Het bord op schoot moet verdwijnen

Gestart door TeeZee, nov 25, 2007, 14:17:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TeeZee

Chris Woerts van Feyenoord, zakenman en ongetwijfeld VVD'er, heeft grootse plannen met de uitzendrechten van het voetbal. De traditionele uitzending van de samenvattingen moet verdwijen en plaatsmaken voor een uitzending aan het eind van de dag met sterk ingekorte samenvattingen. Dit om de weg vrij(er) te maken voor rechtstreekse uitzendingen van wedstrijden tegen betaling. Op die manier komt er meer geld binnen.

Reker en nog een mannetje van PSV hebben grootse plannen met het voetbal. De Eredivisie moet ingekrompen worden naar 16 clubs en misschien ook wel volgens het Schotse model gevormd worden: een splitsing van boven- en onderkant van de ranglijst na een vast aantal wedstrijden. De Eerste Divisie moet daarom groeien tot 22 clubs, als ze daaraan niet willen meewerken krijgen ze gewoon geen geld meer uit de televisiegelden. Op die manier komt er meer geld binnen.

AZ wil de rechten in eigen beheer gaan verkopen. Het zijn hun wedstrijden, hun spelers, hun stadion, hun beelden. Dat ze slechts een onderdeel zijn van een gezamenlijk pact dat ooit "competitie" genoemd werd vergeet AZ gemakshalve. Op deze manier denken ze meer geld binnen te kunnen halen.

Ondergetekende vraagt zich serieus af of we door al die veronderstelde bakken met extra geld een leukere competitie gaan krijgen met meer aanzien. Het antwoord is natuurlijk nee. Een leukere competitie zou namelijk betekenen dat meer ploegen kans zouden maken op hoofdprijzen, zoals de landstitel. Dat is helemaal niet de bedoeling van de huidige topclubs.

Ondergetekende vraagt zich ook af of we door al die veronderstelde scheepsladingen met extra geld een grotere kans gaan maken in Europa. Het antwoord is natuurlijk nee. Nederland is veel te klein om ook maar in de buurt te kunnen komen van Engeland, Spanje, Duitsland en Italie. Feitelijk gezien redt zelfs Frankrijk het niet, ondanks dat daar de potentie zit.

Het bord op schoot moet dus verdwijnen.
Dan eet ik gewoon wel later.
Of ik neem het op en spoel al de reclames door. Links de vork, rechts de afstandsbediening.
Kortere samenvattingen juich ik meer dan toe, dat scheelt weer een hoop saaie fragmenten.

Mach

Ik zou niet weten waarom de NL clubs de wedstrijden niet achter decoder mogen stoppen? Ik weet niet of ze er daadwerkelijk veel meer geld mee binnenhalen, maar dit terzijde.

Dat van AZ noem ik hoogmoed, maar ik begrijp best dat de top 3 met plannen komt om de huidige situatie te veranderen, ze komen gewoonweg niet vooruit. Het huidige model heeft lange tijd dienst gedaan maar hoeft niet per se het juiste model te zijn om mee verder te gaan.

Persoonlijk vind ik 16 (en zelfs wellicht 14) clubs ook voldoende voor de Eredivisie. In de grote 5 voetballanden vind ik 20 clubs vaak al teveel terwijl daar meer grote clubs zitten. Ik zou het dan zelfs niet erg vinden dat er wordt gefuseerd met Belgiƫ of alleen Vlaanderen.

Dat je niet zo snel bij de grote landen in de buurt komt vind ik een discussie die misschien wel niet zo heel lang meer erg relevant is. Er is duidelijk een proces in gang gezet om naar een Europese klasse te gaan en daar moeten de grote 3 gewoon deel van uit maken straks. De rest van de NL clubs is niet meer nodig dan een NL competitie voor hun bestaansrecht en die hoeven zich dus sowieso niet zo druk te maken over wel of niet aanhaken en het gestaag laten groeien van inkomsten.

Ik heb dus ook geen moeite met veranderingen op dit vlak en ben er zelfs wel blij mee. Zelf ben ik toch van plan straks Sport1 aan te schaffen dus die samenvattingen op zondag zal ik niet zo missen.

TeeZee

Van mij mogen de rechtstreekse wedstrijden allemaal achter de decoder, die bekijken is voor mij toch meestal zonde van de tijd.

Europese competitie voor Ajax, Feyenoord en PSV ben ik minder enthousiast over. Op papier zijn de meeste wedstrijden totaal oninteressant en uitsupport is iets dat voor een groot deel zal verdwijnen (of je zou de Europese snoepreisjes voor de sponsors daartoe moeten rekenen).

Joost

Ik denk juist dat de Eredivisie moet uitbreiden naar 20 clubs, zo geef je kleinere clubs de mogelijkheid op realistische handhaving na promotie.

De samenvattingen achter de decoder is volgens mij nergens het geval dus waarom dat hier zou moeten weet ik niet.

Mach

Citaat van: Joost op nov 25, 2007, 17:55:18
Ik denk juist dat de Eredivisie moet uitbreiden naar 20 clubs, zo geef je kleinere clubs de mogelijkheid op realistische handhaving na promotie.

Ik denk juist dat de NL clubs een keer afmoeten van hun bestaandrecht af te leiden van een paar potjes tegen PSV Ajax en Feyenoord. De grote 3 moet je ook niet vermoeien met potjes tegen nietszeggende tegenstanders, daar zit geen neutrale kijker op te wachten.

Joost

Zonder 15 andere clubs heb je geen competitie. Het is grootheidswaanzin om te denken dat je het afkunt zonder wedstrijden tegen kleinere tegenstanders.