De stamnummers van de Engelse competitie

Gestart door TeeZee, dec 30, 2007, 11:04:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hoevenen lion

Citaat van: Mach op dec 30, 2007, 11:38:58
??? wat een uitzoekwerk moet dat zijn geweest... Wel leuk zo'n lijst natuurlijk, jammer dat alleen de Belgische bond zoiets heeft bijgehouden/geregistreerd.
Zeer knap en intressante topic. Zoals Mach het al zei dit moet echt wel een heel werkje zijn geweest.
Heeft er toevallig iemand een lijst van de Belgische clubs?

TeeZee

De lijst van de Engelse stamnummers gaat nog op de schop, omdat een aantal dingen nog ter discussie staan. Het was een hoop werk, maar wel erg leuk werk.

Wat betreft de Belgische lijst, die vind je hier

hgrm

Ik mis AFC Telfort

Overigens vind ik de definitie van origineel/niet origineel een beetje dubieus. Als je het op de keper beschouwt, is Stoke City ook niet origineel. Ergens in de 1890s zijn ze failliet gegaan en reformed. Hetzelfde geldt min of meer voor Barrow. Dus ik vind het verdedigbaar om AFC Telfort, Scarborough Town, Aldershot en vele anderen. Als er, zoals bij bijvoorbeeld Bradford (P.A.) of Third Lanark in Schotland jaren of zelfs decennia tussen demise en heroprichting zit, is het een ander verhaal.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

TeeZee

Citaat van: hgrm op okt 06, 2008, 17:05:07
Ik mis AFC Telfort
AFC Telford United is geen former League club.

CiteerOverigens vind ik de definitie van origineel/niet origineel een beetje dubieus. Als je het op de keper beschouwt, is Stoke City ook niet origineel. Ergens in de 1890s zijn ze failliet gegaan en reformed. Hetzelfde geldt min of meer voor Barrow. Dus ik vind het verdedigbaar om AFC Telfort, Scarborough Town, Aldershot en vele anderen. Als er, zoals bij bijvoorbeeld Bradford (P.A.) of Third Lanark in Schotland jaren of zelfs decennia tussen demise en heroprichting zit, is het een ander verhaal.
Ik snap niet wat je probleem is, aangezien die clubs gewoon genoemd worden in de lijst. Dat er een sterretje bij staat om aan te geven dat de originele club ooit eens fuseerde of een herstart maakte doet daar niks aan af. Juist omdat ze in deze lijst staan, honoreer ik feitelijk hun former League Club status! Dat laatste doe ik als de opvolger van een vergane club enigszins het vervolg op de geschiedenis van de voorloper voortzet. Dat kan op verschillende manieren en vaak kom je daar wel achter als je de clubhistories er bijpakt.

hgrm

Citaat van: TeeZee op okt 06, 2008, 17:46:42
AFC Telford United is geen former League club.
Dom.....

Citeer
Ik snap niet wat je probleem is, aangezien die clubs gewoon genoemd worden in de lijst. Dat er een sterretje bij staat om aan te geven dat de originele club ooit eens fuseerde of een herstart maakte doet daar niks aan af. Juist omdat ze in deze lijst staan, honoreer ik feitelijk hun former League Club status! Dat laatste doe ik als de opvolger van een vergane club enigszins het vervolg op de geschiedenis van de voorloper voortzet. Dat kan op verschillende manieren en vaak kom je daar wel achter als je de clubhistories er bijpakt.

Ik wil alleen maar zeggen dat er veel gevallen zijn waar de clubhistorie geen onafgebroken, doorlopend geheel is. Wat dat betreft doet het er dus weinig toe of een club wel of niet heropgericht is. Zodra een club is direct is opgericht om een failliete club te vervangen, is het wat mij betreft dezelfde club. Zonder sterretje.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

TeeZee

Citaat van: Han op dec 31, 2007, 23:26:13
Ik beschik over redelijk geprononceerde geschiedschrijving over Leeds City en ben in de veronderstelling dat Burslem Port Vale het stamnummer mag overnemen:

Leeds United nam zoals hgrm schreef op 31 October inderdaad de fixtures over van de Leeds City reserves

Voer voor interpretatie in dit even fraaie als bloedlinke topic.
Ik zie dit nu pas. Volgens mij bedoel je in bovenstaand stuk Port Vale i.p.v. Leeds United in de twee "alinea". Port Vale kan zeker niet het stamnummer overnemen van Leeds City, daar Port Vale al een stamnummer had (het speelde al eerder -eind 1800- in de League).

Han

Citaat van: TeeZee op okt 08, 2008, 10:28:08
Ik zie dit nu pas. Volgens mij bedoel je in bovenstaand stuk Port Vale i.p.v. Leeds United in de twee "alinea". Port Vale kan zeker niet het stamnummer overnemen van Leeds City, daar Port Vale al een stamnummer had (het speelde al eerder -eind 1800- in de League).
Ik snap mijn eigen bijdrage niet.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

TeeZee

Citaat van: Han op okt 08, 2008, 16:54:03
Ik snap mijn eigen bijdrage niet.
Had het dan ook wat meer verbloemd met moeilijke woorden.

Han

Citaat van: hgrm op okt 06, 2008, 19:28:12
Dom.....

Ik wil alleen maar zeggen dat er veel gevallen zijn waar de clubhistorie geen onafgebroken, doorlopend geheel is. Wat dat betreft doet het er dus weinig toe of een club wel of niet heropgericht is. Zodra een club is direct is opgericht om een failliete club te vervangen, is het wat mij betreft dezelfde club. Zonder sterretje.


Aan welke club denk jij bv als de stellige stelling zou mogen luiden:  'not descending from the original'.

Het huidige Bootle heette tot 1973 Langton en werd opgericht in 1952. Dat is duidelijk geen descendant from the original.


Waar zitten er nu nog pijnpunten als het gaat om het genoemde uitgangspunt.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Han

#24
Citaat van: TeeZee op okt 08, 2008, 10:28:08
Ik zie dit nu pas. Volgens mij bedoel je in bovenstaand stuk Port Vale i.p.v. Leeds United in de twee "alinea". Port Vale kan zeker niet het stamnummer overnemen van Leeds City, daar Port Vale al een stamnummer had (het speelde al eerder -eind 1800- in de League).

Leeds City werd na een aantal wedstrijden uit de League gezet en het was Port Vale dat nog tijdens het seizoen de plaats innam en de overige fixtures van Leeds City speelde. Leeds United nam de plaats in van de Leeds City Reserves en werd pas daarna gekozen in de League. Leeds United heeft voor zover ik weet niks te maken met Leeds City.



Voorts: waarom ontbreekt het huidige Loughborough FC in de lijst. Er is geen enkele connotatie met het originele Loughborough, maar dat geldt ook voor het wél vermelde Bootle.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

TeeZee

Citaat van: Han op okt 09, 2008, 18:26:05Voorts: waarom ontbreekt het huidige Loughborough FC in de lijst. Er is geen enkele connotatie met het originele Loughborough, maar dat geldt ook voor het wél vermelde Bootle.
Goede vraag. Bootle hoort eigenlijk niet in de lijst!

Han

Over Aberdare Athletic:

1893-1914 Aberdare Town, folded due to lack of support and poor management
1919-1920 Reformed as Aberdare Amateurs, folded
1920-1926 Reformed as Aberdare Athletic
1926-1928 Changed name to Aberdare and Aberaman after amalgamation
1934-1939 Reformed as Aberdare Town
1945-1947 Reformed as Aberaman and Aberdare
1947-1948 Club split into Aberdare and Aberaman

Strangely Devoted or Mentally Disturbed

TeeZee

Citaat van: Han op okt 09, 2008, 22:55:54
Over Aberdare Athletic:

1893-1914 Aberdare Town, folded due to lack of support and poor management
1919-1920 Reformed as Aberdare Amateurs, folded
1920-1926 Reformed as Aberdare Athletic
1926-1928 Changed name to Aberdare and Aberaman after amalgamation
1934-1939 Reformed as Aberdare Town
1945-1947 Reformed as Aberaman and Aberdare
1947-1948 Club split into Aberdare and Aberaman
Het vervolg hierop was dat de Aberdare-tak weer ophield te bestaan. Aberman bestaat nog wel als ENTO huppeldepup in Wales. Omdat Aberman zich ooit bij Aberdare voegde, worden ze door sommigen gezien als former League Club. Ik heb daar moeite mee.

Han

Ashington FC were formed in 1883

Bradford (Park Avenue) were founded in 1907 en ik weet niet of het huidige Park Avenue 'is a descendant of the original'

Burton Swifts where founded 'somewhere in the 187? (ná 1871) as Burton Outwood Star and changed their name to Burton Swifts in 1883
Burton Wanderers were founded in 1871
Burton United, amalgamation of Swifts and Wanderers, were founded in 1901 and disbanded in 1910




Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Han

Gateshead, uit mijn manuscript:


The story of Gateshead FC starts with a team called South Shields Adelaide Athletic, formed in 1899 by Jack Inskip. After spending a few years in minor competitions the club dropped the 'Athletic' from its name and made a move to a higher level, the Tyneside League in 1905. They turned professional in 1907, playing in green and red quartered shirts with white shorts at the Stanhope ground. Facilities were all but non-existent and the acquisition of a well-equipped enclosed ground was of paramount importance.

The start of the 1908/09 season coincided with a new home venue at Horsley Hill Road. In 1910 the 'Adelaide' was dropped to become plain South Shields but the nickname 'The Laides' stuck. When the club entered the Football League after the First World War they adopted royal blue shirts and white shorts. By the late Twenties South Shields were in dire straits and the idea was first mooted regarding a move to hopefully a better-supported base. Rumours abounded of a proposed re-allocation to a Newcastle suburb, to an area more responsive to a Football League club. The 1929/30 season was to prove the last for the club at Horsley Hill under the South Shields name. By mid-March it was announced that a move to Gateshead was definite. The area chosen to lay out a football pitch was the site of the future Redheugh Park, then locally known as the 'Clay Hole'.

The formal name change to Gateshead was approved by the FA in July 1930 and the newly formed club kicked off their campaign at Redheugh Park clad in claret shirts with light blue sleeves and white shorts, inspired by the famous Aston Villa. Seven of the players who took on Doncaster Rovers had played the last match at Horsley Hill and brought with them the 'Laides' tag. Under their new name the club almost won promotion to Division Two when they finished runners-up to, on goal average, Lincoln City in 1931/32. But after a prosperous start it took only four seasons to bring the club to the brink of extinction and in a position South Shields had been in almost a decade earlier: low gates, financial problems and supporters dissatisfaction with the selling of the best players. Serious doubts were expressed regarding Gateshead's continuing existence.


......



Gateshead became defunct in 1973.

Strangely Devoted or Mentally Disturbed