Glad all over South London!!

Gestart door GiertjeNL, nov 18, 2013, 18:49:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

GiertjeNL

Glad All Over South London

Een voetbaltripje naar Londen als beloning voor het doorstaan van mijn examenweken, het kan slechter! En dus begon de zoektocht naar een gunstige wedstrijd in het weekend van 9 november. Charlton Athletic - Leeds United was een pot in de Championship welke op het programma stond op zaterdag. Maar een eerste tripje naar Londen moest naar mijn mening worden ingeluid met een Premier League pot. Gelukkig bracht Crystal Palace - Everton FC uitkomst.

Echter, de reis moest lower dan lowbudget worden want je bent en blijft een student. Afijn het internet maar eens afstruinen naar een geschikt retourtje Londen. De gebruikelijke kanalen EasyJet en RyanAir gaven een weinig voldaan gevoel. Verder kijken dan maar.. Na een zoektocht via louche tickethandelaren kwam ik terecht bij Megabus. Een busmaatschappij welke busreizen organiseert van Amsterdam naar Engeland. Voor 38 euro zou ik heen en weer worden gebracht naar Londen.

Dit wekte direct interesse bij mijn broertje met wie ik al meerdere ietwat chaotische maar toch succesvolle Europese voetbaltrips had afgelegd. En Marco wist nog wel iemand die mee wilde, het plan was gesmeed we gingen met z'n drieën op stap.

Hoogste tijd om tickets voor de wedstrijd te regelen. En dat bleek makkelijker gezegd dan gedaan, Crystal Palace kent een strikt membership systeem, dus zonder kaart geen kaart! Dan maar weer het wereldwijde web op, een forum van Crystal Palace leek mij uitkomst te bieden. Een supporter had toevalligerwijs drie kaarten over voor de pot, binnen no-time een mail naar Londen. Maar binnen nog snellere no-time waren de kaarten al vergeven. Maar Mark, zoals onze Londenaar inmiddels heette, wilde wel via zijn membership drie tickets extra kopen. Zo gezegd zo gedaan, hoop ponden richting Engeland, aankoopbevestiging naar Nederland.

Na verloop van tijd begon echter duidelijk te worden dat de pot wel erg veel belangstelling zou gaan krijgen. Allereerst waren de 2.500 uitkaarten uitverkocht, waarna ook al snel de melding van een uitverkocht stadion naar buiten kwamen. De eerste keer in het huidige Premier League jaar dat Selhurst Park, de thuishaven van Crystal Palace, tot de nok toe gevuld zou zijn.

Zo kon de trip dan eindelijk beginnen, om 8 uur savonds zou de trein naar Amsterdam vertrekken en 38 uur later was de planning om thuis te zijn. Onze bus was op zijn zachtsgezegd niet de meest luxe bus, maar we konden ons redden. Totdat in Lille, een volgens ons, OostBlokkiaans koppel achter ons kwam zitten. Het mannelijke deel van het koppel, voelde zich genoodzaakt om iedere 20 minuten eens lekker te gaan verzitten met de daarbij behorende porren in de rugleuning. Hetgeen hem kwam te staan op een aantal "kap eens en rot op", want ze kunnen je immers toch niet verstaan.


Onze overweldigende luxe in de Megabus

De boot tussen Calais en Dover was voor mij een herbeleving van het avontuur een jaar eerder, Marco en Nick werden echter ontgroend in de zeevaart. Dat moest uiteraard gevierd worden met een goed pilsje en potjes kaarten. De tijd vloog, de boot voer en wij hadden niets door. Een kleine twee uur door Engeland bracht ons uiteindelijk op onze eindbestemming: Londen Victoria Coach Station.

Eerst stop in Londen was het White Hart Lane van Tottenham Hotspur. Een aantal foto's maken in het stadion was ons doel, maar helaas dat ging er niet inzitten. White Hart Lane bleek beter beveiligd dan Guantánamo Bay, dus dropen wij teleurgesteld af. Next stop: Arsenal FC. Nick pretendeerde al lange tijd fan te zijn van Arsenal dus een bezoekje aan het Emirates Stadium mocht niet ontbreken.


Een paar plaatjes van wat wij wel mochten zien op White Hart Lane

Om te voorkomen dat we weer onder AIVD-achtige omstandigheden de toegang tot het stadion zou worden ontzegd. Besloten wij een heerlijk toeristische en o zo Chinese self-guided audiotour te doen. Jan Roelofs, de Nederlandse voetbalcommentator, leidde ons als een bekwame reisleider door het Emirates stadium. We kregen van alles te zien; de tribune, het veld, de kleedkamers etc. Marco had inmiddels zijn blaas aardig gevuld en ging op zoek naar een sanitaire voorziening. Arsene Wenger gelegenheidsrondleider had ons zojuist verteld dat er ruim 1.000 toiletten te vinden waren in het stadion. Koud kunstje dus zou je zeggen, maar na een half uur zoeken kwamen wij niet verder dan de beveiligde toiletten in de kleedkamer van Arsenal. Een hoop Britse hulpvaardigheid, een beetje Engels gestuntel van onze kant en wat aanwijzingen brachten Marco, naar wat voor hem inmiddels de hemel op aarde moest zijn, het toilet.


Het geweld van het Emirates Stadium

Na een kort bezoek aan de fanshop van Arsenal was het tijd om koers te zetten richting Selhurst Park. Onderweg naar het stadion ontstond pas de eerste tegenvaller in het OV van de dag, vanaf halte Oval reed onze metro niet verder en waren wij aangewezen op de bus naar Selhurst Park station. Normaal een ritje van 10 minuten met de tram, maar nu met de bus ging het niet sneller dan drie kwartier. We voelden het al aankomen dit ging onze pilstijd kosten. Dit bleek ook zo te zijn, nadat wij de tickets hadden opgehaald, wat hadden gegeten en het gebruikelijke sjaaltje hadden gekocht. Was het tijd om maar binnen te gaan, nog altijd zonder bier!

In het stadion bleken wij op rij 47 te zitten, de op twee na laatste rij, welke voor een gedeelte uitkeek op de commentaar positie van SkySports in plaats van de "pitch". Achja charme van het voetbal zullen wij dat maar onder scharen. Daar kon dan ook direct een gebrek aan beenruimte en houten stoeltjes worden aan toegevoegd. Jaja we bevonden ons eindelijk op een echte authentieke Engelse ground.



Het knusse Selhurst Park

Het potje voetbal was ook niet geheel onbelangrijk. Crystal Palace verkeerd in degradatiezorgen en heeft al 6 punten achterstand op de veilige 17de plaats. Punten waren dus hard nodig, Everton is dan niet de meest handige tegenstanders. De tweede club uit Liverpool draait dit seizoen goed mee in de bovenste regionen en won vorige week nog gemakkelijk.

Nog voor het begin van de wedstrijd werden wij verrast door een aantal schaars geklede dames, hetgeen wij alledrie zeker niet vies van zijn. Achteraf bleek het te gaan om de enigszins beroemde cheerleaders van de club, maar zij zijn zeker niet geselecteerd op het gebied van danskunsten. De wedstrijd werd voorafgegaan, door een minuut stilte, een eerbetoon aan de gesneuvelde soldaten. Een prachtige traditie, die helaas een klein beetje werd verstoord door het nog binnenstromende Palace publiek.

Na dit alles was het dan eindelijk tijd om de het leer te laten rollen. Everton was vrijwel direct de bovenliggende partij, dit resulteerde tot grote tevredenheid van het thuispubliek alleen niet tot echt grote kansen. De grootste kansen waren er voor de Zuid-Londenaren, een kopbal van Crystal Palace en een mooi schot op doel van de Marokaan Chamakh zorgde voor opwinding in het stadion.

Bij 0-0 stand floot de scheidsrechter na 45 minuten voor de rust. Echt uitgerust zullen de spelers niet zijn geweest, want voor wij het wisten stonden de 22 spelers alweer op het veld voor de tweede helft. Een aantal kleine kansen werden aan weerszijde om zeep geholpen. Toch was het weer Palace met de grootste kans, op randje buitenspel werd de spits van Crystal weggestuurd, waar iedereen in deze 1 op 1 zou rossen, vond hij een nichterig stifje wel op zijn plaats. Het net bolde alleen kwam dit wel door de bal op het dak van het goal. Hierdoor werd de sfeer wel alsmaar beter, welke toch al aan al onze gedachte te boven ging. Een aantal momenten van zingen konden wij inmiddels ook niet meer tegenhouden en zo waren wij eindelijk ingeburgerd in de Engelse voetbalcultuur. 0-0 bleef het tot het eind, voor een club als Palace was dit een mooie opsteker. Na nog wat plaatjes te hebben geschoten was het tijd om naar de pub te gaan. Bier drinken was het devies.

Er moest uiteraard ook nog wat naast het voetbal gedaan worden. Daarom vereerde wij Harrods ook maar aan een bezoekje. Daar komen bleek alleen nog een riskante onderneming. Doordat het gehate Leeds United ook in Londen was, wilde het geschiedde dat wij met het grootste tuig van Leeds in een coupe kwamen. En alsof dit nog niet voor genoeg broekpoeperij had gezorgd, moest er ook nog een robbertje gevochten worden, zowat bij ons op schoot.. Tsja dat zullen we dan ook maar aan de charme van het voetbal moeten toekennen. Na veilig Harrods te hebben bezocht was het tijd om onze Megabus naar Amsterdam weer op te gaan zoeken, en zo zit ik op dit moment dit verslag in elkaar te flansen.

De gekkigheid in Harrods


FCT1980

Leuk verhaal hoor.
Zo te lezen een hele leuke trip gehad.
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

Voetbalhopper

Is de reis met megabus je bevallen ? ik wil binnenkort ook eens met megabus reizen.
Ben benieuwd naar je ervaringen

Arjen

Megabus is wel OK. Zeker voor de prijs. Enige minpunt (maar dat heb je ook bij Eurolines) is dat de Franse douane supersloom is. Zo kun je een boot missen en dat kan 's nacht zo voor twee uur vertraging zorgen.

GiertjeNL

Citaat van: Voetbalhopper op dec 05, 2013, 20:07:41
Is de reis met megabus je bevallen ? ik wil binnenkort ook eens met megabus reizen.
Ben benieuwd naar je ervaringen

Uhm nou het feit dat je heel goedkoop reist is natuurlijk erg fijn, verwacht geen luxe in de bus. Maar het is ook niet zo dat je jezelf moet oprollen.
Wij waren met drie personen en hebben ons prima vermaakt, heel kort geslapen daarvoor is het niet echt een geweldige bus.
Voor de rest is het maar net hoe erg je aan comfort gehecht bent, ik vond het allemaal prima te doen!
Zeker als je nog jong ben is het een prima reis alternatief, en de bootreis breekt de reis leuk door midden!

Voetbalhopper

Citaat van: GiertjeNL op dec 05, 2013, 20:18:40
Uhm nou het feit dat je heel goedkoop reist is natuurlijk erg fijn, verwacht geen luxe in de bus. Maar het is ook niet zo dat je jezelf moet oprollen.
Wij waren met drie personen en hebben ons prima vermaakt, heel kort geslapen daarvoor is het niet echt een geweldige bus.
Voor de rest is het maar net hoe erg je aan comfort gehecht bent, ik vond het allemaal prima te doen!
Zeker als je nog jong ben is het een prima reis alternatief, en de bootreis breekt de reis leuk door midden!

Stopt de bus vaak ? en klopt het dat er wifi in de bus aanwezig is ? voor de prijs mag inderdaad niet al te veel verwachten.

GiertjeNL

Bus stopte bij ons een stuk of vijf keer? Net te weinig tijd om voor de liefhebbers een peukie te doen!
En wifi deed het bij ons op de heenweg niet terugweg wel!
Fijn ook dat er stopcontacten (Engels) in de bus aanwezig zijn!

Voetbalhopper

Giertje en Arjan bedankt voor de info.

FC_Emmen

Citaat van: Voetbalhopper op dec 05, 2013, 20:39:31
Giertje en Arjan bedankt voor de info.
Jammer dat die bussen alleen vanaf Amsterdam en  Rotterdam vertrekken.
Dimitri Verhulst: 'De combinatie geel en zwart, godbetert, smakelozer kan je 't niet bedenken.'

GiertjeNL

Citaat van: FC_Emmen op dec 05, 2013, 20:45:53
Jammer dat die bussen alleen vanaf Amsterdam en  Rotterdam vertrekken.

Amsterdam is ook nog eens niet heel erg makkelijk bereikbaar..

FC_Emmen

Citaat van: GiertjeNL op dec 05, 2013, 21:00:45
Amsterdam is ook nog eens niet heel erg makkelijk bereikbaar..
Ja, want ik moet vanuit Groningen komen dus dan ben je buiten de busreis van 10 uur nog 2.5 uur extra kwijt aan reizen.
Dimitri Verhulst: 'De combinatie geel en zwart, godbetert, smakelozer kan je 't niet bedenken.'

spons

Citaat van: FC_Emmen op dec 05, 2013, 22:30:54
Ja, want ik moet vanuit Groningen komen dus dan ben je buiten de busreis van 10 uur nog 2.5 uur extra kwijt aan reizen.

Zou je met zulke tijden toch niet eens het vliegtuig overwegen ?
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

FCT1980

Citaat van: spons op dec 05, 2013, 22:59:43
Zou je met zulke tijden toch niet eens het vliegtuig overwegen ?

Precies.
En dan vliegen vanaf Bremen FC_Emmen. Zijn vaak goedkope vluchten.
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

FC_Emmen

Citaat van: spons op dec 05, 2013, 22:59:43
Zou je met zulke tijden toch niet eens het vliegtuig overwegen ?
Ik ben 3x naar Londen geweest en 3x gevlogen! En laatste keer vanaf Bremen ;)
Dimitri Verhulst: 'De combinatie geel en zwart, godbetert, smakelozer kan je 't niet bedenken.'