Andere sporten bezoeken

Gestart door Joost, dec 16, 2008, 13:06:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

ALenstra

Zaterdag 8 oktober naar de NHL ijshockeywedstrijd Buffalo Sabres-Los Angeles Kings in Berlijn!

Joost

Komend weekend start het EK Hockey in Monchengladbach. Kaartjes zijn best goedkoop, misschien dat ik maandag naar Nederland v Engeland ga bij de mannen.

ALenstra

Vrijdag werd in het Amerikaanse San Diego een bijzondere basketbal wedstrijd gespeeld: de collegeteams van North Carolina en Michigan State speelden op het vliegdekschip USS Vinson. Er waren ruim 8.000 toeschouwers waaronder president Barack Obama. North Carolina won met 67-55 van Michigan State en beide teams speelden in speciale tenues met camouflage kleuren. In geval van regen was op een andere lokatie een hangar met basketbalveld achter de hand gehouden.

Verwijderd lid

Toevallig gisterenavond naar een volleybalwedstrijd in de A-league geweest.
Prins VCV - Netwerk STV 2-3

Hugo

Citaat van: ALenstra op nov 13, 2011, 05:57:19
Vrijdag werd in het Amerikaanse San Diego een bijzondere basketbal wedstrijd gespeeld: de collegeteams van North Carolina en Michigan State speelden op het vliegdekschip USS Vinson. Er waren ruim 8.000 toeschouwers waaronder president Barack Obama. North Carolina won met 67-55 van Michigan State en beide teams speelden in speciale tenues met camouflage kleuren. In geval van regen was op een andere lokatie een hangar met basketbalveld achter de hand gehouden.

Mooie vinck. http://www.foxcharlotte.com/sports/Obama-Watches-No-1-Tar-Heels-Beat-Spartans-67-55-133726508.html


Joost

Vandaag eens het handbal bezocht. De Westelijk Mijnstreek was jarenlang DE plek in Nederland waar handbal van topniveau te zien was. Van 1966 tot halverwege de jaren 90 verdeelden Sittardia, Vlug en Lenig Geleen en Blauw Wit uit Neerbeek 23 van de 30 landstitels. Sittardia was de meest succesvolle en werd ooit zelfs 10 jaar achtereen kampioen. Daarna ging het minder met het handbal in de regio, de Noord-Hollanders kregen de overhand. Eerst Aalsmeer, later Volendam werden kampioen en alleen V&L wist in 2002 nog eens kampioen te worden. Onderwijl was Blauw Wit Neerbeek nog gefuseerd met HV Caesar uit Beek tot BFC.

Om het handbal in de regio een impuls te geven kwamen de clubs in 2009 tot een grote fusie. De eerste teams van de drie clubs, die allen al als apart team boven de club werkten, gingen samen verder als de Limburg Lions en de Limburg Wild Dogs onder de vlag van Top Handbal Zuid Limburg. Instant succes levert het vooralsnog niet op. Het eerste seizoen werd net de kampioensgroep bereikt, vorig jaar werd de play-off om het kampioenschap bereikt maar verloren tegen Volendam.

Dit jaar gaat het nog niet heel geweldig met de Lions, onder andere een nederlaag in de Limburgse derby tegen BEVO. Vandaag was echter sterspeler Marko Pejovic terug.

Tegenstander was Hurry Up uit Zwartemeer, Drenthe. De koploper en bekerwinnaar van vorig jaar. Zo'n 450 toeschouwers in de sporthal in Geleen die twee vaste tribunes heeft en kan worden uitgebreid met tijdelijke plaatsen.

Het zal wel aan de afwezigheid van de sterspeler zijn geweest dat de Lions tot nu toe tegenvielen want Hurry Up werd van het veld geblazen. Eigenlijk was het na 10 minuten al beslist. Hurry Up kwam op 0-1 en 1-2 na een minuut of vier maar na 9 minuten stond er 9-2 op het scorebord. De Lions koesterden die voorsprong en de tegenstander kon geen moment echt meer in de buurt komen. De Lions waren defensief een stuk beter en profiteerden met vele snelle uitvallen.

De thuisploeg werd ondersteund door een jeugdploeg van Sittardia en een van BFC. De kids hadden als enig doel om zo veel mogelijk herrie te maken. Nou, dat lukte heel aardig. Ze hadden trommels en gastoeters en maakten zo ongelofelijk veel herrie dat normaal praten tegen je buurman onmogelijk was.  Af en toe was zelfs de muziek over de speaker tijdens een pauze niet te horen en geluiden van het veld waren al helemaal niet te horen. Helaas zat er geen enkele melodie in, het was een uur lang strontvervelende herrie.

Buiten die herrie wel leuk om eens zo'n wedstrijd te bezoeken. Komende week speelt de ploeg Europees tegen de Rhein Neckar Lowen uit Mannheim in SAP Arena waar 14500 toeschouwers zitten.

Kaiser

Vrijdagavond voor de verandering eens naar ijshockey geweest: Destil Trappers Tilburg- Turnhout White Caps geweest. De wedstrijd ging eigenlijk nergens meer om, in de bekercompetitie hadden de Trappers zich al geplaatst voor de halve finale en Turnhout had daar geen kans meer op.

Het werd een simpele 3-1 overwinning voor Tilburg dat duidelijk een maatje te groot was voor de tegenstander uit Belgie. Het stadion was goed gevuld (ik schat rond de 1800)! Het niveau vond ik redelijk, ik kijk veel NHL en uiteraard is het daarmee niet te vergelijken maar als het een wedstrijd betreft waarbij het nog ergens om gaat zal het zeer aantrekkelijk kunnen zijn..

Joost

Dat was stevig balen in Tilburg gisteren. Allereerst de wedstrijd. Tilburg Trappers was een stuk gretiger en gelukkiger in het ijshockeyen dan Geleen. Na 1 periode was de score 4 tegen 1 waarbij Geleen eigenlijk beter speelde maar de vele kansen niet verzilverde. Tilburg scoorde door twee (vlak voor de keeper) van richting veranderde schoten, een blunder van een verdediger en een knappe uitval. Het Geleense doelpunt vormde de 1-1 maar al na 9 seconde werd het weer 2-1. In de tweede periode wederom een groot overwicht van Geleen maar pas in de slotminuut viel de 4-2. Eaters nam veel risico in de derde periode en daar profiteerde Tilburg goed van, het werd 5-2, 5-3 en in de slotminuten 6 en 7-3. Op naar Geleen dus voor de allesbeslissende derde wedstrijd, komende woensdag.

Ook Stappegoor viel me tegen, een nette ijshal maar weinig charme. Het verouderde complex in Geleen is een stuk intiemer en sfeervoller. Qua sfeer won de Geleense aanhang (vol uitvak) het makkelijk van de 2000 andere toeschouwers aldus de krant.

En na afloop had ik een parkeerboete van €52,50. Ik heb in nergens een automaat zien staan. Pas bij het verlaten van het parkeerterrein zag ik ergens aan de zijkant een bord. Bleek dat je er tot 1 uur 's nachts moet betalen!

Koning Kriel

Citaat van: Joost op dec 07, 2011, 09:04:52
En na afloop had ik een parkeerboete van €52,50. Ik heb in nergens een automaat zien staan. Pas bij het verlaten van het parkeerterrein zag ik ergens aan de zijkant een bord. Bleek dat je er tot 1 uur 's nachts moet betalen!

Jup, 1 hele euro moet je daar betalen.

ðe waan

IK had geen idee dat er zoveel mensen komen kijken bij het ijshockey. Of is 2.000 een grote uitzondering?

Joost

Citaat van: ðe waan op dec 08, 2011, 09:25:18
IK had geen idee dat er zoveel mensen komen kijken bij het ijshockey. Of is 2.000 een grote uitzondering?

Ik denk dat misschien hockey in de buurt komt maar qua gemiddelde toeschouwersaantallen bij teamsporten zal ijshockey na voetbal komen in Nederland.

Je hebt in Nederland:
Heerenveen, ongeveer 800 gemiddeld, 2000 als het ergens om gaat, nog meer als het een finale betreft
Tilburg, ongeveer 1800 gemiddeld, capaciteit is 2500 en zit regelmatig vol
Geleen, ongeveer 900 gemiddeld, volle bak=1750 en die zullen er woensdag wel zijn
Amsterdam, of het nu heel goed of heel slecht gaat, ongeveer 350 man
Eindhoven, ongeveer 350 gemiddeld, 1300 bij een finale
Den Haag, ondanks al het geld zo'n 700 gemiddeld, 1400 bij een finale

Nijmegen heeft dit jaar geen geld, hopelijk vinden ze wel weer een zak want ik vind ze wel thuishoren in de Eredivisie. Ze trekken ongeveer 750 man per wedstrijd.

Zoetermeer, Utrecht en Groningen hebben het recent geprobeerd in de Eredivisie maar  trokken niet echt volle zalen. Zoetermeer wel tegen Den Haag maar daar bleef het bij.

Er zijn ook nog ijshallen in Leeuwarden, Hoorn, Rotterdam, Den Bosch, Leiden en Dordrecht.

Wat jou wel zou bevallen is dat er op de gamesheets van vrijwel alle in Nederland gespeelde wedstrijden een toeschouwersaantal staat. Zelfs bij de jeugd. De U12 wedstrijd Eindhoven v Den Bosch trok 52 toeschouwers.

ðe waan

Dat is toch wel een gemis. Dat bij bijna geen enkele sport  bezoekersaantallen worden bijgehouden.

In de regionale krant worden bij verslagen van de zaalsporten wel eens aantallen genoemd, die bewegen zich doorgaans tussen 25 en 300. Daarbij gaat het trouwens niet altijd over het hoogste niveau.

ALenstra

Voor ijshockey op fatsoenlijk niveau en niet al te ver weg van Nederland moet je in de DEL zijn bij onze oosterburen. In de DEL liggen de begrotingen tussen de 3 en 8 miljoen terwijl de Nederlandse topclubs een begroting van hooguit een half miljoen hebben.

hgrm

Krefeld en Düsseldorf zijn beide toppers in het Duitse ijshockey die binnen reikwijdte van de Nederlandse grens liggen.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Sebastiaan_W

Zou je denken Joost? Ik denk dat een paar clubs uit het basketbal ook redelijke toeschouwersaantallen trekt.