Favoriete club binnen- en buitenland

Gestart door Stadionhopper, jun 07, 2008, 11:15:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stadionhopper

Wie heeft welke favoriete club? Zowel in het binnenland als buitenland? En hoe is dat tot stand gekomen?

In het binnenland is het PSV voor mij.
Dit ben ik al van kleins af aan en is nooit weggegaan. Ik heb er nooit een seizoenkaart van gehad, omdat ik zelf ook voetbalde. Europees probeer ik er zowel thuis als uit bij te zijn.

Voor VVV heb ik een zwak omdat dat geografisch zo bepaald is.

Buitenland: Borussia Mönchengladbach

Was tevens ook mijn eerste bezoek aan het buitenland met een wedstrijd. De wedstrijd was bar en bar slecht maar de Bökelberg maakte alles goed. Na deze wedstrijd (wat toen nog in de 2. liga was) ben ik ze meer en meer gaan bezoeken. Heb 4 jaren een seizoenkaart gehad (2 op de Bökelberg en 2 in het nieuwe Borussia Park)
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Aaron Harder

In Nederland heb ik uiteraard maar één club.

Vanaf 1990 heb ik een seizoenskaart bij Sc Heerenveen. De oude tijden met 6000 man op de tribune kan ik me op Noord nog goed herinneren. Mijn eerste wedstrijd zal Nederland - Hongarije geweest zijn in 17 oktober 1984. (9 jaartjes jong!!) (dat weet ik nog zo goed omdat ik het kaartje nog steeds heb) Nederland verloor met 1-2.

Mijn eerste wedstrijd van Heerenveen zal rond 1987 geweest zijn. Helaas weet ik niet meer tegen wie. Het 'oudste' kaartje is van de nacompetitie '88 - '89. De tegenstander is niet eens vermeld.

In het buitenland zijn er weinig clubs die mijn echt als supporter trekken. Ik ben van mening dat je maar fan van één club kunt zijn. Er zijn geen clubs die ik echt volg in het buitenland. Soms kan een club mij wel raken als ik er een wedstrijd bezocht heb.

Alles kan kapot!

Houseman

Ook ik zit (sta) bij sc Heerenveen op de tribune. Sinds het nieuwe stadion (1995?) een seizoenkaart, daarvoor sporadisch losse kaarten vanaf '90/91 (uit dat jaar stamt mijn oudst bewaarde ticket in ieder geval). Ik ging vlak bij het oude stadion naar de middelbare school, en zo werd mijn interesse gewekt. Daarvoor interesseerde voetbal me vrij weinig.

TeeZee

Ergens eind jaren '80 kwam er een eind aan een gigantisch lange ongeslagen reeks van PSV. De opluchting viel in de kranten te lezen, iets dat mij als kind verbaasde. Het was toch juist een prachtige prestatie? Dat is de reden dat ik sympathie ging voelen voor de club PSV, een club die niet het meest geliefd is bij de media. Dit komt mij ongetwijfeld op een Calimeroplaatje te staan.

Het slaat verder helemaal nergens op trouwens, want ik ben een rasrandstedeling en zou nooit kunnen aarden in een provincie als Noord-Brabant. ADO Den Haag is dan ook een soft spot, al ben ik daar slechts een keer geweest.

Overigens voel ik al jaren niet meer de spanning tijdens Europacupwedstrijden van PSV, net als bij het Nederlands elftal. Ik hoop dat ze winnen, maar als ze dat niet doen lig ik daar niet wakker van.

In het buitenland heb ik geen voorkeur. Ik ben verliefd op de Engelse competitie en vind vele clubs daar leuk. Met de een heb ik meer dan met de ander, maar dat is pure willekeur. Ik vind dat prima zo.

hgrm

In het seizoen 1989/90 werd mijn interesse gewekt door Vitesse, dat als net gepromoveerd klein clubje zomaar brutaalweg in de subtop stond en ook nog eens uit won bij PSV, dan zij Ricky Hilgers. Zo werd ik supporter van Vitesse. Het Gelredome zorgde al voor een bekoeling van het gevoel en toen Karel Aalbers op een schandalige manier aan de kant werd gezet en Vitesse werd overgenomen door de jongens met de snelle kapsels en nog snellere cabrio's, was het over. Vitesse kon mijn niet meer het gevoel geven dat ik zocht, hoewel ik altijd een soft spot voor 'Vitas' zal blijven houden.

Na mijn scheiding van Vitesse, heb ik het Nederlandse voetbal een tijdje min of meer links laten liggen. Er zijn jaren geweest dat ik 20 wedstrijden in Engeland bezocht en maar één of twee in Nederland. Door diverse redenen heb ik weer meer interesse gekregen in het Nederlandse voetbal. Eén van die redenen was dat AZ me steeds meer het gevoel ging geven dat Vitesse me in 1989 ook gaf. Kleine club met afgedankte spelers die het verrassend goed doet. Een stadion met dezelfde geur van massageolie en ranzige frikandellen als in Monikkenhuize. En oogstrelend voetbal. In de laatste twee seizoenen van de Hout heb ik AZ er vele malen zien schitteren, waaronder bij op-één-na alle thuiswedstrijden in de UEFA-cup-campagne die tot aan de halve finale reikte. Ook ben ik twee keer mee geweest naar een Europese uitwedstrijd: Aken (in Keulen) en Lissabon. In 2006 verhuisde AZ naar een nieuw stadion. Daarmee was een groot deel van de aantrekkingskracht van de club voor mij verdwenen. Ik ben zelfs nog nooit in het DSB-stadion geweest. Als ik er langs rijd, voel ik ook weinig behoefte om daar verandering in te brengen.

Op teletekst kijk ik nog steeds als eerste naar de uitslag van AZ en daarna naar die van Vitesse, maar ik noem me geen fan van één van beide clubs. Eigenlijk ben ik het nooit geweest, zelfs. Elke week naar dezelfde 11 spelers zitten kijken, waarvan elke twee weken op hetzelfde stoeltje in hetzelfde stadion, dat hoeft niet voor mij. Ik noem me dan ook liever AZ-sympathisant dan AZ-supporter.

Dan het buitenland.
Als ik in Nederland bij een club komt groundhoppen, dan is mijn mening over die club meestal al zo sterk, dat ik me niet zo gauw laat verrassen. Maar in het buitenland heb je het soms dat een club je 'raakt'. Of juist irriteert. Het zijn vaak kleine dingen die het doen. Een Waalse clubopa die zo trots als een pauw in gebroken Nederlands over zijn club vertelt of een knorrige steward die je afsnauwt als je een normale vraag stelt. Een speler die je met z'n schwalbes het bloed onder de nagels haalt of een vadsige local hero die op heroïsche wijze de wedstrijd beslist. Het zijn vaak kleine dingen die het doen.

Soms blijft een club je bij en blijf je de club volgen. Soms duurt dat lang, soms duurt dan kort. Soms ontstaat er een soort verbondenheid en blijf je een club tot in lengte van jaren in de gaten houden. Zo'n verbondenheid heb ik met Bangor uit Wales, Union uit België en AFC Wimbledon. Van de laatste club ben ik zelfs nog even lid geweest.

Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

AthleticHolanda

#5
Binnenland;
- FC Utrecht, VVV-Venlo en op afstand RKC Waalwijk.

Buitenland;
- Athletic Club en FC Sankt Pauli.

Verder zijn er nog een boel clubs waar ik een zwak voor heb, o.a;
- Fortuna Düsseldorf
- KFC Uerdingen
- Celtic
- Osasuna
- Standard
- RFC Liege
- Rayo Vallecano

Joost

Roda JC is mij met de paplepel ingegoten door mijn vader en dat zal er ook nooit meer uitgaan, ik kom er sinds 1993 en heb sinds 1995 een seizoenkaart. Mijn vader die bij mij overigens het volledige voetbal erin heeft gestampt. Door hem ben ik ook Alemannia gaan volgen toen ze nog in de Regionalliga voetbalden, het jaar na de promotie naar 2. Liga tezamen met e overgang van van der Luer naar Aachen deden mij besluiten er op een zondagmiddag eens heen te gaan, er werd verloren van Eintracht Trier met 0-1 maar ik was gelijk verkocht. Sinds 2005 heb ik er eens seizoenkaart in Block N. Achter deze twee volgt nog Exeter City, het is een heerlijke club en ik volg ze graag maar ze zullen nooit plek 1 of 2 kunnen innemen.


HJanneman

Ik ben van de '95generatie' nieuwe voetballertjes: als 7, bijna 8jarig jongetje wilde je aan het begin van je amateurvoetbalcarriére toendertijd op de pleintjes en veldjes alleen maar één van de wit-rood-witten zijn.
Ajax was toen wat Oranje voor 7,8 jaar oudere jongens in 88 was: AFC Ajax was de beste: de grootste familie van Nederland: bovendien had ik in mijn 3 jaar oudere neef een voorbeeld: ik vond alles wat hij deed erg stoer en hij was voor Ajax.
Kortom, ik kon er als 7,8 jarig jongetje niet onderuit: ik was voor AFC Ajax(net als de rest van mijn voetbalteam en familie die wat met voetbal had).
Later gingen we onder het mom van 'support your locals' een keer met onze voetbalvereniging bij FC Groningen kijken.
Het supporten van de locals is daarna in sneltreinvaart uit de hand gelopen: Het Oosterpark was een schitterend stadion en dichtbij genoeg om wel tweewekelijks te mogen bezoeken van de ouders: ik nam een seizoenkaart met wat voetbalvrienden.
Ondertussen, toen ik oud genoeg was, bezocht ik de wedstrijden van de AFC Ajax wanneer FC Groningen niet hoefde te spelen, met andere vrienden.
Tot vorig seizoen had ik een seizoenkaart bij FC Groningen.

Club binnenland: AFC Ajax

Sympathie club(s) binnenland: FC Groningen (support your locals)

Cambuur Leeuwarden: ik studeer nu 3 jaar in Leeuwarden en ga aankomende zomer zelfs naar Leeuwarden verhuizen.
Heb er al een wedstrijd bezocht en ben van plan dat vaker te gaan doen als ik daar woon, wanneer ik geen futsalwedstrijd heb op vrijdagavond.

Club(s) buitenland: Standard de Liege (België): ik ben lid van een officiële fanclub.

BSV Kickers Emden(Duitsland): het jaarlijkse teamuitje naar het dichtstbijzijnde Duitse profclubje is flink uit de hand gelopen. We zijn er afgelopen seizoen 3 keer geweest en gaan volgend seizoen ook met de 'blue sharks' het land in voor een enkele uitwedstrijd.

Sterke sympathie club buitenland: Paris SG(eigenlijk ben ik gewoon fan van PSG, maar omdat ik er nog nooit geweest ben voelt het toch als een soort ver van mijn bed-show, vandaar dat ik de club onder dit kopje plaats)

Blackburn Rovers(Engeland):Sbs6 heeft een tijd gekend dat het erg veel aan voetbal deed: ze hadden programma's met samenvattingen van de 'toto-divisie', de Nederlandse futsal eredivisie en een heel ander voetbalprogramma: world of soccer waar op een dag een documentaire van 5 minuten gewijd werd aan de traditie dat een lijkkist werd opgegraven bij promotie en weer werd begraven bij degradatie: dat gebeurde bij Blackburn Rovers.
Dat vond ik als kind zoiets bijzonders dat ik die club altijd ben blijven volgen: ik vind daarnaast het logo mooi, het shirt, het stadion en zelfs Lancashire vind ik mooi van de geschiedenislessen die ik erover gehad heb.
In de toekomst zal ik ook wel een membership nemen, denk ik.

Club die ik volg: Ebbsfleet United: voorheen Gravesend&Northfleet, uitkomend in de Blue Square Premier League.
Sinds ze overgenomen zijn door inmiddels 30.000 nieuwe eigenaren op het internet ben ik erg nieuwsgierig naar de impact die dat heeft op de club.
Want behalve de extra inkomsten die ze genereren uit de 30.000 investeerders/eigenaren, komen er ook meer sponsoren op de club af en halen ze successen(winnaar FA Trophy 2007/2008): kan deze club 'the league' halen door al deze impulsen van buitenaf(USA, Australië, etc.etc.)?
Er wordt geschiedenis geschreven bij Ebbsfleet United: dat vind ik interessant om te volgen.



Hugo

Citaat van: HJanneman op jun 14, 2008, 12:25:31
...Cambuur Leeuwarden: ik studeer nu 3 jaar in Leeuwarden en ga aankomende zomer zelfs naar Leeuwarden verhuizen.
Heb er al een wedstrijd bezocht en ben van plan dat vaker te gaan doen als ik daar woon, wanneer ik geen futsalwedstrijd heb op vrijdagavond....

Eindelijk een verstandige Groninger...

Batflyer

Ajax was altijd mijn favoriete club (ook ik ben van de generatie '95). Toen ik een jaar of 9 was en zelf ging voetballen wilde ik maar 1 ding, profvoetballer worden bij Ajax.
Met name de laatste jaren kan Ajax me steeds minder schelen. Vorig jaar ging ik naar de Open Dag, omdat ik dacht dat ze echt weer op de weg terug waren. Maar een paar dagen later ging Sneijder weg, Ajax werd uitgeschakeld door Slavia Praag en de rest is bekend.

Nu denken jullie misschien dat ik 'mijn club' in de steek laat, maar misschien ben ik nooit een echte Ajax-supporter geweest. Ik ging nooit naar wedstrijden, sterker nog, ik kéék nooit live wedstrijden (behalve natuurlijk de CL). Ik ben precies 3 keer in de ArenA geweest, 2x bij een Open Dag en 1x bij Amsterdam Toernooi.

Sinds een paar jaar is Arsenal mijn favoriete club, in binnen- en buitenland. Het begon toen RTL5 elk weekend wedstrijden uit de Premier League ging uitzenden, wat vaak een duel van Arsenal was. Dennis Bergkamp (in mijn ogen Nederlands grootste voetballer na Cruijff) was mijn favoriet. Ik vond Arsenal vooral een mooie club vanwege dat geweldige stadion. Eigenlijk begon mijn 'liefde' voor Ajax toen al wat minder te worden. Toen ze een paar jaar geleden in de CL-poule bij Arsenal zaten, hoopte ik al dat Arsenal zou winnen.
Laatste nieuwe ground:
San Siro (15 februari 2012, AC Milan v Arsenal 4-0)

Volgende nieuwe ground:
Veltins Arena (6 november 2012, Schalke 04 v Arsenal)

HJanneman

Citaat van: Groundhopping on the moon op jun 14, 2008, 12:31:53
Citaat van: HJanneman op jun 14, 2008, 12:25:31
...Cambuur Leeuwarden: ik studeer nu 3 jaar in Leeuwarden en ga aankomende zomer zelfs naar Leeuwarden verhuizen.
Heb er al een wedstrijd bezocht en ben van plan dat vaker te gaan doen als ik daar woon, wanneer ik geen futsalwedstrijd heb op vrijdagavond....

Eindelijk een verstandige Groninger...

Het kan ook echt leuk gaan worden om bij Cambuur te kijken volgend seizoen met al die nieuwe aanwinsten van ze die vanaf trainingsdag 1 bij elkaar zullen zijn.
Daardoor ontstaat er tegelijkertijd wel weer dat hoge verwachtingspatroon die de spelers sinds de degradatie op hun schouders voelen branden, maar Cambuur zou met deze ploeg zeker in de subtop moeten kunnen eindigen.
Maar we gaan het hier verder niet inhoudelijk over de clubs hebben, daar is dit het forum niet voor.

Joost

Citaat van: HJanneman op jun 14, 2008, 12:25:31

Blackburn Rovers(Engeland):Sbs6 heeft een tijd gekend dat het erg veel aan voetbal deed: ze hadden programma's met samenvattingen van de 'toto-divisie', de Nederlandse futsal eredivisie en een heel ander voetbalprogramma: world of soccer waar op een dag een documentaire van 5 minuten gewijd werd aan de traditie dat een lijkkist werd opgegraven bij promotie en weer werd begraven bij degradatie: dat gebeurde bij Blackburn Rovers.
Dat vond ik als kind zoiets bijzonders dat ik die club altijd ben blijven volgen: ik vind daarnaast het logo mooi, het shirt, het stadion en zelfs Lancashire vind ik mooi van de geschiedenislessen die ik erover gehad heb.
In de toekomst zal ik ook wel een membership nemen, denk ik.

Club die ik volg: Ebbsfleet United: voorheen Gravesend&Northfleet, uitkomend in de Blue Square Premier League.
Sinds ze overgenomen zijn door inmiddels 30.000 nieuwe eigenaren op het internet ben ik erg nieuwsgierig naar de impact die dat heeft op de club.
Want behalve de extra inkomsten die ze genereren uit de 30.000 investeerders/eigenaren, komen er ook meer sponsoren op de club af en halen ze successen(winnaar FA Trophy 2007/2008): kan deze club 'the league' halen door al deze impulsen van buitenaf(USA, Australië, etc.etc.)?
Er wordt geschiedenis geschreven bij Ebbsfleet United: dat vind ik interessant om te volgen.

In datzelfde programma kwam Stenhousemuir uit Schotland regelmatig in beeld, vandaar dat ik dat een leuke club vind. Ik kan me die aflevering over Blackburn Rovers ook nog goed herinneren.

Degene achter Myfootballclub.com heeft een behoorlijk smerig spelletje gespeeld. Hij was altijd al fan van Ebbsfleet/Gravesend en heeft door deze succesvolle actie veel geld gegenereerd voor zijn club en van alle 'rechten' die de nieuwe eigenaars zouden krijgen verdwijnen de meesten als sneeuw voor de zon. In feite heeft hij gewoon een eigen Supporters Trust opgericht.

Houseman

Heb je een link met meer info over die beschuldiging Joost? Ik heb getwijfeld om ook 'investeerder' te worden in myfootballclub maar toen het Ebbsfleet werd heb ik het uiteindelijk niet gedaan. Desondanks probeer ik het project ook nog wel te volgen.

TeeZee

De man achter Myfootballclub is voetbaljournalist Will Brooks en die staat bekend als Fulhamsupporter. Het oorspronkelijke plan was om alle leden via de website te laten stemmen over de opstelling. Echter, via zo'n zelfde stemming werd besloten om de opstelling over te laten aan de hoofdcoach.

Dat is de informatie die ik heb, ongeverifieerd en zo.

HJanneman

De ZDF heeft er twee leuke filmpjes aan gewijd, te vinden onder de volgende link: http://www.zdf.de/ZDFde/suche.html?pn=1&kw=ebbsfleet

En om even in te gaan op de 'own the club, pick the team'format.
De resultaten van de stemming over het pick the team-systeem heb ik overgenomen van een forum(niet van MyFC zelf).

Here are the results for the poll on team selection. A total of 9,708 members were polled. I hope that everyone agrees it was extremely important to get the membership's view on 'pick the team'. The results are certain to spark debate and will help us develop a process that reflects everyone's wishes in time for pre-season. After the results, there is a brief description on the process that had been agreed by the Web Team and the coaching staff.

I want to pick the team and I'd like the manager to have some flexibility to make changes to the members' selection: 31.3% (3043 votes)

I want to pick the team and I'd like the manager to consider, but not necessarily follow, the members' selection: 28.6% (2778 votes)

I am not interested in picking the team: 25.8% (2508 votes)

I want to pick the team but I don't want the manager to make any changes to the members' selection: 11.8% (1144 votes)

I abstain: 2.4% (235 votes)

In terms of the team selection process, nothing is set in stone. And in light of the above results, the following process may or may not need to be amended. Assuming a typical 'match-Saturday match-Saturday week':

- Monday to Thursday, feedback on the previous match, information on upcoming opposition and news from the training ground.
- On Friday after training, a squad of 16 (perhaps more if players are injury doubts) are presented to members.
- Members select an 11 and formation. The remaining 5 go on the bench.
- Coaching staff are given the 11 and formation on Saturday morning (this is not made public before the match)
- If changes are made to this eleven due to tactics (specific information on the opposition often arrives a few hours before the game) or EUFC player fitness, the reasons for these changes will be communicated.

An important thing to note is that the opposition would find out the starting eleven at 14:15, the same as usual, therefore nothing confidential is given away. And the reason for selecting from a 16 is that only the coaching staff can truly know how players have trained in the week, and which players are 'match ready'.

De 'eigenaren' kunnen dus naar mijn weten straks een opstelling gaan maken, die hier en daar door de coach veranderd mag worden.
Maar ook moet ik hier bij zeggen dat er nog steeds gediscussieerd wordt over dit onderwerp.
Andere zaken als het kiezen van de shirts, seizoenkaartprijzen, etc.etc. worden wel klakkeloos overgenomen als er een meerderheid uit de stemming naar voren komt, geloof ik.