Hoofdmenu

Eerste divisie

Gestart door Sebastiaan_W, jan 08, 2013, 10:28:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Jehoentelaar

Over hoge publieke opkomst en uitverkochte stadions had ik niet eens nagedacht - dat is in de Eerste divisie sowieso enkel bij uitzondering (en in de nacompetitie) reëel. Maar de club zit nu zodanig in een dal dat er tussen nu en een uitverkochte Vliert met een hoog spelend FCDB nog tal van andere scenario's denkbaar zijn.
Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

watergatehopper

#361
Algemeen directeur Mattijs Manders van NAC Breda belooft in een open brief aan 11.000 supporters gouden bergen.

1. Een nieuw sfeervol stadion over 10 jaar,
2. Een stabiele eredivisie ploeg(2022) en attractief aanvallend voetbal,
3. Een jeugdopleiding die zich tot de top van Nederland mag rekenen,
4. Een begroting van 16 miljoen(vanaf 2025),
5. Een 'state-of-the-art' trainingscomplex.

De heer Manders ziet volop kansen in de commerciële sector om dit te gaan verwezenlijken.... Hoe dan??? Er is op dit moment een coronapandemie gaande. Ondanks het bepaalde bedrijven heel goed gaat blijft het een onzekere tijd. Bovendien valt er een groot stuk exposure weg omdat er geen publiek welkom is. Tegelijk vraag ik me af wat er mis is met het huidige stadion. Het heeft zelfs uitbreidingsmogelijkheden. Eerst maar eens met attractiever voetbal nacompetitie halen en wat goodwill kweken onder de supporters.
🇧🇪 Eerste klasse B ✅

rogo_breda

Tsja, wat moeten we hier van vinden... luchtfietserij natuurlijk. Daar zijn NAC directeuren al snel alergisch voor. Ik volg NAC op de voet en zit best dicht bij het vuur, geloof me maar dat niemand blij wordt van dit soort berichten. De directeur kan zijn energie beter in andere zaken steken, een nieuw stadion gaat er echt niet komen en is inderdaad ook niet nodig. Als ze echt iets nieuws willen met een trainingsaccomodatie ernaast dan zal dit ver buiten de stad liggen en daar wordt niemand blij van. De huidige locatie is zo verkeerd niet. Het stadion is ook groot genoeg en kan inderdaad nog worden uitgebreid. Ja er is achterstallig onderhoud maar dat is altijd op te lossen en zelf vind ik het helemaal niet erg dat het veroudert. Enige wat ze heel snel aan moeten pakken is het dramatische uitvak natuurlijk. 

watergatehopper


NAC is een prachtige club en Breda een echte voetbalstad ze horen natuurlijk in de eredivisie. Ik denk dat ze zelfs in Tilburg en omstreken willen dat ze promoveren. Hier in Hilvarenbeek ken ik er wel een paar. Maar dat wanbeleid in Breda, wat al heeeel lang duurt is echt om te janken.
Wat ik zeg. Eerst maar eens een seizoen lang het publiek vermaken en nacompetitie halen.

Een slecht uitvak hebben wij bij Cambuur ook en ondanks Nederland veel nieuwe stadions kent zijn ze zeker niet de enige.
🇧🇪 Eerste klasse B ✅

DannyH79

Voor de zekerheid toch maar voor 2025 een keertje naar NAC gaan....
Mijn blog: https://groundhop-hopper.blogspot.com/

Mijn insta: @groundhophopper

FCT1980

NAC heeft een vrij nieuw stadion dus waarom zou je daar je geld in steken?
Mogelijke uitbreiding of verfraaiing zou ik snappen maar een nieuw stadion is echt complete waanzin.
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

Joost

Citaat van: FCT1980 op jan 25, 2021, 09:23:12
NAC heeft een vrij nieuw stadion dus waarom zou je daar je geld in steken?
Mogelijke uitbreiding of verfraaiing zou ik snappen maar een nieuw stadion is echt complete waanzin.

Grappige opmerking.
Het stadion is al 25 jaar oud en over 10 jaar dus 35 jaar.

Als je 35 jaar terugrekend vanaf 1996 dan is het 1961.
Het stadion aan de Beatrixstraat kende twee overdekte tribunes. De lange zijde staantribune dateerde uit 1969, de iconische zittribune uit 1977.

Dat is bij meer clubs zo.
De eerste Galgenwaard stond er tot 1981, de tweede werd in 1982 geopend maar tussen 2002 en 2005 verbouwd.
De laatste wijzigingen in het Cambuurstadion dateren van midden jaren 90, daar willen ze een nieuw stadion.
Het Diekman werd geopend in 1956 met de laatste nieuwe tribune in 1969. Toen het in 1998 werd afgedankt was het dus 42 jaar.
De tribunes in Oosterpark dateerden van de 2e helft van de jaren 80, de Euroborg werd in 2008 geopend.

Maar wellicht nog het meest frappant is de Baandert, dat zit in ons geheugen als dat knusse stadion met vier overdekte tribunes. Maar tot midden jaren 80 was dat niet meer dan een veld omringt door staantribunes en een kleine zittribune. Slechts 1 zijde heeft ook een overkapping, die is van eind jaren 70. Toen de Baandert in 2000 werd verlaten had het stadion minder dan 15 jaar in de laatste lay out bestaan.



DannyH79

Citaat van: Joost op jan 25, 2021, 10:20:13
Grappige opmerking.
Het stadion is al 25 jaar oud en over 10 jaar dus 35 jaar.



Ik snap de opmerking wel, ik heb zelf ook vaak het idee dat een stadion nog vrij nieuw is, maar dan blijkt het soms al 20 jaar of ouder te zijn......bijv. de Arena of Gelredome heb ik ook het idee dat het vrij nieuwe stadions zijn, maar dat is ook al midden jaren '90 geweest.......

De tijd gaat blijkbaar snel......
Mijn blog: https://groundhop-hopper.blogspot.com/

Mijn insta: @groundhophopper

Jef400

Ik denk dat veel ook met de omslag in het ontwerpproces te maken heeft. Tegenwoordig ontwerp je stadions op een computer, en heb je veel betere bouwmaterialen. Daardoor kun je veel minder rigide ontwerpen en krijg je moderne architectuur. Die standaard 15.000 capaciteit dozen in Duitsland zien er misschien niet uit voor de groundhopper. Maar zijn wel een resultaat van de moderne tijd, met over het algemeen vrij zicht en doelmatige functies waar mensen zich niet oncomfortabel voelen.

hgrm

Ik denk dat het er ook aan ligt dat de eisen die nu aan een stadion gesteld worden, in de laatste 30 jaar (pak 'm beet vanaf het begin van de stadionhausse tot nu) veel minder zijn veranderd dan in de 30 jaar ervoor (pak 'm beet vanaf het begin van het betaald voetbal tot 1990).

Met andere woorden: het Gelredome is van 1988 en dus bijna 25 jaar oud. Als het nu opnieuw gebouwd zou worden, zouden er niet heel veel dingen anders worden gedaan, in ieder geval niet fundamenteel anders.  Ook de locatie zou niet heel anders gekozen worden.


Ga je vanaf 1988 25 jaar de andere kant op, dan zit je in het begin van de jaren 60. Een stadion uit die tijd dat me meteen te binnen schiet, is Brasserskade in Delft. Dat is een goed voorbeeld omdat het sindsdien nauwelijks verbouwd is. Stadion Buraufosse in Luik is ook een goed voorbeeld; dat dateert ook uit de jaren 60 en is sindsdien ook weinig verbouwd. De verschillen tussen de jaren 60 en de jaren 90 zijn veel groter dan tussen de jaren 90 en nu:

In de jaren 60 was nog driekwart van de capaciteit staanplaatsen, grotendeels onoverdekt. De zittribunes waren redelijk spartaans (vergelijkbaar met de goedkoopste plaatsen van nu), van skyboxen en businessseats had nog niemand gehoord, de faciltiteiten zowel voor de staf (kleedkamers etc) als voor de bezoekers waren van veel lager niveau en van multifunctionaliteit (gebruik buiten wedstrijddagen) was nauwelijks sprake.
Hoewel er in de jaren 60 over het algemeen al aan de rand van de stad werd gebouwd, was bereikbaarheid per auto en parkeerruimte nog geen aandachtspunt.

Mijn conclusie is: Veranderende randvoorwaarden zijn de aanjagers voor stadionbouw. Die randvoorwaarden zijn tussen 1960 en 1990 fundamenteel veranderd maar tussen 1990 en 2021 veel minder. Er is dus nu geen aanleiding om de generatie stadions uit de jaren 90 en later te vervangen door nieuwbouw.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

rogo_breda

Citaat van: FCT1980 op jan 25, 2021, 09:23:12
NAC heeft een vrij nieuw stadion dus waarom zou je daar je geld in steken?
Mogelijke uitbreiding of verfraaiing zou ik snappen maar een nieuw stadion is echt complete waanzin.
Mee eens. In de huidige tijd wordt er veel te snel over nieuwbouw gepraat terwijl je bestaande stadions voor veel minder geld ook gewoon op kunt knappen. Denk aan Emmen, Cambuur of Helmond. We hebben meer sponsorfaciliteiten nodig, wordt dan steeds geroepen. Als ze hun hoofdtribune flink uitbreiden met zalen en boxen dan ben je er al. Desnoods een nieuwe hoofdtribune zoals Go Ahead. Maar de andere tribunes kunnen nog prima mee en zo niet dan zijn ze prima aan te passen en op te knappen.

FCT1980

Eagles heeft dat inderdaad goed gedaan.
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

FC_Emmen

Citaat van: rogo_breda op jan 30, 2021, 10:58:42
Mee eens. In de huidige tijd wordt er veel te snel over nieuwbouw gepraat terwijl je bestaande stadions voor veel minder geld ook gewoon op kunt knappen. Denk aan Emmen, Cambuur of Helmond. We hebben meer sponsorfaciliteiten nodig, wordt dan steeds geroepen. Als ze hun hoofdtribune flink uitbreiden met zalen en boxen dan ben je er al. Desnoods een nieuwe hoofdtribune zoals Go Ahead. Maar de andere tribunes kunnen nog prima mee en zo niet dan zijn ze prima aan te passen en op te knappen.
Bij ons is nog niet zeker of het verbouw of nieuwbouw wordt.
Dimitri Verhulst: 'De combinatie geel en zwart, godbetert, smakelozer kan je 't niet bedenken.'