Hoofdmenu

Internetfora

Gestart door TeeZee, feb 01, 2008, 18:35:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

TeeZee

Halverwege de jaren negentig had je nauwelijks internetfora zoals je die nu in grote aantallen hebt. De eerste web-based fora ontstonden pas rond 1996. Daarvoor, en ook de eerste jaren daarna, was je voor discussies op het net voornamelijk aangewezen op de zogenaamde nieuwsgroepen op het usenet. Deze nieuwsgroepen bestaan nog steeds en afhankelijk van je internetprovider kun je deze discussiegroepen (deels) bereiken. Een groot aantal nieuwsgroepen is ook te volgen via google groups.

De nieuwsgroep waar ik ruim 10 jaar geleden veel in las was o.a. nl.sport.voetbal. Hoogdravend was het meestal niet en ik was een passieve meelezer. Er was een vaste groep mensen aanwezig in deze nieuwsgroep, die ook allerlei statistieken bijhielden van iedere week. Als je dan eens teveel had geciteerd in een reactie, dan kwam je ogenblikkelijk in de statistiek van nettiquettezondaars terecht. Ik heb geen idee of daar nog steeds dezelfde mensen discussiëren als toen. Ik lees er nooit meer.

Een volgende nieuwsgroep waar ik veel las was dat van het Engelse videogamesmagazine Edge. Na een aantal maanden besloot men op het web verder te gaan door gebruik te gaan maken van special websoftware en dus werd het usenet verlaten. In eerste instantie vond ik het maar niks, het was heel erg wennen om gebruik te maken van deze software. Normaal gesproken was ik gewend aan lange lijsten met "geneste"/threaded structuren, nu was alles onderverdeeld in speciale categorieën.

Na verloop van tijd wende dit forum wel. Het was aanvankelijk gebaseerd op snitz, later op phpBB. Beide forumsoftware die qua uiterlijk sterk lijken op de software waar dit forum op draait. Dat Edgeforum werd al snel veel grimmiger en er ontstonden continu knallende ruzies tussen enerzijds de gebruikers en anderzijds de beheerders van het forum (die ook de makers van de Edge waren). Dat forum werd uiteindelijk opgeheven. Later bleek dat het in verkleinde vorm doorging op een onbekende plek. Dat forum, met de naam "findus" was invite-only. Zonder uitnodiging kwam je er niet in. Een opvolger waar wél iedereen op kon werd opgezet door een lid en dat forum bestaat nog steeds. Ook Edge zelf kwam een tijdje geleden toch ook weer met een eigen internetforum. Gek genoeg wel met een totaal andere opzet. Ik kom er nooit meer.

Het huidige forum van Duncan Adam's football ground guide was begin deze eeuw een simpel message board, met de ouderwetse geneste structuur van topics. Ik las er altijd graag en verbaasde me steevast over een allesweter die postte onder de naam "Approcher". Dit was een verschrikkelijke man. Hij wist van iedere lullige wedstrijd wel de toeschouwersaantallen op te lepelen. Eigenlijk vond ik dat message board leuker dan het huidige forum, maar dat kan deels komen doordat toen alles nog relatief nieuw was. Dat message board floreerde op het moment dat hgrm en ondergetekende de eerste stappen zetten in het Engels voetbal (winter 2001). Ik kom er nog steeds, zij het niet al te frequent.

In 2003 begon Voetbal International een eigen forum door SoccerQuest.nl over te nemen. Zo kwam ik op dat forum en in het begin postte ik alleen maar in de categorie Engels Voetbal. Al snel kwam ik in contact met ene BlauwVinger, die dezelfde persoon bleek te zijn als die Approacher van de FGG. Jarenlang heb ik daar gepost en het posten van reisverslagen naar Engels voetbal is daar begonnen in de zomer van 2003. Ik heb belachelijk veel nodeloze energie gestopt in oeverloze discussies en interne strijdjes met de beheerders van dat forum. Je moet wat als je zonder werk zit. Enfin, het was allemaal wel leuk van tijd tot tijd en als het gaat om uitwassen was dit forum zo slecht nog niet. In vergelijking met veel van de rest van het internet waar iedereen berichten kan plaatsen was het hier nog enigszins fatsoenlijk. De reden om hier nauwelijks meer te komen is dat het forum te veel in herhaling viel en de beheerders niet het initiatief namen om daar wat aan te doen. Er is te weinig boeiends meer, alles is al eens gezegd en gelezen. Dat is een persoonlijke mening. Over de hele geschiedenis op SQ valt nog zo ontzettend veel te posten dat ik dat ooit misschien nog wel doe. Er is nog behoorlijk wat verjaard materiaal dat nog niet iedereen gezien heeft. Terugkijkend was het allemaal bespottelijk. Ook van mezelf.

"Phoenix92" is het eerste forum dat ik zelf opzette. In eerste instantie nog op mijn universiteitsaccount en onder een andere naam (92FF). De eerste forumsoftware was Invision PowerBoard, de tweede phpBB en uiteindelijk SMF waar dit forum ook op draait. Phoenix92 laat zich het beste omschrijven als het findus van SoccerQuest. Het was exact hetzelfde concept, sterker nog, findus was de inspiratiebron. Mensen die in mijn ogen leuke berichten postten op SQ over Engels voetbal werden uitgenodigd. Vreemd genoeg bleek dit te werken en in de jaren erna zijn er zelfs vele reizen naar Engeland gemaakt, sommigen letterlijk onder de vlag van dat forum. Een geweldige tijd, maar ook daaraan kwam (deels) een eind. Het forum bestaat nog steeds.

Aanvankelijk was het niet de bedoeling om weer een nieuw forum te beginnen en had de hoofdsite (Don Shoulder Gate) alleen een blog. Het bleek dat het blog niet echt werkte om interactie te krijgen. Daarvoor is een forum toch meer geschikt. En al hoewel dit forum uitermate rustig is, is het wel een mooie uitlaatklep (op ieder moment wat kunnen posten over wat je bezighoudt m.b.t. voetbal) en een plek waar je soms wat van anderen leest. Prima. Of het uiteindelijk zinvol is om het op deze manier voort te zetten zien we in de toekomst wel. Suggesties zijn welkom.

En dan is het nu wel leuk om ook van anderen te horen over hun eerste en daaropvolgende schreden in de diverse internetdiscussiegroepen.

Joost

Goh, mijn forum historie!

Dat hangt denk ik samen met de tijd dat ik voor het eerst op internet actief was. Ik herinner me nog goed dat ik de eerste keer de Roda-site online zag bij mijn oom op de computer ergens in 1996 geloof ik. Op school kregen we Internet in 1998 toen ik de derde klas zat, Dolfijn-chat was een instant-hit bij mij en mijn klasgenoten. Niet veel later kregen we thuis ook Internet viel inbellen en toen ben ik ook voor het eerst actief geworden op forums. Het eerste was het Championship Manager forum, dat had toen nog een zwarte lay-out en beviel gelijk al bleef het in eerste instantie bij lezen. Vanwege nieuwe forumsoftware moest er in 2000 opnieuw worden geregistreerd waardoor ik daar als date registered 26 May 2000 heb staan. Ik ben er jaren gebleven op voornamelijk het OTF (Off Topic Forum) was het goed toeven met mensen uit alle windstreken. Er werden regelmatig meets georganiseerd in Londen maar dat was mij iets te ver (toen). In 2002 was er een meet in Antwerpen bij een van de Thierry, een van de jongens met wie ik ook buiten het forum veel contact had. Sta je daar in februari 2002 met 2 portugezen, 14 engelsen enkele Nederlanders en een gekke Belg in een cafe in Antwerpen. Het gekke was dat er een heel vast groepje was op het forum ondanks de honderden bezoekers. Thierry en een andere Belg zijn nog steeds goeie vrienden waarmee ik jaarlijks naar Rock Werchter ga. Omdat het een competitie werd daar is de berichtenteller daar verdwenen maar toen die wegging stond ik op ruim 6000. Tevens las ik ook het Exeterforum; Exeweb.com dat toen ooit eens website van het jaar werd in Division Three

In 2003 kwam ik op Soccerquest terecht, ik zag net dat ik daar Stamnummer 26 heb, desondanks geen idee meer hoe ik er ooit terecht kwam. In het begin postte ik er vrij weinig en ook nu interesseren eigenlijk aan de wedstrijdtopics van Roda en de algemene Nederlandse topics me het meest. 1600 berichten in 4,5 jaar is dan ook niet veel.

Ik heb ook geen idee meer hoe ik op Duncans forum belandde. Daar herinner ik me wel nog de oude stijl van, maar daar heb ik alleen maar gelezen. Pas op forum nieuwe stijl ben ik er ook actiever geworden totdat een half jaar later ene Teezee me vroeg voor een engels voetbal forum.

Rinus A.

Ik heb in de vroege dagen van het internet nog op de mailinglist van Barnsley gestaan. Alle mail aan alle mensen op de lijst, heerlijk concept.

TeeZee

Mailinglists was ik nog vergeten te noemen inderdaad! Ik moet zeggen dat ik de meeste mailinglists opgezegd heb vanwege de vele onzinmails die je dan steeds kreeg.

Denniz1974

Hier mijn forumgeschiedenis:

Ik ben in het forumwereldje begonnen bij de FeyenoordMessageBase; een forum gekoppeld aan de website van de supportersvereniging; door allerlei gedonder is dat forum meerdere malen opnieuw gestart maar het werd nooit meer zoals "vroeger". In de huidige versie ben ik volgens mij geeneens meer aangemeld.

SQ ben ik ook even geweest, ik was te veel anti-020 en kreeg 't aan de stok met de agentjes van dat forum. Heb nu een mooie ban gekregen met een nog mooiere en grotere strik er omheen. Ik kom er dus niet meer.

Vervolgens kwam ik bij www.fr-forum.nl terecht, zelfs nog een hele periode als moderator actief geweest. Tijdgebrek zorgde ervoor dat ik daar niet meer kom. Inmiddels moet je in kunnen loggen om de discussies te kunnen volgen; iets wat ik destijds al voor elkaar wilde krijgen, maar wat men toen niet wilde ...

Dit groundhoppersforum is samen met het FOK!-forum het enige waar ik nu nog op actief ben, al zullen er vast nog wel forums op 't internet zijn waar ik me ooit heb aangemeld, maar waarvan ik nu niet eens meer weet dat ze bestaan.

Ici c est Paris

Eerste forum waar ik kwam was SQ, er daar kom ik eigenlijk nog steeds, zij het wat minder vaak. Later ben ik op meerdere fora actief geweest en gebleven en dan noem ik het Utregforum, Fantalk en dit forum.

Stadionhopper

Ik ben alleen in dit forum actief en in het forum van PSV Netwerk.

Voorheen had Groundhopping.ch ook een forum voor groundhoppers. Hier stonden ook de agendapunten etc in. Helaas is dit forum opgeheven en probeert europlan hetzelfde idee, alleen hier wil het niet echt lukken:-)
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

AthleticHolanda

De enige waar ik regelmatig kom zijn xtratime.org en deze.

Verder sommige forums van clubs die ik volg, altijd handig voor informatie...

SQ heb ik ook ooit gezeten maar als je niet eens mag zeggen dat je Di Canio een nazi vind dan bekijken ze het maar.

Han

#8
Ik ben statisch actief op de Football Grounds Guide van Duncan Adams en ook op een Engelstalige voetbal & community site voor en door Egyptenaren in land van herkomst en met emigratiestatus.

Ik doe daar wel eens wat, zonder doorslaand succes, over Fitna of foto's van Iraanse homosexuelen met een masker van Mohamed om de huisregels een beetje te testen.

Onlangs kondigde iemand zijn 20000ste post aan en opende er een topic over. Ik zeg elk forum heeft kennelijk een copy & paste clown in dienst. Dat werd niet helemaal door de starter op prijs gesteld gelet op zijn reactie. You hate me. Ik zeg 'don't credit yourself; you're too insignificant to be hated'. Helemaal over de rooie.

Toen heb ik een Pipo-avatar genomen en het is daar nu feest.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

TeeZee

Deze avatar lijkt beter.

TeeZee

Ik keek zoals zovelen naar de oudejaarsconference van Youp, zit er een stukje in over het internet als "discussieplatform". Krijg de tyfus en val dood. Dit soort genuanceerde teksten kom je inderdaad weleens tegen op bijvoorbeeld telegraaf.nl, bij de reacties op nieuwsberichten. Ik vraag me dan altijd af:
- wat bezielt mensen om zoiets te plaatsen?
- wat bezielt mensen om te denken dat zo'n "mening" ertoe doet?
- wat bezielt mij om het te lezen?
Het meest trieste is nog wel dat er (bijvoorbeeld) ook huisvaders tussenzitten die blijkbaar deze normen en waarden overbrengen op hun kroost. Onbegrijpelijk.

Hielke

#11
Of je vragen aan ons gericht of puur retorisch zijn weet ik niet, maar ik zou graag even reageren.

Gisterenavond zag ook ik Youp. Vanochtend deed ik, als beheerder van het Heerenveenforum, even een rondje op ons forum. Er bleek een nieuwjaarsgroet uit Groningen binnen. Ene 'maxforgrunn' had de moeite genomen een account aan te maken om wat ziektes, doodverwensingen en ander fraais te combineren en te posten. Of het een en ander verband houdt met het optreden van de heer Van 't Hek in de studentenstad weet ik niet.

Na de wedstrijd in Groningen was ik getuige van een Groningensupporter die een gigantisch brok steen tegen het raam van de supportersbus van Heerenveen aanslingerde. Zal zo iemand -gebogen houding, boze blik- ook verantwoordelijk zijn voor dit soort hedendaagse internetpoëzie, vraag ik me dan af. Ik denk het niet. Het 'krijg de tyfus en val dood' zie ik vooral als een teken van onmacht. Iemand die in het 'echte' leven nooit een vlieg zou durven doodslaan. Het is digitaal stenen gooien. Even zinloos, maar met nauwelijks risico op sancties. Het zal schijnbaar opluchten.

Dus 'maxforgrunn', bij deze: gelukkig nieuwjaar!



TeeZee

Citaat van: Hielke op jan 01, 2009, 10:21:41
Of je vragen aan ons gericht of puur retorisch zijn weet ik niet, maar ik zou graag even reageren.
Iedereen mag reageren, maar het is gelukkig niet zo dat dit soort excessen op dit forum plaatsvinden (zo bedoelde ik het dus niet).

CiteerHet 'krijg de tyfus en val dood' zie ik vooral als een teken van onmacht. Iemand die in het 'echte' leven nooit een vlieg zou durven doodslaan. Het is digitaal stenen gooien. Even zinloos, maar met nauwelijks risico op sancties. Het zal schijnbaar opluchten.
Ik ben het hier mee eens.

HJanneman

Citaat van: Hielke op jan 01, 2009, 10:21:41
1.Gisterenavond zag ook ik Youp.

2.Na de wedstrijd in Groningen was ik getuige van een Groningensupporter die een gigantisch brok steen tegen het raam van de supportersbus van Heerenveen aanslingerde.
1.Guido Weijers had op dat moment van de avond mijn voorkeur(kan het leeftijdsverschil zijn).

2.Het lijkt wel alsof er in vier jaar tijd niets veranderd is in Groningen: wildwest-taferelen in het Oosterpark(waar de bussen van de uitsupporters inderdaad altijd als schietschijf dienden op de route over de Klaprooslaan naar de sluizen, ook al werden de legendarische woorden: de hekken parkzijde blijven na afloop van de wedstrijd gesloten, iedere week weer uitgesproken) en Heerenveensupporters die nog steeds liever vrijwillig als klapvee met de buscombi gaan bij vrij vervoer: ik weet dat de Groningen-supporters nu niet meer snel bij de bussen van de uitsupporters kunnen komen na de wedstrijd, dus dit zal wel gewoon een triest figuur zonder kaartje geweest zijn aan de rand van de snelweg die niet op de hoogte was van de makke reputatie van Heerenveen(want heeft Heerenveen ooit gereld?).

RKSVW

ik ben op vier "sport" forums actief:
- dit forum sinds korte tijd
- Kerry forum http://kerrygaa.proboards14.com
- Hogan stand http://www.hoganstand.com/Forum
- daarnaast ben ik lid van de Irish Rugby Board en zodoende ook op dat besloten forum actief.
Daarnaast zijn er diverse forums die ik wel eens bezoek en soms wel eens wat post maar nooit met regelmaat.