Weekend Londen

Gestart door Stadiumhopper, jun 15, 2017, 12:04:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Nort

Citaat van: Van pogo tot popo op dec 14, 2018, 23:00:14
Hoe kijkt de rest van de supporters van Oxford naar die groep?
Ik heb geen enquete gehouden, maar gewoon de wedstrijd gekeken.

Van pogo tot popo

Citaat van: Nort op dec 14, 2018, 23:19:03
Ik heb geen enquete gehouden, maar gewoon de wedstrijd gekeken.

Als ze het niet hadden geaccepteerd had je denk ik geen enquete nodig gehad.

Las dat ze bij Oxford met hun veilgheidsregels niet helemaal waren ingesteld op je 4 ultra kenmerken. Mochten geen instrumenten het stadion in. Hebben een uitzonderimg gemaakt voor OU. Als tegenprestatie mocht de tegenstander dat die match ook.

Nort

Citaat van: Van pogo tot popo op dec 15, 2018, 00:24:36
Als ze het niet hadden geaccepteerd had je denk ik geen enquete nodig gehad.

Las dat ze bij Oxford met hun veilgheidsregels niet helemaal waren ingesteld op je 4 ultra kenmerken. Mochten geen instrumenten het stadion in. Hebben een uitzonderimg gemaakt voor OU. Als tegenprestatie mocht de tegenstander dat die match ook.
In tegenstelling tot ultra's is het meerendeel van de supporters met de wedstrijd bezig i.p.v. protestacties tegen jan en alleman.

Het lijkt me ook een uitstekende zaak om dergelijke instrumenten te verbieden.

FCT1980

Citaat van: Nort op dec 15, 2018, 01:11:55
In tegenstelling tot ultra's is het meerendeel van de supporters met de wedstrijd bezig i.p.v. protestacties tegen jan en alleman.

Het lijkt me ook een uitstekende zaak om dergelijke instrumenten te verbieden.

Omdat jij dat wil?
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

hgrm

Citaat van: Nort op dec 14, 2018, 15:48:39
Die van Oxford United komen wel dicht bij de terminologie van ultra's die ik heb en kon ik er drie van de vier afstrepen. Enkel de megafoon ontbrak (1. 1312/ACAB doek 2. dorpsidioot met megafoon 3. groepsvlag 4. wedstrijd onafhankelijk neuriën en zo hard mogelijk op een trommel slaan).

Ik mis nog een paar kenmerken, die in Engeland gelukkig nog geen opgeld doen:

5. (poging tot) het monopoliseren van de fanscene en onverdraagzaamheid tegenover/geen rekening houden met andersoortige supporters
6. vuurwerk
7. protestacties tegen van alles en nog wat waarbij nadrukkelijk de slachtofferrol gezocht wordt
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Vinnn

Ik vind ultras per definitie een heel treurig iets, maar in Engeland hoort het imo gewoon echt niet. In mijn beleving is het supporten in een Engels stadion iets waar je soms minutenlang een speld kan horen vallen, maar wanneer de spanning erop staat het geluid kan aanzwellen tot grote hoogte. Daar hoort dat eentonige getrommel niet bij.

hgrm

Citaat van: Vinnn op dec 17, 2018, 08:21:46
Ik vind ultras per definitie een heel treurig iets, maar in Engeland hoort het imo gewoon echt niet. In mijn beleving is het supporten in een Engels stadion iets waar je soms minutenlang een speld kan horen vallen, maar wanneer de spanning erop staat het geluid kan aanzwellen tot grote hoogte. Daar hoort dat eentonige getrommel niet bij.

Precies.
Een paar weken geleden was er in Duitsland weer eens een "Stimmungsboykot" omdat de ultraatjes het weer eens ergens niet mee eens waren. En toen hoorde je (op TV althans) precies dat: een aanzwellend gebrul zodra een aanval veelbelovend leek te worden, dat weer wegstierf als de kans voorbij was. Zo hoort het. Geen gedroeftoeter en gedroeftrommel.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Koning Kriel

Citaat van: hgrm op dec 17, 2018, 09:25:45
Precies.
Een paar weken geleden was er in Duitsland weer eens een "Stimmungsboykot" omdat de ultraatjes het weer eens ergens niet mee eens waren. En toen hoorde je (op TV althans) precies dat: een aanzwellend gebrul zodra een aanval veelbelovend leek te worden, dat weer wegstierf als de kans voorbij was. Zo hoort het. Geen gedroeftoeter en gedroeftrommel.

Maar verder was het een dode bedoening. Ik ben absoluut geen ultras fan maar bij sommige clubs heb je ultras die meebewegen met de wedstrijd, dat is wel echt fantastisch. Ik ben vooral tegen het altijd moeten zingen, zelfs wanneer je een tegengoal krijgt, en het monopoliseren van de fanscene (mooi gezegd trouwens). Ook ben ik geen fan van trommels maar mits juist gekozen (niet te hard zodat het gezang de trommel overstemt) kan het wel een heel handig hulpmiddel zijn. Als laatste, het "stimmungsboykot" was tegen wedstrijden op maandagavond. Het is de ultras wel te prijzen dat ze daar tegen demonstreren.

Zoals gewoonlijk is het niet zo zwart wit als sommige willen doen voorkomen. Niet elke ultra is slecht en niet elke Engelse club heeft een fantastische sfeer.

De publiekswissel

Citaat van: Koning Kriel op dec 17, 2018, 09:38:09
Niet elke ultra is slecht en niet elke Engelse club heeft een fantastische sfeer.

Mooi gesproken
Bestel hier het boek: "Plavi, voetbalmania op de Balkan":
https://depubliekswissel.com/PLAVI/

FCT1980

Idd goed gesproken. Meer is er niet van.
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

Jef400

Idd. En dat altijd moeten zingen heb ik zelf zo'n broertje dood aan. Ik zing uit principe niet als de heren op het veld de kantjes er van af lopen.

Van pogo tot popo

Mij maakt het eigenlijk niet uit welke beleving iemand heeft. Ik kan genieten van Duitse uitvakken, waar Ultra's de hele wedstrijd zingen en springen en waar de omliggende vakken inhaken als het spannend wordt, ik kon genieten van WHL waar when the spurs go marching in zo ontzettend langzaam kan worden gezongen. Ik geniet van Engelse uit en thuisvakken die elkaar de maat nemen met it's only one nil of it's a f*cking library. Maar een avondje Millwall met oprecht gevloek is ook een passie.

Drums moeten ondersteunend zijn aan gezang en beleving, nooit andersom. Ik vond de 90 minuten lang na Ajax-Bayern met alleen een ritmische klap gelijktijdig met een drum veel mooier dan de feestende 90 minuten lang (of soortgelijke nummers bij andere clubs) na een zege met veel snare drums etc.

Jef400

Een monopoly op liederen nemen zal je als Ajacied niet in heel veel dank worden afgenomen ;-)

Van pogo tot popo

Nu wordt me als Ajacied veel niet in dank afgenomen. Ben dus wel wat gewend. Gelukkig hebben we ook redelijk wat zelfreflectie. Intern is er genoeg discussie over songs, drums, vlaggen etcetera. En vanavond staan we met een kleine 500 man als hardste te zeiken dat we het vak niet uitverkopen. Maar uiteindelijk roepen we toch wel weer dat we de beste en de grootste zijn. En het monopoly op songs hebben :)

Jef400

Het is op dat vlak enorm verbeterd. Gelukkig maar. Toen ik als kindje eens een paar keer bij Ajax ben geweest (Maccabi Tel Aviv in de CL, Roda JC in de Eredivisie meer dan 10 jaar geleden) is een mooi kader waar je wel een succesverhaal omheen kan schrijven.