Amateurs 2015/2016

Gestart door hgrm, aug 09, 2015, 23:11:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joost

Citaat van: Shepherd op feb 17, 2016, 22:53:15
Ik heb het idee dat de zondag het moet doen met een kleine groep sponsoren die alles bepalen en de zaterdagclubs vaak veel groter zijn en breder worden gedragen door de middenstand. Zaterdag wint ook duidelijk aan populariteit. Er zijn al genoeg grote namen overgestapt naar de zaterdag (Argon, Hilversum, SC Feyenoord) en dat zal niet minder worden.

Behalve in Brabant en Limburg dan.

In West II is zaterdagvoetbal groter, in Noord is het ongeveer 50/50 maar in alle andere regio's is zaterdagvoetbal echt heel veel kleiner dan zondagvoetbal.

Je kunt in andere regio's ook zat clubs vinden die de oversteek de andere kant op hebben gemaakt. De clubs in de top die de overstap hebben gemaakt hebben dat in geval van Argon en Hilversum om financiele redenen gedaan. Beide hadden al een zaterdagteam in competitie en zijn dus niet overgestapt maar hebben het prestatieve zondagteam uit competitie gehaald.


bunnet

Op de vraag hoeveel teams er komend seizoen uit de Tweede Divisie degraderen, antwoordde de KNVB vanmiddag: "Twee rechtstreeks, en waarschijnlijk nog twee via play-offs. Dit wordt 1 juli bepaald."

Was dit al bekend? Komt er ook een soortelijke degradatieregeling voor de Eerste Divisie? Tot nu toe zou alleen de kampioen promoveren (van 2e naar 1e Divisie) en was het nog niet bekend of er play-offs zouden komen, geloof ik.

Joost

Citaat van: bunnet op feb 17, 2016, 23:51:06
Op de vraag hoeveel teams er komend seizoen uit de Tweede Divisie degraderen, antwoordde de KNVB vanmiddag: "Twee rechtstreeks, en waarschijnlijk nog twee via play-offs. Dit wordt 1 juli bepaald."

Was dit al bekend? Komt er ook een soortelijke degradatieregeling voor de Eerste Divisie? Tot nu toe zou alleen de kampioen promoveren (van 2e naar 1e Divisie) en was het nog niet bekend of er play-offs zouden komen, geloof ik.

Die degradatieregeling tussen Tweede en Derde Divisie is geen verrassing in ieder geval. Die is hetzelfde als voor alle andere niveau waar je 2 feeder leagues hebt.

Uit de Eerste Divisie zal er vooralsnog maar 1 degraderen en er zijn geen play-offs of nacompetitie. Ga er maar vanuit dat binnen een paar jaar dat wel gaat gebeuren.

bunnet

Citeer
Uit de Eerste Divisie zal er vooralsnog maar 1 degraderen en er zijn geen play-offs of nacompetitie. Ga er maar vanuit dat binnen een paar jaar dat wel gaat gebeuren.

Oké, ben benieuwd. Hopelijk komt er ook ooit een (dergelijke) zwaardere degradatieregeling voor de Eredivisie. Voor de doorstroming beter w.m.b.
Bedankt iig!

Joost

Citaat van: bunnet op feb 18, 2016, 10:58:39
Oké, ben benieuwd. Hopelijk komt er ook ooit een (dergelijke) zwaardere degradatieregeling voor de Eredivisie. Voor de doorstroming beter w.m.b.
Bedankt iig!

De Eerste Divisie clubs zijn daar al jaren voor. Het waren de clubs die al jaren Eredivisie spelen die daar niet om zaten te springen.

Daarin is wel een verschuiving gaande.

Shepherd

Citaat van: Joost op feb 17, 2016, 23:29:50
In West II is zaterdagvoetbal groter, in Noord is het ongeveer 50/50 maar in alle andere regio's is zaterdagvoetbal echt heel veel kleiner dan zondagvoetbal.

Je kunt in andere regio's ook zat clubs vinden die de oversteek de andere kant op hebben gemaakt. De clubs in de top die de overstap hebben gemaakt hebben dat in geval van Argon en Hilversum om financiele redenen gedaan. Beide hadden al een zaterdagteam in competitie en zijn dus niet overgestapt maar hebben het prestatieve zondagteam uit competitie gehaald.
Ze hebben zich gefocust op het zaterdagvoetbal. Dat gebeurt niet zomaar. Argon heeft wat meer geld in het eerste elftal gestopt, wat je terug ziet in de prestaties.
Dat het zondagvoetbal nog steeds groter is wil niet zeggen dat het zaterdagvoetbal niet aan populariteit wint.
Voor de duidelijkheid: ik heb het over prestatieve teams.

Joost

Focussen op zaterdagvoetbal, dat is echt een prachtig wollige term voor geen geld meer oo topvoetbal te kunnen betalen.

Als je kijkt naar het aantal teams dat prestatief aan de competitie meedoet is dat de afgelopen jaren op zaterdag niet procentueel groter of kleiner geworden dan het zondagvoetbal.

hgrm

Argon is vorig jaar (met de hakken over de sloot) gepromoveerd naar de eerste klasse zaterdag en staat nu op de tweede plaats. Die gaan we nog wel terug zien in de hoofdklasse of hoger. De club leeft daar ook wel in Mijdrecht.

FC Hilversum is jarenlang een topteam zonder club geweest. Daar is nu verandering in aan het komen. Er wordt nu minder geld in gestoken en er wordt nu al voor het 3e seizoen in de 3e klasse gespeeld. Ook dit jaar is het lastig om de ambities waar te maken.
Overigens mag ik a.s. zaterdag voor de regionale krant (Gooi- en Eemlander) de wedstrijd FC Hilversum-Loosdrecht verslaan. Waarbij aangetekend dat Loosdrecht koploper is en heel hard op weg naar de 2e klasse.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Cyclebob

Abbenbroek (3e klasse zo) stapt ook over naar zaterdagvoetbal.
Bijzonder detail: de laatste twee van de vierde klasse West 2 zondog zouden degraderen naar de nieuw te vormen vijfde klasse met clubs uit evt Zuid 1 of West 1. Het zal al lastig worden om de vierde klasse te vullen nu er meerdere clubs die hoger spelen wegvallen.
Laatst bezochte nieuwe grounds, Buitenland: 7/1/24: Castellón - Osasuna Pamplona 0-1. Binnenland: 28/1/24: RDM Rotterdam - Den Bommel 2 5-3 Futbology: Bob Vellinga

Sebastiaan_W

Fusieperikelen bij SC Lutten/EMMS(Slagharen) en Columbia/Apeldoornse Boys(Apeldoorn). Verder veel onrust bij ZFC Zuidlaren om te stoppen, omdat het bestuur heeft besloten het zaterdagteam op te heffen.

ðe waan

De meeste clubs die zijn gestopt met zondagvoetbal heb ik nog geen seconde gemist (Hilversum, Haaglandia, Feyenoord). Alleen van Argon vind ik het wel jammer, dat was toch altijd een mooie grote club, maar die kregen het erg lastig toen hoofdsponsor Midreth wegviel.

Ik denk dat clubs vaak ook teveel verwachten van een overstap. Haaglandia dacht op zaterdag ineens heel veel publiek te trekken, maar die spelen nu in de hoofdklasse op zaterdag ook elke wedstrijd voor 2 a 300 man.

Die situatie in West II begint wel heel apart te worden trouwens. De enige reden die ik kan bedenken voor al die overstappende clubs is kuddegedrag. Ik meende vorig jaar eens gelezen te hebben over een plan om in West II de hele speeldagenscheiding op te heffen. Ik heb daar later niks meer over gehoord trouwens.

ðe waan

Citaat van: Sebastiaan_W op feb 19, 2016, 13:08:08
Fusieperikelen bij SC Lutten/EMMS(Slagharen) en Columbia/Apeldoornse Boys(Apeldoorn).

Ik heb sinds vorig jaar niks meer vernomen van de fusieplannen van Columbia en Apeldoornse Boys.

Jehoentelaar

Haaglandia heeft het qua toeschouwers helemaal niets opgeleverd om van de ene naar de andere dag te gaan. Hooguit komen er wat vaker wat uitfans langs omdat het spul nu in een Hoofdklasse met Quick Boys en Noordwijk zit.
Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

hgrm

Het argument dat hier in het Gooi veel te horen is, is dat de jeugd grotendeels op zaterdag speelt en niet bereid is om bij de senioren op zondag te gaan spelen.

Gisteren werd bekend dat de volgende club overstapt, BFC uit Bussum.

De laatste jaren zijn Victoria, 't Gooi, Olympia en FC Hilversum (allen Hilversum), BVV'31 (Blaricum), SEC (Soest) en dus nu BFC (Bussum) overgestapt. De meeste clubs speelden op zondag al niet heel hoog, alleen FC Hilversum is er flink op achteruit gegaan, van hoofdklasse naar 3e klasse.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Joost

Is dat ook de reden dat BFC zo'n gigantische jeugdafdeling heeft maar nauwelijks senioren.

Tenminste, 3 seniorenteams en 5 A teams is geen gebruikelijk combi.