Voetbal tripje door Zweden

Gestart door Aaron Harder, aug 27, 2008, 20:44:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Aaron Harder

Houseman en ik zijn weer terug van ons voetbaltripje door Zweden. Voor een gedetailleerd verslag moeten jullie even wachten op Houseman, maar voor een korte impressie:

7 dagen - 6 wedstrijden

6 wedstrijden - 18 doelpunten, 2 penalties.

De stadsderby waarvoor wij gingen, AIK Stockholm - Hammarby was meer dan de moeite waard. De wedstrijd werd in de 86e minuut gestaakt vanwege vuurwerk op het veld. Dit gebeurde vlak na de benutte penalty van AIK waardoor het 2-1 werd. Na 15 minuten werd de wedstrijd hervat en flikte Hammarby het toch nog om de 2-2 te maken. Dit leidde tot onrust op de tribune die buiten gezellig verder werd gezet.

Een aanrader is het stadion van Gefle IF, mooie tribune en makkelijk kaarten te krijgen. (de sfeer is dramatisch!!) Ik ga ervan uit dat Houseman binnen nu en 2 dagen een verslag met foto's heeft staan hier.
Alles kan kapot!

Houseman

Ik open voor AIK - Hammarby wel een apart topic, die zal meer dan lezenswaardig worden! De rest van de wedstrijden kunnen we in dit topic wel verslaan.

Houseman


TeeZee

Citaat van: Aaron Harder op aug 27, 2008, 20:44:21Ik ga ervan uit dat Houseman binnen nu en 2 dagen een verslag met foto's heeft staan hier.
Schiet eens op Houseman. Luie hond.

Aaron Harder

Citaat van: TeeZee op aug 30, 2008, 09:12:01
Schiet eens op Houseman. Luie hond.
[/quote]

En daar heb je de keutel bij het schone eind!
Alles kan kapot!

Houseman

Ik wacht nog tot de gedeelde map met foto's van Aaron Harder tot stand is gebracht, aan een onvolledig verslag heeft niemand iets (aangezien mijn memorycard tijdens de wedstrijd volraakte).

Houseman

Groundhopping in Zweden - Dag 1



Stockholm - 20-08-2008
Rond 11:00 landden we op Göteborg Airport, waar we tevens onze huurauto oppikten voor de aanstaande trip door Zweden. Na een korte rit parkeerden we bij ons hostel, wat op loopafstand van het Ullevi bleek te liggen. We hadden nog mooi even de tijd om het kleine centrum van Göteborg te bekijken voor we ons konden opmaken voor het affiche van de avond: Zweden - Frankrijk.

Lopend richting het centrum kwamen we vlakbij het Ullevi een Ticnet verkooppunt tegen. Aangezien we voor Gefle IF - Helsingborg nog geen kaarten hadden besloten we die daar alvast te kopen. Na een enorme miscommunicatie met de bejaarde verkoopster liepen we met kaarten voor een compleet andere wedstrijd ergens eind september de winkel weer uit.

Vlakbij Ullevi ligt het Valhallen Idrottsplats, thuishaven van Örgryte IS, de huidige club van Marcus Allbäck. Ze staan op dit moment bovenaan in de Superettan, de Zweedse 2e divisie. Bij toeval liepen we tegen dit stadionnetje aan, niet wetende dat het praktisch tegen Ullevi aan ligt. In Zweden blijkt het gelukkig nog zeer eenvoudig om stadions gewoon binnen te lopen, helemaal als men de sloten op de hekken gewoon open laat, zoals bij dit stadion. Overigens, als ik niet vantevoren wist dat Örgryte hier zijn wedstrijden speelt had ik ook geloofd dat HGC - Klein Zwitserland hier gespeeld zou worden. Kunstgras!




We verlieten dit schattige stadionnetje en liepen verder richting Ullevi. We vertrouwden het toch niet helemaal met onze gekochte tickets, en besloten om aan de kassa van het Ullevi te vragen hoe het nou werkelijk zat. Gelukkig zat er ditmaal een leuke blonde Zweedse studente om ons te helpen. Binnen 5 minuten bleek dat ons eigen wedstrijdschema uiteraard het juiste was, en kregen we ons geld terug. De juiste kaarten werden niet eens via Ticnet verkocht en dienden we gewoon in Gävle aan het stadion te kopen.




Ook in het grote Ullevi bleek gewoon een hek open. Geen bewaking of stewards die ongewenste gasten buiten moesten houden. Men was druk bezig met de voorbereidingen voor de wedstrijd van die avond, en samen met 3 Franse supporters liepen we gewoon naar binnen om eens te kijken. Zelfs even op de sintelbaan lopen was geen probleem, iedereen ging zonder op te kijken verder met zijn werk.

Wandelend vanaf Ullevi richting het centrum kregen we nóg een stadion in het vizier: het Nya Gamla Ullevi, Het Nieuwe Oude Ullevi. Het ligt op nog geen 100 meter van het grote Ullevi stadion. Het moet de thuishaven worden van het Zweedse damesteam.



Op de plek van dit nieuwe stadion stond tot 2005 het Gamla Ullevi, het oude Ullevi, waar de drie clubs van Göteborg (GAIS, IFK Göteborg en Örgryte IS) regelmatig hun wedstrijden afwerkten. Omdat op dezelfde plek nu een nieuw stadion wordt gebouwd, heet het in de volksmond inmiddels het Nieuwe Oude Ullevi. De officiele naam is nog niet bekend. Ook hier genoeg hekken open, echter zonder bouwhelm leek het ons iets te risicovol om naar binnen te lopen.

Rond 18:00 besloten we een hapje te gaan eten en sfeer te proeven rond het Ullevi. We vonden een prima Irish Pub die al behoorlijk vol met supporters zat. Na een prima maaltijd met fijne bediening was Aaron Harder nog zo aardig om twee biertjes die niet op de rekening stonden toch af te rekenen. Voor 6 euro per biertje is dat toch een sjiek gebaar.



Tijd voor de wedstrijd! Een vriendschappelijke wedstrijd. Niet echt mijn favoriete bezigheid, maar als je dan toch naar Zweden gaat is het Ullevi een must en is het affiche Zweden - Frankrijk toch niet vervelend. En wat voor wedstrijd werd het! Prima voetbal met 2 hoogstandjes van de spitsen van beide elftallen, Larsson en Henry. Een halve omhaal van de eerste en een schitterend hakje van de tweede, die Govou in staat stelde te scoren. Henry kreeg zelfs een ovatie van het thuispubliek vanwege zijn kunststukje. Eindstand 2-3, en in het geheel geen vervelende wedstrijd om naar te kijken.



Naschrift: We waren redelijk vroeg in het stadion, ons verheugend op het Zweedse schoon wat naast ons zou kunnen gaan zitten. Pech: de buurvrouw van Aaron bleek de enige obesitaspatiënt van Zweden, en aan mijn kant kwam de familie Cosby zitten. We zaten muurvast op veel te kleine stoeltjes in een halfvol vak... waarom wil iedereen toch altijd op het stoeltje wat op zijn ticket staat zitten?

Naschrift 2:

Erg leuk dat men in Zweden op de hoogte was van het feit dat het Ullevi mijn 50e officiele stadion was, mét wedstrijd.

Denniz1974

CiteerOp de plek van dit nieuwe stadion stond tot 2005 het Gamla Ullevi, het oude Ullevi, waar de drie clubs van Göteborg (GAIS, IFK Göteborg en Örgryte IS) regelmatig hun wedstrijden afwerkten

Correctie ... het is niet tot 2005, maar veel later. In juli 2006 heb ik er namelijk Orgryte - Helsingborg nog gezien, er was toen zelfs nog niet met de sloop begonnen.

Houseman

Je hebt gelijk, verkeerd gekopieerd van Wikipedia. ;-)

Houseman

Groundhoppen in Zweden - Dag 2


Landskrona - 21-08-2008

Om 10:00 uur vertrekken we vanuit Göteborg richting het zuiden. Landskrona ligt tussen Helsingborg en Malmö in, dus we moeten vandaag zo'n 230 km rijden. Rond half 1 arriveren we in het rustige stadje in het zuiden van Zweden. Het weer begint steeds mooier te worden en we kunnen uitgebreid genieten op het terras. We kunnen pas om 17:00 inchecken in ons hostel, en na het bekijken van een citadel, een beeldentuin en een kerk is het nog steeds pas 16:00. De wedstrijd begint al om 19:00 en we willen uiteraard wel enigszins op tijd richting het stadion.


Landskrona ligt mooi aan het water, in een rustige omgeving.

Nadat we ingecheckt zijn, besluiten we om de auto naar het stadion te pakken. Het openbaar vervoer in dit dorpje zo groot als Heerenveen leek geen makkelijke optie en we hadden het stadion bij het binnenrijden van het stadje al zien liggen, wat niet echt op loopafstand leek. Parkeren bij het stadion was gratis, en je mocht zelf weten waar je de auto parkeerde zonder door stewards van hot naar her gestuurd te worden. Er was immers toch ruimte zat. We hadden nog geen kaarten, maar dat mocht hier geen probleem zijn. We liepen een rondje rond het stadion en besloten een staanplaats te kopen, zodat we goede foto's van de hoofdtribune, de enige mooie tribune, konden schieten.



Een staanplaats kostte 100 kronen, en na betalen van het bedrag ging er een draaihekje open. Ja.. en het ticket dan? No ticket. No ticket? Het zweet brak mij uit.. dit zou toch niet zo'n pay-at-the-gate club zijn, waar ik wel eens over gelezen heb op zo'n groundhoppersforum? Ja dus. Geen ticket. "Ja, dat is dus mooi klote", hoorde ik Aaron ergens achter me nog zeggen.


De beruchte gates waar men weigert een stukje papier uit te delen in ruil voor 100 kronen.

Landskrona Idrottsparken bestaat uit 1 zittribune en 2,5 staantribunes. Achter 1 doel, het doel waar de thuissupporters binnenkomen is maar voor de helft een tribune neergezet. We besloten om op de staantribune aan de lange zijde te gaan staan, net als 90% van het overige aanwezige publiek, 2384 man sterk.





Was de entree al een lower league experience, op de tribunes was het niet anders. Accentloos Engelse songs daalden van de tribunes af, gezongen door zeker 30 fanatieke BOiS-supporters. "We're all proud when the BOiS come out!". De wedstrijd, Landskrona BOiS - Sirius, was een draak van een wedstrijd. Vermoedelijk is de hoofdklasse nog van een hoger niveau, al kom ik daar zelf nooit. Sirius wist met 0-1 te winnen, hoewel ik zelf lange tijd in de veronderstelling leefde dat het al lang 0-1 was, en dus 0-2 werd. Buitenspel over het hoofd gezien, kan gebeuren.

Na het laatste fluitsignaal kon onze buurman zijn nieuwschierigheid niet bedwingen en vroeg zich af wat wij eigenlijk in godesnaam bij deze wedstrijd deden? 230 km omrijden voor een potje in de Superettan, wat moet je anders op een donderdagavond in Zweden? Was it worth it? Totally!   

Houseman

Groundhopping in Zweden - Dag 3 & 4.


Norrköping, 22 & 23-08-2008

Na een rit van goed 400 km arriveerden we in Norrköping. Eerst maar weer eens op zoek naar een hostel. Dat bleek niet mee te vallen. Er waren Augusti Festen aan de gang in Norrköping en het was druk, erg druk. Gelukkig hadden we deze dag geen wedstrijd en konden we na uiteindelijk ergens buiten het centrum een kamer gevonden te hebben ons midden in het feestgedruis storten.

De volgende dag begon de wedstrijd IFK Norrköping - IFK Göteborg om 16:00, en na het ontbijt besloten we alvast een rondje om het stadion te doen (het was tenslotte al 14:00). Helaas bleek het stadion midden in een verbouwing te zitten, en lag één kant open.



Ondanks de verbouwing heeft men in Norrköping gelukkig wel gevoel voor historie; de allereerste turnstile is bewaard gebleven.

Voor deze wedstrijd hadden we kaarten voor de hoofdtribune. Het leek niet erg druk te worden en er bleven diverse rijen stoelen leeg. Hoewel wij volgens onze tickets toch echt op de juiste plaats zaten kwam 10 seconden voor de aftrap moeders met haar kroost ons verzoeken of zij op onze plaats kon zitten aangezien we toch echt verkeerd zaten. Geen probleem natuurlijk, alleen zat de tribune nu een stuk voller en was het ons volstrekt onduidelijk waar onze plaatsen zich dan wél bevonden. Inmiddels werd er afgetrapt en werd welgeteld binnen 30 seconden het eerste doelpunt gescoord. Aan het aantal juichende mensen om ons heen leek de thuisclub gescoord te hebben, echter gaf het scorebord toch echt de 0-1 aan. We besloten om gewoon in een lege rij plaats te nemen.

Na 13 minuten werd wederom door de bezoekende club gescoord. Dit leek een regelrechte afstraffing voor de hekkesluiter van de Allsvenskan te worden. Gelukkig bracht de thuisploeg na een half uur de spanning enigszins terug door de 1-2 te scoren. Na rust werd de coach van de thuisploeg weggestuurd, en ondanks dat scoorde men zelfs de gelijkmaker. Een ongelofelijke wanprestatie van het betere IFK Göteborg.


Het uitvak kon al snel tweemaal juichen.


Maar de ultras uit Norrköping hadden het laatste woord.

Als stad is Norrköping één van de leukste die we op onze trip tegenkwamen, met een zeer gezellig centrum. De rivier Motala stroomt dwars door het centrum en dat geeft een prachtig plaatje. Voor het voetbal hoef je echter niet naar deze stad toe te gaan.


Ici c est Paris

Mooi stadion dat Ullevi zeg. Doet me denken aan La Beaujoire in Nantes.

spons

Citaat van: Ici c est Paris op sep 05, 2008, 17:06:16
Mooi stadion dat Ullevi zeg. Doet me denken aan La Beaujoire in Nantes.

smaken verschillen ( gelukkig ) ik ben er in 2004 geweest bij de uefa cup finale valencia - olympique marseille maar ik vind het niet veel, knap meestal al gelijk af als er een sintelbaan is.
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

AthleticHolanda

Komen de andere wedstrijden ook nog? :-)

Ullevi doet me trouwens veel meer denken aan Anoeta.

Ici c est Paris

Zo, prachtig stadion dat van Sociedad. Ik heb er weer wat bij wat ik echt moet zien.