Groundhopping vs familie/relatie

Gestart door TeeZee, mrt 31, 2010, 11:29:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TeeZee

Ik zag in een ander topic een vermakelijke discussie ontspinnen over de hobby aan de ene kant en het gezin of de relatie aan de andere kant. Eigenlijk is het wel een eigen topic waard.

Vragen die bij me opkomen zijn hoe je partner reageert op je toch wel tijdrovende hobby en hoe je zo nu en dan dus wat moet regelen voor je kinderen. Ik kan me zo voorstellen dat er wat meer planning op de langetermijn bij komt kijken.

Ikzelf ben niet de meest fanatieke hopper (ik ben niet ieder weekend onder de pannen zeg maar, vooral omdat ik ook regelmatig werk in de weekenden), maar heb ook nog nooit gemerkt dat de partner er iets van begreep (zonder dat het problemen veroorzaakte overigens). Hetzelfde geldt voor familie en collega's, de meesten vinden het wel geinig, maar heel veel interesse is er niet.

Peenvogel

Mijn vrouw ging altijd mee. Alleen nu de kleine Peenvogel er is wat minder. Prioriteit voor haar qua voetbal (en dus oppas e.d.) is Feyenoord dus de andere wedstrijden laat ze zo nu en dan schieten.

HJanneman

In mijn omgeving(jonge 20'ers), nog niet compleet losgekomen v/d ouders(die sponsoren nog het één en ander voor school, etc.) met een vriendin, snappen de meesten het ook niet, maar vinden ze het wel geinig, en protesteren ze niet al te hard(ieder zijn hobby..).

Als ik aan vrienden vertel dat ik een weekend naar Engeland ga voor het voetbal vragen ze direct: Manchester United, Chelsea of Arsenal? En als je dan antwoord met Southend United, Millwall en Tottenham, dan vinden ze Tottenham nog wel oke, maar je ziet op de gezichten dat ze al een beetje afhaken als je nee zegt op de vraag of je naar één van die drie clubs gaat.
Zij volgen alleen de grote competities, en dan vooral de Champion's League-ploegen.
Dus ze vinden het principe wel tof, maar lager dan de Premier League willen ze vaak niet gaan.

Gelukkig heb ik een paar vrienden die daar ook weer wel de charme van inzien, maar niet op dezelfde fanatieke basis, zoals ik dat doe.
Met deze vrienden heb ik dan ook een soort van roulatiesysteem: de ene keer weg met die, dan met die en dan weer met die.
Iedere reis ziet er dan ook weer heel anders uit, omdat al die vrienden op de plek van bestemming weer andere dingen willen doen. De één is meer van het rariteitenspotten in gare taverne's, de ander wil heel cultureel verantwoord van alles bekijken en doen en weer een ander wil het vooral zo low-budget mogelijk houden, waar anderen wel echt willen dineren om het gevoel te hebben echt even weg te zijn.

Vaak hoor je wel van vrienden, familie, klasgenoten en collega's dat ze best eens mee zouden willen als je er meer over vertelt, en helemaal als je vertelt voor hoe weinig geld je het zelf geregeld hebt, omdat zij in vi-travel-achtige prijskaartjes denken(en dus denken dat het geld me op de rug groeit, omdat ik zo relatief vaak weg ga).

Met mijn ouders had ik altijd de eindeloze discussie over hun creditcard-gebruik, maar sinds een tijdje heb ik een eigen creditcard, dus dat is opgelost.
Ze vinden de verhalen altijd erg leuk, maar vragen voor vertrek wel altijd even of ik het wel kan betalen/of ik geen tentamens op komst heb, etc.

Mijn vriendin vindt het niet erg, ze weet dat het bij mij hoort, maar zou graag zien dat ik eens wat minder weg ging en van die geldbesparing dan meer voor haar zou kopen/meer met haar weg zou gaan..

Peenvogel

Citaat van: HJanneman op mrt 31, 2010, 11:55:20
...en van die geldbesparing dan meer voor haar zou kopen/meer met haar weg zou gaan..

Je koopt toch wel iedere keer een bloemetje voor haar?

TeeZee

Citaat van: HJanneman op mrt 31, 2010, 11:55:20
Mijn vriendin vindt het niet erg, ze weet dat het bij mij hoort, maar zou graag zien dat ik eens wat minder weg ging en van die geldbesparing dan meer voor haar zou kopen/meer met haar weg zou gaan..
Hahahaha.

Een paar jaar geleden ging ik geregeld met een groepje mannen op dagtrip naar Engeland. Geweldige tijd. Een van hen kocht op de terugweg altijd wat tijdschriften voor zijn vriendin, zodat zijn volgende tripje tenminste geakkoordeerd zou gaan worden!

Zelf heb ik vorig jaar heel Preston afgezocht naar een postzegel om een ansichtkaart te kunnen versturen naar het vaste land. Mijn toenmalige vriendin had dat min of meer gekscherend (?) geëist en ik zei dat ik echt geen kaart zou gaan sturen. Toch gedaan en twee weken later maakte ze het alsnog uit. Maar die Paastrip was top!

Peenvogel

Citaat van: TeeZee op mrt 31, 2010, 12:00:33

Zelf heb ik vorig jaar heel Preston afgezocht naar een postzegel om een ansichtkaart te kunnen versturen naar het vaste land. Mijn toenmalige vriendin had dat min of meer gekscherend (?) geëist en ik zei dat ik echt geen kaart zou gaan sturen. Toch gedaan en twee weken later maakte ze het alsnog uit. Maar die Paastrip was top!

Wat heb je hier nu van geleerd? Die tijd van het zoeken naar een postzegel + kaart had je beter in de pub kunnen doorbrengen.

Joost

Citaat van: Peenvogel op mrt 31, 2010, 11:46:01
Mijn vrouw ging altijd mee. Alleen nu de kleine Peenvogel er is wat minder. Prioriteit voor haar qua voetbal (en dus oppas e.d.) is Feyenoord dus de andere wedstrijden laat ze zo nu en dan schieten.

Het 'uitzoeken' van een vriendin die wel iets met voetbal heeft is wel prioriteit. Wanneer mijn vriendin er werkelijk totaal niets om zou geven zou dat onherroepelijk tot problemen gaan leiden.

Mijn vriendin heeft dus ook een seizoenkaart bij Roda en gaat af en toe mee. Het is zaak goede balans te vinden, ik kan wel iedere week naar Belgie willen of naar Engeland of Duitsland maar dat gaat niet. Een paar keer bewust niet gaan kweekt genoeg goodwill voor een andere keer wel. Als ze eens meegaat dan probeer ik het altijd te combineren. Aywaille v Seresien bijvoorbeeld heb ik gezegd, geen idee waar we uitkomen maar het is in de Ardennen, heerlijk herfstweer en met de koploper wordt het vast een leuk duel. Germinal Beerschot was te combineren met een dagje winkelen in Shopping Wijnegem en na Lyra zijn we nog lekker uit eten geweest.

Ook handig is het stimuleren van een eigen hobby of afspreken met vriendinnen!

Niels_Zitterd


Mijn vrouw gaat altijd mee naar de thuiswedstrijden van Fortuna. Ik ben haar ook tegen gekomen bij Fortuna dus dat is wel een voordeel. Uit wedstrijden gaat ze af en toe eens een keertje mee.

Als ik naar het buitenland ga is er af en toe wel een onenigheid maar dat is wel te repareren.
Een concert van Guus Meeuwis cadeau doen, doet wonderen :-)
Ze is een keer meegeweest naar een duel in de 3 liga. Hier vond ze geen bal aan, ze heeft wat dat betreft al aangegeven dat ik maar lekker mijn gang moet gaan maar dat ze niet meer mee gaat.
En af en toe wat water bij de wijn doen creëert ook voldoende goodwill.

Verder reis ik altijd met een aantal vrienden en mijn broertje. Die zijn allemaal net zo gek en het maakt ze niet uit of het een topclub is waar we naar toe gaan of ergens een club in de oberliga.

HJanneman

Citaat van: Peenvogel op mrt 31, 2010, 12:00:24
Je koopt toch wel iedere keer een bloemetje voor haar?

Ik koop eigenlijk altijd wel iets kleins voor haar, in België kom je gauw uit op 'pralines' o.i.d. en in Engeland zit in iedere stad de keten 'Accessorize' waar je dan 'lief' ondergoed van mee kunt brengen, maar de laatste keer was het er bij ingeschoten, en dat viel blijkbaar wel op..(verwend gedoe :-D)

Mijn vriendin heeft zelf weinig met voetbal, maar combinatietripjes zoals Joost maakt heb ik met haar ook wel eens gedaan.
Zoals afgelopen februari in Antwerpen: overdag shoppen in de Meir en 's avonds koukleumen op de Bosuil: voor wat, hoort wat!

TeeZee

Citaat van: Peenvogel op mrt 31, 2010, 12:02:02
Wat heb je hier nu van geleerd? Die tijd van het zoeken naar een postzegel + kaart had je beter in de pub kunnen doorbrengen.
Inderdaad, al ben ik dan ook weer niet zo van de pub.

georgesv

In het begin van onze relatie, vond m'n vriendin het groundhoppen een beetje een eigenaardigheid, een rariteit aan mij, maar ze vond 't best ok. zolang ik niet te veel aan haar vroeg om mee te gaan :-) . zo gingen we es op een winterse zaterdagavond naar Hekelgem-KV Kortrijk. Het was er erg koud, veel wind, een trekgat, niet overdekt, geen volk en/of sfeer, een degradatiematch, een barslechte match, kortom het was de laatste keer dat ze meegegaan is :-)
als k met vrienden ga , of alleen, als 'k foto's trek voor het werk, daarmee heeft ze leren leven.
En zijn we op reis, en ik sta erop het stadion te gaan checken, dan weet ze dat het geen zin heeft tegen te stribbelen ;-)
In Marseille, of Barcelona bvb mag ik gerust urenlang alles gaan uitchecken, ze weet dat dat erbij hoort.

King Nothing

Ik zie de voordelen van het vrijgezel zijn alweer.

M'n zus en haar vriend zijn net zo idolaat van FC Emmen als mij. Een zooi vrienden van me heb ik leren kennen op de tribunes van FC Emmen, of beter gezegd bij uitwedstrijden want dan ben je met minder "eigen" volk en je bent al snel op elkaar aangewezen.
Dus als ik eens ga groundhoppen dan kan ik altijd wel iemand vinden die mee wil. En iedereen met wie ik "hop" boeit het niet waarheen, als er maar staanplaatsen zijn, we bier hebben en het gezellig is. Aangezien dat ongeveer voor elke Duitse wedstrijd op gaat, sja. Eind vorig jaar voor het eerst iemand meegesleept naar een Duitse wedstrijd. Mooi begin voor een fussballjunkie: VfL Osnabruck - Eintracht Braunschweig. Staanplaatsen bij de fanatieke lui, dé derby voor beide teams en Osnabruck die de 1e plaats pakt na een 1-0 overwinning. Op die manier krijg je mensen overstag.

M'n familie (buiten zus dan) snapt me niet zo. Als ik zeg dat ik 2x naar Engeland ben geweest om Redbridge te zien spelen dan zie je de vraagtekens boven de hoofden uitstijgen. Als je daarna uitlegt dat Redbridge een amateurclub is die op het 8e niveau speelt dan verklaren ze mij voor gek.
Als je uitlegt dat je Schalke een gehypte flutclub vindt ben je gek. Als je uitlegt dat liever naar St Pauli dan naar HSV ga ben ik gek. Als je uitlegt waarom een stadion waar 9000 staanplaatsen en 300 zitplaatsen zijn jou meer aanspreekt dat een prefab betonnen bak waar 50k stoeltjes in hangen snappen ze niet dat comfort wat anders is dan wedstrijdbeleving.

En ooit zal ik een vriendin krijgen en hopelijk komen er kleine King Nothing's. Uiteraard pas ik mijn leven dan aan, maar ik zal mijn vrouw en kinderen echt wel wijs gaan maken in de wondere wereld van het Groundhoppen.
Beste vrind wette dat
Soms is 't beater iets moeis te verleeze
Beater verleeze dan dat ge 't noeit het gehad

Ici c est Paris

Ik maak niet zoveel tripjes, maar in mijn naaste omgeving zijn er weinig mensen die het begrijpen. Mijn ouders zien het volgens mij niet helemaal in, maar begrijpen het grote plaatje wel, een lekker dagje weg en een potje voetbal, dat kunnen ze nog wel rijmen. Zijn ook niet te beroerd om onderweg naar Zuid-Frankrijk, even bij Lyon te stoppen om Gerland te bezoeken. Of Nice te doorkruisen om het Stade du Ray te zien.

Mijn vrienden (afgezien van degene met wie ik hop) begrijpen het, maar ook weer niet. Zijn bijvoorbeeld laaiend enthousiast over Standard en willen graag eens mee, maar verder, nee, daar stopt het. Worden enthousiast van een verslag van mij, maar als ze zelf gaan kijken komen ze niet verder dan de Europese topclubs.

Op mijn werk zijn er een aantal mensen die een aantal trips graag zouden maken en hebben gemaakt, alleen door de werkzaamheden bij FCU komt daar doorgaans weinig van.

Mo_Kerkrade

Er zit overal wel iets herkenbaars in de bovenstaande verhalen; de laatste 2 jaar heb ik in ZA gewoond en weinig aan groundhopping gedaan, wel een paar voetbal en rugby wedstrijden (en dus nieuwe grounds) meegepikt, maar veel minder dan in NL gebruikelijk was. We waren daar iets meer op ons 2en aangewezen en dus ging ik niet zo 1,2,3 weg en ook hier is Mo Junior een rol gaan spelen :-)

In prinicpe bezoek ik alle thuis- en de meeste uitwedstrijden van Roda en af en toe een wedstrijd in of met Aken en een jaarlijkse trip naar Engeland met vrienden is vaste prik.
Daarnaast kies ik de momenten uit om een paar keer per jaar een leuke match in België of Duitsland te gaan bekijken of bijvoorbeeld als we een weekend weggaan in Europa, dit te plannen met een voetbalwedstrijd.
Het kan ook andersom; in September gaan we bijvoorbeeld naar San Marino (kwalificatie) en maken we daar een weekendje weg van.
Ook de EK's en Wk's (Portugal, Duitsland en Zuid Afrika) hebben we samen (met vrienden)bezocht. Mijn vrouw is ook seizoenskaarthoudster van Roda en bezoekt ook af en toe uitwedstrijden, dus er is wel enigszins begrip, alhoewel ze de fun van een wedstrijd in Israel vanwege de nieuwe ground in een nieuw land (waar ik voor het werk was) niet snapt....
Al met al mag ik niet klagen, maar heb ik ook niet de illusie (noch de behoefte trouwens) om zoals vroeger 80 wedstrijden per jaar te bezoeken.