Hoofdmenu

Belgie

Gestart door Joost, feb 10, 2008, 00:33:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

Joost

Ik heb inmiddels flink wat lower league stadionnetje in België bezocht. Een overzichtje. RC Mol-Wezel-Zwarte Leeuw en STVV-RC Genk werden helaas zonder camera bezocht.

Te beginnen met een stadion zonder wedstrijd waarin ik hopelijk volgend jaar RFC Liège mag aanschouwen. Het Stade du Bureaufosse:










Joost

In het Stadion am Kehrweg in Eupen zag ik begin 2005 KV Mechelen ploeteren in Tweede Klasse. De wedstrijd was slecht, de sfeer geweldig. KV kwam voor en leek te gaan winnen totdat in de 89ste minuut Eupen gelijk maakt en vervolgens nog drie keer de paal raakte in blessuretijd. Opvallend was dat de 'spionkop' van Eupen meer vlaggen dan hoofden telde. Het stadion is gekocht bij de Ikea voor stadions, foto's dateren van een ander bezoekje.












Joost

Op zaterdag 9 februari mocht ik in Hasselt de derby tegen Patro Maasmechelen aanschouwen. 1.000 fans, leuke ground, aardige wedstrijd, geen goals, 1 prachtige rode kaart.




















Joost

RFC Liege, een grootmacht zonder stadion. Daar zit het geld écht in het team want de supporters staan hede ten dagen langs het lijntje van een Stade Communale te Ans. KV Turnhout kwam op bezoek om RFC Lieges sprint naar de titel een halt toe te roepen, dat lukte gedeeltelijk via een 0-0 hoewel het ook 5-5 had kunnen zijn. Zeer opvallend; de dag doorgebracht met 2 duitse hoppers waarvan er 1 BMG zelfs achternvloog op trainingskamp en de ander al 500 grounds in heel Europa had gezien met zijn 24 jaar.


















Joost

RFC Seraing ging failliet en sloop geruisloos onder de deken van Stadard Liege. RFC Bressoux zag haar kans schoon, veranderde haar naam en bevolkte het leegstaande Stade du Pairay. Het was er ijskoud in januari 2008, van het voetbal van RFC Seresien en Hamoir werd ook niemand warm de eerste helft. Nadat ik zelf mijn koffie mocht zetten werd het in de tweede helft wél leuk en 2-2.






















Joost

Het stadje Spa ligt diep in de Ardennen is niet echt bekend om haar voetbalclub. Royal Spa FC heeft wel een schitterende tribune. De gasten van Wallonia Walhain scoorden via een schitterende kopbal heel vroeg het enige doelpunt en er waren 300 toeschouwers.














Joost

Veldwezelt is een buitenwijk van Maastricht. Letterlijk. Je stapt in Maastricht in de bus, stapt vóór de grens uit en wandelt naar het stadionnetje. Dankzij de rijke lokalen mag Excelsior Veldwezelt dit seizoen uitkomen in Derde Klasse. Ik maakte de tweede wedstrijd in de Eindronde mee tegen Racing Gent-Zeehaven. De foto's zijn van een ander bezoekje.










Joost

Verviers is een prachtige oude stad waar de kledingindustrie ooit haar hoogtijdagen vierde. De zusterstad van Bradford leeft echter nog steeds zoveel jaren terug en is vervallen, oude Belgische gewoonte; opknappen daar doen we niet aan. Hierdoor herbergt het twee stadions, het oude en het nieuwe van RCS Vervietoise. Patje Goots en Mol-Wezel kwamen op bezoek en lieten de punten in Wallonië, de eerste maal in het seizoen dat de groen-witten eens konden zegevieren. Zeer vriendelijk van de Vlamingen daar er door een voorstelling der jeugdploegen 1500 toeschouwers waren.

Het oude, Stade du Panorama.















En het nieuwe:


















Joost

Spouwen-Mopertingen, wie kent het niet, speelt ook in Vierde Klasse. Op een herfstige zaterdagavond kwam RC Mol-Wezel op bezoek en ik was erbij.  5 minuten de grens over bij Maastricht. Het werd 0-0 en het was slecht, heel slecht. gelukkig hoefden slechts 300 mensen dit te aanschouwen.








Joost

Patro Eisden was gedegradeerd uit Tweede en om al haar schulden weg te werken ging het in vereffening en zakte het naar vierde. De dorpsclub Verbroedering steeg datzelfde jaar van Provinciale naar vierde. De derby in het Patro-stadion waar beide teams spelen werd in de eerste competitieronde door ruim 2500 mensen bezocht. Een half jaar later waren het er ongeveer 1500. Patro won, in de laatste minuut.






Joost

Standard en Anderlecht houden niet zo van elkaar, dat bleek wel tijdens de onderlinge wedstrijd in een uitverkocht Sclessin. Tchité, die van Standard naar Paars-Wit ging werd de hele wedstrijd uitgefloten en scoorde niet, maar dat deed helemaal niemand.












Joost

Ronse, of Renaix zoals de Walen zeggen kwamen enkele jaren uit of het tweede plan. KV Mechelen kwam er op bezoek in Oost-Vlaanderen en vanaf station Genk gingen wij er heen. Leuk dorpje maar vooral bekend van de wielerkoersen. KVM won makkelijk en brachten ook 75% van alle 1500 bezoekers op de been. Terug nog moeten rennen want de trein gaat maar eens per twee uur.







Hier speelde men vroeger:

hgrm

Prachtig topic!

Binnenkort zal ik ook wat van mijn Belgische plaatjes uploaden.
Als lekkermakertje alvast wat namen:

Antwerp
KV Mechelen
Union
Brussels
Uccle Léo
Zwarte Leeuw
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

TeeZee

Bijzonder mooie foto's, deze twee zijn mijn absolute favorieten:




hgrm

Mijn eerste bezoek aan België was voor een wedstrijd op de Bosuil: Antwerpen-Sint Truiden. Wat nog bijna niet doorging dankzij het fenomeen 'fankaart'. De "Hel van Deurne' was ooit prachtig groot stadion. Hiervan is de helft nog over: de hoofdtribune en het stuk er tegenover. Vroeger liep de 'tweede rang' helemaal door achter de goals, maar deze stukken zijn wegens bouwvalligheid gesloopt en vervangen door een identikitTM tribune aan de ene kant en een typisch Belgisch businessseat-complex aan de andere kant.






Het Villapark in Turnhout is niet meer; de plaatselijke voetbalclub is verhuisd naar het zielloze Stadsparkstadion. Villapark daarentegen had karakter, vooral door de prachtige Engels aandoende hoofdtribune. Achter één goal was nog wat terracing, in een flauwe boog. Tegenover de hoofdtribune verzamelden de getrouwen van Turnhout zich op de staantribune. Tijdens mijn bezoek was het feest, Evergem werd met 5-2 verslagen.




Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen