Amateurs 2015/2016

Gestart door hgrm, aug 09, 2015, 23:11:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hgrm

Ben benieuwd hoe het gaat lopen als (met alle respect) toch wat minder vooraanstaande clubs als Maassluis, Barendrecht, Capelle of TEC straks aan allerlei licentie-eisen moeten gaan voldoen voor wat betreft contractspelers etc.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Joost

Citaat van: hgrm op feb 17, 2016, 10:45:38
Ben benieuwd hoe het gaat lopen als (met alle respect) toch wat minder vooraanstaande clubs als Maassluis, Barendrecht, Capelle of TEC straks aan allerlei licentie-eisen moeten gaan voldoen voor wat betreft contractspelers etc.

Zo gortig zijn die eisen toch niet?

13 contractspelers voor minstens 12 uur per week. Feitelijk een vergoeding van €457,20 bruto per maand voor 13 spelers.
Als je dat doortrekt voor een jaar dan heb je het over een spelersbudget van €71.000 op jaarbasis. Dat is dan gerekend met alleen maar spelers die 23 jaar of ouder zijn.

Clubs kunnen die regel eenvoudig een beetje makkelijker voor zichzelf maken. Als je 7 spelers van 23 jaar of ouder onder contract hebt en 6 spelers van 20 jaar dan is je salarislast over een jaar nog maar €58.000.



hgrm

Er zit nog meer aan vast. Als spelers een contract hebben, dan ontstaat er een werkgever-werknemer-relatie met alle plichten van dien. Ik vraag me af of alle clubs die 'per ongeluk' een keer in de topklasse of de tweede divisie verzeild raken daar wel van gediend zijn.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Joost

Citaat van: hgrm op feb 17, 2016, 11:08:39
Er zit nog meer aan vast. Als spelers een contract hebben, dan ontstaat er een werkgever-werknemer-relatie met alle plichten van dien. Ik vraag me af of alle clubs die 'per ongeluk' een keer in de topklasse of de tweede divisie verzeild raken daar wel van gediend zijn.

Is dat niet nu ook al het geval?

Langemannetje

Citaat van: Joost op feb 17, 2016, 10:57:11
Zo gortig zijn die eisen toch niet?

13 contractspelers voor minstens 12 uur per week. Feitelijk een vergoeding van €457,20 bruto per maand voor 13 spelers.
Als je dat doortrekt voor een jaar dan heb je het over een spelersbudget van €71.000 op jaarbasis. Dat is dan gerekend met alleen maar spelers die 23 jaar of ouder zijn.

Clubs kunnen die regel eenvoudig een beetje makkelijker voor zichzelf maken. Als je 7 spelers van 23 jaar of ouder onder contract hebt en 6 spelers van 20 jaar dan is je salarislast over een jaar nog maar €58.000.
In de VI van afgelopen week staat een artikel over de Tweede Divisie. In het eisenpakket staat dat clubs, in het eerste jaar, maar 8 contractspelers dienen te hebben. Wordt dit aantal dan opgevoerd naarmate de jaren vorderen ofzo?
73 grounds in 14 verschillende landen

Robbie

Citaat van: Langemannetje op feb 17, 2016, 12:10:16
In de VI van afgelopen week staat een artikel over de Tweede Divisie. In het eisenpakket staat dat clubs, in het eerste jaar, maar 8 contractspelers dienen te hebben. Wordt dit aantal dan opgevoerd naarmate de jaren vorderen ofzo?

In de laatste Staantribune staat het volgende:

Tweede Divisie:

Eerste seizoen: 8 contractspelers (min. 12 uur, min loon)
Volgende seizoenen: 13 contractspeler (min. 12 uur, min loon)

Joost

Citaat van: Langemannetje op feb 17, 2016, 12:10:16
In de VI van afgelopen week staat een artikel over de Tweede Divisie. In het eisenpakket staat dat clubs, in het eerste jaar, maar 8 contractspelers dienen te hebben. Wordt dit aantal dan opgevoerd naarmate de jaren vorderen ofzo?

Klopt.

De licentie-eisen voor contractspelers worden gefaseerd ingevoerd.
Wanneer je promoveert vanuit Hoofdklasse naar Topklasse; eerste seizoen 3 spelers, daarna 6 spelers.
Wanneer je promoveert vanuit Topklasse naar 2e Divisie; eerste seizoen 8 spelers, daarna 13 spelers.

Voor komend seizoen worden de clubs behandelt alsof ze gepromoveerd zijn.

De stap richting Eerste Divisie is overigens nog wel fors. Van 13 spelers die 12 uur in dienst zijn naar 10 spelers die 20 uur in dienst zijn en  6 spelers die 40 uur in dienst zijn.

Langemannetje

Klaar als een klontje.
Ik heb overigens wel heel veel zin in de Tweede Divisie. Van de zondag Topklassers heb ik alleen FC Lienden en TEC Tiel gezien, van de zaterdag Topklassers ligt dat aantal veel hoger. Ik ben erg benieuwd welke afdeling nu sterker blijkt te zijn. Mijn gevoel zegt de zaterdag maar misschien heb ik te weinig van de zondag Topklasse gezien om hier een waardig oordeel over te kunnen vellen.
73 grounds in 14 verschillende landen

Luccie

Citaat van: Langemannetje op feb 17, 2016, 13:51:47
Klaar als een klontje.
Ik heb overigens wel heel veel zin in de Tweede Divisie. Van de zondag Topklassers heb ik alleen FC Lienden en TEC Tiel gezien, van de zaterdag Topklassers ligt dat aantal veel hoger. Ik ben erg benieuwd welke afdeling nu sterker blijkt te zijn. Mijn gevoel zegt de zaterdag maar misschien heb ik te weinig van de zondag Topklasse gezien om hier een waardig oordeel over te kunnen vellen.

Zal de tweede divisie meer toeschouwers gaan trekken t.o.v. de huidige Topklasse?
Mijn gevoel zegt dat het niet zoveel uit zal maken.

Joost

Citaat van: Luccie op feb 17, 2016, 15:08:13
Zal de tweede divisie meer toeschouwers gaan trekken t.o.v. de huidige Topklasse?
Mijn gevoel zegt dat het niet zoveel uit zal maken.
Het eerste jaar zeker wel.

Hoewel de zaterdagclubs zich vaak wat meer voelen dan de zondagclubs denk ik dat de kruisbestuiving in het eerste jaar heel erg leuk gaat zijn. Die clubs komen elkaar normaal hooguit tegen in een finale om de algemene amateurtitel of de beker. maar voor Spakenburg is De Treffers gewoon een gerenommeerde tegenstander.

spons

Citaat van: Luccie op feb 17, 2016, 15:08:13
Zal de tweede divisie meer toeschouwers gaan trekken t.o.v. de huidige Topklasse?
Mijn gevoel zegt dat het niet zoveel uit zal maken.

Ik denk ook dat het weinig uit zal maken
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

hgrm

Er komen wat interessante wedstrijden bij. VVSB-Katwijk en misschien VVSB-Rijnsburg bijvoorbeeld. Of HHC-HSC'21. Maar aan de andere kant valt de grootste publiekstrekker, Spakenburg-IJsselmeervogels, waarschijnlijk weg. En bijna alle Bollenstreekclubs zitten volgend jaar in de topklasse (met een beetje mazzel zomaar Quick Boys, Noordwijk, Rijnvogels, Lisse, Rijnsburg). Dat trekt ook volk daar.

Ik denk dat het voor de meeste clubs niet zoveel uitmaakt of ze tweede divisie of topklasse spelen. Wie de tegenstander is en wat die aan publiek meeneemt telt veel meer.


Qua krachtsverhoudingen denk ik dat de top van de zondagtopklasse niet veel onderdoet voor de top van de zaterdagtopklasse. Daar onder is het anders. De onderkant van de topklasse, de hoofdklasse en de eerste klasse schat ik op zaterdag (veel) sterker in.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Jehoentelaar

Ik las in Voetbal International dat er wordt gesproken over een omvorming van de Topklasse naar een Derde Divisie die een regionaal karakter krijgt (noord-zuid) maar waar, net als in de Tweede Divisie, het onderscheid tussen zaterdag en zondag verdwijnt. Dat zou ervoor moeten zorgen dat de nieuwe verzameling Topklassers niet meermaals per jaar het hele land hoeven over te steken en vaker regionale wedstrijden zullen spelen.
Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

Shepherd

Citaat van: hgrm op feb 17, 2016, 22:02:35
Er komen wat interessante wedstrijden bij. VVSB-Katwijk en misschien VVSB-Rijnsburg bijvoorbeeld. Of HHC-HSC'21.
GVVV - Lienden
CiteerMaar aan de andere kant valt de grootste publiekstrekker, Spakenburg-IJsselmeervogels, waarschijnlijk weg. En bijna alle Bollenstreekclubs zitten volgend jaar in de topklasse (met een beetje mazzel zomaar Quick Boys, Noordwijk, Rijnvogels, Lisse, Rijnsburg). Dat trekt ook volk daar.
Voor sommige derbies is het goed dat ze een keer niet gespeeld worden. Rood tegen Blauw is er 1 van.
Een Topklasse met bovengenoemde Bollenstreek-clubs, plus bijvoorbeeld Ter Leede Haaglandia, Westlandia, DHC en Quick Den Haag is geen straf. Derde Divisie klinkt overigens prima.

CiteerIk denk dat het voor de meeste clubs niet zoveel uitmaakt of ze tweede divisie of topklasse spelen. Wie de tegenstander is en wat die aan publiek meeneemt telt veel meer.


Qua krachtsverhoudingen denk ik dat de top van de zondagtopklasse niet veel onderdoet voor de top van de zaterdagtopklasse. Daar onder is het anders. De onderkant van de topklasse, de hoofdklasse en de eerste klasse schat ik op zaterdag (veel) sterker in.
Ik heb het idee dat de zondag het moet doen met een kleine groep sponsoren die alles bepalen en de zaterdagclubs vaak veel groter zijn en breder worden gedragen door de middenstand. Zaterdag wint ook duidelijk aan populariteit. Er zijn al genoeg grote namen overgestapt naar de zaterdag (Argon, Hilversum, SC Feyenoord) en dat zal niet minder worden.

Behalve in Brabant en Limburg dan.

Joost

Citaat van: Jehoentelaar op feb 17, 2016, 22:20:49
Ik las in Voetbal International dat er wordt gesproken over een omvorming van de Topklasse naar een Derde Divisie die een regionaal karakter krijgt (noord-zuid) maar waar, net als in de Tweede Divisie, het onderscheid tussen zaterdag en zondag verdwijnt. Dat zou ervoor moeten zorgen dat de nieuwe verzameling Topklassers niet meermaals per jaar het hele land hoeven over te steken en vaker regionale wedstrijden zullen spelen.

VI heeft de feiten een beetje verdraait.

Het eerste plan van de KNVB is het hernoemen van de Topklasse naar Derde Divisie. Dit moet de piramide qua naamgeving duidelijker maken.
Divisies zijn (semi-)profniveaus waar licenties noodzakelijk zijn, klassen zijn amateursniveaus.

Daarnaast is recent het plan geopperd om ook de Topklasse niet meer te gaan indelen op speeldag maar op locatie. Als je werkelijk kijkt naar de clubs die momenteel op plaatsen die ze volgend jaar in de Topklasse brengt zul je zien dat het een heel delicate kwestie zal zijn met een grens dwars door de bollenstreek.

Dat plan is overigens niet nieuw en al eerder door de amateurs zelf geopperd. Volgend jaar zal nog te vroeg zijn maar misschien vanaf 2017/18 wel.