Hoofdmenu

Hugo in België

Gestart door Hugo, mrt 23, 2008, 17:43:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hugo

Citaat van: hoevenen lion op dec 28, 2008, 20:26:32
Hopelijk heb jullie het toch naar jullie zin gehad. Uit Antwerp kant was dit een zeer slechte zaak maar ik zelf ben wel tevreden met het punt gezien de omstandigheden van gisteren.
Heb jij nog ergens een officieel toeschouwersaantal gezien?

Hugo

#46
14-02-2009
Excelsior Virton 1 – Club Luik 2
Yvan Georges, Toeschouwers; 1615



Op de zaterdagmiddag zou de wedstrijd Borussia Neunkirchen - Saarbrücken bezocht worden. Aangezien Frankrijk en België dan vlakbij zijn ga je dan kijken of er s'avonds nog een leuke wedstrijd in de buurt is. Ik hoopte op een thuiswedstrijd van Nancy of Strasbourg maar de enige optie was Excelsior Virton - Club Luik in de Belgische 2e Klasse. Nu is Excelsior Virton een anonieme club in de uithoek van België dus die stond bijna onderaan mijn verlanglijstje. Dus dit was een mooie gelegenheid om Virton eens te bezoeken. Helaas werd de wedstrijd in Neunkirchen afgelast en was er s'middags geen alternatief in de regio. Zo promoveerde Virton van bijzaak tot hoofdzaak.

Iets voor 19:00 uur aankomst in Virton. Het was nog rustig bij het stadionnetje "Yvan Georges". Kaartje gekocht voor de staantribune en het nog lege terrein betreden leek mij geen goed idee. Een beter idee was om ergens een hapje te gaan eten. De snackwagen bij de ingang werd genegeerd en ik wandelde richting centrum van Virton. Nu is Virton maar een klein stadje in de Waalse provincie "Luxembourg" dus ik verwachtte geen uitgebreid aanbod aan restaurants maar een snacktoko zou er vast wel zijn. Al snel kwam ik een "snackrestaurant" tegen, dat zag er wel knusjes uit. Ik bestelde een plate met een Jupiler die wel heel erg lekker smaakte. Het was verder rustig in het restaurantje. In een hoekje een paar fans van Club Luik en tegenover mij een stelletje die er allebei niet bijster intelligent uit zagen. Ik begon net aan mijn eerste frietje toen het stelletje uitgebreid valentijnsdag begon te vieren. Ze kleden elkaar nog net niet uit. Ik zat eerste rang en maar ik kon er niet van genieten, ben maar snel anders gaan zitten. Na dit onsmakelijke incident smaakte de maaltijd verder prima.


De Belgische reclamemuur.
   

Stadswapen op de tribune?

Het Stade Yvan Georges is aan 3 zijden vrij standaard. Een redelijk formaat zittribune aan de lange zijde, een kleintje zitten achter het doel en aan de andere kant een muur van reclameborden. De resterende lange zijde is wat minder standaard, deze kant deed mij wat denken aan de Main Stand van Kingsway, het inmiddels gesloopte stadionnetje van Bishop Auckland in Engeland. In het midden een gebouwtje met daarin luxe plaatsen achter glas met daaronder de kleedkamers, aan weerszijden overdekte staanplaatsen.

Tijdens de eerste helft viel mij weer eens op dat het niveau in de Belgische 2e Klasse toch een stuk lager is vergeleken met dat van hun Nederlandse collega's. En juist over dat niveau wordt wel eens geklaagd. Club Luik had het betere spel maar het was Virton dat via een penalty op voorsprong kwam. Penalty gegeven door één van mijn favoriete scheidsrechters; Jérôme Efong Nzolo. Eerder dit seizoen zag ik hem al eens live in actie tijdens Anderlecht - AA Gent. Het is fantastisch om de man bezig te zien; hij lacht, hij gebaart, hij praat en hij doet. Helaas heeft hij de laatste tijd nogal wat kritiek gekregen. Hopenlijk komt hij nog eens een wedstrijd bij Cambuur fluiten. De tweede helft sudderde wat verder tot een speler van Virton uit het veld werd gestuurd. Virton was even van slag en Club Luik sloeg gelijk toe, in no-time stond het 1-2 en dat bleef het.


De Kingsway tribune.



De nieuwe tribune aan de lange zijde.

Het begrip trommelvliezen kreeg een nieuwe betekenis in Virton, De aanhang van de thuisploeg was royaal uitgerust met trommels. Das niet zo heel erg maar dat moet je wel wat manschappen hebben die kunnen zingen en dat was niet het geval. In de pauze ben ik dan ook maar gevlucht naar de zittribune lange zijde waar ik de aanhang van Luik ook kon horen. Tussen het monotome getrommel was dat niet mogelijk. Nadeel van de zittribune was dat het er behoorlijk koud was, je moet natuurlijk wat te zeuren hebben. Club Luik was present met een 400 man en dat is netjes. Opvallend is dat Virton als één van de weinige clubs in 2e Klasse is die een exact aantal toeschouwers opgeeft. Das toch weer een plusje waard. Conclusie is dat Virton een dorpsclubje is met een keurig stadionnetje maar verder weinig bijzonder. Alleen bezoeken als je toch in de buurt bent en dan niet op valentijnsdag. 


Het volle vakje met fans van Club Luik.


Totaalbeeldje lange zijde.


Tribune achter het doel

Joost

Een veel leuker stadion dan ik had gedacht!

Hugo

Citaat van: Joost op feb 21, 2009, 14:19:55
Een veel leuker stadion dan ik had gedacht!

Right, zoals hgrm elders terecht opmerkte, 2e Klasse waardig.

Hugo

Zoals recentelijk al beloofd hier nog wat foto's van het Veltwijck te Ekeren uit 2002. Toen was Germinal Ekeren al een paar jaar gefuseerd met Beerschot. Germinal klom gedurende de jaren '80 van 4e Klasse naar 1e Klasse. Speelde enkele keren Europees en won 1 maal de Belgische beker. Toen de club dreigde de licentie te verliezen door het gebrekkige stadionnetje was de fusie met het zieltogende Beerschot plotsklaps een feit. Ik vraag me wel eens af wel politiek spelletje daar destijds is gespeeld. Veltwijck diende nog een paar jaar als thuishaven voor de jeugd en is de laatse jaren in fasen gesloopt. Het grootste deel van het stadion bleek illegaal gebouwd.


Bord bij de hoofdingang met de bekende shirtsponsor "Young Charly".



Korte zijde, hier stond de man met de claxon.



De minimale lange zijde.



Lange zijde, middelste gedeelte is als laatste gesloopt.



Overdekte staantribune, ooit afgeleladen met fans van Celtic.



Kunstzinnig plaatje anno 2002.



Detail hoofdtribune.

Hielke

Prachtig! Vooral die statribune met daarboven een verzameling smerige, verlopen reclameborden. 

Ici c est Paris

#51
Geweldige foto's! Vind de door Hielke genoemde statribune en de kantine (?) de hoogtepunten.

Hugo

Hoogstraten, Katelijnestraat.



We waren zondag richting Tienen ruim op tijd en het was ook nog een mooie voorjaarsdag. Mooie gelegenheid om bij wat kleinere clubjes te gaan buurten/groundhoppen/groundspotten, de lezer mag lezen wat ie correct vindt. Net voorbij Hazeldonk zagen we het bord "Hoogstraten" en dat was volgens mijn chauffeur, FCB-er, het dorp van icoon Gert Verheyen. Verder is er nog het feit dat ik ooit nog eens op de fiets naar Hoogstraten ga. Bijelkaar goede reden om eens te gaan kijken bij vv Hoogstraten. Het complex aan de "Katelijnestraat" ziet er nieuw en keurig afgewerkt uit. Ik herinner mij dat Hoogstraten vroeger op de "Thijsakker" speelde maar daar ben ik niet zeker van. Misschien dat één van de kenners op dit forum daar meer over weet. Idem de officiële naam.


De spits van Hoogstraten.


Propere zitjes.

De selectie van Hoogstraten moest s'middags de uitwedstrijd tegen Hamoir spelen en wachtte geduldig op de bus. Ondertussen glipten wij naar binnen om het complex te bewonderen. Het is dus nieuw maar bevat wel alle ingrediënten die je verwacht bij een Belgisch stadionnetje. Een bescheiden overdekte zittribune, overdekt staan, een forse kantine met uitzicht op het veld en natuurlijk een zijde met enkel reclameborden. Het mocht allemaal wat kosten in Hoogstraten, het ziet er namelijk allemaal piekfijn afgewerkt uit zonder dat het klinisch wordt. Compleet ook; royale parking, entree, lichtmastjes en op elke hoek een pisbak. Keurig complex voor een 3e Klasser. Gert Verheyen helaas niet gesignaleerd.


Hoofdtribune met paddock.


Staantribune lange zijde.


Overzicht met rechts de kantine.

hoevenen lion

Citaat van: Hugo op mrt 24, 2009, 23:16:24
Ik herinner mij dat Hoogstraten vroeger op de "Thijsakker" speelde maar daar ben ik niet zeker van. Misschien dat één van de kenners op dit forum daar meer over weet. Idem de officiële naam.
Als ik mij niet vergis speelde Hoogstraten gewoon het veld achter het nieuwe stadion.

Mar

Ik speel in 3de Nationaal en qua netheid, verzorging van accomodatie en plein staat Hoogstraten toch op nr1. Morgen reis ik naar Hamoir ik ben eens benieuwd waar ik ga terecht komen....

Ici c est Paris

Citaat van: Mar op mrt 26, 2009, 18:35:09
Ik speel in 3de Nationaal en qua netheid, verzorging van accomodatie en plein staat Hoogstraten toch op nr1. Morgen reis ik naar Hamoir ik ben eens benieuwd waar ik ga terecht komen....

Tof! Bij welke club speel je?

Joost

Citaat van: Mar op mrt 26, 2009, 18:35:09
Ik speel in 3de Nationaal en qua netheid, verzorging van accomodatie en plein staat Hoogstraten toch op nr1. Morgen reis ik naar Hamoir ik ben eens benieuwd waar ik ga terecht komen....

Hamoir, das echt genieten voor de fan. Ik herinner mij gezever in het programma van Racing Mechelen waar de voorzitter aan het klagen was dat de bestuursplaatsen klapstoeltjes aan de zijlijn waren. Toiletten in de kleedkamer zijn er ook niet want een van de Bocholt-spelers stond in de beek te plassen toen ik er was. Erg leuk complex, lekker in het dorp.

Heb je net zulke ambitie als je ex-ploeggenoot Gokhan Balci?

Hugo

Citaat van: hoevenen lion op mrt 24, 2009, 23:27:22
Als ik mij niet vergis speelde Hoogstraten gewoon het veld achter het nieuwe stadion.

http://www.flapuit.be/Er_Op_Uit/eou_index.php?op=week&date=2003-09-03

Hoogstraten - opening nieuw voetbalstadion : wedstrijd Hoogstraten VV - KVC Westerlo.
Van 3 tot en met 7 september opent HVV, met fierheid, haar nieuwe voetbalstadion. Bij de festiviteiten is er voor ieder wat wils.
Een openingsmatch tegen de eersteklasser KVC Westerlo (3/9), parkfeest met de Hoogstraatse covergroep Magus Lance (4/9), een BBQ en tal van jeugdwedstrijden op de nieuwe grasmat (5/9). Het serieuze werk met de eerste thuiscompetitiewedstrijd (6/9) en tot slot een fietshappening voor geoefende en mindergeoefende fietsers (7/9).

Dezer dagen kan op een interessante wijze kennis gemaakt worden met de vereniging. De deuren staan wijd open op 5 en 7 september en een boeiende tentoonstelling is permanent toegankelijk.

Vandaag om 20.00 u wordt de start gegeven van een vijfdaagse rond de opening van het nieuwe HVV-stadion. Hoogstraten zag zich verplicht de Thijsakker te verlaten maar kan nu fier zijn op een prachtige verwezelijking. Westerlo is de sparringpartner van deze midweekse wedstrijd.



Ik zag dat er in het centrum van Hoogstraten een Thijsakkerstraat is dus ik vermoed toch dat daar het oude terrein lag.

Hugo

Rijkevorsel, Stadion Louis van Roey.

Vanuit Hoogstraten is het nog drie scheten naar Rijkevorsel. En daar speelt de club met misschien wel de mooiste naam van het Vlaamse voetbal; Zwarte Leeuw. Het stadion Louis van Roey is totaal anders dan dat van Hoogstraten. Een rommelig allegaartje waar het ongetwijfeld lekker voetbal kijken is. De oude tribunes staan dicht op het veld en er staan een paar leuke mastjes. Ik kreeg het gevoel dat het door een groepje klussers op zaterdagmiddag inelkaar geknutseld is. Beton was een favoriet bouwmateriaal, het is in alle soorten en maten gebruikt.



Lekker overdekt staan achter het doel.


Ook staan op de lange zijde.

Toen we halverwege het rondje waren stond er iemand te schreeuwen en te zwaaien bij kantine. We negeerden de man en wandelden rustig verder. Toen we bij de kantine waren werden we al opgewacht en meegesleurd naar de kantine. De man dacht dat we "Engelsmannen" waren, die schijnen namelijk regelmatig bij Zwarte Leeuw langs te hoppen. Hij was erg enthousiast over zijn club en drukte ons op het hart om vooral eens langs te komen voor een wedstrijd. Om ons te overtuigen kregen we twee petjes en een vlag met opdruk van KFC Zwarte Leeuw in onze handen gedrukt. Dus als je ooit bij een wedstrijd twee mannen met een petje van Zwarte Leeuw ziet staan weet je wie dat zijn.

Jammer dat Zwarte Leeuw in de provinciale klasse speelt. Dat maakt een bezoekje toch wat minder aantrekkelijk. Met vijf punten achterstand op Oosterzonen is de kans op rechtstreekse promotie vrij klein. Maar er is ook nog kans op promotie via de nacompetitie. Wij zullen de verrichtingen van Zwarte Leeuw met belangstelling volgen en er vast wel eens een keer een wedstrijd gaan zien.


Het zoveelste kunstzinnige plaatje.
 

Hoofdtribune.


En de andere korte zijde.

Hugo

22-03-2009
Tienen 0 – Beveren 0
Bergéstadion, Toeschouwers; 1.200

Zondagavond om half negen naar Sporting Charleroi - Standard Luik. Dan is er genoeg tijd voor een middagwedstrijd. In de 2e Klasse stonden Club Luik - Olympic Charleroi en Tienen - Beveren op het programma. Nu had ik vorig seizoen al een wedstrijd gezien in het Pairay dus het werden niet twee ontmoetingen tussen Charleroi en Luik op één dag. We waren de gehele dag al erg op tijd dus ook in Tienen. Rond 12:30 uur was het nog rustig bij het Bergéstadion. Dus het centrum van Tienen wezen verkennen. Kerktorentje, monument en dergelijke, wel leuk om thuis eens andere foto's te laten zien dan stadions en stadions. Ook nog tijd over om op een terrasje te genieten van het voorjaarszonnetje.


Hoofdtribune van het Bergéstadion.



Geen carpoolstrook maar echt dicht op het veld.

De ontmoeting tussen Tienen en Beveren was er één tussen clubs die nog aanspraak maakten op deelname aan de nacompetitie. Het begon leuk met kansen over en weer maar vooral in de tweede helft ging het steeds moeizamer en was een 0-0 onvermijdelijk. Voorin bij Beveren liep met rugnummer 99 ene Luciano Olquin, vooraf leek ons dat de nieuwe Mario Kempes. Maar ook hij kon het verschil niet maken, wel ging ie na afloop rare gebaren maken richting zijn eigen fans omdat ze niet erg blij waren met de 0-0.


Detail van het fraaie toegangshek.
 
Een groepje fans van Beveren werden melig van het geploeter op het veld. Ze begonnen teksten over een "Bertje" te zingen richting een paar agenten. Die vonden het wel prima en reageerden niet. De Beverianen begonnen langzaam door te draaien en bleven maar over Bertje zingen, ze bleven maar doorgaan. Tsja je moet wat als je op je vrije zondag in Tienen naar een saaie pot voetbal staat te kijken. Wie of wat Bertje is weten we echter nog steeds niet. Het meeste publiek in Tienen staat op de overdekte staantribune aan de lange zijde. Het gedeelte wat grensde aan het bezoekersvak aan de korte zijde bleef bijna helemaal leeg en dat zonder een leger aan stewards. Weinig behoefte in Tienen om de fans van Beveren te provoceren. Gelukkig ging de Tienen Youth Crew, 6 knulletjes sterk, er wel staan zodat wij niet helemaal alleen stonden. Echter na 20 minuten was de TYC klaar en gingen ze tikkertje spelen. Het is in Tienen de wat dorpse sfeer van de Belgische 2e en 3e Klasse. Local business in een knus stadionnetje. Niks mis mee. Letterlijk langs de lijn veel rokende mannen en in de kantine is het verboden om bij het raam te zitten. Want daar zitten de kenners 70+ met hun pintje de hele middag.  Overigens veel aparte types in Tienen waaronder een man met een heel erg groot hoofd. Nog een poging gedaan om hem op de foto te zetten maar hij verstopte zich helaas op de tribune.


Het bezoekersvak vanaf de lange zijde.


Op de achtergrond de contouren van de suikerfabriek.