reacties. Als ik erover nadenk vind ik het echt triest.
🇧🇪 Eerste klasse B ✅

hgrm

Citaat van: watergatehopper op jun 15, 2020, 18:50:22
Bedankt voor de reacties. Als ik erover nadenk vind ik het echt triest.

Hoe bedoel je? Dat zo'n club er onderdoor kan gaan of juist dat ze zich ten koste van de schuldeisers kunnen redden?


Wat mij betreft zitten er een aantal weeffouten in het voetbal die dit soort dingen veroorzaken.

Ten eerste is het voetbal zo ingericht dat de rijken steeds rijker worden en de armen steeds armer. Gedeeltelijk is dat onontkoombaar. In vergelijking met vroeger heeft het topvoetbal steeds meer exposure. Je kunt nu vanuit je luie stoel elke wedstrijd ter wereld zien die je wilt zien. Vroeger moest je de deur uit om live voetbal te zien, waardoor ook de kleine clubs meer publiek trokken. Daar doe je echter niks aan.

Wat niet onontkoombaar is, is dat de grote clubs wel erg veel geld naar zich toe harken en alleen maar kijken naar eigen korte-termijn belangen in plaats van de belangen van het voetbal als geheel. Dat zie je doordat de rijke clubs zichzelf het grootste deel van de taart geven aan TV-gelden met als gevolg steeds grotere verschillen en dus saaiere competities. Wat uiteindelijk ook weer in hun nadeel is. Maar je ziet het ook aan de rol die de grote profclubs spelen wat betreft de 'jong-clubs' in de eerste divisie en tweede divisie. Goed voor die clubs, slecht voor het voetbal in zijn geheel.

Het gevolg is dat de kleinere clubs alles op alles zetten om bij de grote jongens te horen. En dan komt het opportunisme om de hoek kijken: iedereen denkt te kunnen promoveren en wil het geld dat dat kost betalen met de opbrengsten van de promotie. Dat de meeste clubs niet promoveren en zichzelf daarmee opzadelen met schulden, schijnt niet bij hun op te komen.

Het volgende probleem is dat je wel erg makkelijk weg komt met een faillissement. Wat Kaiserslautern nu doet, is in feite een klap in het gezicht van clubs die door voorzichtig beleid en elke cent drie keer omdraaien het wel volhouden. De Unterhachings, Meppens en Sandhausens van deze wereld, zeg maar.

Dat de vereniging Kaiserslautern niet verdwijnt bij een faillissement vind ik prima, maar dat er zonder blikken of blozen doorgespeeld kan worden in de 3. Liga niet. Zelfs buiten corona-tijd had een faillissement maar 9 punten aftrek opgeleverd. Wat mij betreft zou het kiezen of delen zijn: ofwel overeenstemming bereiken met de schuldeisers, saneren en doorgaan. Ofwel faillissement, de hele proforganisatie liquideren en doorgaan op het niveau van het hoogste amateurteam (B-Liga, oftewel heel laag, in dit geval).
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Hunebed on tour

Mocht SC Verl definitief promoveren naar de 3. Liga dan worden de thuiswedstrijden afgewerkt in de Benteler-Arena.
Dit omdat hun eigen stadion niet aan de capaciteitseisen voldoet.

hgrm

#2200
Citaat van: Hunebed on tour op jun 16, 2020, 11:05:58
Mocht SC Verl definitief promoveren naar de 3. Liga dan worden de thuiswedstrijden afgewerkt in de Benteler-Arena.
Dit omdat hun eigen stadion niet aan de capaciteitseisen voldoet.

Paderborn dus....Dan maar hopen dat ze niet promoveren.

Hoe het met promoveren zit, is sowieso nog de vraag.
Volgens de opzet zouden de kampioenen van Noordoost, Zuidwest en West rechtstreeks promoveren en zouden Bayern en Noord een play-off moeten spelen.
De situatie nu:

Noord: wordt niet uitgespeeld, Lübeck aangewezen als promovendus.
Bayern: na de zomerstop wordt doorgespeeld, Türkgücü München aangewezen als promovendus (dus drie Münchner clubs in de 3. Liga volgend jaar)
Zuidwest: wordt niet uitgespeeld, Saarbrücken aangewezen als promovendus.

Noordoost: wordt niet uitgespeeld. Lok Leipzig aangewezen als deelnemer aan de play-offs (even veel punten als Altglienicke, wedstrijd minder gespeeld)
West: nog geen beslissing. Waarschijnlijk wordt het seizoen beëindigd en Verl aanwezen als deelnemer aan de play-offs

Play-offs: waarschijnlijk op 25 en 30 juni.


Ik hoop dat Lok het redt (hoewel ik het een onsympathieke club vind, vooral vanwege de supporters)., Verl is op zich een leuke club maar niet 3.Liga-waardig en bovendien vind ik het niks dat ze niet in eigen stadion mogen spelen.
Türkgücü vind ik helemaal niks. Ten eerste ben ik geen voorstander van clubs die zich richten op één bepaalde bevolkingsgroep. Verder is het een kunstmatige club die door een geldschieter omhoog gebracht is.
Saarbrücken en Lübeck zijn twee clubs die (minstens) in de 3. Liga thuis horen. Waar Saarbrücken zal spelen, is nog onduidelijk. Het eigen stadion wordt (nog steeds) verbouwd, het stadion van Völklingen (waar tijdelijk gespeeld werd) is niet goedgekeurd voor de 3. Liga. Voor de hand liggen de stadions van Homburg, Neunkirchen of Elversberg (als die wel goedgekeurd worden) of, wat verder weg, Kaiserslautern of Trier.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Jef400

Heeft Turkgucu ook al een stadion dan? Dacht dat zoiets ook problemen op kon leveren. Zeker nu de Grunwalder Straße aan de volle capaciteit zit.

ALenstra

Türkgücü mag niet in het stadion aan de grünwalder strasse spelen. Het Olympiastadion is ook geen optie omdat te duur is. Blijft over uitwijken naar een andere stad. Ingolstadt en Augsburg worden hierin genoemd.

Hunebed on tour

Citaat van: ALenstra op jun 16, 2020, 12:47:33
Türkgücü mag niet in het stadion aan de grünwalder strasse spelen. Het Olympiastadion is ook geen optie omdat te duur is. Blijft over uitwijken naar een andere stad. Ingolstadt en Augsburg worden hierin genoemd.

Waarom mag dit niet?

hgrm

Citaat van: Jef400 op jun 16, 2020, 12:19:47
Heeft Turkgucu ook al een stadion dan? Dacht dat zoiets ook problemen op kon leveren. Zeker nu de Grunwalder Straße aan de volle capaciteit zit.

Ze hebben dit jaar in het Grünwalder gespeeld. Dus dan zou volgend jaar ook moeten kunnen zou je zeggen. Dus dat betekent inderdaad 3 wedstrijden per twee weken. Dus om het weekend twee clubs die thuis spelen.
Ik betwijfel overigens of Türkgücü veel publiek zal trekken. 1860 verkoopt steeds uit, Bayern II trekt ook wel 2000 man gemiddeld.

Veel alternatieven zijn er niet. de Alianz Arena is niet te betalen (daar heeft 1860 zich al eens op stukgebeten), het Dantestadion is groot genoeg maar niet geschikt (infrastructuur, fanscheiding, blokkenverdeling) en Unterhaching heeft al genoeg problemen met de buurtbewoners, die willen niet twee keer zoveel wedstrijden. Dan zou je dus uitkomen in Regensburg, Augsburg of Ingolstadt en dat is toch wel een eindje weg.


Overigens is het bezopen dat een club die weinig publiek trekt en geen veiligheidsrisico vormt, niet gewoon in hetzelfde stadion mag spelen als in de Regionalliga. Voor Türkgücü zou dat niet uitmaken, maar bijvoorbeeld Verl kan prima in het eigen stadion 3. Liga spelen.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen