Hoofdmenu

Fotografie

Gestart door Maurice, dec 13, 2007, 14:15:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maurice

Ik was altijd al weg van fotografie, maar sinds oktober van dit jaar ben ik er wat serieuzer mee bezig. Ik heb mijn zinnen gezet op een opleiding fotografie aan de HKU te Utrecht. In de hoop een echte fotograaf te worden, die kan leven van zijn foto's.

Vanwege de vele aanmeldingen en het beperkt aantal plaatsen is het vrij moeilijk om toegelaten te worden. (elk jaar 250 aanmeldingen en maar plaats voor 31 studenten) Vereiste is dus dat je zeer getalenteerd en gemotiveerd bent. Achter gemotiveerd kan direct een krul omdat het voor mij een droom is om me alle dagen van de week met fotografie bezig te houden. Ondanks dat ik nu veel werk en m'n Havo aan het afronden ben, ben ik er nu al elke dag mee bezig. Fotografie is voor mij de ultieme vorm van vrijheid. Ik spring op de fiets met m'n camera, fiets door de stad, niet wetend waar m'n camera me zal brengen. Ik ben daardoor al op plekken gekomen waar ik anders nooit was geweest. Tot nu toe ben ik vooral veel actief in Leiden. Echt een schitterende stad, weet ik sinds 2 maanden.
Verder portretteer ik bekenden. En ben ik bezig met wat projecten, ik wil bijvoorbeeld een serie maken over mensen die aan het werk zijn.

Leeft fotografie bij één van jullie?
Zelf actief?
Favoriete fotografen?

Ben benieuwd!

TeeZee

Citaat van: Maurice op dec 13, 2007, 14:15:10Leeft fotografie bij één van jullie?
Fotografie beschouw ik niet alleen als een vak, maar ook als een kunst. Het pakkend in beeld brengen van iets is veel meer dan alleen op een knopje drukken. Ik heb wel eens een boek gekocht om mijn foto's te kunnen verbeteren. Soms lukt dat, soms ook niet. Het lijkt er bij mij op dat het schieten van een geslaagde foto nog iets te veel afhangt van puur toeval. Fotografie leeft zeker bij mij. Op de dag van de bakken met sneeuw (maart 2005) keek ik 's ochtends naar de webcam van Scheveningen om te kijken of er ook daar wat lag. Dat was het geval en ik sprong direct de tram in naar de boulevard om iets unieks vast te leggen: sneeuw tot op het strand. Ik heb die dag zo'n 250 foto's gemaakt.

CiteerZelf actief?
Ik combineer het met het bezoeken van voetbalwedstrijden. Vanaf wedstrijd 1 in Engeland heb ik iedere wedstrijd plaatjes geschoten. Enkele voorbeelden staan in het topic foto van de week, elders op dit forum. Ik ben digitaal gaan schieten vanaf de herfst van 2004. Niemand van de reisgenoten begreep toen waarom ik werkelijk alles rondom en in het stadion probeerde vast te leggen en iedereen liep glashard door terwijl ik probeerde "het beeld" te schieten. Overigens werd dat later wel begrepen en gekopieerd. Omdat je (vooral in Engeland) eigenlijk geen foto's mag maken in voetbalstadions heb ik een digitale compactcamera. Onder goede zonnige omstandigheden kan ik daar schitterende foto's mee maken, maar het haalt het toch nog niet bij de wat professionelere apparaten.

CiteerFavoriete fotografen?
Stuart Clarke, zie zijn foto's op http://www.homesoffootball.com (en zijn boeken!) Hij is voor mij de beste, ook omdat hij voor een groot deel die zaken fotografeert die ik ook tracht vast te leggen.

Maurice

Prachtig. Heb wat foto's van je gezien in het Foto van de week topic. De foto's leven al, maar je verhaaltjes maken ze af. Mooi dat je je passie op deze manier kunt verbeelden.

hgrm

Ik zie fotografie vooral als een bijzonder effectief middel om dingen vast te leggen en om het geheugen (vooral wat objectiviteit betreft) te helpen. Ik zie het meer als een ambacht dan als een kunst. Het woord "kunst" ,alleen al, heeft iets onechts. Terwijl fotografie voor mij juist het vastleggen is van de harde werkelijkheid, compromisloos en objectief.
Daarom vind ik goed fotograferen ook zo moeilijk. Dat hek, die boom of die vent met z'n lelijke kop staan er nu eenmaal en het ontbreekt je aan de 'dichtelijke vrijheid' om weg te laten of juist toe te voegen.

Net als Albion fotografeer ik me een slag in de rondte bij voetbalwedstijden. Sinds ik in 2003 digitaal ben gegaan, heeft dat me al een ettelijke gigabites aan materiaal opgeleverd. De camera is niet super (canon 3 megapix), maar voldoet. Goede foto's maken in het donker of bij kunstlicht is een uitdaging, maar lukt meestal wel. Op een gegeven ogenblik zie je in ieder horizontaal vlak een statief...

Behalve stadions fotografeer ik ook graag spoorweg-objecten en gebouwen. Mensen porteren is daarentegen niet mijn ding.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Maurice

Citaat van: hgrm op dec 13, 2007, 15:00:17
Ik zie fotografie vooral als een bijzonder effectief middel om dingen vast te leggen en om het geheugen (vooral wat objectiviteit betreft) te helpen. Ik zie het meer als een ambacht dan als een kunst. Het woord "kunst" ,alleen al, heeft iets onechts. Terwijl fotografie voor mij juist het vastleggen is van de harde werkelijkheid, compromisloos en objectief.


Maar dat is toch juist kunst, foto's die de werkelijkheid goed weergeven en een bepaald gevoel overbrengen.

Maurice

Ben trouwens wel benieuwd naar de spoorwegfoto waar je het meest trots op bent. Andere foto's zijn ook welkom.

TeeZee

Fotografie is de kunst van de subtiliteit.

Twee foto's van vrijwel hetzelfde:





De bovenste foto is de beste. Dat ligt aan de lichaamshouding van de man met rechts van hem zijn zoontje.

Maurice

De compositie vind ik bij de eerste mooier.
Het muurtje vind ik mooier op de onderste foto. Maar ook de man links, die staat er werkend bij. Geeft mooi contrast met de rest van de bezoekers.

Lijkt me ook leuk om te doen, eens bij een voetbalwedstrijd foto's maken.

Han

CiteerLeeft fotografie bij één van jullie?
Ik verlaat het pand niet zonder mijn (digitale) camera, inmiddels zeer recentelijk een min of meer 'geschonken' Canon Digital Ixus 950IS'.

CiteerZelf actief?
Ik ben part-time tegen betaling betrokken bij de plaatselijke voetbalclub als 'webmaster', verslaggever en 'fotograaf' van www.elgounafc.com maar van professionaliteit is nauwelijks sprake. Wat mij de parten speelt is de 'delay-time' tussen ontspannen en het werkelijke shot. Ik zou een goede bijdrage kunnen leveren aan een 'spot-the-ball' competition want van actie mét bal is niet van sprake.

Soms komt er eentje door die ik mooi vind:

























Als het gaat om privé-belevenis leg ik volledig at random indrukken vast, afhankelijk van omstandigheden en 'mood'. Ik maal niet echt om de 'compositie' maar om de 'still of the moment'. Ik schrik er niet voor terug om zo nu en dan te laten 'poseren'. Het gaat dan om 'mijn beleving' van dat moment.



















CiteerFavoriete fotografen?
Ik heb geen favoriete fotograaf. Wat ik aardig vind is dat sommige van mijn foto's op voetbalgebied een verbluffende gelijkenis blijken te vertonen waarmee de eerder genoemde Stuart Clarke zijn geld verdient!
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

hgrm

Een paar van mijn favoriete non-football foto's:



Kade met pakhuizen in de Hamburgse "Speicherstadt"




Bruggen en reflecties in Newcastle




Hôtel des Invalides, Parijs




Het peloton in volle vaart door de straten van Parijs




Ralph Milliard slaat een honkslag voor HCAW




Schwebebahn boven de Sonbornerstrasse in Wuppertal




Twee ICE's onder de kap van Amsterdam CS




Ffestffog Railway, Noord Wales







Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Maurice

Ik vind je foto's echt fantastisch BV! Leuk dat je er zo op uit trekt met je camera.
Zou het kunnen dat de man op de tweede foto zichzelf geblesseerd heeft?
And again, het lijkt me ook geweldig om in jouw omgeving foto's te maken. Mooie aparte mensen zie ik op de foto's.

TeeZee

In iedere foto van Han zie ik wel iets waar ik smakelijk om moet lachen. Tegelijkertijd spreekt er ook steeds verbazing uit de beelden. Ik denk dat zowel de humor als de verbazing bewust gepakt zijn.

De honkbalfoto, de wielrenfoto en de pakhuizen van hgrm zijn ook bijzonder goed gelukt.

Naar een goede foto blijf je kijken en ontdek je steeds nieuwe dingen. Dingen die al dan niet bewust zijn vastgelegd.

Maurice

Ik was vanmiddag een andere kant op gefietst en kwam zodoende in Voorhout terecht.
Kwam niet heel veel moois tegen. Voorhout is een lelijk dorp met vervelende huizen (kan ook met al die kerstversieringen te maken hebben) en teveel auto's. Maar goed, het weer en de muziek uit m'n koptelefoon maakten alles goed.
Ik had iets van honderd foto's geschoten, zat bijna niks tussen. Met deze foto ben ik wel blij:


Vaan

#13
Prachtige foto's.
Verrassend voor me dat vooral de strakke lijnen die hgrm steeds pakt mij nog het meeste doen.
Overigens kun je aan de foto's van Han zien dat hij feitelijk een minzaam, mild type is met inderdaad de humor steeds op een diafragmafstand nabij.
En de foto's van Maurice geven mij de indruk dat de fotograaf altijd op zoek is naar iets. Zowel in sloten, als in winkelcentra als in rust. En dat gezien zijn passie ook ooit zal vinden.

Voor wat betreft de foto van die man met het jongetje. Albion heeft het over subtiliteit.
Maurice heeft het over compositie en werkend. En ik ben benieuwd wat die schaduw inhoudt wanneer die over ze valt. Een erg bedreigende foto vind ik dat. Spannend.

Zelf ben ik niet een heel visueel ingesteld type. Bij beelden daveren er woorden door mijn kop en ik maak bijna nooit foto's.
Op de dag dat mjn huis bijna afbrandde deed ik dat wel.
Van de oprijlaan gezien zag het er toen zo uit.



Edit:
Shoot. Ik krijg de foto op Imageshack niet groter dan dit en heb hulp nodig geloof ik.

Edit2:
Okee. Het lukte doordat ik juist bij het uploaden voor resize (800/640) koos.
Braaaand !

Maurice

Citaat van: Vaan op dec 15, 2007, 12:35:07
Prachtige foto's.
Verrassend voor me dat vooral de strakke lijnen die hgrm steeds pakt mij nog het meeste doen.
Overigens kun je aan de foto's van Han zien dat hij feitelijk een minzaam, mild type is met inderdaad de humor steeds op een diafragmafstand nabij.
En de foto's van Maurice geven mij de indruk dat de fotograaf altijd op zoek is naar iets. Zowel in sloten, als in winkelcentra als in rust. En dat gezien zijn passie ook ooit zal vinden.


Han hoort erbij, hij is echt opgenomen in de gemeenschap daar. Dat zie je er ook in terug.
Van hgrm vind ik de wielrenfoto geweldig. Net als bij de honkbalfoto staat voor mij de snelheid van de sport centraal.
En ik stond gister inderdaad bijna in een slootje. Ik ben op dit moment heel veel aan het oefenen om m'n camera volledig te beheersen. Ik schiet alles manueel, dat betekent dat je op heel veel dingen moet letten. Je afstelling ook maar iets bijstellen, kan een wereld van verschil opleveren.

Citeer

Voor wat betreft de foto van die man met het jongetje. Albion heeft het over subtiliteit.
Maurice heeft het over compositie en werkend. En ik ben benieuwd wat die schaduw inhoudt wanneer die over ze valt. Een erg bedreigende foto vind ik dat. Spannend.


Dat is inderdaad het mooie van fotografie, het is open voor interpretatie.

Citeer

Zelf ben ik niet een heel visueel ingesteld type. Bij beelden daveren er woorden door mijn kop en ik maak bijna nooit foto's.
Op de dag dat mjn huis bijna afbrandde deed ik dat wel.
Van de oprijlaan gezien zag het er toen zo uit.



Edit:
Shoot. Ik krijg de foto op Imageshack niet groter dan dit en heb hulp nodig geloof ik.

Imageshack deed mij mij gister ook vreemd. Ben wel benieuwd naar de grote versie van die foto.