Hoofdmenu

Hoe het was

Gestart door TeeZee, apr 28, 2008, 09:26:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Nort

Leuk verslag en foto's!

AthleticHolanda

Om 7.02 uur ging de telefoon afgelopen vrijdagochtend. 'Verslapen'? Uhm..... ja dus. Voor één keer was ik blij met het immer nemen van een trein eerder uit voorzorg. Ik pakte ik mijn tas, gevuld met wat ik voordat ik ging slapen alvast had ingeladen, en haastte me naar het station. Arriva werkte mee en de geplande trein van Venlo naar Düsseldorf werd gehaald, toch ben ik menig trip wel eens beter begonnen.

Omdat een vriend fervent Hammarby supporter is kom ik vaker in Zweden. Helaas schieten de moderne stadions (ook) in Zweden als paddenstoelen uit de grond en wordt het steeds meer zoeken naar authentieke terreinen, met name op hoog niveau worden deze langzaam schaars. Gedurende gesprekken hierover werd er een denkbeeldige lijst opgesteld waar het Stadsparkvallen wel erg hoog op prijkte. Eigenlijk staat een bezoek al jaren op de planning en nu moest het dan maar eens gaan gebeuren. Een combi met Hammarby was wel een vereiste. De Zweedse kalendermaker moest echter van onze plannen hebben geweten want dit weekend viel plantechnisch nagenoeg perfect.

02/06/2017 - IF Elfsborg - BK Häcken 2-0
Omdat we de vorige keer dermate vertraagd waren bij onze terugvlucht vanuit Stockholm, bood airberlin ons een tegoed aan dat we nu konden gebruiken op weg naar Göteborg. De gratis vlucht moest wel over Berlijn en airberlin presteerde het wederom om ons stress te bezorgen. Met vijfentwintig minuten vertraging gingen we de lucht in en bij een overstap van vijftig minuten blijft er dan niet veel tijd over. Helemaal niet wanneer het aansluitende vliegtuig aan de andere kant van het vliegveld staat én wanneer je opnieuw door de security moet.
Toen we met de tong op de schoenen, tien minuten voor vertrek bij de gate arriveerden bleken er nog zo'n tweehonderd mensen in de rij te staan. Op de schermen was het niet te zien maar ook deze vlucht was vertraagd. Door onze eerdere ervaringen met airberlin was de bus naar Boras alvast met anderhalf uur marge geboekt. Deze haalden we dus wel.
Tot nu toe waren we alleen maar vertraagd maar toch op tijd op de plaats van bestemming. Eind goed al goed dus.

Elfsborg verliet in 2005 haar oude stadion Ryavallen en bouwde tegen de oude hoofdtribune een nieuwe 'arena'. Dat bracht succes want zowel in 2006 en 2012 werd de club Zweeds kampioen. Tegenstander op deze vrijdagavond was Häcken uit het naburige Göteborg.
Op de staantribune achter het doel was de sfeer opperbest tijdens een leuke open wedstrijd die Elfsborg terecht wist te winnen. Het meest opmerkelijke feit was dat de fanatieke kern werkelijk alle lagen van de bevolking uit Boras vertegenwoordigde. Zowel asielzoekers, vrouwen en kinderen, allochtonen en de autochtone bevolking, het ging allemaal perfect samen en zong hun trots naar de overwinning.



03/06/2017 - Jönköpings Södra IF - Malmö FF 1-2
De volgende ochtend vertrokken we verder richting Jönköping. Deze stad staat in de top-10 van grootste Zweedse steden maar sinds 1969 speelde 'Södra' niet meer op het hoogste niveau. Dit veranderde in 2015 toen de club promotie naar het hoogste niveau bewerkstelligde. Tot dusver handhaafde de club zich maar willen ze zich structureel meten met de Zweedse elite dan volstaat een stadion uit 1902 niet meer.
Stadsparkvallen werd namelijk in 1902 geopend. Bestaande uit twee houten tribunes aan de lange zijdes en twee tijdelijke tribunes, vanwege het succes, achter de doelen, is het onmogelijk om de wedijveren met de moderne stadions van de concurrentie. Concrete plannen voor een nieuwe 'arena' zijn er dan ook. Naar verluidt zijn de papieren en de locatie rond en is 2019 de streefdatum voor de eerste wedstrijd. Langzaam moest van onze plannen voor een bezoek dus maar eens werk gemaakt worden. Met regerend kampioen Malmö als bezoeker was het affiche alvast in orde.

Laat in de ochtend arriveerden we in Jönköping. Omdat we zouden slapen in Linköping werd de rugzak in een kluisje achter gelaten en zetten we koers naar het stadion. Zoals verwacht werd de ingang bewaakt door een steward maar waren de TV-ploegen hun materialen alvast aan het installeren. Zo konden we door een poort glippen en ongestoord een rondje door het nog lege stadion maken. Het gezicht van de steward bij het weer naar buiten gaan was zoals altijd onbetaalbaar.

Naast de houten tribunes is de ligging van het stadion uniek. Het ligt hoger dan de stad en vanaf de top van de heuvel kijkt men uit over zowel het stadion als de stad. Het was tijdens de wedstrijd dan ook een populaire plaats voor zwartkijkers en het leverde erg leuke plaatjes op.
Terug in de stad kleurde het straatbeeld himmelsblått dankzij de vele Malmö supporters die hun heil zochten in pubs en café's. Na voor de tweede keer naar het stadion te zijn geklommen namen we samen met de actieve supporterskern van Jönköping plaats op de kleine staantribune achter het doel. Als kers op de taart werden we bij de spelersopkomst getrakteerd op een tifo en pyro-show van de Malmö supporters. Ultra groep 'Rex Scania' vierde haar tienjarige bestaan en wilde dat graag met de wereld delen.

Zoals verwacht was Malmö een maatje te groot van Jönköping, maar toch bood de thuisploeg dapper weerstand. Na rust kwamen ze via een prima doelpunt zelfs op gelijke hoogte. Dat was voor de koploper echter reden om een tandje hoger te schakelen waarna vlot de 1-2 viel. Het kostte pijn en moeite maar op de overwinning viel eigenlijk niets af te dingen.
Terwijl de Champions League finale werd afgetrapt begaven wij ons naar de bus die ons naar overnachtingsplaats Linköping zou brengen.



04/06/2017 - Hammarby IF - Djurgårdens IF 3-1
Zondag was het dan derbydag. Het zou alweer mijn vierde Stockholm-derby gaan worden maar de eerste waarin AIK niet zou spelen. De rivaliteit tussen Hammarby en Djurgården is sinds de verhuizing in 2013 van beide clubs naar de nieuwe Tele2-Arena flink geïntensiveerd. Zodoende was dit affiche een bijzonder leuke aanvulling op de toch al leuke trip.

Stockholm bereikten we laat in de ochtend en aangezien deze wedstrijd in de middag werd afgetrapt zochten we nu snel het hotel op om vervolgens meteen koers te zetten naar Södermalm. De wijk die toebehoort aan Hammarby supporters en waar Djurgården sinds 2013 een ongenode gast is. Veelal wordt er door Hammarby supporters dan ook over 'daklozen' gepraat wanneer het over Djurgården gaat. Vanwege de letterlijke vertaling van de naam is 'apen' echter ook een populair alternatief.
Toch werd de meeste spot gedreven met het feit dat de lichtblauwen uit Stockholm aan een waar derbysyndroom lijden. Zowel Hammarby als AIK hebben inmiddels maar een ticker opgestart, de groenwitte ticker geeft ondertussen ruim 3500 dagen aan, terwijl die van AIK al de 2000 dagen gepasseerd is. Het gaat hier om het aantal dagen dat deze clubs ongeslagen zijn tegen Djurgården...

De Tele2-Arena is niet bepaald mijn ding maar het biedt wel het comfort dat van een nieuw stadion verwacht mag worden. Deze keer zagen we de derby vanaf de staanplaatsen op de lange zijde (nu het nog mogelijk is). Zoals verwacht pakten beide supportersgroepen uit met een tifo en de nodige rook. Omdat in Zweden niet meer wordt gevoetbald zolang er rook hangt ving de wedstrijd twintig minuten later aan.

De eerste helft was voor de bezoekers die meer dan verdiend met een 0-1 voorsprong de rust in gingen. Na rust maakte Hammarby al snel uit het niets de gelijkmaker. Het leidde tot zenuwen bij de bezoekers waardoor het 'derbyspook' letterlijk en figuurlijk tevoorschijn kwam. Djurgården bezweek onder de druk. Het leidde tot uitzinnige taferelen onder de thuissupporters terwijl de bezoekers al voor het eindsignaal, en bij een 2-1 stand, hun spandoeken al ging opruimen. Ook de supporters zaten er mentaal doorheen.
Zo blijft de ticker nog even doorlopen en sloten wij de avond gezellig af in Södermalm om de volgende dag weer richting huis te gaan. Op het vliegveld zagen we dat airberlin wederom een vlucht naar Düsseldorf had gecanceld maar door die maatschappij hadden we gelukkig al een streep gezet zodat we deze keer wel op tijd thuis kwamen.


Bier und Bratwurst

Prachtig verslag!
Het ene stadion is het andere niet!

Sebastiaan_W

Een leuke voetbalavond gehad met AthleticHolanda en Bier und Bratwurst.

Jammer dat het opstootje van 15 kanslozen, wat nog geen minuut heeft geduurd, alle aandacht krijgt in de landelijke media.

syntric

Citaat van: Sebastiaan_W op jul 20, 2017, 09:26:14
Een leuke voetbalavond gehad met AthleticHolanda en Bier und Bratwurst.

Jammer dat het opstootje van 15 kanslozen, wat nog geen minuut heeft geduurd, alle aandacht krijgt in de landelijke media.

Mogen we ook weten over welke wedstrijd het gaat :-)
Groundhopper for life :-)

Robbie

Citaat van: Sebastiaan_W op jul 20, 2017, 09:26:14
Een leuke voetbalavond gehad met AthleticHolanda en Bier und Bratwurst.

Jammer dat het opstootje van 15 kanslozen, wat nog geen minuut heeft geduurd, alle aandacht krijgt in de landelijke media.

Tsja, krijgen de burgemeesters toch weer gelijk.

maikelll043

Citaat van: syntric op jul 20, 2017, 09:36:07
Mogen we ook weten over welke wedstrijd het gaat :-)

Ik gok FC Twente - Everton

ALenstra

Ik las inderdaad iets over ongeregeldheden tussen fans van FC Twente en Everton.

spons

Citaat van: ALenstra op jul 20, 2017, 12:07:00
Ik las inderdaad iets over ongeregeldheden tussen fans van FC Twente en Everton.

Helaas hebben de Nederlandse burgemeesters weer een stok om mee te slaan
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

Bier und Bratwurst

Citaat van: spons op jul 20, 2017, 12:12:14
Helaas hebben de Nederlandse burgemeesters weer een stok om mee te slaan

Helaas wel ja!  En dan nog te bedenken dat die 15 niet eens de wedstrijd hebben gezien en dus, mijn mening , geen echte fans zijn maar sensatiezoekers
Het ene stadion is het andere niet!

woutertwente

Ik heb het zien gebeuren, het ging om een kleine groep zogenaamde 'supporters' van twente die de wedstrijd niet hadden bezocht. Ben bang dat we in de toekomst nog minder van deze potjes kunnen aanschouwen.

spons

#4571
Citaat van: woutertwente op jul 20, 2017, 22:02:34
Ik heb het zien gebeuren, het ging om een kleine groep zogenaamde 'supporters' van twente die de wedstrijd niet hadden bezocht. Ben bang dat we in de toekomst nog minder van deze potjes kunnen aanschouwen.

Las ergens dat het hier om "supporters" ging die al een stadionverbod hadden en vorige week in Hannover ook al voor problemen had gezorgd. Kan dat kloppen ?
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

De publiekswissel

De kop is eraf. In de Friends Arena zag ik Fk Zeljeznicar met 2 - 0 verliezen van AIK Stockholm vanuit het uitvak. Tot driemaal toe werden we aangevallen door AIK fans en tot driemaal moesten de AIKers rennen. Twee ervan in het centrum en 1 keer bij het stadion. The Maniacs waren zeker niet uit op geweld,  maar niet vies om alles maar te laten gebeuren. Aparte wedstrijd beleving op deze manier. Friends Arena zelf is oveigens net een kantoorpand. Voor het stadion zelf zal ik een trip niet aanbevelen. ;-)
Bestel hier het boek: "Plavi, voetbalmania op de Balkan":
https://depubliekswissel.com/PLAVI/

Sebastiaan_W

Citaat van: spons op jul 20, 2017, 22:14:02
Las ergens dat het hier om "supporters" ging die al een stadionverbod hadden en vorige week in Hannover ook al voor problemen had gezorgd. Kan dat kloppen ?

En na Hannover hebben ze ook in Almelo voor problemen gezorgd.

Nort

Citaat van: De publiekswissel op jul 21, 2017, 00:05:27
De kop is eraf. In de Friends Arena zag ik Fk Zeljeznicar met 2 - 0 verliezen van AIK Stockholm vanuit het uitvak. Tot driemaal toe werden we aangevallen door AIK fans en tot driemaal moesten de AIKers rennen. Twee ervan in het centrum en 1 keer bij het stadion. The Maniacs waren zeker niet uit op geweld,  maar niet vies om alles maar te laten gebeuren. Aparte wedstrijd beleving op deze manier. Friends Arena zelf is oveigens net een kantoorpand. Voor het stadion zelf zal ik een trip niet aanbevelen. ;-)
Toen wij in 2012 tegen ze speelden, waren ze ook continue op zoek naar groepjes PSV supporters. Al had ik wel het idee dat ze uitwaren op een goed worstelpartijtje, gezien ze de 'pet-sjaals' supporters met rust lieten.