Hoofdmenu

Elascon

Gestart door hgrm, apr 12, 2011, 00:01:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ðe waan

Ha, op dat veld heb ik nog wel eens gespeeld. Destijds was ik nog niet bekend met het fenomeen Elascon.

elascon

"Test uw voetbalkennis in onze Elascon-Quiz!"

oude foto's van begin jaren 80' gevonden zonder legende...(geen grapje)
weet iemand de locatie en de club ?

foto 1 : Rotterdam???


foto 2:


foto 3:


foto 4:

hgrm

#62
In Rotterdam staan of stonden er wel een aantal.

De laatste foto zou wel eens Excelsior kunnen zijn (voor de verbouwing, nu geen Elascon meer te vinden).

Op de tweede foto is rechts in het hoekje het logo van RDM te zien. RDM is in 1915 opgericht en verhuisde in 1966 naar de Arie den Toomweg op Heijplaat (Rotterdam Zuid). Op de website is onder het kopje "de oude doos" een foto te zien met een Elascon op de achtergrond. Op Google Maps lijkt het erop dat de tribune inmiddels verdwenen is.

Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

cafebac

Foto 1 is dezelfde tribune als foto 4 volgens mij.

hgrm

Met mij verhaal over RDM bedoelde ik foto 2, niet foto 1.

Volgens mij zijn de kleuren niet goed overgekomen. Wat op de foto oranje is, moet denk ik rood zijn. Dan klopt het ook met de shirts van Excelsior op foto 1 en 4.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

ðe waan

1 en 4 zijn inderdaad Woudestein.

Is foto 3 niet van HVV'24?

elascon

Proficiat jongens ! en bedankt iedereen.
Fotos 1 en 4 : zeker nu dat die zijn van Excelsior tribune op oud Stadion Woudestein.
Op deze andere foto's is te zien dezelfde gegevens:
reclame sponsors Pepsi-Cola, Damco schildersbedrijf en/of Golden wonder chips
(vijf) dubbele luidsprekers ingesteld onder het dak
Een dak met lichtplaten
Een houten hek aan de voorkant van de eerste stoelen rij en 7 kleine trappen
Een glazen side gevel met vijf verticale scheidingswanden
Een radiojournalist cabine aan de top van de tribune in het midden
Juist ook dat (met de zon en de druk kwaliteit) de rode kleur mogelijk niet goed overgekomen is.
Bron:Excelsior-PSV 1-3 ANP Flip Martens 29 09 1974 Rotterdam
Bron: Excelsior tegen Feyenoord Fotocollectie Anefo
Bron: Excelsior-AZ '67, zondag _1979 09 09 Jacques Klok_ANP Foundation
Bron: sbvexcelsior.nl club historie

Foto 4 komt overeen met deze foto van Excelsior. Bron:http://www.marcbogman.nl/Grounds/excelsior.htm

Foto2: zeker met "hgrm" dat is sv RDM, Arie den Toomweg 40, Rotterdam-Heijplaat.

Foto 3: komt overeen met deze foto van s.v. D.R.L. - De Rotterdamse Leeuw op Sportpark De Leeuwenkuil, Spinozaweg 498, Rotterdam. Bron: https://stadiongebod.wordpress.com/tag/elascon-tribune/



elascon

"Opsporingsbericht"

In een oud publicatie van Elascon (jaren ca. 1986 -88) ik vind een lijst van 22 tribunes in verschillende steden van Nederland maar zonder precieze locatie. Deze lijst geeft een datum van constructie (niet altijd accuraat) en de afmetingen.

Pas op, waarschijnlijk de meeste gesloopt zijn en, misschien, soms zijn niet in curve vorm (Elascon maakte ook tribunes met rechte balken) of niet alleen voor voetbal maar bijvoorbeeld voor atletiek, schaatsen of motorraces (als TT Assen)...
Kan iemand mij helpen om deze lijst te controleren en eventueel te zien de bestaande of gesloopt tribunes?
Ik zocht op Internet maar ik kan geen informatie of foto vinden. Ik vond alleen een exemplaar in Eindhoven (zie onder de lijst).

Hier is de lijst:
01: Alphen a/d Rijn, ca.1979, 25 m lengte, 5,4 m diepte, 336 plaatsen met 7 rijen.
02: Apeldoorn, ca. 1965, 24 m lengte, 7,3 m diepte, 400 plaatsen met 8 rijen.
03: Assen, TT-Circuit Assen, 1984, 108 m lengte, 20 m diepte, 420 plaatsen met 20 rijen.
04: Bager-Oosterveld, 1984, 40 m lengte, 4 m diepte, 400 plaatsen met 5 rijen.
05: Bennekom, 1982, 60 m lengte, 4,7 m diepte, 630 plaatsen met 6 rijen.
06: Capelle, 1970, 42 m lengte, 7,3 m diepte, 532 plaatsen met 8 rijen (niet te verwarren met de Elascon tribune in Capelle a/d Ijssel).
07: Eindhoven, 1966, 42 m lengte, 5,3 m diepte, 450 plaatsen met 6 rijen.
08: Eindhoven, 1967, 24m lengte, 12 m diepte, 500 plaatsen met 16 rijen.
09: Eindhoven, 1983, 28 m lengte, 4 m diepte, 268 plaatsen met 5 rijen.
10: Enschede, 1982, 26 m lengte, 4 m diepte, 220 plaatsen met 5 rijen.
11: Hatert, 1984, 40 m lengte, 4 m diepte, 400 plaatsen met 5 rijen.
12: Maarsen, 1978, 25 m lengte, 5,4 m diepte, 336 plaatsen met 7 rijen.
13: Mijdrecht, 1983, 24 m lengte, 5,4 m diepte, 336 plaatsen met 7 rijen.
14: Opmeer, 1983, 28 m lengte, 4 m diepte, 268 plaatsen met 5 rijen.
15: Rijsburg, 1978, 40 m lengte, 5 m diepte, 532 plaatsen met 7 rijen.
16: Rijswijk, 1960, 66 m lengte, 3 m diepte, 650 plaatsen met 5 rijen.
17: Scherpenzeel, 1959, 30 m lengte, 2,8 m diepte, 90 plaatsen met 3 rijen.
18: Vianen, 1978, 30 m lengte, 5,4 m diepte, 392 plaatsen met 7 rijen.
19: Voorburg, 1983, 32 m lengte, 4 m diepte, 312 plaatsen met 5 rijen.
20: Vriezenveen, 1984, 28 m lengte, 4 m diepte, 268 plaatsen met 5 rijen.
21: Waddinxveen, 1978, 25 m lengte, 5,4 m diepte, 336 plaatsen met 7 rijen.
22: Woerden, 1984, 36 m lengte, 4 m diepte, 356 plaatsen met 5 rijen.

Ik vond alleen een exemplaar (afgebroken) op de drie genoemde in Eindhoven. Ik denk het is de nr. 07 van 1966, 42 m lengte, 5,3 m diepte, 450 plaatsen met 6 rijen.
Tribune voor amateurvoetbalclub rkvv Tongelre in oud Sportpark Burgemeester van Engeland, Jozef Israelslaan 1, Eindhoven -nu woonwijk Tongelrese Akkers. rkvv Tongelre speelt sinds 2009 op een nieuw Sportpark Tongelre.
Bron foto: Jan Wijn 2008, expositie: 'Fotografen van Doornakkers', Groendomein Wasven, 2009 - Stichting Eindhoven in Beeld 20898.

Voor nr. 03: Assen, TT-Circuit Assen: Deze grote tribune is volgens mij bijna zeker gesloopt. Het bouwjaar van de tribune is dezelfde als die van de creatie van het nieuwe circuit van 6,134 km geopend in mei 1984. Op deze datum het circuit onderging een complete renovatie met een nieuwe perstribune, twee speciale tribunes in de 'Hospitality area' en kreeg de beroemde Stekkenwal een eigen tribune. Het circuit werd opnieuw gewijzigd in september 1989. http://www.npogeschiedenis.nl/nieuws/2011/juni/Filmbeelden-van-de-allereerste-TT-Assen.html

Joost

Ik zal vanavond eens naar je lijst kijken. Ik denk dat de meeste clubs en locaties wel te schterhalen zijn.

elascon

Bedankt voor je hulp.
Ik weet niet genoeg de Nederlandse clubs en hun evolutie om meer informaties te vinden.

elascon

"Rubriek In memoriam"
Deventer IJsselstadion, Elascon hoofdtribune, Rembrandtkade, Deventer.
Geopend in oktober 1962, afgebroken in 1992. In die 30 jaar zijn er circa. 8 miljoen mensen de kassa van dit stadion gepasseerd.


Speciaal voor mijn Nederlandse vrienden:
Koningin Juliana op de Elascon tribune te Deventer, 16 februari 1969, Wereldkampioenschappen schaatsen heren (bron : Nationaal Archief).

Saltacampos

Weliswaar niet in Nederland, dus niet echt op de juiste plaats hier, maar toch een Elascon. Zondag gezien in Sint-Eloois-Winkel:

Over land and sea

elascon

Uitnodiging voor de fans van Elascon met gratis toegang!

Een conferentie over "De Elascon tribunes: van innovatie tot hergebruik" met Ton Flerig, ingenieur die bij Elascon had gewerkt.

Op donderdag 28 mei 2015, 15u15, in het Eye Filmmuseum te Amsterdam.

Meer informaties en gratis toegang op: http://www.zinkinfobenelux.com/inspiratie/nieuws/dag+van+het+thermisch+verzinken+2015

elascon

Een advertentie van Elascon (ca.1975) met een lijst van tribunes.



De Elascon tribunes uit deze lijst zijn bijna alle bekende.
Voor mij, zijn er drie referenties die onzeker zijn:

1) Amsterdam : Jaap Edenbaan.
Ik denk dat het was Jaap Eden Kunstijsbaan. Zie de 2 kleine Elascon links van de foto?.

2) Amsterdam : Pol. Sp. Ver.
Waarschijnlijk, A.P.G.S.  Amsterdamse Politie Gymnastiek en Sportvereniging?. Accommodaties: Sportpark A.P.G.S., Ouderkerkerdijk 150, Amsterdam en het Bijlmer Sportpark. Een oude accommodatie was ook vanaf 1970: sportpark Transformatorweg. Maar ik zie geen Elascon op deze gronden???.
3) Eindhoven : Philips
Is het PSV???. PSV beschikt over twee verschillende complexen. De thuiswedstrijden worden gespeeld in het Philips Stadion en de trainingslocatie is de Herdgang.

Voor informatie:
a) Assen: Grontmij De Bilt. Het is Advies- en ingenieursbedrijf Grontmij in De Bilt die werkt op TT-circuit in Assen.
b) Ridderkerk: v.v. Slikkerveer. Dit is de oude naam van R.V.V.H.
c) Rotterdam: v.v. R.F.C. De terreinen van R.F.C. met een Elascon tribune werden overgenomen door Jai Hind.

cafebac

Ik geloof niet dat er bij PSV ooit iets van Elascon heeft gestaan aan de Frederiklaan of op de Herdgang.
Philips was vroeger een echte omni-sportvereniging waarvan veel takken nog steeds zelfstandig bestaan. Hockey, zwemmen, handbal, etc etc. dus zat sportcomplexen ook.