Hoofdmenu

Perfect affiche

Gestart door JeroenKi, apr 11, 2018, 08:49:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JeroenKi

Het is maandag middag, rond het middaguur. Ik krijg een bericht, van mede-forumlid DanielsenAxedal.
"morgen speelt Jong PSV trouwens". Dit klinkt mij als goud in de oren, gezien ik de desbetreffende dinsdag vrij ben.
De wekker gaat wel woensdag om 5 uur 'S ochtends al, dus een eventuele afterpary bij een overwinning van 1 van de 2 ploegen zit er niet in.
Gezien DanielsenAxedal, en ik beiden in het altijd zonnige Hoofddorp wonen, is er besloten de auto te pakken in plaats van de trein. Dit omdat we dan eerder thuis zouden zijn, en ik eerder in mijn mandje terecht zou kunnen komen.

Het is dinsdag, 17:30 rijd ik weg bij mijn huis. De rit is normaal ongeveer anderhalf uur. Echter geeft de TomTom maar liefst 3 uur aan, in verband met de altijd drukke A2. Ik besluit gas erop te geven. Rond een uur of 8 rijden we Eindhoven binnen, voor we bij het stadion zijn, een kaartje gekocht hebben, en zitten is de wedstrijd al bijna 20 minuten onderweg, en is de tussenstand al 2-0 in het voordeel van de jonge Eindhovenaren.
Waar wij een vol uitvak hadden verwacht, was de normaal zo trouwe aanhang van de Go Ahead Eagles nu met een man of 15 aanwezig, voor zover wij konden zien. Ze zaten namelijk een beetje weg gestopt, in het veel te grote Philips stadion.
Ook na onze komst, was Jong PSV niet van plan gas terug te nemen, en het staat met rust maar liefst 4-0. Na rust leek Jong PSV het wat rustiger aan te doen. Toch werd het al rap 6-0, door toedoen van 2 goals van Ijslands international Gudmundsson.
Inmiddels was het gaan donderden en bliksemen rondom het Philips stadion. De jonge, 21 jarige arbiter van dienst snelde naar binnen, om te polsen of er verder kon worden gespeeld. Dit lijkt het geval. Een opluchting van jewelste, je zal maar net zien, dat hele end in de file gereden, het begin missen, en dan ook de laatste 20 minuten missen!
Het spel is inmiddels hervat, De 81e minuut is aangebroken, en een lichtflits, gevolgd door een donder flak naast het stadion, doet de scheidsrechter besluiten het spel toch te staken. In eerste instantie is dit enkel voor korte duur. Maar na een minuut of 5, is besloten dat het nog wel even gaat duren voor de wedstrijd hervat gaat worden.

We besluiten met z'n 2en naar de auto te rennen, de radio aan te zetten, en de laatste minuutjes van de Champions league te luisteren, waar het wel spannend is, en AS Roma voor een mega stunt zorgt.
De weg naar huis is guur en vervelend. Een nat wegdek, en constante regen maakt het auto rijden toch niet al te gemakkelijk.

Om 23:45 komen we weer aan, in het nu niet zo zonnige Hoofddorp.

Al met al een wedstrijd die ik niet snel zat vergeten.

De publiekswissel

Als ik dit zo lees kan ik niet wachten om volgend seizoen deze wedstrijd in mijn agenda met rood te omcirkelen.

Nu we dit topic toch hebben; wat is je ideale groundhopwedstrijd/ dag die je ooit bezocht waarbij echt alles (naar je eigen maatstaven) klopte? Wat was je 'perfecte affiche'?
Bestel hier het boek: "Plavi, voetbalmania op de Balkan":
https://depubliekswissel.com/PLAVI/

JeroenKi

Haha, mijn bedoeling achter "perfecte affiche" in deze context was meer met een knipoog! juist omdat het al een wedstrijd is wat nergens om gaat, en ook nog met een beloften team, waar ik persoonlijk niet zo een fan van ben.

Wel leuk initiatief om er inderdaad met een serieuze blik naar te kijken! mijn 'perfecte affiche' ligt in Engeland, welke wedstrijd ben ik nog niet over uit.

Koning Kriel

Mijn perfecte affiche tot nu toe is Willem II - NAC van een paar jaar geleden. Beslissende wedstrijd om promotie/degradatie en ik was werkelijk de hele week zenuwachtig, helaas verkracht door het besluit geen uitsupporters toe te laten.

Een perfect affiche is voor mij een derby waar veel op het spel staat, daar kan ik echt weken naar uit kijken. Zo ben ik ook ooit naar Internazionale - AC Milan geweest waarbij door de overwinning van Internazionale de titel niet naar AC Milan ging (al zou Juve de titel anders een week later op de laatste speeldag waarschijnlijk gehaald hebben) en ik ben naar Arminia Bielefeld - VFL Osnabruck geweest waarbij beide streden om de tweede plek en promotie naar de 2e bundesliga. Bielefeld won en promoveerde daardoor die middag. De relegationsspiel tussen Borussia Mönchengladbach en VFL Bochum past ook wel in dit rijtje al hoewel er geen sprake is van een echte derby maar meer van regionale binding.

ricodejong4

Excuus voor het cliché, maar mijn perfecte affiche was Feyenoord - Heracles van 14 mei 2017. De mooiste pot in 12 jaar tijd als seizoenkaarthouder.

De publiekswissel

Als Feyenoord supporter staat inderdaad de wedstrijd tegen Heracles bovenaan. Als 'derbyhopper' was mijn eerste derby in Sarajevo er eentje om in te lijsten. Alles klopte. Voor de wedstrijd indrinken op een dakterras met Zeljo fans om de corteo te ontvangen, later aansluiten in het uitvak om FK Zeljeznicar met 0 - 1 te zien winnen bij de rivaal. Het doelpunt viel vlak voor rust waarna een zee van fakkels werd afgestoken en de sintelbaan opgegooid. Tijdens de rust bleef het uitvak gewoon door zingen alsof de wedstrijd nog bezig was.
 
Bestel hier het boek: "Plavi, voetbalmania op de Balkan":
https://depubliekswissel.com/PLAVI/

Olav

#6
Mijn perfecte affiche / ideale dag:
In mijn ogen is het perfecte affiche een wedstrijd of dag waarin het totaalplaatje perfect is. Ajax - Feyenoord is qua twee clubs al super, maar  is bijvoorbeeld veel leuker als ze beiden aan kop staan in plaats van tweede en vierde. Daar komt bij dat het nog niet perfect is zonder uitsupporters.
Ik was dicht bij bij een - voor mij - perfecte wedstrijd, maar deze werd gestaakt. PAOK stond aan kop en de topper tegen Olympiakos is elk jaar beladen. Nu konden ze een grote stap zetten richting het kampioenschap, wat normaal niet het geval zou zijn. De tent was uitverkocht, mensen kampeerden voor het stadion om een ticket te bemachtigen.. Daar komt bij dat ik het Toumba stadion geweldig vind, de tickets geen vermogen kostte en dat je de passie kon voelen. Dan is er voor mij sprake van een perfect affiche.

Ik denk dat mijn allereerste buitenlandse wedstrijd, AS Roma - Fiorentina in 2013, dichtbij kwam bij perfectie. Toch wel grappig, dat de allereerste trip nog niet is geëvenaard. Van jongs af aan wilde ik al een keer naar AS Roma, ik keek destijds alle wedstrijden. Samen met m'n vader zagen we Roma in het prachtige Olimpico in een geweldig spannende wedstrijd met 2-1 winnen. En wat een passie bij al die Italianen! Destijds was er nog geen gedoe tussen de Curva Sud en het bestuur, dus waren ze nog volop te horen.
Daar waar velen sceptisch zijn op het gebied van Italië, hier een link naar de foto's waarmee ik mijn enthousiasme mee probeer over te laten brengen.

Neemt niet weg dat je ook met een wedstrijdbezoek waar je minder van verwacht een perfecte ervaring kan hebben. Ben van de zomer bijvoorbeeld bij de Slowaakse promovendus Nitra - voorheen nog nooit van gehoord - geweest, maar heb me de hele dag vermaakt! Ook dat bezoek had alles.

Mijn tegenvaller zoals het verhaal hierboven:
Eerder dit seizoen een bezoek aan FC Eindhoven tegen Volendam. Slechte wedstrijd, leeg uitvak en tamme sfeer in het thuispubliek. Tribunes erg leeg, kunstgras en een koude wind. Al met al een 'wat doe ik hier ervaring.' Dat gevoel werd versterkt toen de treinen vanaf Eindhoven naar huis werden vertraagd.

Zelfde idee meegemaakt bij Volendam. Ik dacht (vorig jaar), Volendam - Jong PSV, een topper in de Jupiler League! Helaas was dit niet te merken. Volendam - wat in mijn ogen al niet echt bekend staat om de topsfeer - liep hier niet warm voor. Ook de harde kern was zeer matig gevuld en liet niets can zich horen. Wedstrijd was ook erg slecht, het was een wonder dat er nog werd gescoord.

Na het verhaal van Wekke ben ik eigenlijk ook wel benieuwd of er nog meer mensen zijn die een club als het ware op een 'haatlijst' hebben of een dusdanige slechte ervaring hebben gehad, dat ze eigenlijk spijt hadden dat ze er heen zijn gegaan.

Jef400

Tegenvallers horen bij de hobby hé. Vorige week maandag had ik er in Nijmegen eentje. NEC-Telstar, topwedstrijd in het gemoedelijke Nijmegen. Wat krijg ik? Een sfeerloze saaie pot waarbij ik een e-ticket naast twee valse lesbiënnes had gekocht. Ook dat kan gebeuren, het zorgde er wel voor dat ik eerder weg was. Nijmegen nooit meer voor groundhopping.

Robin

Toch wel Ajax - Twente in 2011. Een directe kampioenswedstrijd. Na 7 jaren zonder schaal, het behalen van de derde ster. Heerlijk weer, een vol stadion bij de warming up, de laatste training de dag ervoor, de huldiging, de maandag vrij om na te genieten. Week ervoor verloren we nog de beker van Twente, maar kon er na een hele dag Kuip niet rouwig om zijn : alles draaide om die schaal.

Ajacied

Citaat van: Olav op apr 11, 2018, 11:21:00

Na het verhaal van Wekke ben ik eigenlijk ook wel benieuwd of er nog meer mensen zijn die een club als het ware op een 'haatlijst' hebben of een dusdanige slechte ervaring hebben gehad, dat ze eigenlijk spijt hadden dat ze er heen zijn gegaan.

Haatlijst is wat sterk aangezet, maar ik vond het bij Oss dusdanig ongastvrij dat ik daar niet snel nog een keer kom.

Footballromantic

Voor mij bestaat het perfecte affiche niet. Kan mezelf kostelijk vermaken in mijn eentje bij DHC Delft. Ben gek op amateurderby's. Maar afgelopen FC Eindhoven tegen De Graafschap heb ik ook heerlijk met een biertje genoten van het uitvak.
Groundhopping & Feyenoord Rotterdam

FCT1980

Citaat van: Robin op apr 11, 2018, 14:20:27
Toch wel Ajax - Twente in 2011. Een directe kampioenswedstrijd. Na 7 jaren zonder schaal, het behalen van de derde ster. Heerlijk weer, een vol stadion bij de warming up, de laatste training de dag ervoor, de huldiging, de maandag vrij om na te genieten. Week ervoor verloren we nog de beker van Twente, maar kon er na een hele dag Kuip niet rouwig om zijn : alles draaide om die schaal.

Dat was mijn anti-clinax wedstrijd.
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

wekke

De perfecte affiche? Lierse - KV Mechelen in de finale van de beker van België. In de blessuretijd maakt Lierse de 3-2  en wint de beker. Gaat er jammer genoeg niet snel van komen, maar dromen mag :-) Als het over Lierse gaat, zijn er (ondanks al die jaren van miserie) toch tamelijk wat memorabele momenten geweest. Ik ontwikkelde er ook een voorliefde voor de degradatiestrijd. Veel intenser en amusanter dan een strijd om het kampioenschap.

Voor het overige zag ik wel al enkele partijen die op bepaalde vlakken aanleunden tegen de perfectie. In de Galgenwaard zag ik er zo zelfs twee: de 4-0 overwinning tegen Celtic Glasgow en de 6-4 overwinning tegen Ajax. Twee wedstrijden om nooit te vergeten. Je moet natuurlijk ook een beetje geluk hebben want het affiche zegt natuurlijk niet alles. Mijn allereerste wedstrijd in Nederland was er zo eentje: NAC Breda - Groningen voor de beker. Op zich niets speciaals, maar die avond had alles. Een geweldige support, veel goals (2-2), verlengingen en een penaltyserie om duimen en vingers van af te lekken.

Qua sfeer heb ik in mijn ogen de perfectie al mogen aanschouwen. Het zou me verbazen als dat ooit nog overtroffen wordt. Welke wedstrijd? Thuisland Brazilië dat het in de kwartfinale van het vorige WK opnam tegen Colombia. Die sfeer was onbeschrijfelijk. De decibels dat die Brazilianen creëerden, prachtig. Genoa - Sampdoria is een mooie tweede in dit rijtje en die willen we nog wel eens gaan bezoeken.

Citaat van: Olav op apr 11, 2018, 11:21:00
Na het verhaal van Wekke ben ik eigenlijk ook wel benieuwd of er nog meer mensen zijn die een club als het ware op een 'haatlijst' hebben of een dusdanige slechte ervaring hebben gehad, dat ze eigenlijk spijt hadden dat ze er heen zijn gegaan.

Ik heb zo nog een dag gehad waarna ik dacht: "dit nog een keertje en ik stop er mee". Nu, de keuzes waren ook niet bepaald goed die dag. We begonnen 's middags met ADO - VVV. Een oersaaie pot voetbal in een lelijke en sfeerloze bak. Toen kreeg mijn gezelschap het lumineuze idee om door te rijden naar Roeselare - Westerlo. En wat denk je? Een oersaaie pot voetbal zonder kansen en wederom 0-0. Weggegooide dag.

Of zoals onze tweede wedstrijd op het WK van Brazilië. Uren vertraging op de luchthaven door dichte mist en eens aangekomen dropt de taxi chauffeur ons aan het verkeerde hotel. Het werd een rush om de kick-off nog te halen. Het lukte net, maar Nigeria en Iran serveerden misschien wel de slechtste wedstrijd die ik ooit zag. 0-0 dus...

Voorts vond ik Preussen Münster (tegen Osnabrück) en Napoli (tegen Manchester City) onaangenaam. Beide amusante wedstrijden, maar een onaangename sfeer. In Münster konden de verschillende ultra groeperingen het niet goed met elkaar vinden. In Napoli was de sfeer vijandig.

Maar de grootste teleurstelling van allemaal was Wales - Portugal op het EK. Bij de ticketverkoop sprongen we een gat in de lucht toen bleek dat we uitgeloot waren voor de halve finale in Lyon. Dat viel lelijk tegen. Enerzijds omdat Wales België uitschakelde in de kwartfinale, maar anderzijds toch vooral omdat het een afschuwelijk slechte wedstrijd was en op de tribunes was 0,0 sfeer te bekennen. En dat voor een halve finale van een EK.

Alles moet meezitten en een mooie affiche op papier kan vaak op een grote teleurstelling uitdraaien.

Sander11

14-05-2004 FC Den Bosch tegen Veendam! We moesten winnen .... Excelsior moest punten verspelen! Wij werden kampioen terwijl enkele weken ervoor bij de wedstrijd FCDB v Excelsior Danny Buijs al het kampioenschap op het veld vierde! Wat een dag was dat.... mijn blauw wit hart huilt als ik zie waar we nu staan!
HEYA DEN BOSCH!

John Sleeuwenhoek

Citaat van: wekke op apr 11, 2018, 20:39:45
Alles moet meezitten en een mooie affiche op papier kan vaak op een grote teleurstelling uitdraaien.

Precies dit.