Hoofdmenu

Hoe het was

Gestart door TeeZee, apr 28, 2008, 09:26:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Han


Bij de stadionrel in Port Said in 2012 na de wedstrijd Al Masry – Al Ahly vielen 74 doden te betreuren.

Het incident luidde een periode in van draconische maatregelen in de vorm van een landelijke crowd ban in elke divisie.

Sinds 2021 worden weer mondjesmaat toeschouwers toegelaten, uiteindelijk resulterend in een 'total cap' van 6000 per wedstrijd.

Niettemin blijft in 90 procent van de gevallen de aanblik troosteloos.

Vandaag in El Gouna:
























Strangely Devoted or Mentally Disturbed

AthleticHolanda

Daarentegen mochten bij de Champions League finale 50.000 man aanwezig zijn.

Was bij El Gouna publiek verboden? Zo ja, waarom?

En hoe zit dat in het algemeen momenteel in Egypte. 6.000 geldt nog steeds voor zover ik weet maar op basis waarvan blijven stadions desalniettemin leeg?

Han

#6017
Citaat van: AthleticHolanda op jun 09, 2023, 00:46:10Daarentegen mochten bij de Champions League finale 50.000 man aanwezig zijn.

Was bij El Gouna publiek verboden? Zo ja, waarom?

En hoe zit dat in het algemeen momenteel in Egypte. 6.000 geldt nog steeds voor zover ik weet maar op basis waarvan blijven stadions desalniettemin leeg?

Aanvankelijk was bij elke club sprake van een van overheids en security-wege opgelegde bezoekers-ban. Uiteindelijk trof dat slechts een aantal volksclubs want overheids- en commercie-en industrie gerelateerde clubs hebben sowieso een zero fanbase. Clubs als Ahly, Zamalek, Ismaily, Itthad Alex en de fabrieksclub Ghazl al Mahallah uit de textielmetropool in de Delta hadden er wél onder te lijden. 

EL Gouna FC trekt in de tweede divisie mondjesmaat verdwaalde toeristen en witteboorden-werknemers van de plaatselijke projectontwikkelaar en constructiemaatschappij.

Overigens zijn Egyptenaren 'famous for not traveling'. In de regel is away support een wassen neus.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Robin

#6018
Gisteren de Kuip bezocht voor de wedstrijd Nederland - Kroatië. Daar ik weinig tot niets met de beleving rondom het Nederlands elftal heb, was het toch een prima avond. Vond de sfeer meer dan prima, het voelde niet als een 'oefenpotje'. Mooie rood/wit geblokte zee met een fanatiek Kroatisch publiek, begreep dat ze met 14.000 waren. Hopelijk kan de Nations League ooit tot iets moois uitgroeien, net als ik de Conference League alweer meer ben gaan waarderen dan het jaar ervoor. Zondag ook nog naar de finale, prima zomeravondvoetbal!



DanielsenAxedal

Citaat van: Robin op jun 15, 2023, 10:34:10Gisteren de Kuip bezocht voor de wedstrijd Nederland - Kroatië. Daar ik weinig tot niets met de beleving rondom het Nederlands elftal heb, was het toch een prima avond. Vond de sfeer meer dan prima, het voelde niet als een 'oefenpotje'. Mooie rood/wit geblokte zee met een fanatiek Kroatisch publiek, begreep dat ze met 14.000 waren. Hopelijk kan de Nations League ooit tot iets moois uitgroeien, net als ik de Conference League alweer meer ben gaan waarderen dan het jaar ervoor. Zondag ook nog naar de finale, prima zomeravondvoetbal!





Nog iets gemerkt van Dutch Fanatics of waren de Kroaten vocaal de baas in Nederland?
Futbology: DanielsenAxedal
Twitter.com/DanielsenAxedal
Tiktok.com/@danielsenaxedal
Flawed Football: boerenkoolvoetbal.wixsite.com/website

Robin

Weinig. Af en toe wat trommelgeroffel van - ik meen - een ring onder mij. Het ging wel een paar keer massaal tegen elkaar op.

DanielsenAxedal

Afgelopen dinsdag (11-07) was ik bij het eerste Champions League duel ooit in Częstochowa. De Poolse kampioen Raków heeft een absurd stadion bestaande uit vier(!) noodtribunes. Het onverwachtse succes in Częstochowa is een sprookjesverhaal en er zijn uiteraard plannen voor een nieuw stadion. Ik verbaasde me dat de UEFA het stadion goedkeurde voor het CL treffen met Flora Tallinn uit Estland, hebben jullie ooit iets vergelijkbaars meegemaakt?
Foto's Hier en Hier
Futbology: DanielsenAxedal
Twitter.com/DanielsenAxedal
Tiktok.com/@danielsenaxedal
Flawed Football: boerenkoolvoetbal.wixsite.com/website

Joost

Fortuna Dusseldorf speelde is een tijdelijk stadion en veel langer geleden FC Utrecht ook.

In Italië en Frankrijk heb je heel veel van dit soort tribunes. Ik ben in Angers geweest en daar hebben jarenlang tribunes van tijdelijke aard gestaan. Kijk ook eens naar Citadella in de serie B, dat is ook semi-tijdelijk.

headout

Citaat van: Joost op jul 13, 2023, 21:59:02Fortuna Dusseldorf speelde is een tijdelijk stadion en veel langer geleden FC Utrecht ook.
Het Air Berlin World stadion: http://groundhop.nl/air-berlin-world-fortuna-dusseldorf-alemannia-aachen/
http://groundhop.nl - Just another groundhop blog

hgrm

Door van-alles-en-nog-wat is het bezoeken van voetbalwedstrijden er de laatste tijd bij in geschoten. Zaken als verhuizingen, het organiseren van een Europacup Honkbal, degradatie van SDO en een hoop kluswerk.

Afgelopen weekeinde weer eens tijd gemaakt voor een voetbaltrip. Uiteindelijk gekozen voor de weg van de minste weerstand: gewoon naar Duitsland. Het amateurvoetbal is er weer begonnen en ook de DFB-pokal kende z'n eerste ronde.

Als hoofdattractie werd een lang gekoesterde wens gekozen: het Rhein-Neckar-stadion in Mannheim, waar VfR dit jaar weer Oberliga speelt.

Vrijdag 11 augustus
Op de vrijdagavond was er weinig keus. Geen DFB-Pokal-wedstrijden die een beetje op de route lagen en weinig amateurvoetbal. Uiteindelijk ging de keuze tussen Bonner SC en Hammer SpVg. Het is de laatste geworden.
Hammer SpVg (of HSV zoals men zichzelf noemt) is nooit echt een grote club geweest en speelt nu op het zesde niveau, in de Westfalenliga. Tegenstander was Bockum-Hövel. De club uit het gelijknamige stadje dat bij de gemeente Hamm hoort, is gepromoveerd vanuit de Bezirksliga. Een echte derby dus, waar 1300 man op af kwamen.
Voor het voetbal hoefden ze het niet te doen; zoals zo vaak aan het begin van het seizoen. 1-1 was dan ook een terechte uitslag.
Het stadion van Hamm weet te overtuigen. Geen atletiekbaan (daarvoor hebben ze het naastgelegen Jahn-stadion) en vier, vijf treden terracing rondom met fraaie afgeronde hoeken. De hoofdtribune is in vergelijking met de rest van het stadion gigantisch. Niet in de breedte maar wel in de hoogte.


zaterdag 12 augustus
Op zaterdag stond het hoofdgerecht op het menu. VfR Mannheim, de eerste kampioen van de Bondsrepubliek en eerste ontvanger van de huidige kampioensschaal, speelt voor het eerst in 8 jaar weer in de Oberliga, niveau 5. Het stadion van VfR bevindt zich letterlijk in de schaduw van het Carl Benz Stadion, waar Waldhof zijn wedstrijden in de 3. Liga afwerkt. Hoewel het Rhein-Neckar-Stadion pas in 1971 werd geopend, ademt het een echte authentieke voetbalsfeer. De hoofdtribune is alleen in het midden overdekt en een deel van de onoverdekte zitplaatsen zijn nog gewoon houten banken. Tegenover de hoofdtribune staat een hoge onoverdekte staantribune waarvan de treden zijn opgevuld met gravel. De staantribune achter de goal is van hetzelfde soort, maar dan volledig overwoekerd met dor gras.
De eerste helft was niet om aan te zien, de tweede helft was iets beter. Nadat tegenstander Backnang op 0-1 kwam, draaide VfR de wedstrijd binnen enkele minuten en won zijn eerste Oberliga-thuiswedstrijd. Gezien het niveau gaan we beide ploegen niet bovenin zien dit jaar.

zondag 13 augustus
Frankfurt is vooral bekend van Eintracht, maar heeft ook een tweede profclub. FSV Frankfurt uit het stadsdeel Bornheim speelde enkele jaren geleden nog in de 2. Bundesliga maar komt nu uit in de Regionalliga Süd. Tegenstander was het twee niveaus hoger spelende Hansa Rostock.
Zoals zo vaak bij bekerwedstrijden is de hoog spelende club beter, maar lukt het niet om afstand te nemen. Zo ook nu. FSV kwam zelfs vlak voor rust op voorsprong. De tweede helft was één grote Hansa-stormloop op het FSV-doel. Pas vijf minuten voor tijd leidde dit tot de gelijkmaker, die nooit goedgekeurd had mogen worden wegens een overtreding en een geblesseerde speler van FSV.
In de verlenging gebeurde weinig dus het werden strafschoppen. De uitblinkende FSV-doelman had geen antwoord op de schoten van Hansa, terwijl zijn collega, die 120 minuten weinig te doen had gehad, alle drie de FSV-penalties stopte. Zo eindigde de wedstrijd voor FSV in een deceptie.

Het Stadion am Bornheimer Hang is recent verbouwd tot een modern stadion zonder de eigenheid te verliezen. De beide lange zijden zijn overdekt, waarbij de hoofdtribune korter is dan het veld. Achter de doelen en naast de hoofdtribune bevinden zich onoverdekte staanplaatsen. Het doet wat dat betreft een beetje denken aan het oude Tivoli van Aken, maar dan wat kleiner.


Kortom,
Voor goed voetbal was ik op de verkeerde plek, maar stadiontechnisch was het een zeer geslaagde trip.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

ALenstra

Net terug van een weekje Engeland. Een geslaagde week waarin ik weer een paar nieuwe grounds heb kunnen meepakken. Jammer dat de programmering me niet gunstig gezind was in tegenstelling tot vorig jaar. Toen kon ik acht wedstrijden in acht dagen pakken. Nu werd het vijf wedstrijden in acht dagen. Zo was er geen live-wedstrijd op maandag en ook geen Carabao Cup op donderdag.

Zaterdag 5 augustus was ik bij Charlton Athletic-Leyton Orient. Het uitvak, de Jimmy Seed Stand zat goed vol met duizenden Leyton Orient fans die hun ploeg met 1-0 zagen verliezen. Ik verbleef dat weekend in een hotel naast het Wembley Stadion. Begin dit jaar kon ik voor een goede prijs de Premier Inn Wembley Stadium boeken. Om die reden wilde ik ook een kaartje voor de Community Shield tussen Arsenal en Manchester City op 6 augustus. Via de clubs lukte niet dus deed ik het onofficieel. Voor bijna 90 euro zat ik helemaal boven aan de lange zijde in een Manchester City gedeelte. Ik was zeer opgelucht toen ik gewoon het stadion binnenkwam! Ondanks het Manchester City gedeelte toch iemand in een Chelsea shirt gezien en tijdens de penalty's die Arsenal won ging een groep knullen Arsenal aanmoedigen. Niemand die er een probleem van maakte.

Daarna ging het richting zuidwesten. Dinsdag 8 augustus Plymouth Argyle-Leyton Orient. Dit keer met aanzienlijk minder away fans, volgens mij hooguit 100 man die de lange reis hadden gemaakt. Ze zagen de thuisclub eenvoudig winnen. De thuisfans hebben de gewoonte om elke keer als een naam van een speler van Leyton Orient genoemd werd erachteraan Who? te roepen. Rest nog te zeggen dat de stad Plymouth niet veel is. Centrum oogt vervallen alhoewel aan het water het leuker is.

Een dag later op 9 augustus was ik bij Bristol City-Oxford United. Een nogal modern stadion. De thuisclub won eenvoudig met 5-1 en van de honderden awayfans bleef weinig over aan het eind aangezien na het 3e, 4e en 5e doelpunt een aantal mensen voortijdig weg gingen. Na afloop nog getuige geweest van een vechtpartij tussen fans van beide teams die wel beeindigd werd doordat mensen tussenbeide kwamen. Een paar Oxford fans ging tussen thuisfans staan die naar huis gingen en dat viel niet goed bij iedereen. Na wat geschreeuw volgden rake klappen. Ik zie die ene Oxford fan nog staan die wild gebarend calm down, calm down riep. De volgende dag heb ik de stad Bristol ontdekt en het is geen verkeerde plek.

Tenslotte op 12 augustus naar Kent voor Gillingham-Accrington Stanley. Onvervalst League Two voetbal met een typische 1-0 zege voor de thuisclub. Een behoorlijk stadion ook tussen de huizen. Opvallend is de onoverdekte noodtribune achter een van de doelen. Die bleef leeg, de amper 100 awayfans werden aan de lange zijde ondergebracht. Een tegenvaller was dat de clubshop dicht was. De club heeft liever dat je de spullen online koopt. Ze moedigen fans ook aan om kaarten online aan te schaffen.

bunnet

Even eropuit aan de Spaanse kust

Een paar maanden geleden hadden we vrij gepland voor eind augustus. Eigenlijk waren wij niet van plan om weg te gaan. Naarmate de tijd verstreek, begon het toch te kriebelen. Even écht weg, is nooit verkeerd. Ons oog viel al vrij snel op een last minute stedentrip. Spanje was voor ons allebei nieuw en over Valencia hadden we goede verhalen gehoord en gelezen. Vliegen op Eindhoven beviel een aantal jaar geleden goed, dus de keuze was gemaakt.

Sinaasappelstad
Dinsdagochtend vertrokken we in de vroege ochtend vanuit Brabant richting de Spaanse kust. In het begin van de middag zetten wij voet op Spaans grondgebied, waarna de ontdekkingstocht kon beginnen.

Als ik in een ander land ben, vind ik het leuk om mee te gaan met het ritme en gewoontes van het desbetreffende land. Zo bereid je je in een Zuid-Europees land voor op siësta en andere eetpatronen. In de middag aten wij warme maaltijden en in de avond juist "klein". Eigenlijk vind ik dit ritme wel fijn, omdat je dan - met een grote middagmaaltijd achter de kiezen - vol nieuwe energie de stad verder kunt gaan verkennen.
Zowel nationale als lokale specialiteiten werden dit keer beproefd. Niet alleen jus d'orange moest gedronken worden in de sinaasappelstad, maar ook horchata (oorsprong Valencia), empanadillas en patatas bravas werden getest (en goedgekeurd).









De combinatie van historie, moderne gebouwen en het Spaanse strand maken van Valencia een prachtige stad. Het historische centrum vol met keramiekwerk en vele pleinen en terrassen in de oude binnenstad. Daartegenover staan de moderne gebouwen van Ciudad de las Artes y las Ciencias, Valencia's meest toonaangevende bezienswaardigheid. Dit moderne complex staat midden in het Jardín del Turia. Het park is aangelegd in de drooggelegde bedding van de rivier de Turia. Via deze rivierbedding kun je prachtig fietsen richting het strand. Aan de kust heb je verschillende strandjes en leuke restaurantjes om een hapje te eten.   

Las Granotas
De ervaring is dat je in een dag of drie / vier een stad prima kunt verkennen. Voordat de reis begon, had ik natuurlijk al gekeken naar het wedstrijdschema. Ondanks het interlandweekend werd er gewoon gevoetbald in LaLiga2 en toevallig speelde Levante UD een thuiswedstrijd. Gelukkig vindt mijn vriendin voetbal leuk, dus konden we deze stedentrip mooi afsluiten met een voetbalwedstrijd op de vrijdagavond.







Ruim op tijd namen wij de metro richting Estadio Ciutat de València. Achter het stadion zit in een overdekt winkelcentrum, waar we nog even rustig konden eten. Nadien brachten we een bezoek aan de fanshop en zagen we de aankomst van de RCD Espanyol-spelersbus. 
Zowel de uitploeg als Levante UD waren voorafgaand ongeslagen. De competitie is nog jong, maar toch. Een mooi duel op het een na hoogste niveau.

Het stadion is al meer dan vijftig jaar oud, maar is niet lang geleden gerenoveerd. Sinds een aantal jaar zijn de tribunes namelijk overdekt, waardoor de supporters beschermd worden tegen zon en in mindere mate tegen de regen. Met ruim 26.000 plaatsen is Estadio Ciutat de València het zevende stadion van LaLiga2.







Vooraf heb je een bepaald beeld bij het Spaanse voetbal en deze keer werd ik op mijn wenken bediend. Hoog tempo, veel temperament en ook de beleving op de tribune was meer dan prima. Las Granotas (de kikkers) mochten blij zijn met een 1-2 ruststand, want Los Pericos (de parkieten) waren veel beter. Na de rust liep RCD Espanyol dan ook uit naar een 1-4 overwinning, waardoor zij als koploper het weekend ingingen. Na afloop weer met de metro richting het hotel, waar wij tegen middernacht aankwamen. De volgende ochtend was het tijd om huiswaarts te keren en met een vertraging van twee uur zetten wij halverwege de middag weer voet op Nederlandse bodem.

FCT1980

Afgelopen weekend eindelijk weer eens op Villa Park geweest.
Vrijdagavond eerst naar Cov - Brimingham. Die Coventry Arena is echt een gedrocht waar je het liefst zo snel mogelijk weer weg bent. Lekker dat blues verloor door twee doelpunten van Callum O'Hare, een jongen die zijn jeugd heeft doorlopen bij Aston Villa.

Zaterdag dus eindelijk weer eens naar Villa Park. Begin dit jaar nog wel uit geweest naar Everton maar Villa Park blijft speciaal.
Het mooie van deze trip was dat mijn zoontje (9) en oale (72) ook mee waren. Villa Park was na de overwinning op Citeh de woensdag ervoor vol verwachting en Rocking. De 1-0 overwinning op koploper Arsenal maakt Villa ineens een outsider om echt rekening mee te houden.

Al met al een prachtig weekend waarin we veel bekenden hebben gesproken en nieuwe afspraken zijn gemaakt voor volgend jaar bij Villa maar zeker ook bij ons. En mijn maatje heeft het weekend van z'n leven gehad en wil het liefst volgend weekend al weer op pad.

Cheers!!!
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

Arjen

Met drie generaties op pad. Leuk hoor! Ook het verslag over Valencia is leuk. Ik had het nog niet gelezen, maar ik kan inmiddels bevestigen dat Valencia een prima stad is voor een citytrip/voetbalreis.

ALenstra

Afgelopen weekend twee dagen in Glasgow geweest. Het was het weekend van de 4e ronde in de Schotse FA-Cup. Na bestudering van de loting en het definitieve wedstrijdschema was St.Mirren-Queen of the South de enige optie voor mij. Dat begon op treinstation Glasgow Central waar ik de trein nam en in Paisley St.James uitstapte, het station voor Smisa Stadium. Een nieuw stadion die in 2009 geopend is. Het aanschaffen van een programmaboekje was nogal een uitdaging, ze konden alleen cash afgerekend worden. Zowel bij de verkopers buiten als in de clubshop. Gelukkig was er niet ver vandaan een ATM. De gasten hadden iets van 500 fans in het uitvak waarvan een zeer fanatiek groepje van 20 man die de hele wedstrijd luidruchtig bleven aanmoedigen. Er waren ruim 3400 toeschouwers. Het verschil van twee niveau's tussen beide teams was goed te zien op het veld. St.Mirren had een overwicht maar had veel moeite die in doelpunten uit te drukken. Pas in de 70e minuut viel de goal toen Alex Gogic van dichtbij inkopte. Met die 1-0 zege was St.Mirren erdoor en daarmee verdienden ze een thuiswedstrijd tegen Celtic.