Favoriete club binnen- en buitenland

Gestart door Stadionhopper, jun 07, 2008, 11:15:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

reemstercarp

Sinds mijn pa me in 1992 (ik was toen 8) een keer meenam naar Willem II (was toen een wedstrijd tegen ajax die met 2-5 werd verloren) ben ik supporter geworden van deze club. Sinds '96 nam ik een seizoenkaart en heb die een aantal jaar gehad. De nog redelijke recente gloriejaren heb ik mogen meemaken.

Vanaf 2001 ging het me allemaal wat minder interesseren en ben ik me meer op muziek gaan richten, ik werd een teletekst supporter. Sinds ik studeer in Nijmegen(2003) is het voetbal weer terug in the picture gekomen. De derby tegen NAC sla ik nooit over, en de afgelopen jaren heb ik ook wat wedstrijdjes van NEC meegepikt. Maar de passie voor voetbal ging pas echt weer leven door een prachtige documentaire over de 'Superclásico': de derby tussen River Plate en Boca Juniors. De fans, het shirt, het prachtige voetbal en de filosofie van de club spraken me zo aan dat ik de club ben gaan volgen (via internet).

Toen ik in 2007 naar Argentinië verkastte om een jaar te studeren sloeg het virus helemaal toe. Ik heb een prachtige superclásico meegemaakt in oktober van het vorig jaar, en besloot daarna 'socio' te worden van de club. Ik ben naar de meeste competitie, SudAmericana en Copa Libertadores wedstrijden geweest. Op de tribunes stond ik net zo hard de liedjes mee te zingen als de gewone argentijnse fans. Ik ben ook naar veel andere clubs geweest zoals Boca Juniors, Estudiantes, San Lorenzo etcetera, maar nergens voelde ik me zo fijn als bij River. Door mijn gastgezin is ook een zekere sympathie voor Racing Club ontstaan. In de lagere divisies heb ik leuke avonden gehad bij Ferro Carril Oeste en Chacarita Juniors

Helaas ben ik weer terug in Nederland, maar in oktober ga ik weer naar Buenos Aires om de superclásico bij te wonen, mijn lidmaatschap heb ik zojuist verlengd :). Bij mijn weten ben ik de enige socio van River Plate in Nederland ;).

Dus:

Nederland:
Willem II
(sympathie voor NEC)

Buitenland:
River Plate
(sympathie voor Racing, Ferro Carril Oeste en Chacarita).

Joost

Citaat van: Houseman op jun 16, 2008, 17:43:41
Heb je een link met meer info over die beschuldiging Joost? Ik heb getwijfeld om ook 'investeerder' te worden in myfootballclub maar toen het Ebbsfleet werd heb ik het uiteindelijk niet gedaan. Desondanks probeer ik het project ook nog wel te volgen.

Ik heb geen bron voor die beschuldiging helaas, deze werden gedaan in de Non League Paper ergens vorig jaar.

Gert

In Nederland is er maar één club voor mij en dat is Willem II. Sinds 1979 heb ik een seizoenkaart en dat zal ook wel zo blijven tot ik het stadion niet meer kán bezoeken. Dat gaat er nooit meer uit en dat wil ik ook niet.

In het buitenland had ik altijd wat met Liverpool, vanwege de Kop en de verslagen op de worldservice. Spelers met namen als Dalgliesh, Keegan, Rush en een stadion dat Anfield heet en natuurlijk You'll never walk alone, dat maakt indruk op de jonge luisteraar. Ik heb nog steeds de cupfinal tegen Everton ergens op een bandje op zolder. Die magie is verdwenen. Juist door mijn regelmatige bezoeken aan Engeland gaat dat er af, om plaats te maken voor een liefde voor de algemene voetbalbeleving en alles daaromheen op dat rare eiland. Van de clubs die ik tot nu toe heb meegemaakt hebben Sheffield United en Wrexham de warmste gevoelens losgemaakt, ik kijk toch altijd even wat ze gadaan hebben.

Ici c est Paris

In Nederland is er voor mij maar 1 club, en dat is FC Utrecht. In deze regio heb je eigenlijk maar fans van 2 clubs: FC Utrecht en Ajax. Bovendien was er op de dag van mijn geboorte een wedstrijd tussen deze clubs op een paar 100 meter van waar ik in het ziekenhuis lag, dus het leek wel zo bepaald. Een supporter van praktisch het eerste uur dus, haha. Rond mijn 5e was Ajax de beste club van de wereld, en toen men mij 1x Ajax hoorde zeggen hebben ze me naar het stadion genomen bij de volgende wedstrijd (uitgerekend tegen Ajax). Ik ben toen met het Utrechtvirus besmet en het is nooit meer overgegaan. Sindsdien kom ik vrijwel elke thuiswedstrijd in het stadion, en doe ik een aantal dingen rondom de club.

In het buitenland zijn er nog 2 clubs die ook erg veel voor me betekenen. In Frankrijk Paris Saint-Germain. Als jonge jongen werd ik verliefd op het prachtige shirt van PSG en het mooie voetbal van de club op Eurogoals, het legendarische programma op Eurosport. Naarmate ik ouder werd ging ik de club steeds meer volgen tot wat het nu voor me is. De 2e club is Standard de Liege, uit Belgie. Een aantal jaar geleden begonnen ik en een vriend langzaam aan wat wedstrijden in het buitenland te bezoeken, en toen bood een Standardfan die we via het internet hadden leren kennen ons aan om eens in Luik een wedstrijd te komen kijken. Bij binnenkomst in het stadion klapperden m'n oren van de herrie die de fans maakten, en ik was verkocht. Sindsdien bezoek ik nog weleens wedstrijd van Standard en als ze spelen zit ik indien mogelijk voor de radio of tv. Aanstaande vrijdag ga ik weer, tegen Anderlecht.

Maroboduus

Geboren in de provincie Utrecht, grotendeels opgegroeid in Gelderland, was ik als klein jochie Ajax-fan. Vandaag de dag doet het me pijn dit toe te moeten geven, maar het is nu eenmaal zo. Door mijn omgeving beïnvloed kon ik amper anders. Maar met de jaren en de talloze zondagse uitzendingen van Studio Sport veranderde dit. Ik besloot mij, toegegeven wat kunstmatig, te concentreren op de club van mijn geboortestreek en heel geleidelijk won deze merkwaardige vereniging mijn sympathie. Rond mijn tiende stond FC Utrecht voor mij op dezelfde hoogte als Ajax, korte tijd later veranderde dat dramatisch in het nadeel van de hoofdstedelingen en in het seizoen 1995/1996 was er nog maar één club voor mij, hoewel ik deze nog nooit live had zien spelen. Mijn obsessie ontwikkelde zich dus niet aan vader's hand in het stadion, maar zelf voor tv en luisterend naar de radio. In het reeds genoemde seizoen moest het er van komen en met één van mijn beste vrienden, een supporter van de Go Ahead Eagles, bezochten we de inhaalwedstrijd tussen onze favorieten. FC Utrecht, op dat moment kansloos bivakkerend op de 18de stek, versloeg de Eagles (17de op de ranglijst) door een vrije trap van Hans Visser in de 94ste minuut. Voor mij is een mooiere première niet denkbaar en tot op heden is er geen probaat middel tegen het virus gevonden.

Mijn lijstje ziet er dus als volgt uit:

Nederland - FC Utrecht
daarnaast een sympathie voor De Graafschap
Duitsland - 1. FSV Mainz 05 en Rot-Weiss Essen
Rep. Ierland - Bohemian FC

Met zogenaamde topclubs heb ik eerlijk gezegd weinig. Ik heb vorig seizoen genoten van Arsenal FC en heb op basis van in het verleden bezochte wedstrijden gek genoeg ook wel ergens een sympathie voor Liverpool FC, maar een echte favoriet heb ik niet in de Engelse, Spaanse en Italiaanse competities.

RKSVW

In voetbal heb ik niet echt een favoriet (in andere sporten wel maar daar mag ik niet over hebben), maar als ik zou moeten kiezen gaan dat de Bohs zijn. Bohemians FC zijn niet de meest succesvolle club in Ierland maar wel een van de meer traditionele. Dat komt gedeeltelijk door de heerlijke avondjes die ik er gehad heb en door Dalymount Park wat ik een heerlijke ground vind.

----------------
Now playing: Paddy Casey & Luka Bloom - Amen (so be it)
via FoxyTunes

wekke

In eigen land ben ik al jaren seizoenkaarthouder van K.lierse S.K., verder heb ik in België sympathie voor KRC Genk en Standard. Beiden door hun erg vriendelijke fans en mooi stadion, al heeft Genk veel van z'n pluimen verloren.

In het buitenland heb ik nog niet veel wedstrijden gezien en heb ik overal wel wat "favorietjes" zitten, oa. Fc Barcelona (vind ik een schitterende club, vol historiek. Spijtig dat de sfeer in Camp Nou zo tegenvalt), Celtic Glasgow (de sfeer, het stadion, de kleuren en truitjes), ...

Vaig

Mijn favoriete club is Fortuna Sittard. Natuurlijk omdat ik vlakbij woon, en mijn vader me vroeger een keer heeft meegenomen naar Fortuna - Ajax (wat overigens helemaal uit de hand liep, door supportersrellen). Nadat ik in het seizoen 1994/1995 de kampioenswedstrijd in de eerste divisie tegen de graafschap had bijgewoond, zeurde ik steeds bij mijn vader om vaker te gaan. We gingen 2 a 3 keer per seizoen kijken. Toen ik 14 was, heb ik samen met vrienden een seizoenkaart aangeschaft en ben er nooit meer weg gegaan. De tijden in de Baandert zal ik nooit meer vergeten. Het seizoen 1998/1999 staat me nog als de dag van gisteren nij. Uit en Thuis winnen van Ajax, winnen uit bij Feyenoord, winnen van PSV met 6-4 en in het Philips Stadion in de halve finale van de beker. Na 86 minuten met 0-2 achterstaan tegen RKC, en nog met 3-2 winnen (voor zover mij bekend, is dit nog steeds een record) en als klap op de vuurpijl de bekerfinale tegen Ajax.

Nu alweer heel wat jaartjes in de kelder van het betaalde voetbal, waar we ons plezier halen in een van de incidentele hoogtepuntjes, zoals de winst in de Geusselt eerder dit seizoen. Nu heb ik de hele winterstop de periodestand, op mijn bureaublad staan. We staan namelijk fier bovenaan, voor wat het waard is...
De liefde zal nooit meer overgaan, en kan me niet voorstellen dat ik ooit als supporter bij FC Limburg zou zitten.

In het buitenland heb ik geen favoriete ploeg, hoewel ik altijd even kijk wat FC Sochaux gemaakt heeft.
Laatst bezochte nieuwe ground: Stade Jacques Lechat, Malmedy

RKSVW

Zitterd mot blieve besjtoanzoedet ich d'r nog eis heer kin.

Vaig

Citaat van: RKSVW op dec 24, 2008, 15:16:05
Zitterd mot blieve besjtoanzoedet ich d'r nog eis heer kin.
Dat is nou nog eens een verstandige reactie...
Laatst bezochte nieuwe ground: Stade Jacques Lechat, Malmedy

RKSVW


Ik dacht wel dat je dat zou bevallen. Mijn favoriete Limburgse clubs blijven natuurlijk KRC Genk en Borussia Mönchen-Gladbach maar Fortuna heeft ook wel mijn symphatie. Ik hou echter meer van kleine clubs en semi-professioneel voetbal. Waarom? Omdat ik spelers op dat niveau vaak meer zie knokken om een overwinning te behalen en dat vind ik mooi om te zien.
----------------
Now playing: Shahrukh Khan,Aishwarya Rai - Rhythms Of Mohabbatein (Instrumental)
via FoxyTunes

hgrm

Citaat van: RKSVW op dec 24, 2008, 15:16:05
Zitterd mot blieve besjtoan zoedet ich d'r nog eis heer kin.

Ondertiteling!!
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

RKSVW

Citaat van: hgrm op dec 24, 2008, 20:05:53
Ondertiteling!!
Nope, este ut neet versjteus hoof ich ut neet oever te zette ;)

----------------
Now playing: Sioen - Too good to be trough
via FoxyTunes

hgrm

Als ik hierrrrrrr nog een keerrrrrr iets in het Limbostaans lees, dan ga ik al mijn berichten met en rollende, Gooische errrrrr typen (ook wel kinderrrrren voorrrrrr kinderrrrren errrrr genoemd).
Ja, dat is een zwaarrrrrrr dreigement.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

RKSVW

Het is geen Limbostaans maar Limburgs, een officiele taal in Nederland. In Nederland is het naast het Fries en het Nedersaksisch een van de drie erkende streektalen. Het Limburgs wordt gekenmerkt door een grote interne diversiteit enschattingen spreken van een 2 miljoen mensen die het Limburgs machtig zijn. Van mij mag je ook best Goois schrijven hoor. Niemand houd je tegen. Het was even een inside joke voor Vaig op zijn post over Fortuna. Dat mag toch best wel? Ik zou het ook niet erg vinden als Hjanneman eens in het Fries zou posten of iemand in het Utregs, het Westvloms, het Osvloms, het Brabants of wat dan ook.
De post was gericht aan een mede-taalgenoot als grapje en volgens mij kun je het toch wel volgen.
Mijn excuses als een van de regels is dat een van de 4 officiele talen van de talen van Nederland hier niet toegestaan is.