Stadionspeakers

Gestart door Han, mrt 07, 2010, 23:48:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Han

Ooit was een stadionspeaker een heerschap die in alle rust en kalmte het arbitrale trio en de gasten van de bezoekende vereniging een hartelijk welkom heette, de opstellingen van beider elftallen declameerde, tijdens de wedstrijd in alle sereniteit wissels aankondigde en doelpuntenmakers bevestigde, inclusief de score. Met het ingaan van de rust werd de plaatselijke- of gastharmonie geïntroduceerd, inclusief de nummers die ten gehore gebracht zouden worden.

Ondertussen genoot je dan van de lekkernijen zoals dropstaven, pepermunt en koetjesrepen, voor vijf cent of een dubbeltje aangereikt door zich in het publiek mengende  marskramers met aan hun bretels bevestigde 'buikwinkeltjes',

Na afloop werden de bezoekers bedankt voor hun aanwezigheid en een prettig huiswaarts toegewenst ', afsluitend met een 'we zie U graag terug bij de eerstvolgende thuiswedstrijd tegen...'

Dat perfecte scenario volstrekt zich bij 'mij' om de hoek bij de thuiswedstrijden van El Gouna FC. Het onberispelijke heerschap, getooid met een vlinderstrikje, is aan de rand van het veld gezeten aan een houten tafeltje, met een microfoon waarvan crooners zich bedienen in studio's om bakelieten grammofoonplaten er mee vol te zingen. Na een doelpunt wacht hij tot het gejuich is weggeëbd om vervolgens gortdroog de score en de doelpuntenmaker te annonceren.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Peenvogel

Onze speaker gaat de politiek in. Tijdens de sneeuwballen wedstrijd in de beker tegen NAC sprak Peter Houtman na een diepe zucht de 'legendarische' woorden : "jongens, er is ook nog zoiets als een wedstrijd bezig hoor" toen het grootste gedeelte van het publiek in een sneeuwballen-gevecht was verwikkeld.


Ici c est Paris

Ik ga af op verhalen van anderen, maar Pé Muhren bij Volendam schijnt legendarisch te zijn geweest. Het meegereisde Utrechtpubliek was een hek aan het slopen, en hij vroeg droogjes: "Jongens stop daar toch mee, dat hek past toch nooit bij jullie in de bus'.

Peenvogel

Citaat van: Ici c est Paris op mrt 10, 2010, 00:31:58
Ik ga af op verhalen van anderen, maar Pé Muhren bij Volendam schijnt legendarisch te zijn geweest. Het meegereisde Utrechtpubliek was een hek aan het slopen, en hij vroeg droogjes: "Jongens stop daar toch mee, dat hek past toch nooit bij jullie in de bus'.

Die was inderdaad wel leuk. Altijd rijmpjes voor de wedstrijd. Bij onze wedstrijden maakte ie er ook altijd wel wat moois van. De speaker laatst bij VVV-Feyenoord was ook wel hilarisch. Keek waarschijnlijk nooit studio sport want kon geen van de 'buitenlandse' namen van Feyenoord goed uitspreken.

Joost

Citaat van: Peenvogel op mrt 10, 2010, 08:57:14
Die was inderdaad wel leuk. Altijd rijmpjes voor de wedstrijd. Bij onze wedstrijden maakte ie er ook altijd wel wat moois van. De speaker laatst bij VVV-Feyenoord was ook wel hilarisch. Keek waarschijnlijk nooit studio sport want kon geen van de 'buitenlandse' namen van Feyenoord goed uitspreken.
in die categorie hebben wij bij Roda altijd Hein Krewinkel gehad. Prachtige oude stem, ik herinner me nog steeds de manier waarop hij iedere zin begon met; Beste Sportvrienden.

Ook hij had moeite met buitenlandse namen, legendarisch zijn de Europacupduels tegen Shakthar Donetsk of Hapoel Beer Sheva en het oefenduel met Zenith St. Petersburg.

Momenteel hebben wij een vervelend, veel te enthousiaste vent die denkt dat hij een kleuterklas moet vermaken.

Peenvogel

Zondag niet geweest maar de 8 keer daarvoor wel bij Roda-Feyenoord. Ik werd altijd een beetje kriegel van dat 'Duitse' juichen.

Op Kaalheide hadden we het altijd lastiger overigens. Daar kan ik me maar 1 winstpartij herinneren waar ik bij was. Toen scoorde John van Loen nog voor Feyenoord.

Joost

Citaat van: Peenvogel op mrt 10, 2010, 10:06:57
Zondag niet geweest maar de 8 keer daarvoor wel bij Roda-Feyenoord. Ik werd altijd een beetje kriegel van dat 'Duitse' juichen.

Op Kaalheide hadden we het altijd lastiger overigens. Daar kan ik me maar 1 winstpartij herinneren waar ik bij was. Toen scoorde John van Loen nog voor Feyenoord.

Cijfers zeggen alles.

Kaalheide                                          
   Roda JC      27      12      10      5      39      30   
   Feyenoord      27      5      10      12      30      39   
                                          
PLS                                          
   Roda JC      10      1      2      7      10      23   
   Feyenoord      10      7      2      1      23      10   

Han

Van oktober 1989 tot en met april 1990 speelde Freek De Jonge de voorstelling De Volgende. De basis voor deze voorstelling is een incident dat zich voordeed tijdens de Europacupwedstrijd Ajax -Austria Wien.

De Jonge fungeerde die wedstrijd als stadionspeaker. Tijdens een blessurebehandeling plaatste hij de opmerking: 'Telefoon voor de heer Waldheim, wil hij zich in verbinding stellen met de heer Wiesenthal.' Later die avond ontstonden er hevige supportersrellen en men legde al snel het verband tussen die rellen en de opmerking van De Jonge. In de pers werd deze gebeurtenis vervolgens breed uitgemeten. De Jonge rekent in De Volgende uiteindelijk op zijn eigen manier met de hele affaire af.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

ðe waan

Het lijkt me een flagrante overdrijving om te denken dat die leegschedeligen die met ijzeren pijpen gooiden überhapt wisten wie Waldheim en Wiesenthal waren.

King Nothing

Ooit was ik bij Fisher Athletic - Redbridge FC, Ryman Premier League.



De stadionspeaker. Zoals het hoort: opstelling voor z'n neus, discman voor de muziek rondom de wedstrijd en een pint binnen handbereik.
Beste vrind wette dat
Soms is 't beater iets moeis te verleeze
Beater verleeze dan dat ge 't noeit het gehad