Nantes, Laval & Angers

Gestart door Joost, aug 27, 2015, 13:44:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joost

Het Franse voetbal kan mij normaal maar matig interesseren. Op zich is dat best opmerkelijk want er zijn genoeg aanknopingspunten. Zo was de Ligue 1 een van de spannendste competities van Europa en zelfs toen het grote geld PSG omhoog hielp wist Montpellier nota bene kampioen te worden.

Daarnaast heb ik nog steeds hele goede herinneringen aan het WK in 1998. Eerdere toernooien hebben wel herinneringen maar het WK in 1998 was fantastisch. Ik denk dat ik daar iedere seconde van heb gezien. Jamaica's entree, de fantastische Spanje v Nigeria met een goal van een Roda JC'er en natuurlijk het geweldige Nederlandse team. Ik heb na dat WK ook het computerspel FIFA World Cup 98 helemaal grijsgespeeld.

Wat het mooie ook was aan dat WK was dat er vernieuwing was op stadiongebied, maar dat ieder stadion een eigen gezicht hield. Dat is tegenwoordig met al die vrijwel identieke arena's wel anders. Een van mijn favoriete was La Beaujoire, het stadion van Nantes. Met een vakantie op slechts 100km van Nantes keek ik dus reikhalzend uit naar het uitkomen van de competitieprogramma's.

Nantes speelde op de eerste dag thuis tegen En Avant Guingamp, een van de mooiste clubnamen. Dat leek in eerste instantie niet te passen maar het reisschema werd wat aangepast en toen ging het wel.

Op dag van aankomst reed ik dus na het avondmaal, rode bietjes en een gehaktbal, richting Nantes. Op ongeveer anderhalve kilometer voor het stadion was het al erg druk op straat en werd volop geparkeerd. Ik zette net als vele andere de auto neer bij de hypermarkt en liep met de mensenmassa mee tot het stadion plotseling opdoemde.

FC Nantes is een van de meest succesvolle clubs in Frankrijk en ook een echte traditieclub. Voor dit stukje deed ik wat research en verbaasde me over de kleine hoeveelheid grote steden in Frankrijk. Nantes is met 285.000 inwoners de 6e stad van het land. Er zijn in het hele land maar 17 steden met meer dan 150.000 inwoners, net als Nederland In Spanje zijn dat er 43, in Duitsland 52 en in Engeland meer dan 127.

Frankrijk heeft dus bijna net zoveel inwoners als Engeland maar het land is een stuk groter en de mensen wonen veel verspreider. Vandaar waarschijnlijk ook op lager niveau de ontzettend lage toeschouwersaantallen. Op het 2e niveau komen er maar 7000 gemiddeld en op het 3e, nog steeds landelijke niveau, hooguit 2000.

Maar ik dwaal af. Nantes is 8-voudig Frans kampioen en wist sinds 1964 in ieder decennium die titel wel eens te halen. De laatste keer was in 2001 waarna het in de CL nog uitkwam tegen PSV. De wedstrijd die de Eindhovenaren toen in Nantes speelden was op de dag van de aanslagen in New York.

Na dat kampioenschap ging het minder in Nantes en vertoefde de ploeg zelfs een aantal seizoenen in Ligue 2.

Het prachtige Stade de la Beaujoire werd in 1984 gebouwd ter vervanging van het Stade Marcel Saupin ter ere van het EK in 1984. Het toernooi dat Nederland miste vanwege de 12-1 bij Spanje v Malta. Frankrijk won onder leiding van Platini ook dat toernooi in eigen land en droogde in Nantes Belgie af met 5-0. Platini scoorde die dag een hattrick.

Het oude Stade Marcel Saupin ligt er nog steeds. Vlakbij het centrum aan de oever van de Loire. Het is alleen helaas volledig gerenoveerd en telt nog maar 1, nieuwe, tribune. De reserves van Nantes spelen er hun duels.

Stade de la Beaujoire past schitterend in zijn omgeving met de heuvels en de rivier. Hoewel het 1 geheel is zijn er toch 4 aparte tribunes. De twee achter de goals zijn qua look identiek maar die van de fanatieke supporters heeft enkel staanplaatsen. De lange zijdes zijn aan beide kanten hoger dan de korte zijdes maar alleen de hoofdtribune heeft een extra ring. Die bovenste helft op de Tribune Jules Verne zou overigens vrijwel helemaal leeg blijven.

Voor 16 euro zat ik achter het doel en had prachtig zicht op de fanatieke aanhang en het veld. De aankleding van de wedstrijd is zoals je verwacht in een topcompetitie met grote logo's ie het veld op komen en veel media. Vooraf draaide er nog het clublied dat voor een mooie sfeer zorgde en een week niet uit mijn hoofd ging.

Eigenlijk was dat het hoogtepunt van de avond want wat Guingamp en Nantes daarna op de mat toverden was een dikke onvoldoende qua amusementswaarde. Nantes probeerde in de eerste helft er wel iets van te maken maar de overtuiging was er niet. Guingamp leek zelfs te gaan geloven in een stuntje maar dat ging niet door.

Net toen ik middenin een grote gaap zat ging het in de 89e minuut plotseling helemaal fout voor Guingamp aan de andere kant van het veld. De keeper opende met een korte doeltrap naar de rechterkant. De rechtsback controleerde de bal maar half waardoor hij door Nantes werd overgenomen. De linksbuiten ging een een-tweetje aan met de spits, die in buitenspelpositie stond. De voorzet werd vervolgens in eigen doel geschoten.

De ontlading werd erg mooi en ik was wel blij met de goal maar verdiend was de zege allerminst.

Klik op de foto voor meer beeldmateriaal:



Joost

Volkomen toevallig zag ik na het kopen van L'Équipe de dag na Nantes v Guingamp dat er die week door de Ligue 2 clubs in de Coupe de la Ligue werd gespeeld. Laval zou het opnemen tegen Nimes en dat was maar een uurtje rijden.

Ze zijn flink aan het bouwen in Laval want mijn auto stond naast een enorme bouwplaats en daar moest ik dwars overheen richting het stadion. Daar was ik een kwartier voor aftrap maar miste door de enorm trage kassadames toch de aftrap zelf.

De 1-0 voor Laval na 3 minuten miste ik niet en gelukkig maar want het was zowel een mooi doelpunt als het enige. Ook hier was de amusementswaarde zwaar onvoldoende. In de eerste helft leek Laval nog wel leuk te spelen maar in de tweede helft hinkte de ploeg op 2 gedachten, uitbreiden of verdedigen. Het werd een gezapig duel op het middenveld. In de slotminuten kreeg Nimes nog een goede kans maar gelukkig werd ons een verlenging bespaard.

Stade Lavallois promoveerde in 1970 naar het 2e en in 1976 naar het hoogste niveau. Daarin won het tweemaal de Coupe de la Ligue en degradeerde in 1989. Sindsdien is de club middenmotor in Ligue 2 al moest het 10 jaar geleden voor 3 jaar afdalen naar de National.

Gemiddeld komen er zo'n 5500 mensen af op een duel in het Stade Francis Basser. Die waren er die avond ook. Hoewel er bijna 18.000 plaatsen zijn is het erg lang geleden dat er uberhaupt meer dan 10.000 waren. De aanhang van Laval is betrekkelijk klein maar ook redelijk trouw want in de National daalde de belangstelling nauwelijks. De laatste keer dat het echt druk was, was toen Laval in 1997 de halve finale van de Franse Beker speelde, en verloor van Nice.

Stade Francis Basser is sinds 2001 aangepast om aan de strengere eisen van de bond te voldoen. De kleine hoofdtribune met golvend dak en de twee merkwaardige tribunetjes ernaast zijn gespaard gebleven. De sintelbaan moest er gaan geloven net als de terracing aan de lange zijde. Het veld verschoof en er verscheen een grote nieuwe tribune in 2012. In Nederland zouden we het als tijdelijke constructie benoemen doordat er enkel een ijzeren stellage is met planken maar gelet op de rest van de tribune is het dat allerminst. Achter beide doelen is de terracing gespaard maar deze ligt een flink stuk van het veld. Supporters kunnen wel een goedkoop kaartje kopen voor die terracing en letterlijk aan de afrastering plaatsnemen.

Klik op de foto voor meer foto's




Joost

De 3e wedstrijd in een week was qua affiche vooraf de leukste. SCO Angers promoveerde afgelopen jaar weer eens naar het hoogste niveau en dat was lang geleden.

Angers is de 18e grootste stad van het land maar bleef lang verstoken van voetbal op het hoogste niveau. In 1955 promoveerde SCO naar de hoogste klasse en bleef daar tot 1981 vrijwel onafgebroken actief. Daarna volgde een periode met schipperen tussen het tweede en derde niveau. De laatste jaren is de club echter een stabiele factor in Ligue 2 en dat werd vorig jaar beloond met een 3e plaats en promotie. De start van het team in Ligue 1 was prima, 0-2 winst bij Montpellier.

Deze zaterdag zou FC Nantes op bezoek komen in Stade Jean Bouin. Van oudsher de grote rivaal in het westen maar doordat de clubs 30 jaar lang nauwelijks tegen elkaar spelen is dat verwaterend. Door de gezamelijke periode in Ligue 2 is Laval meer uitgegroeid tot de rivaal.

Nantes is ook de grotere van de twee clubs want Angers wist de laatste jaren maar zo'n 7 a 8000 toeschouwers te trekken. Toen Nantes enkele jaren terug ook eens langskwam in Ligue 2 zat het stadion echter bijna vol en vandaag was het zelfs helemaal uitverkocht.

Na een kort ritje vanuit het vakantiehuisje was een parkeerplaats vlakbij zo gevonden. Bij het stadion was het gezellig druk en de entree voor mijn tribune was via een poort in een muur. Dat stemde me al tevreden. Eenmaal door de poort moesten we nog door de fouillering en dat duurde allemaal erg lang.

Ik had een plaatsje op de lange zijde, aan de zijkant. Direct na binnenkomst, zelfs al in de rij, viel er gelijk wat op; de thuisvakken zaten vol met supporters van Nantes. Die waren niet incognito maar met honderden zaten ze zonder enige wanklank tussen de thuisfans in tenue of met sjaal.

De ultra's hielden hun eigen showtje in het uitvak en de gewone Nantes-supporters zaten op andere plekken. Achter het doel, op de onoverdekte tribune, was zelfs een heus 2e uitvak ontstaan.

Het stadion in Angers kent nog twee oude tribunes en twee van het soort zoals ook in Laval stond. Een ijzeren karkas in een behuizing, gebouwd enkele jaren geleden. Weinig bijzonders maar wel lekker knus en sfeervol.

De vele Nantes supporters waren vorige week niet verwend en ook deze week was het niet best van de 'Canaries'. Het zegt veel als Nantes in het hele duel tot 2 doelpogingen komt waarvan de laatste en tevens enige serieuze poging letterlijk de laatste bal van de wedstrijd is.

Angers deed het beter. De ploeg begon fel en heeft een leuke voorhoede. Een razendsnelle en technische linksbuiten die na een half uur al drie Nantes spelers een gele kaart had bezorgd. En een spits die als een bulldozer tekeer ging. Rechtsbuiten was een publiekslieveling maar die was minder op dreef.

Na een half uurtje zonder goals luwde de storm van Angers enigszins tot een kwartier voor tijd. De Sport Club de l'Ouest zette een mooi slotoffensief neer en verdiende heel erg een doelpunt maar kreeg 'm niet.


wekke

Leuk!
Ik weet niet waarom, maar Nantes heeft me altijd wel aangesproken. Ga ik zeker ook eens bezoeken.