Lachen met de Grecians deel 1. Gillingham away.

Gestart door Joost, sep 27, 2009, 13:16:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joost

Gillingham v Exeter. Leuk stadion, leuk affiche en kans voor de Grecians op resultaat. Marko ging mee en omdat ik beloofd had wat spullen te verhuizen naar een bekende in de buurt van Maidstone waren we erg vroeg. Hampsted Valley Shopping Centre klonk aantrekkelijk, was het niet. Down-town Gilllingham was net zo beroerd.

Ruim voor aftrap zaten we dus al op de 'tijdelijke' tribune van Priestfield. Zo'n 2 jaar geleden zat ik al eens aan de overzijde, Gillingham ging toen kansloos de boot in tegen Tranmere. Het stadion ligt leuk tussen de huisjes en is een combinatie van nieuw en iets ouder. Het is een beetje sjiek en vanaf de onoverdekte tribune erg knus. 23 pond voor die onoverdekte plaats war overigens wel erg gortig.

Exeter begon met Stuart Fleetwood als eenzame spits en loan-keeper Jansson (van Spurs) in goal. Eerste doelman Paul Jones ligt er een maandje uit. Vanaf de eerste seconde was zichtbaar dat Gillingham ging winnen. Ze waren feller, alerter, beter en wakker. Centrale verdediger Troy Archibald-Henville is normaliter een van de betere, hij kwam gister vooral uit de verf als een houten klaas die de bal graag het stadion uit ramde óf een overtreding maakte.

In België zouden ze het omschrijven als een 'gezondheidswandeling' zo eenvoudig werd het Gillingham gemaakt. Na 5 minuten mocht Simeon Jackson aanleggen van elf meter na een suffe overtreding van Marcus Steward, de routinier nota bene. Jackson schoot binnenkant paal binnen.

In het vervolg van de tweede helft lukte het Exeter niet om Fleetwood te vinden. Gillingham was zo beduusd van het niveau van de tegenstander dat het ze niet lukte te scoren. In blessuretijd van de eerste helft mocht Exeter zowaar een hoekschop nemen. Dat bood hoop voor helft twee.

Nog nooit heb ik een team zo snel alle hoop van haar fans zien wegnemen. Dat doe je zo. Je laat de tegenstander aftrappen, die peren de bal direct naar voren, je linksback probeert terug te koppen op de keeper, doet dat te kort en je laat Simeon Jackson de 2-0 maken. De tweede helft was 6 seconde oud.

Gillingham zat nu in een zetel en zette keeper Jansson nog flink aan het werk. 12 minuten voor tijd was hij echter kansloos op een poging van Luke Rooney. 3-0. Gelukkig kon het meerendeel van de 329 meegereisde Exeterfans de lol er wel van inzien. Zeker toen de zingende jeugd achterin de tribune 'Let's pretend we scored a goal' aanhieven, een van de heren een radiocommentator nadeed en ze daarna volledige uit hun bol gingen. Na 3 herhalingen waaronder een 'let's pretend that shot went in' kwam het nog briljantere '3-0 and you fucked it up' en lagen zelfs de Gillingham stewards in een deuk. De scheids floot daarna af en met een glimlach gingen zowel uit als thuisfans huiswaarts.








Joost

Charlton Athletic v Exeter City. De allereerste wedstrijd die Charlton ooit speelde nadat het werd verkozen in de Football League in 1921. In het seizoen 1920-1921 had de Football League de volledige Southern League waarvan Exeter City lid was laten toetreden tot de nieuwe Football League Division Three (South). De Southern League moest nieuwe leden zoeken en naast reserve teams van voormalige leden werd Charlton Athletic uit de Kent League verkozen. Lang duurde Charltons avontuur in de Southern League niet, al na 1 seizoen besloot de FL de Third Division South uit te breiden en mochten de Addicks gaan meestrijden met de profs.

Na die allereerste ontmoeting op 27 augustus 1921 welke Charlton met 1-0 won ging de historie van beide teams flink uit elkaar. De Addicks promoveerden niet heel veel jaren later richting hogere divisies. Exeter City bleef jarenlang in de onderste divisie met af en toe een uitstapje naar het derde niveau. Heel vaak speelden de clubs dus niet tegen elkaar na die vroege jaren. Na 1935 was de allereerste ontmoeting pas weer op het derde niveau in 1980 toen Charlton voor 1 jaartje was afgedaald. Daarna was er nog 1 ontmoeting tussenbeide. In de derde ronde van de FA Cup in het seizoen 2003/4. Exeter City eindigde dat seizoen als 6de in de Conference. Charlton Athletic als 7de in de Premiership. 91 plaatsen hoger op de ranglijst.

De rise van Exeter en het decline van Charlton bracht de teams op 26 september weer tegen elkaar in het strijdperk. Zoals de historie al verteld met verschillende belangen. Charlton wil promoveren, Exeter wil erin blijven.  Vooralsnog gaat het bij allebei naar wens. Charlton is tweede en Exeter staat boven de streep.

Charlton bezoek vanuit Nederland, of België, is een makkie. Je hebt twee snelle en eenvoudige opties. Je gaat met de auto of zoals ik deed met de Eurostar. Om de drukte in Brussel te ontlopen parkeerde ik in Leuven, een uurtje rijden, nam de trein naar Brussel, 20 minuten, en checkte in voor de Eurostar. Niets dan lof voor deze ultrasnelle trein die me in nog geen 2 uur van Brussel Zuid/Midi naar St. Pancras International Station bracht. Snel nam ik de Piccadily-Line naar Piccadily Circus voor een kort bezoekje aan de hoofdvestiging van Waterstone's  om vervolgens via de Bakerloo en Jubilee Line uit te komen op North Greenwich alweer de bussen richting The Valley vertrekken.

Bij het uitvak stond een gigantische rij, er werd gelachen met de agenten te paard die ons vertelden dat Charlton op slechts 400 supporters had gerekend. Om de in totaal bijna 1500 fans binnen te laten werden nog gauw wat extra kassa hokjes geopend.  Twee en een half jaar geleden zag ik Exeter verliezen bij Halifax en waren er hooguit 200 Grecians present op 1591 toeschouwers en anderhalf jaar geleden zag ik Grays Athletic v Exeter City voor 1089 toeschouwers waarvan zo'n 400 uit Devon. Times change.

Ik was gelukkig op tijd binnen en kon zelfs nog een heerlijke Chicken Curry pie naar binnenwerken voor de aftrap plaatsvond. Tisdale mocht spits Fleetwood niet laten beginnen vanwege de huurovereenkomst met Charlton. In zijn plaats speelde Adam Stansfield. Verder bleef het bij het vertrouwde 4-5-1.

Charlton startte furieus en voorzetten van Lloyd Sam zorgden voor veel gevaar. Na een dik kwartier zonder goals ging Charlton het gelukkig wat rustiger aan doen. Exeter kwam in de wedstrijd en combineerde aardig door de Charlton defensie heen. De eerste de beste hoekschop moest zelfs van de lijn worden gehaald. Geheel uit het niets scoorde Charlton vlak voor de rust de 1-0. Nicky Bailey kon een voorzet van Lloyd Sam binnentikken.

De Valley Review, het programmaboek van Charlton is al diverse malen bekroond en de rust was te kort om het helemaal uit te lezen. Na de pauze kwam Exeter City als beste voor de dag en creerde een aantal kansen. De betse voor Troy Archibald-Henville die net over kopte. Na 67 minuten was daar eindelijk de verdiende gelijkmaker. Noone werd alleen op de keeper afgestuurd en schoof de bal onder 'm door. Het uitvak explodeerde maar de grens had zijn vlag in de lucht en het feest ging niet door. Tisdale besloot te wisselen en haalde winger Noone en spits Stansfield naar de kant voor Logan en Cozic.

Exeter was wat aangeslagen door het afgekeurde doelpunt maar zo'n tien minuten voor tijd begon de dreiging opnieuw. Het was echter Charlton dat scoorde via een gigantische blunder van doelman Jansson. Exeter gaf niet op en Cozic kreeg een geweldige kans om een rebound in doel te werken. De keeper redde maar de aansluitende corner werkte Cozic alsnog binnen. Nog tweemaal werd de bal voor doel geslingerd maar gescoord werd er niet meer. Charlton won de wedstrijd waarin Exeter een punt verdiende.

Via de Jubilee  en Northern Line belande ik weer op St. Pancras International Station en twee uur later waren we weer in Brussel. Dankzij twee 'typisch Belgische acties' had ik uiteindelijk nog een uur vertraging. Charlton is perfect om in een dagje te doen. Vriendelijke club en fantastisch stadion.

De foto's volgen vanavond.

Hielke

Leuk hoor. Een minpunt aan groundhoppen vind ik soms dat het me geen bal kan schelen wat er op het veld gebeurt. Jij lost dat in dit geval mooi op door één club te volgen.  

3434

Inderdaad dat heb ik ook. Iets dat de spanning toch niet ten goede komt. Maar het is niet makkelijk om zomaar een club te kiezen en te gaan volgen. Helaas speelt mijn enige liefde in 4de afdeling, waar ik alles al gezien heb.
Laatste nieuwe ground:  Stadion RCC Waterloo
Favoriete ground: Westfalenstadion - Borussia Dortmund
Record zonder 0-0: 10/04/10 tot 27/03/11

Joost

Citaat van: Hielke op sep 27, 2009, 22:33:33
Leuk hoor. Een minpunt aan groundhoppen vind ik soms dat het me geen bal kan schelen wat er op het veld gebeurt. Jij lost dat in dit geval mooi op door één club te volgen.  

Ik volg/supporter Exeter al meer dan 10 jaar nu en aangezien de vette jaren eindelijk zijn aangebroken moet ik daar natuurlijk ook van profiteren :)

Joost

Citaat van: 3434 op sep 27, 2009, 23:17:07
Inderdaad dat heb ik ook. Iets dat de spanning toch niet ten goede komt. Maar het is niet makkelijk om zomaar een club te kiezen en te gaan volgen. Helaas speelt mijn enige liefde in 4de afdeling, waar ik alles al gezien heb.

Ook de Waalse clubs als Faymonville, Malmundaria en Spa? Ik zou zeggen, promoveer gauw naar Derde want dat is volgend seizoen 1 klasse dus inclusief de oost/west Vlaamse teams.

Joost



3434

Citaat van: Joost op sep 27, 2009, 23:55:00
Ook de Waalse clubs als Faymonville, Malmundaria en Spa? Ik zou zeggen, promoveer gauw naar Derde want dat is volgend seizoen 1 klasse dus inclusief de oost/west Vlaamse teams.

De eerste 2 wel, Spa helaas niet. Was toen een weekje in Londen (studeren+Europa League). Dit jaar mag ik uitkijken naar Oosterzonen, de enige nieuwe ploeg voor mij.

Die 1 reeks 3de klasse is er dus niet van gekomen.
Laatste nieuwe ground:  Stadion RCC Waterloo
Favoriete ground: Westfalenstadion - Borussia Dortmund
Record zonder 0-0: 10/04/10 tot 27/03/11