Hete zomeravonden in Croatia

Gestart door Keveca, nov 11, 2009, 00:31:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Keveca

onder andere:

- Het stadion uitgezet worden in Sibenik
- 100 km autorijden om voetbal te kijken in een café
- Free tickets voor Hajduk - Zilina
- Fakkels afsteken tussen Torcida
- Derby day in Zagreb
- Bijna te laat komen bij Dinamo door U2

FSC_87

Dit vraagt om een leuk verslagje

Stadionhopper

Op dat moment was ik ook in Zagreb. Heb nog delen van Hajduk - Zilina op de tv gezien tijdens het eten. De wedstrijd was werkelijk van geen enkel niveau, scoorde Zilinia niet in de tweede helft de 0-1? Veel meer kan ik me er niet van herinneren. We vertrokken weer uit Zagreb de dag voor U2 in Maksimir op zou treden.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Keveca

#3
Chapter one: (Saturday 1 August Šibenik - Osijek) 

 

Deze zomervakantie was ik op vakantie in Kroatie. Hele dagen lagen we op het strand, genoten van de zon en het strand. s'Avonds genoten we van heerlijke maaltijden en s'nachts gingen we vaak lekker stappen waarbij we de gekste dingen mee maakten. Dat terzijde, er moest natuurlijk ook gevoetbalt worden! Weken van tevoren keek ik op internet wanneer het speelschema van de Hrvatska Nogometna Liga (Kroatische Eredivisie) bekend zou worden. Ook was ik vol verwachting voor de loting voor de Europa League waarvoor Hajduk Split, de club die ik moest en zou bezoeken, zich had geplaatst. Zal mijn grote liefde AS Roma op bezoek komen in het prachtige Poljud stadion? Misschien moet Roma wel spelen tegen
Slaven Belupo, ligt dat wel in de buurt? Als we door Oostenrijk rijden, kan ik misschien een wedstrijd meepikken van Austria Wien wanneer die een aantrekkelijke tegenstander loten?  Dat soort dingen spookte allemaal door mijn hoofd voordat we richting Kroatie vertrokken.

Eenmaal aangekomen in het kleine havenstadje Sibenik (350 km ten zuiden van Zagreb) had de loting uitgewezen dat Roma naar AA Gent moest. Hajduk zou tegen Zilina spelen, maar dat was nog ver weg. Sibenik had ook een voetbalclub genaamd HNK Sibenik, daar dan maar eens een kijkje nemen dan. Op een warme zomeravond werd er gevoetbalt tegen Osijek. We waren al wat vaker langs het stadion gereden dus wisten al snel de weg te vinden. Aan de stadionpoort kochten wij onze kaartjes. 40 kuna per stuk! Dat is omgerekend ongeveer €3,50! Wat een prijzen! We hadden mooie plaatsen tegenover de hoofdtribune en naast het uitvak. We waren ruim op tijd aanwezig en hadden wel trek in een koud biertje, maar volgens een van de stewards kon je dat alleen halen in een klein winkeltje verderop. Wij bier halen in het winkeltje, komen we weer aan bij de stadionpoort: houd de steward ons tegen: 'I'm am sorry you can't go inside with beer'. Daar sta je dan met flink wat halve liters Karlovac. Na wat gebabbeld te hebben met de (hoofd)steward mochten we alsnog het stadion in mits we onderaan bij de hekken zouden gaan kijken. De wedstrijd was inmiddels begonnen en onze vrienden zaten verderop. Geen bier voor hun helaas....aangezien we vlak naast het uitvak stonden, kwamen er even later 3 ME'ers aan. Ze vertelden ons non-verbaal dat wij het stadion uit moesten, wij reageerden daar niet mee in en daar waren ze niet blij mee. Ze trokken hun stok om duidelijk te maken dat we weg moesten wezen. Dat lieten wij ons geen 2 keer zeggen. Vervolg was wel dat we nu achter de poort stonden in plaats van ervoor. Toen de ME weer weg was excuseerde de steward zich. We begrepen hem en boden hem een biertje aan, bier kwamen we niet tekort in ieder geval! Wij flink doorzuipen natuurlijk want we wilden die wedstrijd weer zien. Maar terwijl we bij de poort stonden, kwamen er nog flink wat mensen binnen. Ook kwamen er nog flink wat Osijek supporters aan, sommige zagen er gehavend uit (later lazen we ook in de krant dat de Torcida had huisgehouden, ze hadden de Osijek supporters aangevallen in Sibenik, later op de avond toen we nog wat gingen drinken in de stad zagen we ook nog resten liggen van de botsing tussen de hooligans).  Na flink wat bier en zo'n 20 minuten later gingen we weer het stadion in. Het stond al 1-0 voor de thuisploeg, en ze drukten flink door. Het voetbal was slecht maar wat een passie! Ook de fans steunden hun ploeg vol overgave, ondanks dat het stadion slecht gevuld was (2500 toeschouwers, stadion had capaciteit van 12000) hing er een goede sfeer en de 2-0 viel in de 40ste minuut. Nadat ik in de rust een heerlijke pizza had gehaald bij het winkeltje (ik had nog niet gegeten) begonnen we aan de 2de helft. Hoewel ik het voetbal soms niet helemaal helder meer kon volgen, kreeg ik toch mee dat Osijek flink aan het drukken was. Vlak na rust was het al gelijk raak. 2-1. Het werd een heet avondje in Sibenik, counters over en weer, wat een spanning! Sibenik leek de wedstrijd in de hand te hebben en te winnen tot de laatste minuut.... een speler van Osijek maakte een ouderwetse schwalbe en de scheids trapte erin, penalty! Wat een gekkenhuis, dit kon niet waar zijn! Het publiek begreep er niets van en in de zestien meter van Sibenik had zich nu de voltallige selectie gemeld rondom de scheidsrechter. Die was echter onverbiddelijk. De penalty ging erin, 2-2! Wat een ontlading bij Osijek! De fans naast ons waren door het dolle heen. Na de wedstrijd gingen we nog even wat drinken in het stadion (waar dus geen alcohol geschonken werd) vlakbij de kleedkamers. Na een tijdje kwamen de spelers (van Osijek) naar buiten en dronken ook nog wat voor ze de bus in stapten. Ik raakte aan de praat met een speler en vroeg hem na een tijdje of  ik zijn wedstrijdshirtje zou mogen hebben. 'Of course' zei die, en hij riep nog wat spelers of ze nog wat hadden voor m'n vrienden. Wat een aardige gasten. We gingen uiteindelijk weg met een tas vol wedstrijd kleding en ik genoot nog héééél lang na van deze voetbalavond.



Stadionhopper

Nooit geweten dat je van buiten af geen bier mee in een stadion mag nemen?
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Keveca

Citaat van: Stadionhopper op nov 11, 2009, 16:02:59
Nooit geweten dat je van buiten af geen bier mee in een stadion mag nemen?
Jawel, maar ons werd door de steward gezegd dat we daar bier moesten gaan halen voor de wedstrijd. Blijkbaar vond die steward dat geen probleem, maar de ander dus wel.

Iemand enig idee hoe ik foto's upload?

Stadionhopper

Foto's uploaden kan via http://www.photobucket.com en dan de code hier plaatsen.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Keveca


Uitvak plus achtergrond


Ontlading bij Osijek


Later meer foto's...

Keveca


De hoofdsteward en de kaartjesverkoper


We gaan rusten...


Het winkeltje (foto genomen vanuit het stadion)

Keveca

#9
Chapter two: (Sunday 2 August Hajduk Split - Zadar)

Daags na de wedstrijd Sibenik - Osijek reden we alweer richting Split, daar stond de wedstrijd Hajduk Split - Zadar op ons te wachten. Vanuit onze camping was dat ongeveer 100 km rijden, de weg was niet moeilijk te vinden, je hoefde alleen de graffiti teksten Hajduk, 1950 en Torcida en de white power tekens te volgen...na een prachtige rit langs de kustreken en een prachtig uitzicht over Split waren we veilig aangekomen. We waren ruim op tijd, zéér ruim op tijd. Er was niks of niemand nog te zien?! Enkel een handjevol agenten. Het zal wel iets typisch Kroatisch zijn en we zijn tenslotte 2,5 uur voor de wedstrijd al bij het stadion, don't worry, be happy. Maar toen we kaartjes wilden gaan halen was er echt reden tot paniek: de wedstrijd werd zonder publiek gespeeld aangezien de 'Torcida' zich had misdragen tijdens de bekerfinale tegen Dinamo Zagreb, vertelde een medewerker. Wat een domper! Dit was ons 2 keer eerder overkomen; de eerste keer was in Antwerpen, toen ik Antwerp wilden bezoeken, het was een stormachtige dag, s'ochtends was ik naar een voetbalbeurs in Het Kiel geweest. Toen ik daar aan wat Beerschot fans vertelden dat ik naar Antwerp ging, begonnen ze te lachen en zeiden ze: 'Pasde gij maar op dat ge kopke niet nat zult worden' en 'Het dak zal er zeker en vast vanaf gaan bij Antwerp'. Later op de dag, eenmaal aangekomen bij het stadion hadden ze hun gelijk gekregen: delen van het dak waren er af gewaaid en de wedstrijd was afgelast. Gelukkig had ik dat goed gemaakt met een wedstrijd van Beveren. De andere keer was tijdens mijn trip naar Hamburg, toen mijn cluppie Eniesee daar speelde. Toen wilde ik op een vrijdagavond naar Concordia Hamburg gaan. Toen waren de waterleidingen gesprongen en konden de spelers dus niet doucen en naar de plee gaan. Ook toen heb ik het ruimschoots goed gemaakt met een mooie stapavond op de Reeperbahn. Maar hoe gingen we dit goedmaken?! Er werden geen wedstrijden in de buurt gespeeld volgens de medewerkers van Hajduk. Er zat niets anders meer op dan de wedstrijd kijken in een kroeg in Split, maar natuurlijk niet nadat we een rondje om het stadion hadden gemaakt. De wedstrijd eindigde in een 0-1 nederlaag voor Hajduk.


Outside the stadium


Doorkijkje, later werden we door de politie vriendelijk doch dringend het terrein te verlaten


Alles was dicht...

Keveca

#10
Zo, da's een tijdjes geleden.....

Chapter three: (Thursdag 6 August Hajduk Split - MSK Zilina, Europa League)

Gelukkig speelde Hajduk Split in een van de volgende dagen alsnog een wedstrijd, en wel voor de Europa League. We waren benieuwd of we kaartjes konden krijgen want tijdens de heenwedstrijd waren er ernstige rellen geweest tussen de 'Torcida' en de politie en fans van Zilina. Onze campingbaas stelde ons gerust, hij had even gebeld naar de supportersvereniging (waar een kennis van hem zat) en alles was in orde, we moesten de kaartjes alleen nog ophalen....Split was even een tijdje rijden dus we hebben er gelijk maar een dagje Split van gemaakt. Wat een prachtige stad is dat! Een oase van rust, schoonheid en cultuur, veel gezellige cafétjes, kerkjes en vooral veel terassjes. We waren er al eerder geweest natuurlijk, maar toen hadden we alleen een kroeg gezocht voor de voetbalwedstrijd. Ook zag je overal Hajduk logo's, Hajduk leuzen, white power tekens en anti Dinamo teksten in de stad, Hajduk leeft wel heel erg in de stad....
Na een tijdje besloten we toch maar om richting Poljud te vertrekken. Eenmaal aangekomen zagen wij een flinke wachtrij staan voor de loketten, eenmaal in de rij kwamen we erachter dat deze rij alleen voor seizoenkaarthouders was. Toen we uiteindelijk de hoofdingang binnen wilden lopen werden we ruw tegengehouden door een gorilla (bij elke voetbalcub en discotheken hebben ze portieren bij deuren en ingangen, deze mannen zijn te herkennen aan enorme spieren, donkere kleding, kaal hoofd en vaak hebben ze een zonnebril). Mijn maat en ik schrokken ons de pleuris maar nadat mijn vader zijn blaadje had laten zien dat hij had meegekregen van onze campingbaas nam de gorilla ons mee het stadion in. En wat voor een stadion, we liepen dwars door het musuem! Na een aantal trappen te zijn opgelopen kwamen we aan bij de, wat later bleek, voorzitter van de supportersvereniging. Mijn vader, Shane (maat die mee was) en ik waren enorm onder de indruk van de kamer waarin deze man werkte. Wat een vaantjes, wat een foto's maar vooral wat een stickers! Zijn hele kamer hing vol met spullen van Hajduk maar ook andere clubs. De gorilla die met ons mee was gelopen mocht inmiddels gaan van de man, en we raakten aan de praat met hem, over het voetbal, de club, de hooligans etc. We waren bijna vergeten dat we voor de kaartjes kwamen. Nadat we ons plekje hadden uitgekozen (tussen de Torcida) wilden we gaan betalen, maar de beste man zei met een glimlach van oor tot oor 'only for you it's free!' Vervolgens kregen we ook nog alle drie een fanshirt van vorig seizoen. Na hem beloofd te hebben een vaantje van NEC te sturen en hem 3000 keer bedankt te hebben vertrokken we, na eerst een wandelingetje gemaakt te hebben door het prachtige museum van Hajduk. Wat een man, mijn dag kon niet meer stuk!


Maat van mij in het kamertje


museum


Het prachtige Poljud-stadion